Van waar naar Bromo vulkaan vertrekken?

Hallo!

Eind mei vertrekken mijn vriend en ik naar Java, Bali en Lombok!
De eerste weken willen we Java verkennen en dus ook naar de Bromo vulkaan gaan.
We vragen ons af van waar je het beste vertrekt naar de vulkaan? Soms hoor ik dat je van Jogjakarta kunt vertrekken, maar dan zit je erg lang op de bus. Je kan ook vanuit Probolinggo vertrekken, maar daar kan je dus bussen niet echt vertrouwen… Dan dachten wij nog om vanuit Malang of Surabaya te vertrekken.
Wat zijn jullie ervanringen? Waar hebben jullie een slaapplaats gezocht? dicht bij de vulkaan of er een tour van gemaakt?

Groetjes en bedankt!
Griet

Ik heb de Bromo een keer vanuit Malang bezocht, en jaren later vanuit Probolingo. Dat laatste was veel fijner, omdat je minder vroeg op hoeft. Bussen niet te vertrouwen? Nooit van gehoord.

Vanuit Yogya is het inderdaad een hele lange zit, zeker als je in een keer door wilt naar Bali of Ijen Kawah.

Dat van Probolingo had ik gelezen in enkele boekjes…
Ik bekijk het dan zeker nog eens opnieuw!

Vanuit Malang hadden we al veel goeie reacties gehoord… Dat bekijken we ook nog eens. :slight_smile:

Dank je wel!

Bij de Bromo zelf zijn ook guesthouse/hotels o.a Lava view lodge,zit je nog dichterbij,maar Probolinggo is ook een goed alternatief.
Malang is eigenlijk iets te ver

Gewoon in lava view logeren en om 4 uur opgehaald worden door de jeep. Na het ontbijt door naar Kalibaru.
Je kunt ook als je uit Malang komt vanaf Tumpang een jeep nemen naar de Bromo, erg duur maar wel mooi.

Je wordt bij aankomst op het treinstation van Surabaya al door vele chauffeurs aangesproken. Je kunt hier, door het grote aanbod van chauffeurs, een goede prijs onderhandelen. Maar let goed op bij je keuze, goedkoop blijkt vaak duurkoop en betaal derhalve niet het hele bedrag voorafgaand aan de tour. Een leuke accommodatie bij de Bromo is Lava View Hostel, het is niet luxe maar wel ideaal gelegen. De kamers met eigen ensuite badkamer kosten circa 450.000 Ruppiah. Hier word je vervolgens ook opgehaald door een 4x4 voor de zonsopkomst bij Bromo en naderhand naar de vulkaan zelf. Je kunt het ook combineren met een bezoek aan Kawah Ijen (erg gaaf!), laat je daarna afzetten bij de ferry. Met de ferry reis je in minder dan een uur naar Bali. Mijn idee voor Bali zou in grote lijnen zijn; Lovina, Ubud, Seminyak. Route is afhankelijk van hoe je naar Lombok wilt reizen uiteraard. :slight_smile:

Dank je wel allemaal!
Hopelijk kunnen we een paar dagen op voorhand dan een kamer vast leggen in Lava view, want we weten niet exact wanneer we deze uitstap gaan doen.

Lava view wordt gebruikt door veel lokale bedrijfjes die tours organiseren. Mocht je dit op individuele basis doen, zoals wij destijds, kun je gewoon 's middags aankloppen voor een kamer. Ze hebben vrijwel altijd nog een kamer beschikbaar. Maar houd er rekening mee dat dit een kamer in de duurdere categorie kan zijn. Wij hadden een deluxe kamer met privé sanitair voor circa 500.000 Rupiah. Onderhandelen over de prijs kan, maar echt het maximum dat je van de prijs afkrijgt bleek 50.000 Rupiah. Het is een prachtig gebied, geniet ervan.

Mocht je vragen hebben mag je me uiteraard ook altijd een PM sturen. :chin: