In Oktober zijn we een paar weken in Indo. We starten in Jakarta om vervolgens in Bali te eindigen. Vanuit Jakarta nemen we de trein naar Yogjakarta om vervolgens de trein naar Surabaya te pakken. Vanuit Surabaya vliegen we vervolgens naar Bali.
Jakarta - Yogjakarta
Yogjakarta - Surabaya (11-13 okt)
Surabaya - Bali (13 okt)
Nu willen we graag tussen 11 en 13 okt de Bromo vulkaan bezoeken. Is het dan handig om bij aankomt Surabaya naar Bromo te reizen of iets anders te doen? We moeten sowieso 13 oktober rond 11.00 weer in Surabaya zijn voor het vliegtuig.
Wij hebben een beetje hetzelfde plan. Alleen dachten wij er aan om uit te stappen bij Jombang, vandaar naar Bromo en dan de zonsopgang meemaken. Vervolgens die dag dag door naar Surabaya om te vliegen naar Bali. Zie ook
Ik denk dat je zo minder reistijd kwijt ben dan wanneer je van surabaya naar bromo gaat en weer terug naar surabaya om te vliegen. Kijk maar eens op Google maps.
Weet alleen niet of er makkelijk vervoer is vanaf Jombang naar bromo en of een overnachting daar makkelijk te regelen is aangezien touroperators vaak de kamers afhuren voor hun excursies…
Er zijn meerdere manieren om naar de Bromo te reizen nl:
Eerst naar Probolinggo. Vervolgens naar Cemoro Lawang (met de bus)
Georganiseerd of per auto met chauffeur vanaf Surabaya
Georganiseerd of per auto met chauffeur vanaf Malang
Hou er rekening mee dat de accommodaties in de buurt van de Bromo niet zo erg goed zijn en nogal duur geprijsd zijn (en dat het erg heel koud is). Bovendien slapen de meeste toeristen er maar 1 nacht (en dat zijn altijd korte nachten want iedereen gaat ruim voor zonsopkomst al weer op pad). Er komen en gaan dus constant bussen, busjes en auto met toeristen (dus van tevoren reserveren).
Je kan vanaf Yogyakarta ook complete tours kopen (van Yogyakarta naar Bali, via de Bromo).
Lava view met uitzicht op vulkaan is de mooiste locatie. Je kan naar het schijnt aleen boeken via globaladventureindonesia boeken, prijzen zijn verouderd op de site http://globaladventureindonesia.com/lava-view-lodge/
Dan heb je nog Bromo permai
Yoschi`s heeft mijn voorkeur(deluxe room) andere kamers zijn (te) basic. http://www.yoschihotel.com/
Er zijn er ongetwijfeld meer in de buurt. Onderdak bij de Bromo is eenvoudiger en (veel) duurder dan in de rest van Java.
Ik zou in het hoogseizoen aanraden een paar dagen van tevoren te bellen als je in Lava View wilt slapen (of een van de andere in de LP). Wij konden afgelopen zomer nergens meer terecht. Hebben de tour gedaan vanuit Probollingo. Werden gek van de oplichters bij het treinstation. Uiteindelijk in hotel geslapen in Probollingo en va daar de tour gedaan en dat was prima.
Mooi om te zien de Bromo maar naar onze smaak is de Ijen nog vele malen mooier!
Ik worstel ook een beetje met dit probleem. Wij willen de zonsopgang bij de Bromo ook zien, kun je dit doen door 's ochtends heel vroeg met een georganiseerde tour vanuit Malang te vertrekken? Of moet je dan echt een tour met overnachting boeken? Ik zag dat de accommodaties bij de Bromo inderdaad allemaal beroerde reviews hebben…
De locaties in Cemoro Lawang vlakbij de Bromo zijn te duur voor wat je er voor krijgt. Er zijn nl. te weinig accommodaties en daar maakt men misbruik van. Bovendien werkt iedereen daar samen met als gevolg dat je als toerist overal de hoofdprijs betaalt. Bijna alle toeristen blijven maar een nacht dus niemand zal klagen. Omdat bijna iedereen maar een nacht blijft is het een komen en gaan van bussen.
Een goed alternatief is om vanuit Malang de Bromo bij zonsopkomst te bezoeken. Malang kent een veel groter aanbod v.w.b. accommodaties (en de prijzen zijn ook veel beter). Je moet dan wel rond 23.00 a 23.30 vertrekken om op tijd voor de zonsopkomst te zijn. Je kan de Bromo uiteraard ook overdag bezoeken.
In augustus willen wij Bromo bezoeken. We landen om 22.30u in Surabaya en willen eigenlijk meteen door naar Bromo (zonder hote). Weet iemand een gids of tour operator?
proberen om de volgende touroperators contact bromoadventureland - bromoindonesia, zijn ze al gewend aan het dienen van de buitenlandse gasten uit China, Rusland, Europa, Spanje, Singapore etc.
Ze dienen ook de vraag verder dan de standaard pakket aangeboden.
We kunnen een auto met Engels sprekende chauffeur voor jullie regelen vanaf Surabaya. Bij de Bromo kan je dan ter plekke een jeep met chauffeur regelen om de laatste kilometers af te leggen. Een jeep met chauffeur bij de Bromo kost ongeveer 50 euro.
Meteen doorreizen zou ik niet aanraden; een overnachting in Surabaya is beter (of een eerdere vlucht nemen). Vanuit Malang (wat veel dichter bij de Bromo ligt) moet je ongeveer rond 23:30 uur vertrekken om zonsopkomst bij de Bromo mee te maken. Malang - Bromo is ongeveer 4 a 4,5 uur rijden. Surabaya - Bromo is een uurtje of 6 (misschien meer als het verkeer tegen zit).
Hebben jullie al een accommodatie waar je kan verblijven als je de Bromo hebt bezocht? Augustus is druk in Indonesie dus is het verstandig om dit vooraf al geregeld te hebben.
Als je vliegtuig landde op de luchthaven Juanda - SUB (Surabaya)
Ik zeg u dat voor de prijs van een taxi / huurauto van de luchthaven naar Bromo rond IDR 700.000 of ongeveer € 46,73
Vorig jaar zijn wij met de nachttrein van Yoghjakarta naar Malang gereisd. Vanuit daar hebben wij een tour geboekt naar de Bromo vulkaan. De tour vertrok rond 12 uur 's nachts, kom je rond 4 uur aan op de Bromo loop je het laatste uur naar het uitzicht punt. Daarna stapten we over op een andere Jeep die bracht ons naar de vulkaan zelf.
Na alles te hebben bezichtigd werden we terug naar ons hotel gebracht zo rond 2 uur 's middags.
Dan zou je nog de trein kunnen pakken naar Surubaya en 's avonds een vlucht pakken naar Bali.
Zou ik het aanraden? Nee, je slaat namelijk 2 nachten over.
Dag 1 ( je komt 4 uur 's nachts aan in Malang, de nachttreinen hebben geen bedden en wij gingen impulsief naar Malang toen was er alleen de 2e klas nog beschikbaar)
Dag 1 overdag tour boeken naar malang, stad bekijken.
Dag 2 12 uur 's nachts pickup voor de tour
Dag 2 6 uur 's ochtends een prachtige sunrice
Dag 2 14 uur 's middags return in Malang
Dag 2 15:30 trein reis naar Surubaya
Dag 2 20:00 Vlucht bali.
Dat is een strakke planning, 2 dagen weinig tot geen slaap.
Maar… Haalbaar.
Wil je toch een overnachting in Malang doen, er is een hostel boven op een hotel gebouwd. Kan nu niet 123 op de naam komen maar dat was prachtig.
ps: De tour koste ongeveer 50 euro, dat is dan inclusief vervoer, een beetje water en eten.
Vanuit Yogyakarta is het budgetwijs ook mogelijk om met andere backpackers met mini van richting Bromo en eventueel IJen te reizen. Vanuit Bromo of IJen vervolgens mogelijk om door te reizen naar Surabaya. Voor meer informatie zie de bijgaande foto’s. Succes, eventueel nog andere vragen kun je me altijd mailen charlypeeters@gmail.com.