van malang via bromo naar Surabaya: hoe plannen?

hoi allemaal,

wij plannen een reis naar Indonesie komende zomer, met o.a. ruim een week op Java. We willen na een paar dagen in de buurt van Malang via de Bromo naar Surabaya (vlucht naar Lombok). Vlucht naar Lombok zou ik op dezelfde dag willen doen als het bezoek aan de Bromo. We zijn met zijn zessen, dus kunnen redelijk goedkoop eigen transport/taxi huren. Is onderstaande dan een logische planning?

1. 's middags van Malang naar Cemoro Lawang, daar overnachten (taxi)
  2. 's morgens/zonsopkomst naar de Bromo met een lokale operator
  3. direct aansluitend van Cemoro Lawang naar Surabaya (taxi)

of

• zouden jullie de overnachting in Cemoro Lawang overslaan, rond middernacht vanuit Malang met een taxi vertrekken, en deze (na de krater-tour) door laten rijden naar Surabaya?
    en
  • hoelaat zouden we ongeveer in Surabaya (luchthaven) aankomen (ivm boeken van een vlucht naar Lombok?)

dank alvast voor jullie reacties

Hoi Ton,

Ik ben pas in Indonesie geweest en wij hebben vanuit Surabaya de Bromo tour gedaan. Ik heb ook gesproken met andere toeristen en ik kan je het volgende adviseren:

1. Ja ik zou overnachten in Cemoro Lawang
  2. Je kunt ook op eigen houtje (met scooter) naar Bromo. Je kunt zowel met de scooter naar het viewpoint Penanjakan van de zonsopkomst als met de scooter naar Bromo zelf. Je bespaart je zo veel geld aan een tour operator.
    Een alternatief is om een jeep te huren daar. Deze worden daar massaal aangeboden (inclusief bestuurder uiteraard). Als ik me niet vergis kost een jeep ongeveer 700.000 IDR.
  3. Je kunt inderdaad aansluitend naar Surabaya. Met de taxi is het ongeveer 3 uur rijden naar het vliegveld. De meeste tours zijn rond 10.00u gedaan. Dus je zou dan een vlucht rond 16u kunnen nemen op zijn vroegst (houd rekening met vertraging onderweg)! Zelf had ik een vlucht van Surabaya naar Lombok om 17.30u.

Verder kan ik je nog het volgende meegeven:
De zonsopgang bekijken viel mij best zwaar. Wij waren veel te vroeg bij het Viewpoint en hebben zo’n 2 uur moeten wachten (in de kou) tot de zon op kwam. Deze was helaas door de bewolking niet te zien. Als je zorgt dat je rond 4.45u op het viewpoint bent, dan zul je niet de beste plek hebben voor de zonsopkomst, maar toch voldoende om een aantal mooie foto’s te nemen.
Als ik het opnieuw zou mogen doen, dan zou ik zorgen dat ik juist heel vroeg boven op Bromo sta, dus de krater zelf ipv het viewpoint! Het is dan nog niet druk bij de vulkaan zelf en de wolken hangen dan laag, waardoor je echt even boven de wolken zit! Prachtig!

Groetjes,
Evy