Yogyakarta - Bromo - Bali

Een vriend en ik gaan in September 3 weken naar Java, Bali en de gili eilanden.
We vliegen naar Jakarta en willen via Bandung naar Yogyakarta gaan met de trein.
Na een aantal dagen de hotspots in Yogyakarta (Borobudur, Prambanan) te hebben bezocht willen we in 2/3 dagen van Yogyakarta via Bromo naar Bali. We willen hierbij zowiezo de zonsopkomst zien bij de Bromo en de krater beklimmen.
Heeft iemand ervaringen met deze trip? Ervaringen OV? Voordelige, goede tours?

Hoi Pim,
als het goed is heb je dit inmiddels gedaan :slight_smile:
Wij willen in mei ook dit doen: *van Yogyakarta via Bromo naar Bali. We willen hierbij zowiezo de zonsopkomst zien bij de Bromo en de krater beklimmen
*Heb je tips voor ons??
Groetjes

Hoi Amandaenjan,

Ik heb dit destijds via een tour gedaan (geboekt in Yogyakarta). Ik heb begrepen dat dit vrij lastig is met het openbaar vervoer en er zijn veel aanbieders voor deze route. Je kan deze in Yogyakarta al boeken, maar ook in Malang volgens mij. Wellicht dat het dan iets goedkoper is aangezien je al dichterbij zit?
Als je het zelf met het openbaar vervoer wilt doen, kan je volgens mij het beste reizen via Probolinggo. Als je het via een tour doet (aanrader is om de Ijen plateau erbij te doen) zijn er erg veel lokale tourbureau’s waar je zoiets kan boeken. Kies niet zomaar de eerste beste, maar kijk goed rond en onderhandel over de prijs! Vaak valt hier nog best wel wat af te halen.

Twee jaar geleden heeft mij zo’n tourtje (van Yogya naar Bromo, hotelovernachting, jeep naar Bromo, Jeep terug en vervoer naar Bali Lovina zo’n 30 euro gekost. Het kan (zeker als je niet in het hoogseizoen zit) denk ik nog wel goedkoper. Veel plezier!

De prijs vanuit Yogya naar Bali via de Bromo en Ijen kostte in 2011 700.000 rp in het hoogseizoen. Dit is inclusief overnachtingen.

Ikzelf heb de trip vanuit Probolinggo gemaakt. Omdat ik luxer vervoer had (met twee personen in een auto ipv met 16 personen in een busje) was ik een paar euro meer kwijt.