Hoe naar Bromo?

Hoi allen,
Vanaf 22 oktober t/m 2 november zijn wij in Java/Bali. Op 22 oktober landen wij op Yogyakarta (vanuit Singapore) en op 2 november vliegen we terug naar NL via Singapore vanuit Denpasar/Bali.
van 22 t/m 26 oktober heb ik reeds verblijf geregeld in Borobodur, bij Rumah Dharma, n.a.v. tips op dit forum :slight_smile:
Omdat wij natuurlijk (veel te) kort de tijd hebben, wil ik efficient vanaf Borobodur via Bromo naar Bali doorreizen.
Ik wil uiterlijk 28 oktober op Bali zijn. Wij zijn meer van: drie dagen op één plek en veel in de omgeving zien, dan elke dag doorreizen en haasten.

Nu ben ik aan het kijken wat de efficientste maar ook minst vermoeiende mogelijkheid is om Yogyakarta-Bromo-Bali, zodat we ook nog wel van Java kunnen genieten. De mogelijkheden zijn, als ik alle info zo bekijk op dit forum, als volgt:

• 26/10 met een tour vanaf Yogyakarta naar Bromo hotel, 27/10 4.00am Bromo zien en na ontbijt transfer naar Bali.
    Ik begrijp dat dit de meest voorkomende is, maar wel 2 lange reisdagen achter elkaar, waardoor ik twijfel…
  • 25/10 nachttrein Yogyakarta-Malang of Yogyakarta-Surubaya, aankomst 26/10 en daar gelijk een tour boeken voor vertrek diezelfde middag naar Bromo hotel, 27/10 Bromo zien en na ontbijt transfer naar Bali
  • of… misschien hebben jullie andere suggesties?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Chantal

De afstand van Yogya naar Probolinggo is zo’n 400 km dus normaal gesproken minimaal zo’n 10 uur rijden (gebied is heuvel/bergachtig) en misschien nog wel wat langer. Van Probollingo naar Banyanwangi is zo’n 200 km (uurtje of 5 a 6 rijden). Dan moet je over met de boot naar Bali om vervolgens naar Denpasar door te reizen. Ik denk dat je niet ontkomt aan 2 lange reisdagen.
Het wordt sowieso allemaal best krap want zo te zien heb je maar 3,5 dagen in Yogya. Borobudur, Prambanan en Ratu Boko kan op 1 dag (maar dat is een vermoeiende dag) dus dan hou je nog twee dagen over voor het Kraton, Taman Sari, Jalan Malioboro, Kota Gede, Pasar Burung e.d. Bovendien kom je op 27 oktober laat op Bali aan en moet je op 2 november alweer weg (heb je zo’n 5,5 dag voor Bali). Het is een heel krap schema en je zal veel en lang moeten reizen. Misschien zou je moeten overwegen om langer te gaan of te kiezen voor alleen Java of Bali. Op zich ook best zonde om zo’n afstand te vliegen en dan weinig tijd hebben om alles goed te verkennen en te zien.