Hallo,
Wij vertrekken 29 april a.s. naar Indonesie. We starten in Jakarta en reizen de dag erna naar Bandung. Wat is verstandig om daarna eerst Bromo te doen of eerst Yogjakarta? Daarna willen we nog naar Bali. We hebben maar 2 weken de tijd dus het moet allemaal zo snel mogelijk.
Ik heb gehoord dat er van Yogjakarta een trip naar Bromo gaat en vanuit Bromo een trip incl. bootreis naar Bali. Klopt dit of is een andere optie beter?
Ik zou zeggen, koop een Lonely Planet of andere reisgids, daar staat het allemaal in. En kijk ook eens op een plattegrond, dan weet je het antwoord ook direct.
P.S. Alleen Java in twee weken is al gekkenwerk, maar met Bali erbij wordt het helemáál een Japanner-reis… Ik zou zeggen kijk ook eens naar nachttreinen (www.seat61.com) want anders hou je geen enkele tijd meer over buiten een bus of trein of boot.
In twee weken Java en Bali doen? Zonde van de tijd want je zal nauwelijks iets kunnen zien. Je vliegt naar de andere kant van de wereld, geeft een hoop geld uit aan tickets maar vervolgens heb je geen tijd gepland om er van te genieten.
Java is van West naar Oost zo’n 1200 kilometer en je gemiddelde snelheid zal niet boven 40 km per uur uitkomen. Je kan beter kiezen voor 1 eiland. Als je toch 2 eilanden wilt doen dan is vliegen de enige optie. Vliegen van Jakarta naar Yogyakarta (je slaat dan heel west Java over). Daar zo’n 3 a 4 dagen doorbrengen (Borobudur, Prambanan, sultanspaleis etc) en vervolgens kan je vanuit Yogyakarta naar de Bromo en dan door naar Bali. Dit laatste stuk wordt een aardig druk reisschema. Voor een bezoek naar de Bromo moet je vroeg op en vervolgens de hele dag daarna in een minibusje naar Bali jakkeren. Dan de oversteek naar Bali. Vervolgens kan je dan nog een weekje doorbrengen op Bali. In Indonesie gaat niets snel (en gezien het klimaat is dat ook niet zo gek) dus pas op dat je niet na een paar dagen jezelf tegen komt.
Als je naar de Bromo wil is Malang of Probolinggo een goede uitvals basis.Vanaf Malang kan je ook een dagtour maken naar de Bromo ,door in Tumpang een jeep met gids te huren en dan doorrijden naar de Bromo door een ``savanne landschap.
Om de zonsopgang op de Bromo te zien is het meest ideale in Bromo zelf te overnachten bijv Lava View hotel