Ik ga in mei - juni 2,5/3 weken naar (oost) Java en Bali en heb een vraag over excursies. Ik begin in Yogyakarta en wil eigenlijk na 3 dagen richting de Bromo en Ijen, om vervolgens richting Bali te gaan.
Nu worden er via internet excursies aangeboden van +/- 3 dagen die vanuit Yogyakarta naar Bromo en Ijen gaan. Nu zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om zo’n tour ter plaatsen te boeken, maar is dit aan te raden? Ook als je met een strak reisschema zit waardoor ik wel enige zekerheid wil hebben, dat ik op bepaalde dagen verder kan reizen en niet ivm volle boekingen moet wachten tot volgende dagen.
Hoi Jenny, dank je wel voor je reactie. Wij zien echter wel op tegen de reis per busje (zijn beide vrij lang) van Yogyakarta naar de Bromo. We lazen ergens ook dat je per trein vanaf Yogyakarta naar Malang kan en dan richting de Bromo. Klopt dit en is dit comfortabeler? En zijn er dan vanaf Melang nog wel excursies Via Bromo naar Bali ?
Per trein vanaf Yogya naar Malang is geen probleem.
Van Malang naar de Bromo is geen probleem.
Ik zou echter niet vanuit Malang naar de Bromo gaan omdat dat een lange rit is midden in de nacht. Je kan dan beter van Malang naar Probolinggo en dan naar de Bromo en evt. via Ijen naar Bali.
Alvast mijn excusses maar mijn insteek is meer behulpzaam te zijn als mens zijnde.
Nogmaals mijn excuses van mijn kant en beslist niet raar bedoelt.
De reden hiervoor is dat er teveel geld wordt gevraagd van mensen die Indonesië bezoeken terwijl dit niet nodig is.
Zelfs de plaatselijke bevolking ergert zich hieraan wat heel erg jammer is voor de bezoekers.
Een voorbeeld is dat de bezoekers van de Borobudur die als toerist komt een zeer hoog bedrag moeten betalen voor de entree.
Wij (ik en vooral mijn zaken persoon in Indonesië) willen dit op deze manier voorkomen.
Het is beslist geen spam omdat ik reageer en vooral persoonlijk adviseer.
Eens Naomi, in elk draadje staat nu het zelfde tekstje van Frans… Niet de bedoeling van het forum.
Maar ik vrees dat er op dit moment geen forumbeheerder meer is.
Dat bij de Borobodur voor toeristen een andere prijs wordt gevraagd is vervelend, maar dat is een feit, wordt opgelegd door overheid, niet door een reisorganisatie.
(PS Bij ons betaal je gewoon dit soort entrees zelf aan de poort, wij zitten daar helemaal niet tussen ofzo en verdienen daar niets aan.)
Aan de andere kant ook wel weer te begrijpen, dat verschil in entree. Zo’n UNESCO erfstuk heeft inkomsten nodig voor het onderhoud, en trouwens het hele land heeft inkomsten nodig. En het is logisch dat de locals niet die prijs kunnen betalen, en toch hun eigen erfgoed of religieuze gebouwen willen bezoeken.
Allereerst hartelijk dank voor jullie reactie.
Ik ben zeker geen spammer want ik reageer en adviseer.
Zelfs een forumbeheerder weet dat dit geen spamming is.
Ik ben zeker juridisch goed onderricht (privaatrecht) om te weten wat ik wel en niet kan en mag doen.
Wat ik wel leuk vind is dat ik overal gevolgd word.
Ook vind ik het jammer dat jullie mijn profiel niet bezocht hebben.
Daar kun je zien dat ik een geboren javaan ben en nog steeds indonesie bezoek.
Niet alleen mijn dierbare familie bezoek ik daar maar ook sociale projecten en vooral de weeshuizen.
De reden daarvoor is omdat ik vroeger ook enkele jaren in een weehuis heb gezeten.
Ik spreek de indonesische taal goed en in al die jaren heb ik gezien en ervaren dat de buitenlandse toerist gewoon belazerd wordt.
Dat is ook de reden dat ik samen met een compagnon iets anders opgezet heb dan de meeste travellers bedrijven aldaar.
Maar ook weet ik dat de meeste toeristen naief zijn en denken dat ze niet bedonderd worden.
Daarom hebben we iets opgezet waar je zowel in Nederland als in Indonesie blijvend ondersteund wordt als de mensen daarom vragen.
Vooral de ouderen (ik ben zelf ook 60 jaar) hebben er baat bij om op deze manier ondersteund te worden.
Afgelopen jaren hebben wij heel veel positieve reacties gehad op deze manier van ondersteuning.
Als voorbeeld gaf ik de Borobudur aan. Dit is een schitterend complex die helaas stuk gemaakt wordt voor de souveniers voor de buitenlanders. Ik heb regelmatig de Borobudur bezocht samen met vrienden en familie uit Indonesie. Beetje bij beetje worden er stukken van de Borobudur door plaatselijke bevolking gestolen en doorverkocht aan de buitenlanders. Alleen als je regelmatig dit complex bezoekt dan kun je het waarnemen. Triest dat dit gebeurt en als Javaanse/Nederlander voel ik me ook schuldig.
Dus hopelijk ga je niet aan mij ergeren want het enige wat ik en mijn Indonesische compagnon doen is zakelijk de buitenlandse tourist kennis te laten maken met het echte Indonesie en niet zoals de meeste travellers doen namelijk zoveel mogelijk geld verdienen aan de tourist.
Wij proberen dit op een eerlijke en transparante manier te doen.
Dus nogmaals laten we niet gaan ergeren maar elkaar helpen in deze zo mooie paradijs op aarde dat Indonesie heet.
Want Indonesie heeft maar 1 regel en dat is dat er geen regel is.
Daarom probeer ik te helpen.
Frans,
Met spam bedoelen ze dat je reclame voor jezelf loopt te maken (of te zeggen dat men contact moet opnemen), zonder dat je de vraagsteller antwoord geeft op zijn/haar vraag. Dat is dus offtopic en als je dat vaak genoeg doet wordt het in ieder geval onwenselijk voor de gebruikers.
Wij stellen een vraag en hopen op een passend antwoord, niet op reclame van iemand die verder inhoudelijk op het forum niemand helpt. Zoals je zelf schetst, kun je vast van meerwaarde zijn, dus hopelijk hebben we straks ook iets aan jouw kennis!