Tips reis Java

Ik ben me aan het orienteren betreffende een rondreis door Indonesie.
We willen van Kuala Lumpur naar Yogjakarta en daar een plaatselijke tour boeken voor de Prambanan, Borobodur en de Brome vulkaan. Vandaar gaat de tour naar Surabaya waar je afgezet wordt op het vliegveld. Vandaar willen we een vlucht nemen naar Makassar. Heeft iemand een idee hoeveel zo’n tour ongeveer kost?
Ik bedoel deze tour. Ž¸‹Æ‚µ‚Ä‚à’ú‚ß‚È‚¢-ŒÙ—p•ÛŒ¯‚Ì—LŒøŠˆ—p-
van Makassar willen we naar Tana Toraja en weer terug naar Makassar, dan naar Lombok en de Gili Islands. Dan retour Kl voor de terug vlucht. We hebben 28 dagen.
Iemand tips op of aanmerkingen. We zijn niet meer de jongsten en het zal onze eerste verre reis worden en dan ook nog als backpackers.

Gr Anjer

Ehhhh, de Bromo vulkaan ligt absoluut in de buurt van Yogyakarta (centraal Java), maar in het oosten van Java enigszins in de buurtt bij Malang of Surabaya. De bekendste vulkaan bij Yogya is de Merapi. Het is echter wel mogelijk om een tour van Yogya naar de Bromo te zetten, maar deze tour duurt meerdere dagen. Vaak is Bali de eindbestemming van deze trip.

Over de prijzen van tours in Indonesie valt geen zinnig woord te zeggen, het is maar wat de gek er voor geeft. Zou je naar de Bromo, Prambanan en de Borobudur op eigen gelegenheid gaan, dan zou je als je echt low-budget reist voor 100 euro klaar kunnen zijn (incl de 100,000 rp entree voor de tempels). Wanneer je met een groepje en een gids reist, wordt het duurder en wanneer je slechts met zijn tweeen bent nog duurder. Ook de kwaliteit van het vervoermiddel (bv wel/geen AC), de kwaliteit van de gids (Engels-/Nederlandstalig), en ook de kwaliteit van de slaapplaatsen (losmen met mandi of 5***** en warm water) hebbben invloed op de prijs. Lijkt me logisch :wink:

Wil je weten wat de specifieke tour kost die jullie hier op internet gevonden hebben, dan zul je moeten mailen voor een prijsopgave. Ik denk echter dat je goedkoper uit zal zijn als je gewoon naar Yogya gaat en daar het een en ander regelt - je kan altijd afdingen. Ook je vlucht naar Sulawesi kun je makkelijk ter plekke boeken.

Qua rondreis door Sulawesi heb ik goede ervaringen met dit bureau: Programs and tours. Caraka Travelindo in Sulawesi Indonesia. Travelling Agency for a romantic or adventure holiday travel trip in Indonesie, Asia. We can offer you scuba diving, snorkeling with dolphins and whales, mountains and trekking, sailing and white or wild water rafting, tropical island, lake and beach with hotel, appartment and car rental.

Jenny dank je wel.

Ik wist dat een en ander uit elkaar lagen en dat het meerdere dagen zal duren om alles te bezoeken maar dat is geen probleem.
Ik heb al een mail gestuurd naar de organisatie maar nog niet retour gekregen. Ik ga jouw links uitvoerig bekijken.
Dank je wel voor je uitleg en tips. Ik neem ze zeker mee.

Gr Anjer

Hoi Anjer,
Mijn vrouw en ik hebben met Via Via een aantal bezienswaardigheden gezien rond Jogyakarta
Bekijk hun site misschien heb je er iets aan, leuk personeel, Vita is zeer aan te bevelen als gids.
veel plezier met de planning
http://www.viaviajogja.com/viavia_yogyakarta_welcome.htm

Ik heb de site opgeslagen en vind hem zeker interessant.
Je kunt natuurlijk ook diverse losse trips regelen en dan van Yogjo naar Makassar vliegen met een retour datum.

Gr Anjer

Wat betreft taxi´s. Het is mogelijk taxi´s op straat aan te houden, maar ik zou enkel voor taxi´s van het bedrijf BlueBird of GoldenBird gaan. Het bedrijf is van een aangetrouwd nichtje van familie van mij en staat goed aangeschreven voor toeristen.

Wat betreft een andere manier van reizen. Als ik in Indonesië met de trein/bus/vliegtuig ergens aankwam, stonden er altijd super veel mannetjes hun services aan te bieden om jou als toerist rond te rijden. Het is leuk om dit soort dingen een beetje uit te buiten. Wie kan jou het beste bieden tegen een leuke prijs. Na een week had ik er al echt een sport van gemaakt. Als je nog geen hotels geboekt hebt van te voren en zo´n mannetje weet wel een hotel. Bespreek goed je eisen en verwachtingen. Bepaal dan een prijs en zeg dat je pas betaald en tevreden bent wanneer hij voor jou het ultieme hotel heeft gevonden.
Het kan soms even duren voordat je het hotel van je wensen vindt, maar je hebt wel meteen een tour gemaakt door de stad. Met een beetje mazzel verteld de chauffeur je ook nog het een-en-ander.

Succes en veel plezier op Java!

Gewoon doen, Java is fantastisch! Een tip: let op wanneer je plant! Wij waren er tijdens Idu Fitri (suikerfeest) afelopen september. Niet doen: enorme files , overal knetterdruk dn dus geen feestje. Maar verder: Java is fantastisch (en vervolgens Bali om uit te rusten en bij te komen).

Thanks. Daar kan ik dan rekening mee houden.

Gr Anjer

En voorlopig even wachten tot de merapi en bromo uit gebazen zijn.

De borobudur en bromo zijn nu niet bereikbaar! er is nog voledig alert fase 4.:chin:

Ja maar we hebben ook geen haast. Het wordt toch pas in 2012. Ik denk dat hij dan wel uitgeblazen is en anders maar ergens anders naar toe.

Gr anjer

De laatste echte uitbarsting van de Bromo dateert uit 2004, en een waarschuwing fase 4 wordt wel vaker uitgegeven. Gewoon het nieuws in de gaten blijven houden, en dan beslissen of je wel of niet naar de Bromo kan!

http://www.nieuws.nl/619364

Zelf hoop ik volgend jaar (weer) naar de Bromo en Iljen te gaan.

Ik weet niet of je in de buurt van Bandung komt?

Samen met de Borubudur vond ik een bezoek aan de anklungschool van Pak Ujo een hoogtepunt. Het is een school waar kinderen o.a. dus de angklung leren bespelen maar ook dans etc. De voorstelling is heel groots, in een soort arenavormachtig gebouw. Hele kleine kinderen stelen de show, echt schattig. Als publiek wordt je er ook bij betrokken, je mag meespelen op de Angklung.

http://www.angklung-udjo.co.id/ (hier staat ook een route op)

1 like