Java in 10 dagen

Hallo allemaal,

Wij gaan in mei 3 weken naar Indonesie. In totaal willen we 10 dagen uittrekken voor Java.

Momenteel ziet ons reisschema er als volgt uit:
dag 1 Aankomst Jakarta en dan meteen door naar Bogor
dag 2 Bogor en omgeving (botanische tuinen, zomerpaleis)
dag 3 Bus van Bogor naar Bandung
dag 4 Bandung en omgeving (Maribaya watervallen, theefabriek, hotsprings)
dag 5 Trein van Bandung naar Yogyakarta
dag 6 Yogyakarta en omgeving
dag 7 Tour naar Borobodur

Wij vinden het prettig om een aantal nachten in dezelfde plaats te overnachten en dan vanuit daar de omgeving te verkennen.

Na de Borobodur willen we richting de Bromo vulkaan. Heeft iemand tips hoe we daar het beste naartoe kunnen reizen? Via een georganiseerde tour of is het goed te doen op eigen gelegenheid?

Dan willen we ook nog naar of het Dieng plateau of Ijen. Wat raden jullie ons aan… en is dat allemaal haalbaar in 10 dagen?

Weet iemand waar je een koffieplantage kunt bezoeken op Java?

Bedankt voor jullie inbreng/reacties!!!

Groetjes,

Cindy

Ik vind dat je veel en veel te veel wilt in 10 dagen. De dingen die je rondom Bandung wilt zien krijg je niet in 1 dag gepropt. In Yogya kun je je makkelijk 3-4 dagen vermaken, je hebt dan ook tijd voor het Dieng Plateau. Maar Dieng waardeer je het meest wanneer je het niet bezoekt als dagtocht uit Yogya, er is meer te zien dan je in een uurtje kan zien. Ga niet alleen naar de tempels, maar ook naar de plantages en de bergmeren. Kijk hou het zwavel door de bergen omhoog sist. Enzovoort.

De Bromo kun je prima op eigen gelegenheid doen, maar gezien jullie schema zou ik kiezer voor een tour. Je wordt opgehaald in je hotel in Yogya, en na 16 uur (kan ook langer duren) word je in een guesthouse vlakbij de Bromo afgezet. 's Ochtends rond 3-4 uur sta je op om de zonsopkomst bij de vulkaan te zien.

Je kan een bezoek aan de Bromo combineren met een bezoek aan Kawah Ijen. Dat is 6-7 uur rijden. Je zou voor zonsondergang aan moeten komen bij de koffieplantage waar je de nacht door brengt, maar ik kwam pas ver na zonsondergang aan. Niks van de plantage gezien dus. 's Ochtends om 3 uur je bed weer uit, en dan naar de Ijen toe. Die beklim je in een paar uur.

Vervolgens kun je terug per trein naar Surabaya, of kun je je af laten zetten bij de boot naar Bali. Onderweg kun je stoppen bij een aantal koffie- of nootmuskaatplantages.

Een mooie tour, maar wel vermoeiend.

Het klinkt zoals Jenny al zegt alsof je wel heel veel wilt in 10 dagen. Vooral omdat je aangeeft dat je het fijn vindt een aantal nachten in dezelfde plaats te overnachten (dit zie ik trouwens niet terug in je reisplan, het lijkt alsof je bijna elke dag naar een volgende plaats doorreist).

Persoonlijk zou ik Bogor overslaan als je niet zo veel tijd hebt en zoveel andere plaatsen wilt bezoeken. Ik vind het daar zelf namelijk niet zo heel spannend… Of wil je niet meteen doorreizen na aankomst in Jakarta? Ik zou nog eerder een dagje in Jakarta doorbrengen in dat geval, want dan zie je ook hoe het leven in de hoofdstad er aan toe gaat. Dan kan je ook makkelijker met de trein van Jakarta naar Bandung, dit is volgens mij comfortabeler dan een busreis van Bogor naar Bandung (maar ik heb dit zelf nooit gedaan, dus dit kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien weet iemand anders dit?)

Verder vraag ik me af of je terugvliegt vanuit Jakarta of elders…

Ik wens je veel succes met je reisplan en alvast een hele fijne tijd in Indonesië!

Groetjes, Britt >>>

De trein in indonesië is meestal comfortabeler dan de bus, maar de bus tussen Bogor en Bandung is prima te doen. Je gaat langs mooie passen en theeplantages. Er gaan meerdere bussen per dag.

Bedankt voor jullie reacties :slight_smile: Wij hebben besloten ons reisschema om te gooien, we waren iets te enthousiast.

dag 1 aankomst jakarta
dag 2 jakarta naar yogyakarta (vliegen)
dag 3 yogyakarta
dag 4 yogyakarta
dag 5 yogyakarta naar solo (met de trein of bus)
dag 5 solo
dag 6 solo
dag 7 solo naar bromo (met de trein naar surabaya, dan met de bus of trein door naar probolinggo en daar met een minibus naar cemoro lawang)
dag 8 bromo tour met drop off in kalibaru
dag 9 kalibaru
dag 10 kalibaru - ijen trip - drop off bij ferry naar bali

Weet iemand of je een bromo tour kunt boeken waarbij je eindigt in kalibaru? In de Lonely Planet werd ik er niet wijs uit hoe je met openbaar vervoer vanaf bromo naar kalibaru kunt reizen. Iemand hier ervaring mee?

Bedankt!

je moet ook weer weg uit Kalibaru…

ik zou een tour boeken vanuit Probolinggo naar Ijen, daar een dag langer blijven, en de volgende dag verder reizen met de volgende groep. bij het PKA-kantoor kun je een primitieve slaapplaats vinden, zie LP.

Hi Jenny,

vanuit kalibaru zijn er tours naar ijen met drop off bij de ferry richting bali, dus dat moet geen probleem worden. de vraag is alleen nog hoe we van bromo naar kalibaru kunnen komen.

gr. cindy

Boek een tour vanaf de Bromo naar Kalibaru.

Ik denk echter dat het goedkoper is om die twee tours te combineren. Dat is wat ik met bovenstaande post wil zeggen.