Gelijk ook maar even voorstellen, ik ben Kirsten, 18 jaar en ik droom er al jaren van om de wereld te ontdekken. Laat ik daar volgend jaar nu net mee beginnen en het is allemaal wel overweldigend. Ik ga namelijk eerst 6 weken vrijwilligerswerk doen op Java in een wildlife-reservaat maar daarna wil ik misschien nog rondreizen door Indonesië. Zit toch wel met wat vragen en het leek mij het slimst om ze op dit forum te stellen!
Heeft iemand ervaring met een treinreis door Java?
Kan je goedkoop hotels boeken de dag zelf?
Welke plekken zijn (toeristisch of niet) echte highlights op Java?
In welke periode ga je precies en welke periode wil je rondreizen? Hoe lang wil je na je vrijwilligerswerk gaan rondreizen? Waar liggen je interesses?
De treinreis van Bandung naar Yogyakarta is heel erg de moeite waard.
Heel kort door de bocht zijn de highlights op Java o.a. een bezoek aan de Borobudur en zonsopkomst bij de Bromo vulkaan. Maar er is zoveel meer te zien en ontdekken. Hangt er alleen vanaf waar je interesses liggen
Ik zou niet beginnen met vragen stellen, maar met lezen over Indonesie. Waar houd je van? Wat wil je zien? Hoe lang wil je rondreizen?
Als je dat weet, kun je veel gerichter vragen stellen en krijg je ook betere en meer antwoorden.
Om de drie vragen hierboven te beantwoorden:
Ja, ik heb wel eens een trein genomen in Indonesië. In de praktijk reis ik echter meer met de bus, omdat er meer bussen per dag gaan dan treinen en de bus vaak sneller is.
Ja, je kan goedkoop boeken op de dag zelf. Alleen aan het eind van de Ramadan is dat wat moeilijker
Zie andere draadjes in dit forum waar routes voor 2-3 weken Java worden beschreven. Zie groepsreizen van Koning Aap, Shoestring, Fox enz. voor een idee van wat je kan zien. Ook in de Lonely Planet staan ‘suggested ittenaries’. Bij deze mijn reisverslagen van Indonesie, als je even doorklikt kom je bij mijn reis in Java in 2001 en 2011.
Bedankt voor de reacties! Ik zou dan rond maart rond gaan willen reizen, voor ongeveer een week of 2 als dit lukt qua budget. Op hoeveel zou ik ongeveer moeten rekenen als ik 2 weken rond zou gaan reizen? Ik zou graag naar Bandung willen, de Green Canyon sprak mij heel erg aan (is dit goed te doen met vervoer? Op wat voor manier kan je daar het best komen?), de Prambanan en de Borobudur zou ik erg graag willen zien. Vind het zo moeilijk kiezen en bepalen wat ik wil omdat er zoveel is.
Green Canyon ligt niet bij Bandung maar bij Pangadaran.
Je kan vanuit Bandung per bus naar Pangadaran reizen, en daar een toertje naar de Green Canyon boeken. Vanuit Pangadaran kan je per boot/bus of minibus doorreizen naar Yogya.
Ja, ik wist dat het niet bij Bandung lag maar het was een van de dingen die ik graag wilde zien. Het lijkt me vooral leuk om de wat kleinere stadjes te bekijken, is dit moeilijk qua vervoer of rijdt er redelijk veel? Ik dacht aan Solo en ook Pangadaran en als iemand nog tips daarop heeft, het is zeker welkom .