In september gaan wij een aantal weken naar indonesie.
Wij landen op jakarta, maar wij willen hier zo snel mogelijk weer weg.
Wij vinden het niet erg om kort op een locatie te blijven.
We willen eigenlijk de borubodur zien en de bromo vulkaan. Daarna willen we door naar bali en lombok.
Wat is de beste optie om dit te doen?
Is het verstandig om een nachttrein te pakken?
En zijn er nog andere dingen die we evht op java moeten zien?
In het Indonesie-forum van wereldwijzer staan heel veel tips voor routes en bezienswaardigheden op Java. Heb je die al gezien?
Je zegt kort op Java te willen blijven, en daarom zou ik van Jakarta naar Yogya vliegen, daar een paar dagen blijven en dan via Bromo en Ijen naar Bali gaan. Kan in een week.
Persoonlijk zou ik echter meer tijd voor Java uittrekken omdat het anders zo’n geren en gevlieg wordt. Er is genoeg te doen.
Ik zou zeker niet de nachttrein pakken want dan mis je echt een mooie treinreis. Op Java is ontzettend veel te zien dus het hangt van je interesse af en je tijd hoeveel tijd je er voor wilt inplannen. Hou er rekening mee dat de reistijden in Indonesie veel langer zijn dan je verwacht en dat alles meer tijd kost. Ook het klimaat zorgt er voor dat je niet het Nederlandse tempo kan aanhouden (mensen werken niet voor niets een stuk langzamer).
Wij gaan binnenkort ook en zijn ook van plan die drie eilanden te bezoeken. We gaan van Jakarta naar Yogya met de trein. Dan vliegen we van Yogya naar Lombok. Dan naar de Gili’s en met de boot naar Bali. Je hoeft dan maar 1 keer te vliegen. Vanaf Bali vliegen we naar huis.