Feedback op 19 dagen Java

Beste forumleden,

Aankomende zomer gaan mijn vriendin en ik naar Indonesië. We beginnen onze reis op Java (Jakarta). Ik heb al een leuk reisschema samengesteld maar sta open voor toevoegingen of eventueel dingen die geschrapt kunnen worden. Ook feedback op het tijdsbestek, bijvoorbeeld als we ergens te lang of te kort zijn, zou ons helpen. Jullie als kenners hebben ongetwijfeld suggesties om onze reis nog mooier en completer te maken. Jullie helpen mij dan ook enorm door te reageren op onderstaand reisschema. Alvast bedankt!

Maartje en Dennis

dag 1: Jakara - Bogor
dag 2: Bogor, bezoek Botanische tuin daarna door naar Bandung
dag 3: Bandung: tour naar Tangkuban en Prahu, ciater hotsprings en bezoek theefabriek.
dag 4: Bandung: Kawah Puti, Pattengang lake en city exploration in Bandung
dag 5: Bandung, via Garut, naar Pangandaran. Puncak pass en dragon village
dag 6: Pangandaran, green canyon tour
dag 7: Pangandaran, bezoek national park, 's avonds door naar Baturaden
dag 8: Baturaden, wandeling national park ??? daarna door naar Wonosobo
dag 9: Wonosobo: Dieng plateau
dag 10: Wonosobo - Borobudur - Yogyakarta
dag 11: Yogyakarta: sultan’s paleis, Kota Gede, ramayana
dag 12: Yogyakarta: Prambanan, bezoek sigaren of kretekfabriek
dag 13: Yogyakarta - Solo, fietstocht nabij Solo industrial village
dag 14: Solo (Surakarta): cetho tempel naar sukuh temple
dag 15: Surakarta - Malang
dag 16: Malang - Bromo national park
dag 17: Bromo - Kalibaru: cacao en rubberplantages (evt. bezoek fabrieken)
dag 18: Kalibaru - Bondowoso: Bezoek national park Baluran
dag 19: Bondowoso - Kawa Ijen: bezoek national park Kawa Ijen
dag 20: oversteek Java - Bali

Hoi Dennis,

Ik denk dat het een heel compleet programma is, maar daarom misschien ook wel erg vermoeiend. Houd er rekening mee dat de reistijden soms tegenvallen. Bogor naar Bandung (dag 2) bijvoorbeeld is volgens Google Maps 2 uur en 3 kwartier. Ik zou toch zeker wel op vier uur hiervoor rekenen. Als je in het weekend reist (niet aan te raden) misschien wel het dubbele. Ook Bandung naar Pangandaran (dag 5) kan overdag erg lang duren (acht tot tien uur is geen uitzondering, zeker rond het weekend).

Verder zeg je dat je in de zomer gaat, maar niet welke data. Ongeveer 8 juli tot 8 augustus is de ramadan. De laatste week daarvan (net voor het Suikerfeest) en de week na het Suikerfeest is nagenoeg heel Java een verkeerschaos. Zeker de eerste paar reisdagen (dag 1, dag 2 en dag 5) kunnen dan heel lang duren.

Verder nog…
Dag 3: Tangkuban Prahu is één vulkaan, je hoeft dus niet naar de Tangkuban en Prahu.
Dag 5: De Puncakpas ligt tussen Bogor en Bandung (ten westen van Bandung dus). Daar kom je dus op dag 2 al over heen.

Groeten, Erwin

Beste Erwin,

Allereerst bedankt voor je reactie. Wij zijn van 2 juli t/m 11 augustus in Indonesië. We gaan eerst naar Java om vervolgens naar Bali en Gili door te reizen. We vliegen op 10 augustus van Denpasar terug naar Jakarta. Ik begrijp dat het druk op Java zal zijn. Het reisschema is meer een richtlijn. We zouden ook prima 23 dagen op Java kunnen zijn, maar 18 zou in principe ook kunnen. We zijn niet echt gebonden, het is tenslotte vakantie :slight_smile:

Ik vind het schema ook erg vol, maar als je in je achterhoofd houdt dat het vakantie is en je soms een activiteit schrapt dan moet het lukken.

Ik kan me aansluiten bij de eerdere reacties. Hou rekening met tegenvallers (verandering van klimaat en eten kan wat lichamelijke problemen met zich meebrengen). Plan 2 a 3 dagen in waarop je niet zo veel (of helemaal niets) hoeft te doen.
Solo industrial village heb ik nog nooit van gehoord; het is in de omgeving tussen Solo en Yogyakarta erg leuk fietsen. Sukuh tempel ligt in een erg mooi gebied (Tawangmanggu) maar is wel een lange rit er naartoe. Als je toch in de buurt bent zou ik zeker de Grojogan Sewu waterval bezoeken. Absoluut een bezoekje waard; ik was erg verbaasd toen ik daar voor de eerst keer was, dat hier nauwelijks toeristen naartoe gaan. Foto’s vind je op onze website. Bedenk ook goed hoe je wilt gaan reizen (bus, trein of auto met chauffeur)

Ik vond het in Bandung heel leuk om naar het angklung schooltje te gaan.

Thnx voor de tips. Toch wilde ik graag nog toffe plekken die ik gemist heb in reisgidsen, internet etc. toevoegen aan mijn wishlist voor Java. Wie heeft er nog tips!!!??

Ik ga Baturaden denk ik schrappen zodat ik toch wat meer tijd heb om rustig te reizen en eventuele tegenvallers op te vangen.

Het is natuurlijk de vraag waar je van houd. Een bezoek aan de Prambanan zou ik zeker combineren met Ratu Boko (bij zonsondergang). Op de berg staan de ruines van een enorm tempelcomplex. Er is een prachtig restaurant bij waar je uitzicht hebt over de omgeving en bijv. de Prambanan. Eten is er heerlijk en de zonsondergang spectaculair.
Ten zuid-oosten van Yogyakarta ligt een gebied genaamd Gunung Kidul. Een waanzinnig mooi gebied. Vooral de stranden daar zijn fantastisch mooi (witte stranden zonder toerisme). Google maar eens op Pantain Sundak, Pantai Baron, Pantai Drini en Pantai Krakal. Ook Pacitan met de grotten van Goa Gong is zeker een aanrader. Rafting kan je ook in Gunung Kidul. Goa Pindol (met rubber vlotten op een ondergrondse rivier) is ook erg leuk. Nog totaal niet ontdekt door toeristen maar zeker de moeite waard. Als je van wat historie houd kan ik je het Ambarawa Spoorwegmuseum aanraden (Salatiga). Ze hebben daar een groot aantal oude stoomlocomotieven uit de koloniale tijd. Ook Banaran Agrotourism (koffieplantage) kan ik je aanraden. Met een soort treintje ga je over het terrein en je ziet koffie, cacao, rubber etc. In het oosten van Java (aan de zuidkust) ligt een prachtig natuurreservaat. Ben daar zelf nog niet geweest maar volgens de verhalen is het daar prachtig en zijn er bijv. schilpadden die daar hun eieren leggen. Ook aan de noordkust van Java (bijv. bij Jepara) liggen mooie stranden. In de buurt van Semarang staan een aantal Joglo’s (antieke Javaanse houten huizen) bij elkaar waar je in kan overnachten. En als je echt iets bijzonders wilt, dan zou je een bezoek aan de Karimunjawa eilanden kunnen overwegen. Liggen ten noorden van Java. Een tropisch paradijs. Allemaal nog niet ontdekt door buitenlandse toeristen.

2 likes