Ik ga deze zomer met mijn vriendin 29 dagen naar Indonesië. We vliegen op Jakarta en staan voor de rest nog vrij om te gaan en staan waar we willen.
We hebben de tickets al geboekt en kwam er (natuurlijk) achteraf achter dat wij aankomen op de laatste dag van het suikerfeest. Geen paniek. Ik heb al een hoop topics gecheckt op dit forum. Het algemene credo is Java gedurende de dagen erna te vermijden. We willen graag twee eilanden bezoeken (in ieder geval Java), omdat drie wellicht wat veel wordt. Mijn idee was om naar Bali te vertrekken omdat het daar wat rustiger is (als ik de verschillende topics mag geloven). Ons doel is vooral het zien van cultuur en natuur (en misschien ook een paar dagen strand meepakken, maar niet het hoofddoel). Ik heb voor mezelf al een reisplan gemaakt, maar ik zie dat er veel goede opmerkingen worden gemaakt bij andere reisplannen. Ik zie vast een hele boel over het hoofd (misschien te hoog tempo? misschien teveel zien?). Ik heb nog een aantal dagen vrij gehouden om ook te kunnen schuiven. Hebben jullie misschien goede tips & tricks (zeker gezien de drukte in de eerste week).
Dag 1 19-Jul-2015 Amsterdam-Jakarta
Dag 2 20-Jul-2015 Amsterdam-Jakarta (hotel)
Dag 3 21-Jul-2015 Jakarta-Denpansar - Denpansar - Ubud
Dag 4 22-Jul-2015 Ubud
Dag 5 23-Jul-2015 Ubud
Dag 6 24-Jul-2015 Ubud - Tirtagangga
Dag 7 25-Jul-2015 Tirtagangga
Dag 8 26-Jul-2015 Tirtagangga
Dag 9 27-Jul-2015 Tirtagangga - Lovina
Dag 10 28-Jul-2015 Lovina
Dag 11 29-Jul-2015 Lovina - Munduk
Dag 12 30-Jul-2015 Munduk
Dag 13 31-Jul-2015 Munduk - Pemuteran
Dag 14 1-Aug-2015 Pemuteran
Dag 15 2-Aug-2015 Pemuteran - Ijen krater
Dag 16 3-Aug-2015 Ijen kraten - Bromo-mountain
Dag 17 4-Aug-2015 Bromo-mountain
Dag 18 5-Aug-2015 nnb
Dag 19 6-Aug-2015 nnb
Dag 20 7-Aug-2015 nnb
Dag 21 8-Aug-2015 Yogyakarta
Dag 22 9-Aug-2015 Yogyakarta
Dag 23 10-Aug-2015 Yogyakarta
Dag 24 11-Aug-2015 Yogyakarta
Dag 25 12-Aug-2015 Yogyakarta - Bandung
Dag 26 13-Aug-2015 Bandung
Dag 27 14-Aug-2015 Bandung -
Dag 28 15-Aug-2015 Pangumbahan Beach
Dag 29 16-Aug-2015 Pangumbahan Beach - Jakarta
Dag 30 17-Aug-2015 Jakarta - Amsterdam
Jullie reisschema ziet er heel goed uit, alleen op Java zou ik Bandung vermijden.
Bandung is niet meer aantrekkelijk, is een zeer armoedige en vieze stad en er is weinig te beleven of… je moet gaan rondtrekken buiten Bandung, bijvoorbeeld naar Lembang.
De plekken die jullie aandoen op Bali zijn goed gekozen en is een hele mooie route. Jammer, dat Bali de laatste jaren steeds commerciëler aan het worden is, voor al in de toeristische area’s, heel erg jammer, ook prijzen van eten, drinken en accommodatie worden bijna elk jaar hoger.
Ver buiten die toeristische plaatsen is het leven nog eenvoudig, vind je de echte cultuur en zijn de prijzen ook laag.
Als je graag dat toeristische en commerciële Bali wilt vermijden en er meer voor kiest om het leven van de Balinezen beter te leren kennen, hun hindubeleving, hun cultuur, hun gezinsleven of te zien hoe hun dag er uit ziet, ga dan naar het eilandje Nusa Penida (hoort bij Bali) helemaal. Hier vind je geen hotels, restaurants, geen lastige handelaren, enz. Hier vind je nog de oorspronkelijke wijze van leven. Ik kom hier zelf elk jaar.
Op de site van Actief in de Tropen vind je heel veel praktische informatie en goede tips over Bali en Nusa Penida.
Hans
Lijkt me een prima schema en zoals mijn voorganger al schreef zou ik persoonlijk minder tijd voor Bandung inplannen. Ik vond Bandung ook niet erg bijzonder. Je zou kunnen overwegen om naar Pangandaran te gaan en de dagen 5, 6 en 7 augustus zou je of richting Pacitan en/of Gunung Kidul kunnen gaan. Gunung Kidul is een prachtig en nog nauwelijks ontdekt gebied in het zuiden van Java. Hier vind je o.a. de stranden Pantai Baron, Pantai Slili, Pantai Drini en de grotten van Gong (Goa Gong). Wat lastiger met het openbaar vervoer te bereiken maar met een auto met chauffeur prima te doen.
Idd Pangandaran ipv Bandung (volgens medereizigers is Bandung een erg drukkeen vieze stad) vorig jaar in oktober in Pangandaran geweest, is geweldig zeer mooie trips te regelen naar bijv de Green Canyon en Green Valley, hebben we vanuit mini Tiga Homestay gedaan, prima backpackershomestay.
Aangezien we onze buik al vol hadden van de drukte in Jakarta en Bogor hiervoor gekozen en hebben we geen spijt van gehad.
Helemaal eens met iedereen als het gaat om Bandung. Pangandaran is een heel mooi alternatief. Je kunt hier met gemak een aantal dagen doorbrengen. Zoals Graatje al zei is de Green Valley de moeite van een bezoekje waard, al is dat de laatste jaren redelijk commercieel geworden vind ik. Er is nog veel meer moois te ontdekken in en om Pangandaran waar je nauwelijks of geen toeristen tegenkomt. Er zijn mooie spectaculaire grotten en je kunt er op verschillende plaatsen body raften; ook echt de moeite waard, of naar Spring Valley, daar hiken en zwemmen bij de waterval om maar wat te noemen. Er is ook een klein mooi natuurpark in Pananjung, kun je met een van de vissersboten naar Prison Island (‘onbewoond eiland’ ongeveer 10 mijl uit de kust waar de enige bewoners die van de gevangenis zijn welke op het eiland gevestigd is maar die zie je niet) enz. Ik weet niet hoe je van plan bent te reizen (openbaar vervoer of auto met chauffeur) of welke eisen je stelt aan accommodatie maar er is voldoende keuze al zijn er geen echt luxe hotels in Pangandaran te vinden. Mocht je meer info nodig hebben of bijvoorbeeld een betrouwbare chauffeur en/of lokale gids enz dan laat het me maar weten.
Ook nog een overweging zou kunnen zijn om vanuit Bandung via Cipanas Garut te reizen (mooie thee plantages onderweg) Cipanas Garut heeft warm water bronnen. Je kunt er de Papandayan vulkaan bezoeken en beklimmen en Talaga Bodas, het witte krater meer.
Van Pangandaran naar Yogya zou je kunnen overwegen om via het Dieng Plateau te reizen en daar ook een keer te overnachten.
Mooi schema!
Als je Tirtaganga bezoekt hoop ik dat je in die dagen ook ri Amed eo gaat. Erg mooi en de moeite waard, prachtige kust, leuke tentjes langs het strand en snorkelen!
Wij zijn tussen de Bromo en Yogya gestopt in Malang en Solo.
Malang vonden wij niet zo, wat te groot en niet heel veel te zien. Veel koloniaal verleden maar dit moet je interesseren.
Solo vonden wij wel erg leuk! Wat kleiner en leuk plaatsje om dag doorheen te lopen. En de tempels in de omgeving te bezoeken.
Je kan de dagen uiteraard ook open laten en kijken waar je beland… Ook heerlijk!
De reis van Bromo naar Yogya is wel flink en ik denk goed om op te knippen… Of vliegen van surabaya naar yogya:)