1 Maand Indonesië

Hallo allemaal,

In juli reizen ik en mijn vriendin naar Indonesië. We komen aan in Jakarta op 6 juli en vliegen uit Jakarta op 7 augustus . Dit betekent 31 dagen , yay !

Om eerlijk te zijn heb ik het erg moeilijk met het plannen van onze reis . Meer dan elke andere reis die ik eerder heb gemaakt . Ik heb al vele forumpost gelezen, alsook een Lonely Planet gids, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik van gedachten verander .

We zijn beiden 26 jaar oud . Het is onze eerste keer in Indonesië . We zijn wel gewend aan reizen . We zijn in het verleden al naar India en Nepal geweest, beiden al een half jaar in een ander land gewoond,… Wij zijn geïnteresseerd in een heleboel dingen , maar als we moeten kiezen , kiezen we voor

• Cultuur ( tempels, ceremonies , … )
  • Activiteiten zoals wandelen / trekking , fietsen en snorkelen . We kunnen niet duiken of surfen .
  • Natuur : mooie wandelingen , uitzichten , … We zijn niet zo geïnteresseerd in het zien van wilde dieren zoals de orang-utangs of de gigantische hagedis (toch niet als dit betekent om een georganiseerde tour te boeken om er enkele te spotten). We genieten even hard van de natuur en wildlife die we onderweg tegenkomen op wandelingen.
  • Stranden (zonder resorts en cruise-schepen )

De eilanden die mij (momenteel) het meest aantrekken zijn:

• Sulawesi
  • Flores
  • Lombok
  • Bali
  • Java

We weten echter niet welke te kiezen en te combineren …

Ik vrees dat Bali te toeristisch en niet naar onze smaak is. Maar ik vrees ook om iets te missen als we Bali niet bezoeken. Ik weet dat we Kuta en Phuket dienen te ontwijken . Maar er zijn natuurlijk ook vele dingen die ons interesseren: Ubud lijkt me bv. erg mooi , evenals de rijstvelden. We graag eens uit eten met een beperkt budget en drinken graag een biertje of cocktail. Hoewel niet elke dag, lijkt het drinken van een biertje op het strand eruit als een aangename manier om de avond te sluiten . Het bezoeken van een gezellig restaurant is iets waar we vaak van genieten op reis. Bali is daarvoor waarschijnlijk de place-to-be?

We zoeken graag rustige en avontuurlijke plekjes uit, maar willen ook geen 31 dagen geen kat tegen komen . We hebben graag andere mensen om ons heen. We houden van levendige plaatsjes (weliswaar geen party-dorpen!). Dus ik ben op zoek naar een route die beide van 2 werelden heeft . Het moet nog steeds een beetje romantisch blijven :wink:

Ik hoop dat sommige reizigers mij wat advies kunnen geven over waar we onze tijd het best door brengen. Alvast bedankt !

Je hebt 31 dagen om rond te reizen, maar je bent 33 dagen in het land. Dat betekent dat je niet volstaat met een visum on arrival, want dat is 30 dagen geldig. Je moet je visum dus vantevoren in NL aanvragen, of je visum ter plekken verlengen.

Op 28 juli 2014 is het suikerfeest. De dagen ervoor en de week erna wil je niet op Java zitten. Het verkeer is dan hectisch, bussen en treinen zitten vol en accommodatie is duurder. Ook in zuid Bali gaan de prijzen rond die tijd omhoog, maar elders op Bali valt het mee (Phuket ligt overigens in Thailand, niet in Indonesie.)

Qua cultuur en ceremonies raad ik je zeker aan om naar Bali te gaan. Daar is bijna elke dag wel ergens een viering! Deze kan je bezoeken vanuit bijvoorbeeld Ubud, Amed of Lovina. Bij Amed is het mooi snorkelen, bij Ubud heb je rijstvelden en kan je fietsen en trekkings doen naar vulkanen in de omgeving. Wil je weg van alle toeristen dan kan je Yeh Gangga overwegen: in dat vissersdorp is het lekker rustig. Ook hier kan je mooi wandelen, en als je rondvraagt in het hotel is er misschien ook wel een fiets te huur (maar lastig).

Flores is ook mooi, maar weinig georganiseerd. Ik heb er mooie trekkings gedaan, maar de gids was steeds iemand die ik spontaan tegenkwam. Ik weet niet waar je makkelijk Engelstalige gidsen kan vinden, al is een trekking bij Kelimutu geen probleem.

Ik zou overwegen van Jakarta naar Maumere te vliegen, over Flores naar Labuan Bajo te trekken, daar de boot naar Lombok te nemen (Perama Tour), een paar dagen daar te hangen (evt trekking naar de Rinjani) en de rest van de tijd op Bali te spenderen.

Zie mijn reisverslagen voor meer details: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali)

We hebben een 10-daagse trip naar Flores ondernomen. Van Maumere richting de Komono eilanden met auto en chauffeur. Een indrukwekkende tocht. Voor meer info zie Flores verjaren en vertrekken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu
Flores is christelijk van geloof. Bali hoofdzakelijk Hindoeistisch. Lombok is Islamitisch. Toch zou ik zeker de omgeving van Jogyakarta op Java aandoen. met de Ramadan is misschien niet alles open en het soms wat ‘minder gezellig’ , maar de monumenten en natuur zijn er niet minder indrukwekkend door.
Ga je naar de Gili eilanden, hou er dan rekening mee dat je in het hoogseizoen reist. Veel accommodaties zullen vol zitten tegen die tijd.
Bali blijft natuurlijk indrukwekkend en zelfs het even rondkijken in Kuta en je onderdompelen in de complete chaos daar is leuk voor een paar dagen. Voor een paar euro huur je een surfplank en kun je te water gaan. En op het strand zijn diverse lokale eetstalletjes wanneer je de toeristische restaurants wilt vermijden.