21/6 aankomst Jakarta,direct bus naar Bandung.
22/6 bezoek Witte krater
23/6 bezoek Bandung en pmgeving (enige tips?)
24/6 ochtendtrein naar Yogyakarta
25/6 bezoek Borobudur en Prambanan
26/6 bezoek Yogyakarta
27/6 extra dag omgeving Yogyakarta (enige tips?)
28/6 ochtendtrein naar Malang
29/6-30/6-31/6 3daagse Bromo en Ijen (zou ik een extra dag in Malang blijven om omgeving te bezoeken?en iemand een adresje om deze excursie te boeken?)
Erna naar Bali.Ik moet maar op 3 juni in Bali zijn dus kan ik hier en daar een extra dag invoegen.
Alle tips zijn welkom.
Wat moet ik zeker bezoeken in bali?Ik doe zeker 3 nachten Ubud.Op 18juni vertrek ik terug uit Bali.
Zou ik Lombok erbij nemen?Of mss eventueel ( dagen naar Sulawesi met vluchten?
Voor de data in Bali bedoel je neem ik aan juli ipv juni?
Je schema lijkt verder prima. Je kunt zo vrij veel zien maar je gaat niet te gehaast. Ik zou (als het je eerste keer in Indonesië is) niet nog naar Sulawesi vliegen. Lombok (of Nusa Lembongan of de Gili-eilanden) zou wel kunnen want dat is dichtbij.
Enkele tips voor Bandung:
een voorstelling van Saung Angklung Udjo (Soendanese muziek; zeker een aanrader, je moet er wel 's ochtends vroeg zijn)
in het weekend kun je de minaret van de grote moskee ‘beklimmen’ (per lift) en dan heb je een mooi uitzicht
ten noorden van Bandung kun je naar de vulkaan Tangkuban Perahu, de theeplantages en de warmwaterbronnen van Ciater
Met een extra dag in Jogjakarta zou je naar Kaliurang kunnen gaan, bij de Merapivulkaan. Hier kun je een Jeeptour doen door het met lava bedekte gebied van de uitbarsting van 2010. Of ga naar de stranden aan de zuidkust.
Voor Bali zou ik even een reisgids bekijken. Er zijn heel veel mooie plekken, maar dat is wat moeilijk om tips over te geven zonder te weten wat voor soort dingen je graag wilt doen en zien.
Oké, in dat geval: wist je al dat je dan reist tijdens de vastenmaand Ramadan?
De Ramadan is dit jaar van 17 mei t/m 14 juni. Op Java betekent dit vooral dat veel restaurants/eetgelegenheden overdag gesloten zijn. In steden zoals Bandung en Jogja en bij toeristische attracties kun je altijd wel restaurants vinden die wél open zijn (vaak met gesloten gordijnen), maar voor zonsondergang (rond 18:00) is de keuze dus wel een stuk kleiner. Uit respect is het ook gebruikelijk om overdag niet te veel ‘in het zicht’ te eten of drinken (vandaar dus ook die gordijnen).
Persoonlijk zou ik er ook rekening mee houden bij het huren van een auto met chauffeur. Ik vind het niet zo’n fijn idee om een chauffeur te hebben die de hele dag in de hitte moet autorijden zonder eten en drinken; dat lijkt me de veiligheid geen goed doen.
Op Bali, als hindoeïstisch eiland, is de Ramadan niet zo duidelijk aanwezig. Wel is het aan het einde van jouw reis (13 t/m 19 juni) Suikerfeestvakantie voor heel Indonesië, dus dan is het hoogseizoen qua lokale toeristen (dus reserveren van hotel e.d. kan dan nodig zijn).
Hi Erwin,
Ja,ik wist het van de Ramadam.Meestal ga ik met openbaar vervoer reizen.
Bus naar Bandung en dan trein tussen Bandung en Yogyakarta en ook de trein verder naar Malang.
De treinen zal ik op voorhand online boeken.