Advies over planning Java richting Bali en Lombok

Ik heb een groffe “planning” gemaakt waar er sowieso nog ruimte is voor verschuivingen. We hangen nergens aan vast.

We hadden graag even geïnformeerd of de planning (veel) te strak is, haalbaar of goed te doen? :nadenken:

26/3 : aankomst Jakarta 11.45 uur. TO DO: trein ticket kopen voor dag nadien, ev sim kaart regelen, overnachten Jakarta

27/3 : vertrek 08.20 uur trein station Jakarta to Bandung (aankomst ±12.00 uur)

27/3 : TO DO: ophalen gids trein station via jacktours, bezoeken witte krater + theeplantages, overnachten Bandung

28/3 : vertrek 08.00 uur trein Bandung to Yogjakarta (aankomst 16 uur Yogja), overnachten Yogjakarta

29/3 : TO DO: algemene verkenning Yogja,** overnachten Yogjakarta
**
30/3 : TO DO: zonsopkomst Prambanan + Borobodur met gids Ariya, overnachten Yogjakarta

31/3 : TO DO: dag 2 met gids Ariya, overnachten Yogjakarta

1/4 : vertrek 08.00 trein Yogjakarta to Malang (aankomst 16 uur Malang), overnachten Malang

Vanaf hier loop ik beetje vast. We zouden graag de Bromo en Ijen vulkaan bezoeken maar vragen ons af of de reis op zich niet te zwaar is (qua uren slaap, doortrekken, …) Graag even wat tips?

2/4 : TO DO: Bromo, Ijen, Madakaripura Waterval overnachten?

3/4 : TO DO: Bromo, Ijen, Madakaripura Waterval overnachten?

4/4 : Aankomst Bali (veerboot of vliegtuig?)

5/4 : Bali

6/4 : Bali

7/4 : Bali

Gili eilanden (één of meerdere) en dan door naar Lombok. Ik heb hier 4-5 weken voor.

Terug naar Amsterdam vanuit Jakarta op 19/4

Beste Lins13,

Ik zou na aankomst in Jakarta meteen naar Bandung reizen. Vanaf het vliegveld kun je rechtstreeks met de bus of shuttlebusje naar Bandung. De reistijd is op een maandagmiddag waarschijnlijk 3 à 4 uur. Daarmee win je eigenlijk een hele dag, want dan heb je dinsdag de 27e meteen tijd om iets te gaan doen. Bijvoorbeeld naar de vulkaan Tangkuban Perahu, of een voorstelling van Saung Angklung Udjo (of allebei, kan ook makkelijk op een dag). Je hebt de mooie treinrit toch later nog van Bandung naar Jogja, dus je mist niet zoveel als je de trein Jakarta-Bandung niet neemt. In het artikel ‘Reizen van Jakarta naar Bandung’ op mijn website vind je nog wat info, ook over de busreis vanaf het vliegveld.

Voor de 30e: ik heb nog nooit gehoord over de zonsopkomst bij Prambanan. Dat ligt niet echt in de bergen dus de zonsopkomst is daar niet zo bijzonder lijkt mij. Zonsopkomst bij Borobudur en dan 's middags naar Prambanan klinkt logischer.

Je stuk van 1 t/m 4 april is op zich wel te doen, maar als je dit zelf gaat doen met het openbaar vervoer is dat misschien wel wat zwaar. Met een tour/auto met chauffeur die je die hele tocht meeneemt lijkt het me wel goed te doen.

Als je inderdaad die hele tocht doet tot aan Ijen is het logisch om de veerboot te nemen naar Bali. Als je Ijen zou overslaan en maar tot Bromo gaat, dan kun je met het vliegtuig gaan vanaf Malang of Surabaya rechtstreeks naar Bali.

Ik snap niet wat je bedoelt met “Ik heb hier 4-5 weken voor” voor Lombok en de Gili-eilanden. Als je terugreis op 19 april is heb je toch veel minder tijd?

Groeten,

Erwin

Dankjewel voor je bericht!!

Dit helpt al enorm… We hebben tijd van 26/3 (aankomst Jakarta) tot 29/4 (vertrek Jakarta).

De reden dat we opteren voor overnachten in Jakarta is omdat we ons af vroegen of de rit naar Bandung niet te zwaar zou zijn na de vlucht + we hadden geleden/gehoord dat de treinrit van Jakarta naar Bandung mooi zou zijn.

Wat jij zegt over “een volledige dag in Bandung” dat is natuurlijk veel beter maar door de treinrit was dat niet haalbaar.

We zouden in Bandung de witte krater, theeplantages en eventueel mini shoppen willen doen.

De vulkaan en voorstelling zouden we overslaan. Omdat we graag de Bromo en/of Ijen zouden willen bezoeken.

Zou jij Bromo en Ijen aanbevelen? Of zou je in onze plaats eerder kiezen?

Ik bedoelde inderdaad de zonsopkomst Borodudur.

Daar ter plaatse een tour/chauffeur boeken voor Bromo, Ijen en de Madakaripura waterval is dit mogelijk?

Of moet ik hier al beginnen opzoeken en mailen?

Wij hebben een online tour geboekt voor de Bromo en Ijen. Volgens mij was de site Yogjakarta.nl
Het waren 3 dagen 2 nachten en je gaat vanaf Yogjakarta naar de Bromo, volgende nacht bezoek je de Ijen, en daarna word je afgezet op de boot naar Bali. Het was voor ons de perfecte aansluiting.
Het zijn wel pittige dagen maar wat je allemaal te zien krijgt! Echt geweldig!

Verzonden vanaf mijn iPad met Wereldwijzer Reisforums

Deze planning haalbaar?

26/3 : aankomst Jakarta 11.45 uur, het land binnen geraken :-p + ophalen rugzak nadien bus of shuttle bus naar Bandung nemen op de luchthaven zelf. Overnachting Bandung

27/3 : Hele dag voor Tebing Keraton, Kawah Putih, thee plantages en eventueel nog een shop momentje. **Overnachten Bandung
**

28/3 : vertrek 08.00 uur trein Bandung to Yogjakarta (aankomst 16 uur Yogja). Overnachten Yogjakarta

29/3 : TO DO: algemene verkenning Yogja. Overnachten Yogjakarta

30/3 : TO DO: zonsopkomst Borobodur + Prambanan met gids Ariya. Overnachten Yogjakarta

31/3 : TO DO: dag 2 met gids Ariya. Overnachten Yogjakarta

1/4 : vertrek 08.00 trein Yogjakarta to Malang (aankomst 16 uur Malang). Overnachten Malang

Wij opteren voor daar ter plaatse een tour te boeken want zouden graag een rustige treinrit maken van Yogja naar Malang. We hebben niet zo veel zin om 16 uur in een busje te zitten. Liever wat relaxer met de trein (als dat genieten is?) :-p

Ik heb gelezen op enkele sites dat er enkel een “nachttrein” zou rijden van Yogja naar Malang. Nu wat verder zoeken kwam ik een “dagtrein” tegen die vertrekt rond 07.45 uur. Klopt deze info?

Zijn er voldoende tours te boeken eenmaal zelf in Malang aangekomen?

2/4 : TO DO: Bromo, Madakaripura Waterval

3/4 : TO DO: Ijen

Ik neem aan dat ze u 's avonds nog op de veerboot zetten? Komen alle veerboten aan op dezelfde haven in Bali?

Zouden jullie aanraden die avond nog door te trekken naar ergens op Bali?

4/4 : Bali

Gili eilanden (één of meerdere) en dan door naar Lombok.

Terug naar Amsterdam vanuit Jakarta op 29/4

De trein Malioboro Ekspres Pagi (treinnummer 94) vertrekt inderdaad om 7:45 vanuit Jogjakarta (centraal station ‘Tugu’) en dan ben je rond kwart voor 4 's middags in Malang.

De veerboot van Java naar Bali vertrekt 24 uur per dag, meerdere keren per uur. Alle veerboten varen tussen Ketapang op Java en Gilimanuk op Bali. Ik zou meteen nog doorreizen naar waar je heen wilt op Bali. Net als aan het begin bij Jakarta-Bandung scheelt dat toch weer een soort van reisdag. Als je helemaal naar Zuid-Bali wilt is het wel een uur of 5 reizen, maar bijvoorbeeld bij Lovina ben je binnen 2 uur.

Dankjewel!!

We eindigen dus na onze treinrit in Malang om 16 uur.
We zouden graag de Bromo, Madakaripura waterval en Ijen bezoeken zoals eerder beschreven.

Is het verstandig om na de treinrit een taxi of ander vervoer middel te nemen naar Cemoro Lawang? Zodat we daar kunnen overnachten en een tour boeken…

26/3 : aankomst Jakarta 11.45 uur, het land binnen geraken :-p + ophalen rugzak nadien bus of shuttle bus naar Bandung nemen op de luchthaven zelf. Overnachting Bandung

27/3 : Hele dag voor Tebing Keraton, Kawah Putih, thee plantages en eventueel nog een shop momentje. Overnachten Bandung

28/3 : vertrek 08.00 uur trein Bandung to Yogjakarta (aankomst 16 uur Yogja). Overnachten Yogjakarta

29/3 : TO DO: algemene verkenning Yogja. Overnachten Yogjakarta

30/3 : TO DO: zonsopkomst Borobodur + Prambanan met gids Ariya. Overnachten Yogjakarta

31/3 : TO DO: dag 2 met gids Ariya. Overnachten Yogjakarta

1/4 : vertrek 08.00 trein Yogjakarta to Malang (aankomst 16 uur Malang). Overnachten Malang

2/4 : TO DO: Madakaripura Waterval. Overnachten Cemoro Lawang

3/4 : TO DO: Bromo

4/4 : TO DO: Ijen, veerboot Bali, overnachten Bali maar nog geen idee welke plaats

Voorlopige planning, haalbaar?

Ik loop een beetje vast vanaf 1/4.

Aankomst in Malang is 16 uur. Zouden jullie in Malang verblijven of doorreizen naar Cemoro Lawang?
Ik zou graag de Madakaripura Waterval bekijken en met dit in het achterhoofd weet ik niet goed wat ik moet doen qua planning.

Eenmaal aangekomen met de veerboot op Bali reizen we door naar Lovina. Daar wat uitrusten maar dan loop ik wat vast…
Er zijn mooie watervallen zoals GitGit en AlingAling, enz enz…

Sowieso willen we in Ubud passeren, Nusa Penida, Gili Meno en Lombok. Maar krijg mijn planning echt niet goed rond hier.

In Malang is het best goed toeven, overheerlijk en sfeervol eten in het Tugu Hotel, overnachten daar past niet in mijn budget maar lijkt me ook een beleving op zich.
Voordat je naar Lovina gaat kun je ook nog naar Pemuteran, kun je mooi snorkelen. Na Lovina eventueel naar Munduk erg mooie omgeving ook Amed is de moeite waard.
Is ook geen ramp als je nog niet alles vooraf vastlegt dan blijf je ook wat meer vrij om ergens langer te blijven omdat het bevalt of ergens eerder weg te gaan omdat het tegenvalt.

Dankjewel voor de tips!

Vanuit Lovina zouden we enkele watervallen en tempels willen zien. Maar als ik zo opzoek liggen die wat uit elkaar, of zijn de afstanden te doen?

We zouden langs Ubud willen passeren, Gili meno en Nusa Penida.