Java Bali reis

Dag Iedereen

Binnenkort vertrekken wij naar Indonesië. We hebben al veel op zoek werk gedaan (Lonely Planet, Trotter, internet, dit forum, joker reizen, Koning aap, …) en op basis van alle vergaarde informatie hebben we volgende route in gedachten:

1 17/aug Amsterdam Vertrek 22u
2 18/aug Yakarta Aankomst 22u
3 19/aug Yakarta - Yokyakarta (vroegste vlucht met Lion Air)
4 20/aug Yokyakarta Borobodur
5 21/aug Yokyakarta Prambanan
6 22/aug Yokyakarta - Bromo
7 23/aug Bromo - Iljen
8 24/aug Iljen - oversteek Bali - Lovina
9 25/aug Lovina (Strand, Dolfijnen, duiken, hotsprings banjar Air Panas , visexcursie)
10 26/aug Lovina
11 27/aug Munduk (Pura Ulun Danu Bratan & Bratanmeer & gitgit watervallen)
12 28/aug Pura Besakih - Gili Island
13 29/aug Gili Island
14 30/aug Ubud (Titra Empul, rijstterassen, Rafting, Kookworkshop, olifantenpark, Monkey Forest, Stad)
15 31/aug Ubud
16 1/sep Ubud
17 2/sep South Bali Stranden (Pura Tanah Lot, Kuta, Legian, Seminyak, Tempel Pura Luhur Ulu Watu, Sanur)
18 3/sep South Bali Stranden
19 4/sep South Bali Stranden
20 5/sep South Bali Stranden + Savonds: vliegtuig naar Jakarta (laatste vlucht Lion Air)
21 6/sep Jakarta (7u15) - Amsterdam

Onze planning is vrij flexibel, we zijn ook niet van plan om vanuit België hotels, excursies, … vast te leggen, maar eerder te kijken hoe alles ter plaatse verloopt. Zoals aanbevolen op dit forum denken we eraan om onze tocht van Yogya naar Bromo-Iljen-ferry Bali te boeken met een tour vertrekkende vanuit Yogya.

Wat denken jullie als experten van deze planning? Te strak? Missen we must sees? Tips over tours, chauffeurs en dergelijke zijn altijd welkom!

Ik ben zeer benieuwd naar jullie feedback! Hou jullie vooral niet in :slight_smile:

groetjes
Kara

Gebruik even de zoekfunctie van het forum, deze vraag wordt keer op keer gesteld , en ook beantwoord, zeer recent nog.

Een hele fijne vakantie

Jullie planning is, met name voor Bali, veel en veel te vol.

Wanneer je in Lovina dolfijnen gaat kijken, ben je pas rond 9-10 uur terug in het hotel. De meeste duiktrips vertrekken voor 8 uur. Dit kun je dus niet combineren.

Als je naar de Gili’s wilt, moet je 's ochtends vroeg de boot nemen, je kan dus niet dezelfde dag naar Besakih.

Kijk eens naar trips van reisorganisaties, dan krijg je een reëler beeld. Lees inderdaad eens iets van de andere planningen en blogs op dit forum. Maak je keuzes (dat kan ter plekke).

Neem de tijd voor wat je doet!

Dag Jenny, bedankt voor je kijk! Ik sta er een beetje van versteld dat je ons Bali stukje te vol vindt, we krijgen namelijk van bepaalde organisaties de feedback dat ze Bali veel te lang vinden en ons liever meer laten doen in Java :slight_smile: zo zie je maar … . Wat denk jij van het idee om bij de start van Jakarta naar Yokyakarta te reizen? Zijn Bodor en Bandung echte must-sees? Het zou er dan zo uit zien:

1 17/aug Amsterdam Vertrek 22u
2 18/aug Yakarta - Bogor (Aankomst 22u - taxi Bogor)
3 19/aug Bogor - Puncak Pass - Bandung
4 20/aug Bandung (Vulkaan Tangkuban Perahu, Warmwaterbron Sari Ater/Maribay)
5 21/aug Bandung - Yokyakarta hele dag op de trein
Daarna volgt dat de route zoals eerst besproken, maar we zullen dan minder dagen in Bali spenderen.

We moeten inderdaad nog sleutelen aan het stukje over Gili, want dat zit praktisch gezien inderdaad niet goed. Wat betreft Lovina en het duiken/dolfijnentocht etcetera: ik heb de “activiteiten” er gewoon gauw achter gezet om een indruk te geven van onze interesses, niet dat we effectief al deze activiteiten gaan doen :).

Wat zou jij, met jouw ervaring, veranderen aan het stukje in Bali en/of Java?

Dat zijn twee verschillende dingen.

Jij beschrijft in je vorige post een waslijst aan dingen die je op Bali kan doen in 12 dagen. Voor die dingen heb je zeker 2,5 week nodig. De meeste mensen willen echter minder op Bali doen en hebben daarom minder tijd nodig voor Bali. Die mensen kunnen meer tijd steken in Java.

Ik vind 3 weken voor Java te kort. Ik vind 3 weken voor Bali ruim, maar ik kan me er prima langer vermaken. Aan jullie dus de keus hoe je je tijd moet indelen :wink:

Wat je nieuwe planning betreft: je wilt te veel op Java. Je komt in de nacht aan op Java, neemt niet de tijd om te acclimatiseren. 's Ochtends snel naar de botanische tuin, 's middags de hele dag in de auto. Je moet wennen aan de warmte en het tijdverschil, dit moet je niet willen!

LEES eens een reisgids en wat blogs. Niet voor de mooie dingen die je kan zien, maar om een realistisch beeld te krijgen.

Groeten uit Bali.

Beste Kara W , op 2 fora vraag je hetzelfde , op 2 fora krijg je dezelfde antwoorden.

Waarom gebruik je de zoekfunctie van de 2 fora’s niet !!

we hebben de zoekfuncties geconsulteerd, we hebben hier zelfs twee lonely planets en een trotter liggen, hebben een voorstel van joker reizen gekregen plus een reisverslag van vrienden die quasi dezelfde route hebben gedaan als ons . We liepen telkens vast omdat het plan van joker reizen en ons zelf opgemaakt plan toch niet echt in lijn ligt met reacties op het forum en wouden daarom even gepersonaliseerde feedback.

We hebben de route ondertussen aangepast, wat minder vol gestoken en gaan wat meer binnenlandse vluchten nemen. En voor de rest zien we wel hoe het loopt ter plaatsen.

We kijken er al vast super hard naar uit om voor het eerst naar Azië te reizen en Java en Bali te ontdekken!

Bedankt voor jullie hulp!
Groetjes
Laura & Kara

Fijne vakantie met zoveel info moet dat wel lukken