1e keer Java/Bali, advies gevraagd!

Wij gaan in September voor de eerste keer naar Java en Bali. We hebben tot nu toe alleen een ticket geboekt naar Jakarta en terug van Denpasar… Voor de zekerheid willen we alvast een hotel gaan boeken op Bali. Als je buiten Kuta gaat zitten, in bijv. Nusa Dua of Sanur, dan is het allemaal toch wat goedkoper als in Kuta zelf…
Kan iemand vertellen of er in deze 2 plaatsen genoeg te doen is voor jongeren? En hoelang rijden en hoeduur kost een taxi ongeveer van Nusa Dua en Sanur naar Kuta voor als we er misschien een dagje naartoe willen gaan?

We gaan in totaal 3 weken wat denk ik te kort is om helemaal van Jakarta naar Bali te reizen… Dus beter kunnen we alvast een vlucht van Yogyakarta naar Denpasar boeken lijkt me… Ik kan op airasia echter geen Bali/Denpasar kiezen als ik bij vertrek plaats Yogyakarta invul?

Hoi Joey, air asia vliegt niet op yogya, maar lion air wel : http://lionair.co.id.
Ik zou een internationaal rijbewijs meenemen, het liefst met een motor rijvaardigheids stempel erop ! Dan ben je sneller dan met een taxi!:dag:

Hi Joey,

Ik kan evt. voor je kijken wat de prijzen zijn als je met lion air gaat naar Yogya.
Wij hebben namelijk een personal travel assistent service met ticket agent voor de binnenlandse vluchten… Als je data doorgeeft, kan ik vrijblijvend voor je kijken wat de prijzen zijn.

Mvg,

Sanya
www.adailystay.com

Sanyatuhareea,

Dat zal op 21-09-2011 of 22-09-2011 zijn. :slight_smile:

Gr. Joey

Ik heb met een groepsrondreis Jakarta - Bali in 2 weken gedaan, wat ik veel te kort vond, maar denk dat 3 weken op zich best te doen is.

2 weken is wel heel erg snel niet? Welke plaatsen heb je allemaal bezocht? Dan heb ik een beetje een idee van je route…

Ja 2 weken was veel te snel inderdaad. De route was:

• Jakarta (1 nacht, belangrijkste bezienswaardigheden verkend)
  • van Jakarta via Bogor en Puncak pas naar Bandung (2 nachten, o.a. bezoek Tangkuban Perahu vulkaan en Ciater warmwaterbronnen)
  • van Bandung met de trein naar Banjar en van daaruit naar Pangandaran (2 nachten, o.a. bezoek Green canyon)
  • van Pangandaran met boot naar Cilacap en verder naar Jogjakarta (2 nachten, o.a. bezoek Prambanan, Borobudur en Kraton)
  • van Jogjakarta naar Batu (1 nacht, bezoek aan Bromo vulkaan)
  • van Bromo vulkaan naar Kalibaru (1 nacht)
  • van Kalibaru naar Ubud op Bali (2 nachten, o.a. bezoek Heilige Bron tempel en dansshow)
  • van Ubud naar Seminyak (3 nachten, o.a. bezoek Tanah Lot en snorkeltocht)

Dat is veel reizen in een korte tijd Dutchgirl! :slight_smile: Wat mag ik zeker niet missen van de dingen die je bezocht hebt?

Wij willen sowieso de laatste 6-7 nachten een hotel boeken op Bali. Waarschijnlijk dat het deze word: Mercure Resort Sanur, Sanur – Bijgewerkte prijzen 2022

En dan zonder ontbijt denk ik…

Verder hebben we dan nog 11-12 dagen om door Java te reizen… Waarschijnlijk dat we daarvoor een privéchauffeur nemen…

Er gaat als het goed is ook een bustocht van Yogyakarta naar Bali in 2 dagen, waarbij je in die 2 dagen o.a. ook de Bromo vulkaan bezoekt… Weet iemand waar ik het dan over heb en waar ik deze rit met de bus kan reserveren etc??

Deze is te reserveren op elke straathoek in Yogya.

Persoonlijk vind ik Java in 11-12 dagen erg veel, zelfs als je een chauffeur hebt. Je maakt dan lange dagen en hebt weinig tijd om dingen te laten bezinken. Maar als je het zo wilt, dan kan het.

Weet iemand of onderstaande ongeveer te doen is? Hotels kunnen soms andere hotels zijn als we die tegen komen. Kan ook dat we op sommige plaatsen misschien dagje korter/langer blijven.

Route: Route Java - Bali - Google My Maps

Jakarta – Cisarua (107km)

• 10-12 Sept Jakarta
  • Guesthouse (Jakarta)
  • 12 Sept ’s ochtends naar Cisarua
  • Puncak Pass (Rijstvelden. Beste in de ochtend bezoeken)

Cisarua - Ciater/Lembang (226km)

• 12 Sept in de middag naar Ciater/Lembang
  • Warmwaterbronnen (Ciater)
  • GrandHotel Lembang (12-13 Sept)

Lembang – Pangandaran (445km)

• 13 Sept ’s ochtends van Lembang naar Kampung Naga (326km), erna Pangandaran
  • Tussenstop bij Kampung Naga (Salawu)
  • Nationale park Penanjung
  • Green Canon
  • Hotel Sandaan II (13-16 Sept)

Pangandaran – Yogyakarta (800km)

• 16 Sept naar Yogya
  • In Pangandaran bij reisbureau tocht naar Yogya regelen. Tocht nemen die als eerste deel met de pont naar Cilacap vaart (+/- 5 uur door mangrovebossen etc.). Bus haalt je op in Cilacap en brengt je in een paar uur naar Yogyakarta. Af laten zetten bij Jalan Prawirotaman
  • Bezoek: Borobodur (Ochtend) tempel, waterpaleis (Ten westen van Kraton)
  • Duta Guesthouse (16-18 Sept)

Yogyakarta – Malang (1130km)

• 18 Sept naar Sukapura (1180km)
  • 6 uur rijden
  • Bromo vulkaan (Vanuit Malang 1 uur opstaan, vanuit Sukapura 4 uur)
  • Overnachten in Sukapura (Hotel Bromo Raya)(18-19 Sept)
  • Regelen dat je na het bezoek aan de Bromo meteen doorgaat naar Kalibaru

Bromo – Kalibaru (1340km)

• Nacht van 18 op 19 Sept naar Bromo en door naar Kalibaru
  • Hotel Rumah Kita (19-21 Sept)
  • Omgeving: Plantages, rijstvelden, jungle, nationale parken\
  • 21 Sept naar Padangbai

Kalibaru – Padangbai (1580km)

• Elk half uur gaat een pond naar Bali
  • Vissersdorp Padangbai: Ojek (bromfiets met bestuurder) regelen. Bezoeken: Gegelan waterval, Goa Lawa (Vleermuistempel), Tirta Ganga (Koninklijke watertuinen), Ujung Koninklijk waterpaleis), zwemmen en snorkelen in de Blue Lagoon. Eventueel hotel: Homestay Topi Inn (NL eigenaren), www.topiinn.nl (21-22 Sept)
  • 22-29 September Mercure Resort Sanur (1620km)
  • Watertempel Ulan Danau
  • Monkey Forest (Ubud)
  • Goa Gajah (Olifantentempel)

Joey,

Een enkeltje van jogya naar bali met de vliegtuig kost je 48 euro p.p.

Mvg,

Sanya
www.adailystay.com

Het eerste deel, tot aan Yogya, klinkt redelijk. Het deel daarna zou ik anders doen. Met name je tijd in Yogya is veel en veel te kort: je gaat nu een paar uurtjes naar de Borobudur, maar mooie attracties als Prambanan en het Dieng Plateau sla je over. Je kan als je 's ochtends naar de Borobudur gaat waarschijnlijk niet meer naar het Kraton, omdat het om 14.00 dicht gaat.

De reistijden die je hebt opgezocht zijn de tijden volgens de boekjes, maar mijn ervaring is dat het makkelijk een paar uur langer kan duren. Met name het stuk tussen Yogya en Malang heeft mij meer tijd gekost.

Het kan, maar het is een vermoeiende trip!

Ja dat is een mogelijkheid, maar ik wil de Bromo niet missen! :slight_smile:

De tijden die erin staan, heb ik ergens van een reisblog van iemand overgenomen. Die heeft er dus wel die tijd over gereisd…

Dat we niet alles kunnen zien in Yogyakarta moeten we maar voor lief nemen denk ik… Of we zouden een dag langer in Yogyakarta kunnen blijven en op Bali meteen naar Sanur gaan… Padangbai kunnen we dan ook een keer bezoeken vanuit Sanur…

Nog andere tips? We gaan trouwens met 4 personen tussen de 24 en 27 jaar, reizen met de koffer en met een privechauffeur of een georganiseerde trip… Niet met het openbaar vervoer dus… Denk dat dit ook wel veel tijdwinst oplevert?

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik wil alleen maar aangeven dat ik over een aantal trajecten VEEL langer heb gedaan. Wat je met die informatie doet moet je zelf weten.

Je wilt alles plannen, maar Indonesie laat zich niet plannen…

Kijk eens op mijn site :wink:

Een privechauffeur levert zeker IETS van tijdswinst op, maar de drukte in het verkeer wordt er niet minder op, en de wegen worden er ook niet beter van.

Ja je kunt natuurlijk niet altijd exact alles plannen enzo! :wink: Maar daarom dat we ook nog niks vantevoren boeken in Java… Dan hebben we altijd nog een beetje speling etc :slight_smile:

Ik zal zo eens op je blog gaan kijken! :smiley:

Indonesië heeft zogenaamd **jam karet **elastieke tijd. Haast kent men daar niet. Laat alles over je heen komen anders krijgt stress je te pakken met als gevolg: dag vakantie.:mad:

Daar was ik al van op de hoogte Sumbar :wink:

We gaan denk ik maar gewoon de route aan proberen te houden en anders moeten we maar een aantal dingen skippen… Er zijn een aantal dingen die we sowieso willen zien en dat moet zeker lukken in die tijd… Als we de rest niet kunnen bezoeken dan is dat jammer, maar verder helaas niks aan te doen… Misschien dat we anders ook nog echt een “reisdag” in kunnen plannen waarop we een hele dag reizen…

Wij zijn ook in spetember / oktober een reis van Sumatra naar Lombok aan het plannen. En natuurlijk moet je wel een grove planning maken en kiezen wat je zeker wilt zien!
Maar als je dan om advies vraagt en je vooral het advies krijgt om niet te strak te plannen, om niet te veel in te korte tijd te willen, om niet te verwachten dat aangegeven reistijden gehaald kunnen worden etc etc en dat meerderder malen.
Maar… je geeft dan toch aan dat je het gaat doen zoals je oorspronkelijk wilde? Waarom dan advies gevraagd? Zonde van de tijd en de energie.
Ook wij hebben dingen aangepast na advies van meer ervaren Indonesiegangers en zijn er vooral van doordrongen dat als je de tijd hebt die je hebt en de omstandigheden zijn zoals ze zijn, je soms (misschien wel vaak:zon02:) moet schipperen met tijd én plannen!!
maar in elk geval allemaal veel succes en vooral PLEZIER met reizen gewenst!!

Indo… Natuurlijk neem ik dat advies wel mee! :slight_smile: Maar ik weet vantevoren niet of de reis etc echt daadwerkelijk langer gaat duren toch? Dat weten we pas als we op Java zelf zijn…
Ik hou ook zeker in mijn achterhoofd dat we misschien wel sommige dingen moeten gaan skippen! Daarom heb ik voor de zekerheid bijv. zoiets als de Prambanan in Yogyakarta niet meegenomen in het reisschema… Padangbai kunnen we in geval van tijdnood ook skippen en een keer een dagje bezoeken als we in Sanur zitten…

iig bedankt voor je berichtje! Dat plezier gaat zeker wel lukken mag ik hopen! :wink:

Ja, Plezier
De voorbereiding is al geweldig.
Heb net de laatste betalingen hiervandaan gedaan die al moeten.
Wij reizen met chauffeur en gids 6 dagen op Sumatra rond, dan hebben we 2 volle dagen Jakarta om de geboortewijk van mijn man te bezoeken en nog wat highligts als het lukt:question:
Dan met een 14 daagse groepsreis van De Jong over Java met 1 nacht Bali naar Lombok. Leuk ‘rustmoment’ is denken wij een treinreis over een deel van Java. Na de nacht Bali door naar Lombok voor nog 2 nachten met de groep mee. Dan gaan die terug naar Bali en naar huis of andere dingen, maar wij blijven nog 2 dagen en nachten op Lombok. We willen de schildpadden al duikend maar iig snorkelend spotten bij de Gili’s.
Dan ook terug naar Bali voo 2 nachten Ubud, 1 nacht slapen IN een Elephant Safari Lodge, dan nog 2 nachten in Sanur en dan weer naar huis.
OOk een vol program, maar denken wij wel een lekkere combi van georganiseerd en privé. Waarbij de zelf te bedenken zaken grotendeels aan het eind zitten, als we een beetje weten hoe het daar allemaal werkt, hopen we:hihi:
Selamat Jalang!!