Waar ga jij naar toe in Indonesie...?

Indonesie; De ‘‘Gordel van Smaragd’’ warschijnlijk het mooiste eilandenrijk ter wereld. Waar zou jij het liefste naar toe willen gaan, bezoek je de drie bekendste eilanden van Indonesie.

Sumatra met zijn oneindige met zijn oneindige oerwouden en traditionele dorpen.
**Java **met zijn spectaculaire vulkanen en prachtige tempelcomplexen of **Bali **met zijn geheel eigen cultuur.

Nieuw Guinea, nog steeds behorend tot een van de onbekendste gebieden te wereld. Wildernis, binnenlanden veelal begroeid met dichte oerwouden en hoge bergen waarvan sommige toppen meer dan 5000 meter hoog zijn en edekt met eeuwige sneeuw. Er zijn niet veel wegen en het vervoer gaat voornamelijk door de lucht of over zee. Nieuw Guinea heeft en unieke flora en fauna, meer dan tweehonderdvijftig verschillende stammen met ieder hun eigen taal, levenswijze en cultuur

Sunda Eilanden,

Nusa Tenggara telt meer dan vijfhonderd eilanden. Driehonderd daar van zijn zo klein dat ze geen officiele naam hebben. De bekendste zijn: Lombok, Sumbawa, Komodo en Flores.

Lombok; landelijk, rust
Sumbawa; snorkelen, ongerepte riffen in het natuurreservaat Pulau Moyo.
Komodo: de grootste varanen ter wereld
Flores: bergachtig overwegend Christelijk eiland. Bekendste attractie: Keli Mutu vulkaan met drie nabij gelegen meren.

Zo maar een greep uit een paar plekken in Indonesie.

Waar zou jij naar toe gaan in Indonesie

Planning volgende zomer:
Aankomst in Jakarta, daar dadelijk vertrekken richting Bogor en Bandung om een paar dingetjes te bezoeken (deze hoek van Java wil ik later nog eens beter verkennen). Eigenlijke reis begint vanaf Yogyakarta en zo verder naar Lombok (Bali eventjes over slaan omdat ik er al 2x ben geweest) en vanaf de Gili’s een boottocht naar Komodo. Dan zie ik wel hoeveel tijd ik nog heb om over land terug te keren naar Bali en wat ik onderweg nog allemaal ga doen. Eventueel nog eventjes uitrusten in Ubud.
Vooral de Merapi en de Bromo op Java lijken me wel de moeite om te beklimmen. Borobodur staat ook op de lijst, ook al haat ik massatoerisme. En voor de rest … ik zal wel zien, geen vaste planning.

Afegelopen zomer met de kinderen gebackpackt. Begonnen in West-Timor, Rote, Flores, Rinca, Komodo,Lombok, Bali, Java.
Bijzonder is inderdaad de verscheidenheid van de eilanden. Vooral Flores een echte aanrader!

Ik mis Sulawesi in deze lijst…er is meer dan Bali!

Oh…maar er is zoveel…er zijn bijna 14.000 eilanden. Diversiteit gaat ver. Maar idd Sulawesi is mooi…

Bali; leuk voor velen, maar dat gaat niet op voor mij.

Sulawesi staat nog op de verlanglijst, ook Sumba. Misschien volgend jaar. Dat er meer dan Bali is dat is voor mij ook wel duidelijk. Sommige mensen kunnen Bali echt zo verheerlijken?
Vraagje: Zou je een bezoek aan Sulawesi verkiezen boven Borneo(Kalimantan)
Zucht…wat is de wereld groot en wat is er nog ontzettend veel te zien!

Janette

Hi,

Bali; een van de 13.766 geregistreerde eilanden van de Republiek Indonesie. Kijk eens goed en je ziet in Kuta, Legian, Seminyak en alles erom heen het zelfde als in plaatsen als Blanes, Corfu, Rimini…toeristen die soms ongegeneerd met hun vette ontblote pensen over de Balinese stranden baggeren… easy fun zoeken in Azie. Bali is leuk maar als je er twee keer bent geweest is het wel weer genoeg, en ben (tenminste ik) uitgekeken. Indonesie heeft zoveel meer cultuur dan dat Bali alleen en er zijn nog zoveel andere plekken tussen Sabang en Merauke.

Maar goed, eenieder moet weten waar hij/zij naar toe wil gaan

Groetjes,
vanua

Gisteren las ik in het Kompas dat in 2004 de Provincie Papua 2400 buitenlandse toeristen mocht ontvangen,in 2005 waren dat er 1100 en in de eerste maand van 2006 waren het er 6. Dat gaat niet goed dus. Nou is de provincie Papua wel heel erg ver. Als je bijv. van Jakarta naar Biak wilt vliegen zit je 6 uur in het vliegtuig als je de snelste verbinding neemt.

De gemiddelde toerist vliegt het liefst naar Bali stort dan neer waant zich in het paradijs. Nou woon ik in de propinsi Papua en daar is het echte paradijs, dat is nog echt avontuur. In Bali kom ik nooit meer want het rippersgemiddelde is mij daar te hoog. Met een blanke huid ben je daar loslopend wild.

Ik heb al diverse malen van mensen gehoord dat toen zij bij hun visumaanvraag als bestemming Papua invulden hun het visum werd geweigerd (Den Haag) met de mededeling dat Papua gesloten was voor toeristen. Volgens mij is er geen enkele provincie voor toeristen gesloten. Dus voor hen die plannen in die richting hebben vul gewoon Java en Bali in zit je altijd goed

Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit Papua massaal in de reisbrochures ben tegen gekomen op een paar na in die van bv Koning Aap, Sawadee, Arcadia.
Papua wordt niet echt gepromoot als vakantieparadijs - misschien wel zo goed ook! Papua is alleen interessant voor de insiders. Of niet?
Zal het niet zo zijn dat de gemiddelde vakantieganger over Papua denkt als zijnde eiland met koppensnellers, ondoordringbaar tropenwoud, onverstaanbaar, alleen een paar kleine armoedige stadjes, inboorlingendorpjes waar de mensen nog steeds in hun blootje lopen?
Hebben ze wel luxe 5* hotels? Friet of desnoods rijsttafel? Hebben ze wel een vliegveld??

Toeristen komen naar Sumatra, Java, Bali, Komodo, Sulawesi voor Tanah Toraja, misschien nog de Molukken maar dat is al veel te ver weg eigenlijk… Dus Papua?

Dus als je naar Papua wilt dan vraag je visum aan voor Bali en neem je gewoon een binnenlandse vlucht, als ik het goed begrijp???
Wat bali betreft…wij hebben een huis aan de zuid-westkant dichtbij Perancak (Java), bijna geen toeirst te zien! Heerlijk! Niet heel Bali is bedekt met toeristen met uitpuilende buiken maar de aangegeven plaatsen mijd ik dus ook graag! Kuta is geen echt Bali meer!

Janette

Hi Janette,

Klopt, als je naar Ambon of Papua wil dan ga je dus in principe naar Bali, of elders. De Indonesische regering is niet zo happig op ‘pottekijkers’ want oh-wee als die sympathie krijgen voor de Papua’s of Ambonezen met hun vrijheids ideeen.

Nederlanders hebben al een apparte behandeling betreft visa, misschien dat daar verandering in komt; visa on arrival voor Nederlanders/Belgen. Maar dat is politiek afhankelijk. Wil je naar Papua, moet je via Java of Bali. Sulawesi kan ook, Silk Air de dochter van Singapore Airlines vliegt Singapore-Manado en vanuit Manado vlieg je in ruim twee uur naar Biak. Van Biak uit ben je in 50 min in Jayapura. Tel daar weer 40 min bij op los van je transit en je zit in de Baliem Vallei.

Goed, toegeven Niet heel Bali is bedekt met ‘typische’ toeristen maar verhoudingsgewijs gaan er wel typische toeristen naar toe die niet naar bv Papua gaan, want nog een paar uur doorvliegen naar Papua, waar ‘weinig’ over bekend is, en waar het stukken duurder is (Wamena in de Baliem Vallei is de duurste stad van Indonesie!) dat zien veel mensen niet zitten, daarbij komt ook dat de Indonesische regering toerisme promoot oa voor Bali. Buitenlanders wordt mits deze voldoen aan eisen het makkelijker gemaakt om te investeren op Bali dan bv op Ambon of Papua. Na de Bali blast heeft Garuda Indonesie (staatsmaatschappij) promo fares Jakarta-Denpasar ingevoerd, voor een zachtprijsje met een 2 daags Hotel arrangement naar Bali om het toerisme op te peppen.

Bali, is en blijft het voor velen…niet voor mij…

Groetjes,

vanua

Ha Vanua,

Bedankt voor de informatie! Nooit geweten dat het toch wel mogelijk is om daar heen te gaan zonder de hulp van een reisorganisatie. Ik ga zeker nog eens naar Papua.
Wat ‘moet’ je zeker bezoeken in Papua?

Voor mij is het ook zeker niet alleen Bali! Indonesie in het geheel is denk ik een bijzonder land!

Groetjes,

Janette

Hoi Janette,

Het Centrale bergland van Papua is opengesteld sinds 1 okt vorig jaar. Dit betekend dat je mits onder begeleiding van een gids je de hoogste toppen tussen de Himalaya en Andes kunt gaan beklimmen…(Wilhelmina top 4758 mtr ligt achter Wamena, de Carstenz top ook wel Jayawijaya van 5030 mtr…) De agats/asmat, de Korowai en de amungme erg mooie ruige jungle gebieden waar je houtsnijwerk kunst ziet. De Korowai is bekend om hun boom huizen die wel tot 20 mtr hoog in de boom toppen hun huizen hebben.

Erg mooi is het gebied bij Enarotali(Paniai) Wisselmeren. Yapen is erg mooi als je de Paradijsvogel wil zien. Kijk voor een beeld van Papua eens bij mn foto’s die te vinden zijn in vakantiefoto’s van wereldwijzer. Biak, waar ik woon en werk is erg mooi. Je kan heerlijk duiken, mooie riffen en eilanden: Padaido eilanden net buiten Biak. Merauke in het zuiden is prachtig. Ademt de Noord Australische sfeer uit, niet zo verwonderlijk omdat het duizenden jaren geleden een geheel was. Nw Guinea zat toen vast aan Australie. De Mamberamo en het gebied kort ten westen van de Foja gebergten zijn erg mooi. De rivierdelta van de mamberamo rivier is ongeveer 80 km breed en vergelijkbaar met de Amazone, het word ook de Amazone van Papua genoemd. Iets naar het oosten van de mamberamo ligt het Foja gebergte, waar de vele nieuwe diersoorten/plantensoorten zijn gevonden.

Wil je echt mooi duiken, ga dan naar de Raja Ampat eilanden nabij Sorong, Fakfak, en Kaimana is relatief christelijk en niet overpuild met moslim als Jayapura, Merauke en Sorong. Timika is een Amerikaanse stad. Komt oa door Freeport de Amerikaanse mijnbouw gigant die de grootste goud/koper mijn op 4250 mtr hoog (Grasberg) ontgint.

Groetjes!

Ha Vanua,

Zo, dat is een heleboel! Genoeg voor een heleboel weken.
Ik krijg het idee dat je erg boft dat je daar woont!
De foto’s ga ik nog even bekijken.
Bedankt en een fijne avond. (nacht zeker bij jullie??)

Groetjes,

Janette

Dus: wil je naar Papua, en heb je geen zin om met een reisorganisatie mee te gaan; regel je liever zelf je reis…ga dan naar de Indonesische Ambasade in Den Haag en geef niet aan dat je naar Papua gaat, want je visa wordt geweigerd!!

Als reden wordt gegeven dat het politiek onstabiel is. Ik ben reisbegeleider van een paar Ned reisorganisatie’s op oa Papua maar doe ook bv de Sumatra, Java, Bali route, Sulawesi, of Sunda, Lombok, Flores als er een reisbegeleider nodig is. Los hiervan werk ik voor de lokale overheid (lokaal buro voor toerisme) van het district waar ik woon; Biak.

Regel je ticket van bv Denpasar naar Jayapura in Indonesie. Meld aan de Indonesische Ambassade dat je naar Bali gaat of een andere plek. Ga in Indonesie je binnenlandse ticket regelen, zo doen de Ned reisorganisatie’s het ook via lokale agenten worden tickets geregeld, en deze worden aan de reizigers gegeven op Jakarta, en van daaruit vliegen de mensen naar Jayapura (Papua).

Doei,

vanua

Dus je bent een professional! Mooi beroep, resileider, Vanua!
Ik zal je raadgevingen zeker ter harte nemen. Zonder deze informatie zou ik nog steeds de gedachte hebben gehad dat Papua zo’n beetje ‘onbereisbaar’ is!.

Groetjes uit het koude, regenachtige Nederland!

Janette

Terimah kasih, salam hormat kembali

vanua

sama sama

selamat tidur Vanua

Hoi Vanua,

Ik heb met mijn gezin een ticket geboekt naar Denpasar. Het reisburo wist ons te vertellen dat we vanuit Denpasar eenvoudig in Manokwari (daar woont mijn schoonvader die we gaan bezoeken) konden komen, maar volgens mij is dat niet eenvoudig! Heb je voor ons een reisadvies en tips voor Manokwari en omgeving?

Groeten,

Kjeld Vosjan

Hi Kjeld,

Ik zal even kort info geven, het andere gedeelte van info zal ik je per e-mail sturen…

Van DPS vliegt bijna iedereen naar UPG, de andere route over TIM is omslachtig. Beter over UPG, dat kan met Garuda, Batavia maar dat weet ik niet zeker, Merpati in ieder geval, en vandaar kun je naar BIK, en neem een twin otter van Merpati naar MKW.
Vanuit UPG kun je ook naar AMQ vliegen en dan naar MKW met Wings Air…
Met Lion Air kun je ook op SOQ vliegen en dan naar MKW

Airport codes
DPS: Denpasar
UPG: Ujung Pandang/Makasar
BIK: Biak
SOQ: Sorong
MKW: Manokwari
AMQ: Ambon stad
TIM: Timika