Op zoek naar authentiek Indonesie

Dit jaar willen we graag naar Indonesie, waarschijnlijk zo rond september of oktober.
we hebben al door Thailand, Vietnam en Cambodja gereisd. Vooral van Cambodja waren we erg onder de indruk vanwege de nog niet door toeristen ontdekte stukken en de authentieke ervaringen.

Nou weet ik uiteraard dat indonesie wel wat toerisme kent, en we zijn okk heus niet allergisch voor toerisme. Maar ik vroeg me af waar we het beste naartoe kunnen voor mooie ervarignen zonder alleen maar de gebaande paden af te lopen?
bijv. Fietsen door rijstvelden en langs kleine dorpjes etc.
we willen de reis afsluiten in een paradijselijk resort maar ook weer geen massa-resort.

In totaal hebben we zon 22 dagen, waarvan we misschien ook nog 2 dagen in Hongkong willen doorbrengen.

Welk(e) eiland(en) raden jullie ons aan?
en is het makkelijk om dingen als fietstochten ter plekke te regelen? Ik weet van Thailand dat het geen enkel probleem was.

Op papier is Indonesië één land, in de praktijk valt die eenheid tegen. Het is lastig om te spreken van hét Indonesië, danwel het authentieke Indonesië, wanneer de eenheidstaal Bahasa Indonesia niet door iedereen gesproken wordt. Het land is groter dan Europa!

De meeste toeristen gaan naar Bali en Java. Ook op deze eilanden zijn voldoende plekken waar (bijna) geen toeristen komen, terwijl andere plekken druk zijn.

Ik zou eerst een eiland kiezen waar je heen wilt, en dan daar je route uitstippelen. De mooiste rijstvelden heb je op Bali en Flores. Wil je er fietsen dan zou ik voor Bali gaan. Bijzondere dorpen vind je op alle eilanden wel, al zijn cultuur en religie niet te vergelijken.

Het meest verlaten strand wat ik bezocht wat Alor in het oosten.

Mooie trekking doe je op Sumatra.

Voor duiken zijn Alor en Bali m’n favoriet.

Helemaal eens met Jenny: ieder eiland is weer heel verschillend. Mensen die denken maar 1x in hun leven naar Indonesie te gaan, kiezen vaak Sumatra voor de natuur (orang-oetans, jungle, Tobameer), Java (Borobodur, Bromo vulkaan, koloniale invloeden) voor de cultuur en Bali als een relaxed einde, strand, vriendelijke cultuur en een paar dagen gezelligheid van restaurants, shopjes, massages en eventueel een luxer ressort. Dat is ook echt een prachtige, afwisselende reis.

Wij hebben net een onbekender stuk van West-Java bereisd. Ik ben net blogs hierover aan het schrijven, dus als je het leuk vindt: Blogs - Footprint Travel

Een andere leuke combi is de Sunda eilanden: Flores (opvallend groen) nog heel laid-back en vriendelijke bevolking en boottocht Komodo eilanden, Lombok (wandelen groene rijstvelden), en strand van Gili eilanden voor de kust van Lombok. Je kunt op de Sunda eilanden lekker wandelen en snorkelen. Ivm internationale connecties vlieg je op Denpasar, Bali, zodat je aan het begin en eind ook nog op Bali bent. Totaal verschillende eilanden weer. Wordt alweer door minder mensen gedaan, maar de eilanden zijn ook kleiner.

Wat ik zelf ook helemaal te gek vindt is Sulawesi. Van de gebaande paden, veel verschillende culturen, én prachtige eilanden om te snorkelen of duiken. De eerste keer was ik backpackend en toen vond ik het niet leuk, de tweede keer met auto met chauffeur en dingen van te voren geregeld en toen was het mijn favoriete reis ooit!
Met een lokale bus mis je een heleboel prachtige dingen, waar maar weinig mensen komen, die Sulawesi voor mij nou net zo leuk maakten. Daarom zou ik voor Sulawesi eigen vervoer (auto met betrouwbare chauffeur) aanraden en per gebied lokale gidsen. Want de diversiteit in ethniciteit waar Jenny het al even over had, die geldt zelfs binnen Sulawesi. Een Makarrees is geen Bugis en zeker geen Toradjaan… daarom is het leuk af en toe een gids van die specifieke cultuur te hebben, dan maak je de leukste dingen mee. Daarnaast ook prachtige natuur, wandelen door rijstvelden, varen over tempe meer, hiken in Tana Toradja. De Bada vallei voelt super avontuurlijk. En in centraal (Togian) of noord sulawesi (Bunaken) eindigen in een resort waar je prachtig kunt snorkelen.

Sulawesi is denk wel een van de minst bezochte eilanden van Indonesië en daardoor het minst bekend als reis bestemming. Bedenk me net dat ik helaas er nog niet aan toe ben gekomen om blogs over Sulawesi te schrijven, maar er staan wel een paar leuke beschrijvingen van andere reizigers op onze site, waar je wellicht wat aan hebt om een idee te krijgen wat je er kunt verwachten en wat Sulawesi nou zo leuk maakt (sommigen met prachtige fotos):

Moeilijk kiezen he? Tja Tureluur, er zit maar 1 ding op: een keer of 3 naar Indonesië op vakantie gaan! ;-))
Succes met kiezen!

Wow onwijs bedankt alvast voor al deze informatie jullie allebei! Is zeker heel nuttig om een beetje een beeld te krijgen van de verschillende eilanden en hun karakter.

@paulien: jouw verhaal over die prive chauffeur klinkt wel heel interessant. Is dat iets dat jij daar ter plekke geregeld hebt of al hier in Nederland? Heb je nog een tip voo me waar je dat het beste kunt doen? En wat kost zoiets ongeveer? Is het duur of valt het erg mee?

Sowieso wil ik wel weten hoe goed het openbaar vervoer is in indonesie? Is het net als in Thailand? Dus heel makkelijk om je te verplaatsen en niet duur? Of is het bus/treinnetwerk wel minder uitgebreid?
is het ook te doen om zelf een auto te huren of is dat niet aan te raden of onveilig?

Zijn dingen (zoals die boottocht bij Komodo) makkelijk ter plekke te regelen of moet je wel veel al boeken in nederland?

@Paulien: mijn gids in Sulawesi vertelde me dat Tanah Toraja/Sulawesi na Bali het meest druk bezochte deel van Indonesië is. Kijkend naar de infrastructuur geloof ik hem niet :wink:

@Tureluur: Kosten van het OV en de frequentie van bussen hangen wederom erg van het eiland af. Op Java rijden bussen frequent, en goedkoop. Op Flores gaan sommige bussen maar een paar keer per dag, of soms maar een keer per dag. Ook daar zijn de bussen goedkoop. Op trajecten waar geen grote bussen rijden, kun je vaak per minibus (bemo). Als je niet meet betaalt dan de locals is dat ook niet duur.

Moet je echter vervoer charteren, dan ben je meer kwijt. Op Bali heb je een dag een auto met chauffeur voor nog geen 35 euro, op Sumba ben je bijvoorbeeld 50 euro per dag kwijt.

Ik heb net als Paulien op Sulawesi een gids gehad met auto. (Dit omdat mijn moeder meereisde :)) Deze had ik vanuit Nederland geboekt. Normaal boek ik niks vanuit Nederland, ik steun liever de lokale economie dan dat er hier vanalles aan de strijkstok blijft hangen. Dat gaat echt prima! Indonesiërs zelf plannen ook niet lang vooruit, dus niemand verwacht dat van jou. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik 's avonds pas een chauffeur regelde voor de dag erna.

De boot tussen Bali en Flores zou ik wel even vantevoren vastleggen. Dit kan bij Perama Tours. Kijk ook even op hun website voor vertrekdagen, de boot gaat namelijk niet dagelijks.

@Jenny. Haha, nou dat lijkt me héél erg sterk inderdaad! Zelfs bij een ceremonie in Tana Toradja kom je er maar een paar tegen… Zou het wishfull thinking zijn geweest?

@Tureluur.
In Thailand komen meer toeristen rijden allemaal kleine toeristenbusjes tussen de toeristische bestemmingen.
Prijs auto hangt ook wel af van de afstand (benzine kosten). O ja en waar je ook rekening mee moet houden: stel je reist een week met een auto, dan moet de chauffeur nog 1 of 2 dagen leeg terugrijden, dan wordt ook meegerekend.
Eh ja, wat betreft die auto met chauffeur: wij hebben natuurlijk inmiddels onze eigen reisorganisatie he… Dus wij hebben zo onze vaste chauffeurs waar we mee werken… Tja… ik denk dat je wel begrijpt dat ik het geheim van de smid hier niet prijs ga geven! Sorry!

@Paulien: ik snap dat je de chauffeur niet prijs wilt geven. Had er even niet bij stilgestaan dat jullie een eigen reisorganisatie hadden :slight_smile: Maar thnx voor de tips in ieder geval

Jenny jij had het dus in eerste instantie wel al in Nederland geregeld maar dat bleek dus achteraf niet per se nodig?

En hoe zit het met zelf een auto huren? Is dat een beetje te doen of zijn de wegen en het verkeer niet echt op de Westerse toerist berekend? (ik had in Vietnam bijv. nooit van mijn leven zelf met een auto op pad gewild, ze rijden daar als gekken).

Ik heb voor Sulawesi bewust gekozen om dingen vooraf te regelen, omdat het de eerste reis van mijn moeder buiten Europa was. Ik wilde voor haar wat meer luxe en een Nederlandstalige gids. Als ik alleen gereisd zou hebben (of met een vriend) dan zou ik nooit vooraf boeken. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe je wilt reizen.

Op mijn website vind je informatie over hoe ik op welk eiland gereisd heb. Daar vind je ook een link naar de chauffeur waarmee ik door Sulawesi heb gereisd: Caraka Travelindo in Sulawesi Indonesia. Sulawesi Travelling Agency for a romantic or adventure holiday travel trip in Sulawesi, Indonesie, Asia. We can offer you scuba diving, snorkeling with dolphins and whales, mountains and trekking, sailing and white or wild water rafting, tropical island, lake and beach with hotel, appartment and car rental on Sulawesi.. Bij deze de direct link naar al mijn reisverhalen over Indonesie. Via het menu aan de linkerkant en de verschillende interne links kun je veel informatie vinden. Succes!

In Indonesie zou ik niet zelf rijden. Wegen zijn niet altijd even goed, mensen rijden soms slecht, er zijn nauwelijks regels te herkennen, er zijn weinig borden, en als buitenlander krijg je altijd de schuld als je (zijdelings) betrokken raakt bij een ongeluk. En waarom zou je? Er zijn voldoende mensen die je kunnen helpen en je mooie onbekende en authentieke plekjes kunnen laten zien.

Ik raad je aan je goed in te lezen over het land en te besluiten naar welk eiland je wilt. Je kan dan gerichter vragen stellen. Je hebt maar 3 weken, dus ik zou me echt tot één (à twee) eilanden beperken.

Beste Tureluur,

Onze accommodatie staat in een niet toeristisch gebied maar toch vlakbij Yogyakarta. Best of both worlds dus. In het huis staan een paar fietsen waarmee je de omgeving kan ontdekken en het echte Indonesie kan zien. Aan de andere kant werken we ook samen met een lokaal reisbureau zodat ook toeristische bezienswaardigheden zoals de Borobudur en Prambanan bezocht kunnen worden. Afgelopen jaar zijn we zelf bijv. in Pacitan geweest en de grotten van Gong (Goa Gong). Prachtig mooi wit zandstrand en de grotten waren prachtige druipsteen grotten (met stalagmieten en stalactieten). Geen toerist gezien; alleen maar locals. Ook de waterval in Tanwangmanggu is een prachtige plek waar nog vrijwel geen toeristen komen. Kijk op onze site en met name op onze Facebook site voor heel veel foto’s en ideeen. We kunnen veel regelen en willen vooral de (nog) niet bekende zaken laten zien. Wist je bijv. dat je in Zuid Java een prachtige ondergrondse rivier hebt waar je met rubbervlotten op kan drijven? Java heeft veel meer te bieden dan de meeste mensen denken.

Groeten,
Vincent

@Jenny en Vincent: bedankt voor jullie tips en uitleg weer! We gaan zeker al jullie suggesties, linkjes en reisverslagen bekijken en ons inlezen in de eilanden.

Wat we eigenlijk gewoon zoeken is een mooie culturele ervaring waarbij we een aantal aspecten van Indonesie kunnen zien, maar ook weer niet de reis zó vol proppen dat we overal moeten rennen en vliegen. Van wat ik zo hoor en lees duurt het reizen in Indonesie wel langer dan bijv in Thailand en moet je dus meer tijd uittrekken om ergens te komen.

We willen idealiter gezien de reis wel afsluiten met een dag of 3 relaxen. Nou zie ik de meest waanzinnige resorts voorbij komen op met name Bali, maar die zijn ook allemaal meteen onwijs duur. Iemand nog tips over waar we het beste kunnen zijn als je je reis luxe en relaxed wilt afsluiten maar niet meteen 200 euro per nacht armer bent?

Er zijn op Bali zat hotels met zwembad die dicht bij het strand liggen, waar je ongeveer 30-40 euro per nacht kwijt bent.

Ik heb alweer een beetje zitten puzzelen en ik denk dat we Bali toch beperkt willen houden.
Ik wilde eerst bij aankomst op Denpasar 2 dagen naar Tabanan om bij te komen en daarna2 dagen naar Ubud.
Maar als ik bekijk wat een prachtige accomodaties je in en om Ubud hebt, denk ik dat we misschien net zo goed meteen naar Ubud kunnen gaan om bij te komen en daar meteen wat cultuur te snuiven.
We zouden dan daarna vanaf Denpasar naar Sulawesi of Flores willen vliegen
En dat combineren met Java of Lombok.
Of missen we enorme hoogtepunten op Bali als we alleen Ubud zouden doen?

We zijn er alleen nog steeds niet uit welke van die eilanden het moet worden. Ik heb aardig wat gelezen maar het blijft lastig
Misschien kunnen jullie vertellen of je FLores of Sulawesi zou kiezen en waarom :slight_smile:

Wat ik me bij FLores afvroeg: ik zie in veel reizen daar dat er ook een boottoch naar de Komodo eilanden gedaan wordt. Dat neemt vaak heen en weer wel 2 dagen in beslag. Is dat het waard? Als het puur en alleen is om die varaan te zien dan geloof ik het eigenlijk wel. Maar als die eilanden en de boottocht zelf ook nog enorm de moeite zijn, zou ik het willen overwegen
Ik lees ook dat dit vaak " het hoogtepunt" van je reis op Flores is. Maar als dat zo is en wij overwegen het te skippen, is het dan nog de moeite om naar Flores te gaan? (ja natuurlijk is het de moeite, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).
Het lijkt me geweldig hoor om zon beest een keer te zien, maar ik vraag me af of het zoveel reistijd waard is.

Kan je Sulawesi af met een dag of 6 a 7? Als je ook naar Toraja zou willen?
Natuurlijk kan je je er waarschijnlijk wel 4 weken vermaken, maar zou je met een week een goede indruk van het eiland kunnen krijgen?

@Jenny: ik lees overigens met veel plezier je reisverhalen! :slight_smile: geeft toch n wat beter beeld.
Moet zeggen dat ik voor Flores wel zeker weten een chauffeur zou willen na het lezen van jullie bus-perikelen daar :smiley:

Komodo:
Je kunt ook een 1 daagse boottocht maken. Dan vaar je naar Rinca. Dit eiland is het dichtst bij gelegen en hier kun je goed Komodo’s spotten. Dan lunch je aan boord en ga je op de terugweg nog ergens snorkelen. Hoogtepunt: omdat veel mensen het heel leuk vinden om op het dek van de boot te slapen. Lekker te snorkelen, zwemmen en chillen. Mooi avontuur. Het is wel erg basic natuurlijk, dus dat moet wel iets voor je zijn.

Ik zou niet gaan rennen over zo veel mogelijk eilanden… Indonesië is enorm groot. Mensen verkijken zich op de reistijden. (350 km kan best 10 uur duren). Beter om een paar eilanden te kiezen en die goed te doen… Anders ben je alleen maar bezig je te verplaatsen. Naar verschillende eilanden vliegen kost ook tijd, geld en energie. En dan kom je gewoon nog een keertje terug! :wink:

Als je echt hoogtepunten wilt doen, maar Komodo en boottocht voor jou geen hoogtepunt is, dan weet ik niet of Flores is wat je zoekt. Dat is meer off the beaten track. Al is er genoeg te zien… Voor een ander misschien juist wel een hoogtepunt.

Misschien de combinatie Sumatra (Orang-oetans, Tobameer) -Java (Vanaf Yogyakarta, Borobodur, Bromo) -Bali (strand en Ubud bijv.) Of Sulawesi (Toradja) - Java (vanaf Yogya) - Bali. Met Java-Bali kun je ook gemakkelijk 3 weken vullen.
En hopelijk bevalt het je zo goed, dat je terugkomt voor Flores-Lombok en meer van Bali ;-))

Bali
Veel mensen eindigen de reis op Bali met bijvoorbeeld Ubud voor cultuur en goede uitvalsbasis veel excursies (kies iets dat je buiten Ubud brengt, zoals een bike trip bijvoorbeeld. Dan rij je door de dorpen en rijstvelden.).
En dan nog een paar dagen strand. Kom je vanaf Java, dan kun je naar Pemuteran of Lovina in het noorden voor strand. Moet je rond het vliegveld zijn, dan kun je naar Sanur (rustiger), Kuta (druk, surfen, backpackers, uitgaan), Seminyak (druk, upmarket).
Natuurlijk is er nog veel meer te zien, maar ja, je moet iets kiezen en je krijgt zo in ieder geval een indruk.
Je kunt gedeeltes van 3 eilanden proeven, of juist op 1 eiland verschillende activiteiten en landschappen… Wat beter is, is voor iedereen verschillend.

Sulawesi:
als je gaat backpacken komt het er met het openbaar vervoer waarschijnlijk op neer dat je dagje Makassar bent en dan op en neer rijdt naar Tana Toradja (enkele reis is 1 lange dag in de bus). Minimaal 2 dagen om verschillende dorpen te bekijken. Misschien krijg je de kans om een ceremonie bij te wonen. En je kunt eventueel ook nog 2 dagen gaan trekken (en bij mensen thuis slapen), als dat iets voor jullie is.

Succes met plannen!

Bedankt, leuk om te horen.

Ik vond de varanen op Flores echt niet het enige hoogtepunt. Ik hou juist van het onverwachte. Van toevallige ontmoetingen, niet wetend wat je tegenkomt. Ik kan daarom ook oprecht genieten van de dorpen zoals je die hebt in de omgeving van Bajawa. Dat zijn voor mij óók hoogtepunten.

De varanen zijn leuk, net als Kelimutu. Maar ergens minder spannend omdat je er al een duidelijk beeld van hebt.

Doe nu niet te veel, je kan altijd terugkeren naar Indonesië. Ik sla nu een jaartje over, maar volgend jaar wil ik waarschijnlijk weer die kant op. Ondanks dat ik er meer dan tien keer ben geweest.