Hoogtepunten Indonesie

Heel vaak krijg ik vragen als “Indonesie is zo groot, waar moet ik beginnen, wat zijn de beste plekken, wat mag ik niet missen” etc.
Daarom heb ik een aantal blogs geschreven met tips. De komende tijd volgen er meer.

-5 Bezienswaardigheden in Indonesie die je niet mag missen? (De bekende ‘hoogtepunten’)
Probeer dit niet allemaal in 1 reis van 3 weken te stoppen, maar een aantal hoogtepunten per reis lukt wel. 2 a 3 eilanden per reis is ongeveer haalbaar. Al zou je zelfs je hele reis over 1 eiland kunnen doen.

http://footprinttravel.nl/indonesie/blog/de-5-bezienswaardigheden-die-je-niet-mag-missen-tijdens-je-indonesie-reis_162/

-De 5 meest spectaculaire vulkanen van Indonesie
Bromo is natuurlijk beroemd in Nederland. Maar er zijn ook andere, minder bezochte vulkanen die ook prachtig zijn.
En nee, niet elke vulkaan is het zelfde! De een heeft een stomend kratermeer en imponerende zwaveldragers (Ijen, Java) en weer een ander kun je door de krater wandelen (Sibayak, Sumatra).

-7 mooie plekken om te duiken
Deze lijst kan nog veel langer (oa Komodo, Molukken, Wakatobi), maar dit zijn in ieder geval een aantal duikspots die je makkelijk in je rondreis kunt opnemen. Dus heel geschikt als je niet een duikvakantie wil, maar het wel leuk vind om een paar duiken te maken op je reis door Indonesie.

http://footprinttravel.nl/indonesie/blog/duiken-en-snorkelen-in-indonesie-de-7-mooiste-plekjes_163/

-3 Bijzondere (luxe) restaurants in Indonesie
Een vraag die ik ook wel eens krijg: Ik wil mijn partner romantisch verrassen op reis / huwelijksaanzoek doen / verjaardag of huwelijksdag vieren in een bijzonder restaurant. Heb je een tip voor een echt goed restaurant’?

Of mensen die dol zijn op lekker eten, thuis ook wel eens een duurder restaurant bezoeken en een passie voor culinair hebben.
Onderstaande restaurants zijn dus niet bedoeld voor een normale budget reiziger, maar voor iemand die echt uit wil pakken, met een goed glas wijn erbij etc. Als het dus wat mag kosten.

-Informatie per eiland
Ik heb ook reisverhalen per plaats geschreven, je kunt in het blog zoeken op eiland (Sumatra, Java, Bali etc)

Voorbeeld Java

Veel plezier met lezen en bedenken wat je op reis wilt gaan zien!

En nog eentje geschreven:

-Waar kan ik dieren zien? 7 dieren die je gezien moet hebben in Indonesië.
Zuid-Afrika heeft de Big Five. Maar Indonesie heeft ook een aantal zeldzame dieren!
Denk aan de Orang-oetan, de Komodo varaan, de Tarsier. Maar er zijn ook reuzenschildpadden, olifanten, dolfijnen en dieren verscholen in de jungle en Nationaal parken. (neushoorns, slangen, zwijnen, herten)

Lees hier meer als je wilt weten waar je welke dieren kunt zien:

-Nog zo’n vaak gestelde vraag: Waar kan ik het beste met kinderen naar toe in Indonesië?

Afhankelijk van jullie als ouders (hoe ervaren zijn jullie zelf, wat vinden jullie leuk), hoe avontuurlijk en flexibel is je kind, hoe oud is je kind, kun je je bestemming kiezen.
Eilanden waar je aan kunt denken:

Bali (best geregeld qua accommodatie en keuze in menu (pasta ed), kleinere afstanden),

Centraal en Oost Java (goed niveau, veel variatie, maar wel grote afstanden, breek de route zoveel mogelijk op, bijvoorbeeld ook te stoppen in Solo en bij Ijen, las een extra rustdag in onderweg, Yogyakarta is leuk, Malang kan ook of verblijf op een theeplantage ipv in de stad, of blijf 2 nachten in Kalibaru met een dag helemaal niets doen aan het zwembad),

Sumatra (jungle, dieren, vrij primitief)

Sunda eilanden als Lombok en Flores, veel variatie, veel snorkelen mogelijk. Wat oudere kinderen ivm reisafstanden op Flores. Vrij basic qua accommodatie.

Lees hier het blog: Met kinderen naar Indonesie, Dit zijn de beste bestemmingen!

Ben jij een actief type? En vraag je je af wat je dan kunt doen in Indonesië en op welk eiland dan?

In deze blog vertel ik over 5 soort activiteiten:

Heb jij het idee dat Bali helemaal jouw vakantie is? Maar je partner wil er nog niet aan? En die wil je graag overtuigen?

Of vraag je je af, waarom iedereen zo enthousiast is over Bali? Wat is er toch zo bijzonder aan?
Als ik een reiziger spreek die twijfelt tussen Bali en een ander eiland, dan zou ik deze kenmerken van Bali geven.

In deze blog vind je 5 goede redenen om naar Bali te gaan. Dus overtuig je partner en op naar Bali! ;-))
http://footprinttravel.nl/indonesie/blog/overtuig-je-partner-5-redenen-om-naar-bali-te-gaan_167/

Als je op reis bent in Indonesië is het heel leuk als je een paar zinnetjes kent. Dat breekt het ijs. Of je kunt je dan makkelijker redden als niemand Engels spreekt.
Indonesisch is niet erg moeilijk om te leren. We hebben bij deze beginners zinnen ook wat audio gemaakt. Veel succes met oefenen!!

Denk je aan een bezoek aan de Komodo-eilandengroep in Indonesië? Op deze eilanden leeft de ‘komododraak’. Deze reusachtige varaan lijkt op een ‘draak’ en stamt uit de tijd van de dinosaurussen. De oeroude komodovaraan bestaat dus al zo’n 100 miljoen jaar! Leuke weetjes en de video geven je een indruk wat je kunt verwachten. Ook informatie hoe je de Komodo varaan zelf kunt gaan zien.

Hi!

Even een update van een aantal nieuwe blogs.

In dit blog beschrijf ik aan de hand van CULTURELE Unesco werelderfgoederen in Indonesie wat niet te missen hoogtepunten in Indonesie zijn.

  1. De 1000 jaar oude boeddhistische stupa Borobodur (Java)
  2. De 1000 jaar oude hindoeïstische tempels van Prambanan (Java)
  3. De subak traditie die zorgt voor de prachtige rijstvelden in Bali
  4. Java mens. Deze laatste is Unesco erfgoed en vooral erg leuk om te weten, maar wellicht niet voor iedereen de omweg waard. Tip: ga naar Naturalis in Leiden voor de originele schedel!

Ben je meer van de natuur, dan zijn dit de 4 NATUUR Unesco erfgoederen in Indonesie. Dit zijn Nationaal parken waar je vaak ook nog zeldzame dieren kunt zien, zoals:

  1. Orang-oetans in Gunung Leuser NP
  2. Javaanse neushoorns in Ujung Kulon NP
  3. Komodo in Komodo NP
  4. Lorentz NP, waar je onder andere de Baliem vallei kunt vinden.

Met deze tips weet je hoe je je Indonesie reis helemaal kunt verknallen… en dus ook hoe je dat moet voorkomen!
Anderen gingen je reeds voor, dus jij hoeft deze fouten niet meer te maken. Ja, ik heb een week op mijn buik geslapen… :wink:

En wil je graag in Indonesie eten bij locals thuis en vraag je je een beetje af hoe dat dat precies gaat, wat wel en juist niet moet doen om beleefd te zijn? Dan ben je met deze tips goed voorbereid.

En ter compensatie van bovenstaande reisblunders, hierbij 9 tips van ervaren reizigers voor je droomvakantie naar Indonesië.

Veel leesplezier!

Blog updates:

Voor wie inspiratie zoekt voor mooie wandelgebieden:

4 Bijzondere wandelingen waarmee je Indonesië nooit meer vergeet

En voor wie naar de Komodo eilanden wil:

Het dodelijke geheim van de Komodo varaan

Veel leesplezier!

Blog update:

Bali is hindoeïstisch en daardoor zijn er op het eiland continue kleurrijke tempelceremonies te vinden. Vooral de dames zijn prachtig gekleed en een lust voor het oog. Alles om de Goden te plezieren! De Balinezen vinden het prima als je mee gaat naar de tempel, zolang je je maar respectvol gedraagt en kleedt. Het is dan ook handig om met een Balinees mee te gaan of een gids te vragen. Die kunnen je uitleggen hoe het moet. Ook veel leuker, omdat je dan onderdeel voelt van het geheel ipv een toeschouwer. Dan mag je meebidden met bloemen en wierook, offers brengen etc.
Voor wie een authentieke Balinese tempelceremonie wil bijwonen (en niet iets speciaal voor toeristen) is het goed om te weten hoe je dan gekleed gaat.

Balinese tempelceremonie bijwonen.

Kleine aanvulling: vrouwen die zwanger of ongesteld zijn mogen niet de tempel betreden.

Dat eerste zie je de eerste tijd niet, dat tweede zie je nooit. Als je bekijkt hoe belangrijk dat voor de Balinezen is dat ‘onreine’ vrouwen de tempel niet betreden zou ik het toch respecteren.

Een testje om te kijken hoe jij je aanpast aan de Indonesische gewoontes. Met uitleg per vraag. Iets leren over de cultuur met een knipoog dus!
Ik ben benieuwd hoe jullie scoren!

Test: Ben jij een cultuurbarbaar of een cultuurkameleon

Een blog over kleding in Indonesie, dit keer zwemkleding.
Je kunt in gekke situaties terecht komen in je bikini (of speedo)!

Nieuwsbericht: Bikini veroorzaak file in Indonesië!

Wie heeft ervaringen?

1 like

De Ultieme Bucket List Indonesie!

22 bijzondere plekken om je reis mee samen te stellen. Van bekende must-see tot afgelegen plekjes.

Advies rondreis Indonesie
Heb je nog veel vragen over een reis naar Indonesie? Lees dan dit blog.

-Waarom zou je op reis naar Indonesie moeten gaan volgens ons?
-Wat is een relaxte plaats om langer te blijven?
-Welke eilanden kiezen, wat past bij jou?
-Wil je comfort of juist van de gebaande paden? We geven tips.

**Indonesie experts geven hun beste reistips voor Indonesie?
**

Met kinderen naar Indonesie
Of wil je op reis naar Indonesie met kinderen en vraag je je af welk eiland het meest geschikt is voor jullie gezin? Lees dan dit blog:

Op reis naar Indonesie naar kinderen. Waar kun je het beste naar toe?

Zit je ook zo verlekkerd te kijken naar alle avonturen van** Floortje naar het Einde van de Wereld?**
In Indonesie kun je heel goed zelf naar het einde van de wereld reizen. Wij gingen je voor! Lees over onze bijzondere avonturen.
En hoe je het einde van de wereld bereikt.

Naar het einde van de wereld in Indonesie

      • Updated - - -

** Reizen Flores**

Wil je deze zomer naar Flores?
Doe de test en ontdek of jij avontuurlijk genoeg bent voor Flores!

Met video!

Komodo varaan in Flores

Ga je op reis naar Flores? Dan mag een bezoek aan de Komodo eilanden absoluut niet ontbreken. Uitgeroepen tot 1 van de 7 New Wonders of Nature.

**Kom meer te weten over de Komodo varaan in Flores. **

Na het lezen van dit blog kun je je reisgenoten versteld doen staan met jouw kennis.

Cultuur en gewoontes in Indonesie

Een van de redenen om een verre reis te maken, is kennismaken met een compleet andere cultuur. Maarhoe reageren wij westerlingen op gewoontes en cultuur die zo anders is? Ga jij mee in de flow en geniet je ervan dat alles anders is? Of plakken we overal ons westerse labeltje op?

Nasi voor ontbijt of toch maar liever een broodje pindakaas?
Doe de test en ontdek of jij een Cultuurbarbaar of Cultuurkameleon bent.

De 10 beste geheimtips voor eten onder een tientje in Indonesië

Ga je naar Indonesië, dan ga je niet alleen voor het lekkere weer, de mooie natuur of de aardige mensen, maar stiekem ook een beetje voor het eten. Je zult overal bami goreng, nasi rames of gado gado kunnen krijgen, maar de Indonesische keuken kent zo veel andere smaken en gerechten.
Wij geven je een lijst met restaurants waar je, volgens ons, het lekkerst kunt eten en de beste prijs-kwaliteitsverhouding krijgt. Het zijn meestal plekken waar nog niet zo veel andere toeristen komen, dus….niet verder vertellen!
De 10 beste geheimtips voor eten onder een tientje in Indonesië

Tips voor eten in Indonesie

Mijn nichtje Jorieke ging backpacken in Indonesie, uiteraard gewapend met adviezen, tips en wijze raad van ons.
Ze beschrijft haar allereerste ervaring in Indonesie. Haar kennismaking met de gastvrije Indonesiers beviel reuze goed!
Lees haar blog:
De vrijgevige Indonesiërs. Welcome to Indonesia!