Bali - Lombok - Flores + Gili eilanden

Dag allemaal. Ik ben van plan om in mei 2010 naar Indonesië te vliegen, om vervolgens deze eilandjes te bezoeken. Mijn tijdsbestek bestaat uit ongeveer 2 à 3 maanden.

Nu weet ik dat ik ongeveer een dagbudget van €20 moet rekenen, maar ik heb geen idee hoeveel het vervoer kost. Als ik rond het hele eiland Bali zou willen reizen, met welk vervoersmiddel kan dit dan het best en hoeveel gaat dat kosten?

Tevens heb ik geen reisgenoot/reisgenote, is dit vertouws, of is het verstandiger om met z’n tweeën te gaan? Bij deze een oproep. :biggrin: Ben een jongen van 19 jaar, rond die tijd ben ik 20. Heb je interesse, schroom dan niet om te reageren! Je leeft maar 1 keer. :zon02:

Verdere algemene handige tips zijn zeer welkom…

Beste Red Snapper,

Alle eerst het volgende.
Is het je bekend dat je voor meer dan twee maanden bezoek aan Indonesië een visum moet aanvragen waarbij je een sponsor uit Indonesië moet kunnen aantonen ?
Natuurlijk zijn de eilanden Bali - Lombok - Flores e.d. erg mooi om te bezoeken maar vergeet zeker Sumatra en Java niet.
Je zou bv je reis kunnen starten in Medan (Sumatra) en op dit eiland een aantal dagen verblijven. Je kan hier de oerang oetangs bezoeken - in de jungle slapen - Samosir eiland bezoeken.
Met een lokale vlucht zou je naar Jakarta kunnen gaan (niet veel bijzonders maar als je voor de eerste keer naar Indonesië gaat moet je zeker Jakarta aandoen).
Met de trein kan je dan verder reizen.
Ook met de bus is het mogelijk.
Je moet dan zeker Jogjakarta aandoen.
(Ik heb daar een pracht van een Losmen gevonden en goedkoop).
In Jogja heb je zeker een aantal dagen nodig.
Je kan dan eventueel op je tocht naar Bali de Bromo aandoen om vandaar naar ons Guesthouse te komen (Guesthouse Rumah Senang - Kalibaru) zie www.rumahsenang.com.
Uiteraard zijn hier nog andere hotel’s.
Vanuit ons Guesthouse maken wij trips naar de Kawa Ijen (kratermeer en meer avontuurlijk dan de Bromo). Een zeer avontuurlijke tocht naar Sukamade (schildpadden). Een leerzame studie tour naar Kaliklatak (grote plantage met rubber, koffie e.d.).
Verder zou je dan met de bus van ons Guesthouse naar Bali kunnen gaan.
Verder eventueel met de bemo of taxi naar je hotel.
Op Bali is een leuke trip naar Lovina Beach.
Wij weten dat Flores fantastisch is om te bezoeken maar het vervoer er naar toe en het vervoer ter plaatse kan wat problemen opleveren. Vooral Flores is niet zo touristisch.
Succes met het plannen van je reis naar het mooie Indonesië.
Pieter van Dee

Ik hoef niet per see zo veel mogelijk te zien. Liever een paar eilandjes aandoen en rustig doorkruisen. :slight_smile:
Is het veilig om alleen te gaan, of toch verstandiger met een reisgezel? Ik zal zeker bij jullie langskomen!
Natuur bekijken/ervaren staat bij mij voorop, dus jungletochten, bergbeklimmen, vissen enzovoorts staan hoog op mijn verlanglijstje! :slight_smile:

Groetjes

Ja, het is best wel veilig om alleen te reizen. Vooral in de gebieden waar veel toeristen komen is alleen reizen goed te doen al moet je altijd wel uit blijven kijken. Zeker niet je bagage onbeheerd achterlaten of ingaan op uitnodigingen die je toch al niet vertrouwd.
Zelf reis ik alleen met de bus/bemo naar Bali of naar Jember.
Geen probleem.
Maar…samen reizen is natuurlijk veel gezelliger en je kan op elkaars spullen passen als je b.v. een foto wilt maken of als je naar het toilet wilt gaan.
Maar…maak je daarover geen zorgen.
Wees ook zeker voorzichtig met het geld wisselen. Vooral in Bali is men erg gewiekst en voordat je het weet ben je zo een paar honderd duizend ruphia lichter gemaakt.
Ook hier uitkijken.
Bij ons kan je prachtige tochten maken.
Zelfs een jungle tocht vanuit ons Guesthouse is mogelijk.
Onze bewaker zal je zeker kunnen helpen.
En zoals geschreven de tocht naar Sukamade.
En wil je bergbeklimmen ook dat kan bij ons in de “achtertuin”.
Vanuit Rumah Senang zijn eenvoudige maar ook de wat moeilijker wandelingen te maken.
En denk aan het beklimmen van de Gunung Raung (op zo’n 40 km - hemelsbreed). Deze berg kun je zien vanuit onze voortuin. De berg is 3300 meter hoog.
Heel goed te doen is de beklimming van de Kawa Ijen. Een kratermeer op bijna 3 km hoogte.
Een super ervaring.
De beklimming is alleen 's morgens te doen omdat in de middag vele zwaveldampen uit het meer opstijgen en je dan bijna geen lucht meer kan halen.
Vissen is erg goed mogelijk op zo’n uurtje rijden. Je kunt je aansluiten bij een ervaren visfanaat die je graag “zijn” mooie stekkies wil laten zien.
Een hengel of iets dergelijks huren…geen probleem.
We hopen dat je een beetje vooruit kunt met deze gegevens.
Pieter en Wil van Dee

Dat klinkt allemaal erg mooi. Ik heb op een ander forum ook wat rondgevraagd over bijvoorbeeld een dagbudget. Hier kwam uit dat ik ongeveer €20 à €25 aan moest houden.

Mijn plan is om zoveel mogelijk goedkoop te reizen… ik hoef geen luxe. Dus vervoer, eten en slaapplek zijn het enige waar ik geld voor nodig heb. Af en toe een trip maken of een park bezoeken hoort er ook bij natuurlijk. Is €25 dan voldoende als dagbudget? Wat kost bijvoorbeeld een normaal guesthousje, en een paar maaltijden?

Alvast bedankt :slight_smile:

Ons guesthouse ligt dan zeker boven je budget.
In onze omgeving zijn geen goedkope guesthouses (misschien bij particulieren ?).
Op Bali zijn goedkope guesthouses.
Een budget van Euro 25,00 is haalbaar. Voor trips zal je wat extra moeten uittrekken.

Succes
Pieter

Hoi Red Snapper (lekkere vis overigens hahahah), doe je ook nog Gili Trawangan aan, je bent dan toch in de buurt ? Lekker snorkelen/duiken/luieren/stappen/eten enz. … gewoon relaxed ! :hihi: Overigens, het vervoer van en naar is niet zo heel duur, houdt rekening met zo’n Euro 10-30,-- (en als je wilt en durft, kun je nog afdingen ook !!). Op Bali kun je rondreizen met een chauffeur (deze zou je kunnen boeken via www.gotobali.nl, vraag naar Emile en die zal je helpen met een Balinese chauffeur Ketut, hele lieve man, spreekt goed Engels), maar dat moet je al wel snel regelen, want hij heeft het heel erg druk. Wij hebben 4 dagen gebruik van hem gemaakt (heel Bali gezien); je moet rekenen op zo’n Euro 30,-- voor een hele dag.

Je bent een jonge(n)(man), dus dit zal iets veiliger zijn dan als je zou reizen als meisje/vrouw alleen, maar kijk toch maar goed uit, want uiteindelijk ben je wel in een vreemd land. Niet dat Indonesie een gevaarlijk land is, maar wel arm (en het is begrijpelijk, if you know what I mean). Maar samen is natuurlijk altijd gezelliger, zeker als je voor zo’n lange tijd gaat.

Mocht je nog meer willen weten, vraag dan maar raak. Indesco

Hoi,

Vendie heeft ook wel gelijk in heel veel dingen en hij beschrijft het ook heel mooi/goed maar v.w.b. het eten; dit is al heel goedkoop maar wil je niet ziek worden in die 3 maanden, dan raad ik je toch af om bij een Warung te eten, de hygiene in dit land is toch niet zoals bij ons en buikkramp krijgen (zoals ik heb gehad) is ook niet echt prettig. Uiteindelijk ben je dan toch weer extra geld aan een arts kwijt, als het even tegenzit. Verder moet je idd natuurlijk zoveel mogelijk genieten en je kunt (ook in 2/3 maanden) niet heel Indonesie zien, de afstanden zijn zo groot ! Overigens met trein/bus/vliegtuig/speedboot kan ook leuk reizen zijn, maar kijk toch goed uit, want ook bij treinreizen kun je overvallen worden door bendes; het is helaas niet anders. Indesco

Nog even iets; je moet ook vaccinaties halen voordat je gaat en die zijn ook niet echt goedkoop (reken tussen de Euro 100,-- en 200,–). Indesco

PS. Malariatabletten zou ik afraden; hebben wij ook niet genomen en blijken zo zwaar resistent te zijn, dat je daar al ziek van kunt worden. Was je handen goed, let op de hygiene, let op het eten en geniet vooral.

Pillen die resistent zijn?! Dat snap ik niet helemaal, of helemaal niet…
Volgens mij bedoel je dat de muggen resistent zijn en dat je van de malariamug (dood-)ziek kunt worden.

Hmm, nu begint het allemaal iets minder te klinken. :frowning:
Misschien dat ik toch een ander land moet bezoeken, zeker als ik geen reisgezel kan vinden.

Groetjes

Beste Redsnapper en anderen,
Indonesië is een geweldig land om in rond te reizen. Laat je niet afschrikken door de verhalen van Indesco of de aardbeving die net is geweest. Reisgezelschap kom je vanzelf tegen.

Reken erop dat je een toeristenvisum kunt krijgen voor 60 dagen via de Indonesische ambassade. Wil je langer dan heb je een socio culteral (uitnodiging door iemand in Indonesië) of limited stay visum nodig. Beide kun je na 60 dagen maandelijks verlengen tot max. 180 dagen.
Een dag budget van rond de €10,- is mogelijk maar dan leef je super low budget . (zonder transport) Losmen €7,- (kan zelfs nog minder) Je eet dan bij de warung. Kosten minder dan 1 euro per maaltijd. Niet alle warung werken hygiënisch dus goed kijken hoe het eruit ziet of ze koelboxen gebruiken enz. Zelf heb ik zo gereisd 13 jaar geleden maar geef nu ruim het dubbele uit voor extra luxe.

Reizen per bus bemo trein kost een fractie van in Nederland. Goedkope bussen kosten zo rond 1 euro voor 80 km. (op Java) Ac /luxere bussen zijn 50-100% duurder. Deze zou ik nemen anders is het gezien de afstanden echt afzien!! Op Bali zijn er speciale toeristen bussen en vervoer stukken duurder. Bemo ( heet travel) is minibus die je ophaalt van hotel naar hotel brengt en dus echt een aanrader. (ongeveer even duur als luxe bus) Vliegreizen zijn niet zo duur bv ongeveer €35,- enkele reis Yogya naar Bali. Overvallen wordt je niet zo snel, wel wordt er regelmatig gestolen houdt je baggage goed bij je dan kan er weinig gebeuren , zeker niet achter in de bus terwijl je meer voor zit!!
Vaccinaties zou ik zeker doen. (DTP, Hep. A, typhus) Malaria profylaxe is afhankelijk van het gebied waar je naar toe gaat. Java en Bali niet andere gebieden is kleine kans op malaria en zou je het risico kunnen nemen door voorzorgsmaatregelen te nemen. Sommige gebieden zou ik zeker wel nemen mn Irian jaya kalimaten oosten (NTT) komt malaria tropica redelijk frequent voor en is gevaarlijk. Er zijn grote verschillen in prijs dus zoek het even goed uit.

Ik ben het helemaal met Yogja eens. Zelf zou ik het, wanneer dit je eerste keer is naar Indonesië - en zoals ik dit lees is dit ook zo, niet te veel hooi op de bekende vork gooien. Het is goed je van te voren over alles en nog wat te laten informeren.
Je moet heel veel geduld hebben en erop letten dat Indonesische mensen veel ja zeggen terwijl ze eigenlijk nee bedoelen. Je moet dan zeker niet kwaad worden en een beetje doen of je zelf een Indo bent dus…blijven lachen.
Uit ervaring weet ik dat de Indonesiërs het zeer op prijs stellen een tip te ontvangen. Je bent dan al gauw hun vriend. Maar laat het zo het is beter als andersom want dan pas heb je problemen.
Het verlengen van het zogenaamde 6 maands visum (let op 6 maanden is geen 180 dagen) kan soms problemen geven wanneer je laat verlengen in een niet toeristisch gebied.
Het is mij overkomen dat je gewoon geen visum krijgt omdat je niet zoveel schuift.
Maar dat is Indonesië en daar zal je mee moeten leven.
Ga je met veel bagage de bus in dan moet de de kaartjesverkoper (let op er kunnen er verschillende zijn maar degene met de bonnetjes - en een viltstift achter z’n oren - is meestal de “boss”) een paar centjes geven. Je bagage gaat dan onderin de bus. Hij zorgt ervoor dat het er ook weer uitkomt. Ik geef meestal Rp. 10.000,00 per koffer.
Maar inderdaad laat nooit je bagage alleen achter.
Verder zou ik wel malaria slikken als je naar wat mindere toeristische gebieden gaat.
Het is beter voorkomen dan genezen.
En…je moet zeker Indonesië aandoen. Het is een pracht land en zoals ik mee maak fantastische mensen. Zelf woon ik tussen de mensen op de kampung en we worden volledig geaccepteerd.
Ik moet wel zeggen dat we ook overal aan meedoen. Dus met een trouwerij en een begrafenis of één of ander plechtigheid.
Heel veel succes met je voorbereidingen.
Pieter van Dee - Guesthouse Rumah Senang

Nee joh, ben je gek. Indonesie is een geweldig land om te ontdekken. Wat ik bedoel (ook even voor Ketut) is dat de malariatabletten momenteel zo sterk (resistent) zijn, dat je daar al ziek van kunt worden en dat wil natuurlijk niemand … ook jij niet toch ? En je bent ook niet gegarandeerd dat je geen malaria kunt krijgen; als dit wel gebeurt, moet je er snel bij zijn en naar een arts gaan … no problem. En Indonesie is heel goed te doen in je eentje, alleen lijkt het mij gezelliger het samen te doen, maar aan jou de keus.

Yogya-elang; ik wil Red Snapper ook niet afschrikken … juist niet en je hebt gelijk; Indonesie is heel goed alleen te bereizen en er is genoeg te zien. Vendie heeft ook gelijk om idd een aantal eilanden aan te doen en niet gelijk heel Indonesie. Succes, you gonna love it. Indesco

Thx Vendie.

Nog even over de eilanden en de malariatabletten; wij zelf hadden besloten ze niet in te nemen en we zijn (gelukkig) ook niet ziek geworden.

Bali - is een geweldig eiland met mooie watervallen, natuur en lieve mensen
Lombok - is ook leuk vanwege de Sasakdorpen en de stranden (Kuta Beach maar dan op Lombok, Kuta Beach Bali is wat minder, Sanur is leuker/rustiger en je kunt er wadlopen)
Flores - ben ik zelf niet geweest, maar ik heb gehoord dat dit een rustig eiland is.
Gili - althans Gili Trawangan is helemaal geweldig; ik zelf vond het leuker dan Bali, maar dat zal per persoon verschillen

Blijft er nog een eiland over dichtbij deze eilanden; Komodo - vanwege de Komodo-varaan; moet je gezien hebben

Indesco