Hi Esther,
Het schijnt zo te zijn dat als je naar een bepaald land gaat je ook bepaalde dingen moet zien. Ik heb al eerder gezegd dat die “highlights” meestal verziekt zijn.
Dat is ook zo ,een buitenlandse toerist die naar Amsterdam gaat moet op zijn minst naar Rijksmuseum , Van Gogh Museum , Rondvaart evt, een georganiseerde excursie naar de Red Light District .
Liefhebbers van history gaan naar Amsterdamse Historische Museum bij de Kalverstraat , naar De Joods Historisch Museum of Tropen museum.
Daarna kijkt men bij de Waterlooplein , de wereldberoemde fleamarket , naar de Bloemen Markt , Volendam (foto’ s maken ), Zaansche schans etc .
In de lente gaan ze naar Keukenhof .
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan drukte, zeker in Indonesië, die mensen zijn in groepen zeer ongedisciplineerd en maken er een grote bende van.
Andere mensen hebben andere interesses , en smaak.
Moet je eens op de Borobudur kijken als het vakantie is, stampend vol picknickende Indonesiërs, spelende, gillende uitbundige kinderen en overal rotzooi, want het gebruik van afvalbakken is dit volk niet bekend. Neem bijvoorbeeld de Prambanan, is schitterend, maar in twee uurtjes ben je uitgekeken, echter loop je door dan zal je achter de Prambanan nog veel meer tegen komen, je ziet daar niemand. Ik ben iemand die altijd gedreven wordt door een brandende nieuwsgierigheid. **Ik verafschuw kuddegedrag, maar dat schijnt toch te moeten “als je er bij wilt horen”. **
Tya , ik woon meer dan 30 jaar in Amsterdam , heb inmiddels vele soorten buitenlandse toeristen meegemaakt , met de O.V gereisd etc .
De buitenlandse toeristen (en binnenlandse) hebben ook bepaalde mening over Amsterdam , de binnenstad , de drukte , de kostenaspect en parkeerproblemen , de grachten , de " bedelaars-verslaafden" en nog vele andere " negatieve" zaken.
Het is gewoon de andere kant van de medaille .
Het hoort erbij.
Ik heb hier wel eens een alternatieve route door Java neergezet, nou dat was verre van een succes, want dit moest je zien, en dat moest je zien, er bleef helemaal geen tijd over voor iets anders.
Kennelijk is er geen behoefte.
Ik stel me toeristen voor als een grote kudde schapen, voorop loopt een bebaarde man in een witte jurk met staf op sandalen en een gemene herdershond aan zijn zijde.
Tya , dat is dan de persoonlijke mening van dhr B.A.
In zijn hand heeft hij de “Lonely Planet”, hij wijst af en toe en roept “opschieten”. De weg die de kudde volgt is de “Bekende Weg” helemaal uitgehold door het vele gebruik.** Dit slaat niet op jou maar in zijn algemeenheid.**
Ik heb ook gelopen met Lonely Planet , in mijn koffer.
Terwijl ik al voldoende info heb , vanIndonesische site’ s , persoonlijke adviezen (o.a van internetvrienden) , Indonesische krantenartikelen .
Ik spreek de taal vloeien (of is het vloeibaar ?) , ken de adat etc .
En toch heb ik de dikke pil van L.P gekocht , en mijn reisgenoot een andere dikke Nederlandse reisbijbel .
L.P bevat weinig bruikbare artikelen die voor mij persoonlijk niet zo relevant zijn .
Heb toch gekocht , voor het geval dat ik " erdwaald" raak .
Dan nog even een opmerking aan het adres van de Heer SA, onze gewaardeerde en geliefde Indonesië deskundoloog. U spreekt hier over “highlights”, noodzakelijke atracties”
en “veel mooie plaatsen“. Ik denk dat niemand daar iets aan heeft. Zeker niet twee mensen die nog nooit in Indonesië zijn geweest en velen met hen.