Graag advies over route (Java, Flores, Bali)

Hallo allemaal,

Half juni gaan wij voor het eerst naar Indonesie om te backpacken (totaal 4 weken). Nu beginnen we op Sumatra en vervolgens gaan we door naar Java. Daarna willen we graag naar Flores (en Komodo) om tot slot te eindigen op Bali. Onze vliegreis vertrekt namelijk vanaf Denpasar.

Klopt het dat je niet rechtsreeks van Java naar Flores kan vliegen maar dat dit via Denpasar moet? En hoe verloopt deze aansluiting? Verliezen we onnodig tijd door van Java naar Flores te willen reizen en vervolgens te eindigen op Bali? Waarschijnlijk zullen we ook daar ter plaatse de vliegtickets kopen zodat we niet vast zitten aan een schema.

Wat is nu verstandig ivm de route? Toch vliegen van Java, via Bali, naar Flores? Om vervolgens een kleine week later weer terug te vliegen van Flores naar Bali. Of misschien toch met de boot? Ik heb hier gelezen dat dit ook een mooie route kan zijn maar dat dit wel weer extra dagen kost. Graag jullie advies, ervaringen, ideeen hierover!

We hebben ook ongeveer de volgende planning, is dit realistisch?
Sumatra, ca. 10 dagen (Jungletocht bij Ketambe, Toba meer, Bukittinggi, Padang).
Java evt. met een treinreis, ca. 6 dagen (Yogyakarta, Solo, Bromo)
Flores, ca. 6 dagen (Komodo, Keli Mutu)
Bali, ca. 3 dagen nog even uitrusten voordat we terug vliegen.

Hi Esther,

Sorry hoor, toen ik las wat je allemaal wilde gaan doen in Indonesië dacht ik meteen “lijkt wel een strafexpeditie”. :evil:

Houdt er rekening mee, dat als je met het openbaar vervoer gaat dit veel langzamer gaat dan in Nederland, en dat de afstanden zeer groot zijn. Af en toe een auto huren maakt de tocht sneller, maar je hebt nauwelijks contact met de bevolking. Als je een snelheid van 35 km per uur ontwikkeld (OV) dan heb je mazzel. Je zult moeten schrappen, laat Padang maar vallen, is niets bijzonders. Zo een jungletocht kan ook langer duren dan geplanned, organiseren en tijdschema’s zijn anders dan in NL, misschien moet je het Tobameer doen als je nog tijd over hebt.

Ik zou vanaf West Sumtara naar Yogya vliegen, dat kan met een overstap in Jakarta. Dan zijn die 6 dagen Yogya, Solo en Bromo te doen. Vliegen naar Bali kan vanaf Surabaya, maar je kan net zo goed de bus ergens in de buurt van de Bromo naar Bali nemen, is gemakkelijker en waarschijnlijk sneller. Vliegen naar Flores kan dagelijks vanaf Den Pasar, maar naar Flores heen en terug vliegen (2 dagen) en Komodo en Kelimutu kan nauwelijks in 6 dagen.

Wat vliegtickets betreft, je moet jezelf in deze flexibel opstellen en bijvoorbeeld bij aankomst je vliegticket naar een volgende bestemming kopen. Vliegen is in Indonesië zeer betaalbaar. Naar Komodo moet je met de boot, daar gaat tijd in zitten. Indonesiers zijn in het algemeen rielekste en geduldige mensen, lukt het vandaag niet dan komt er altijd nog morgen. Als je jezelf dat gevoel eigen kan maken, gecombineerd met wat Westers doorzettingsvermogen, dan ga je de vakantie van je leven tegemoet. M.a.w. je moet niet op een dag hoeven kijken. Een te strak schema gaat tegen je werken, want levert veel ergernis op. je kan beter een programma in grote lijnen opstellen en daar de dingen uitpikken die je echt belangrijk vindt, daarnaast wat zaken die je eventueel zou kunnen doen in dagtochten.

Mijn eerste reactie: WAT ?!?!?

Zelfs met de wijzigingen van Boomaap als voorgesteld in bovenstaande post, vind ik het veel te veel voor 4 weken. Je zit 1-2 keer per week in het vliegtuig, wat best vermoeiend is (in Indonesie verloopt niet alles zo gesmeerd als op Schiphol). Bovendien komt het in Indonesie regelmatig voor dat vluchten geannlueerd of gewijzigd worden, zeker in het oosten van het land als Flores.

Hi Jenny en Esther

Ik heb er zelf een hekel aan om radicaal gewekt te worden, dus heb ik me een beetje gedeisd gehouden. :smiley:

Ik vlieg zo een 20 - 25 keer per jaar binnenlands in Indonesië en ik moet zeggen dat de laatste jaren het in het westen van Indo allemaal vrij goed op tijd loopt tegenwoordig. Gecancelde vluchten heb ik niet meegemaakt de laatste 2 jaar, maar ik vlieg nooit met AirAsia. Wel vertragingen natuurlijk. Hoogstens 4 uur. Tegenwoordig toch vaak op “on-time”. Ik neem altijd de eerste vlucht, dan ontloop je de opgebouwde vertragingen die in de loop van de dag zijn ontstaan. Vaak om 0600 's morgens. nachtvluchten zijn er (nog) niet in Indonesië op enkele uitzonderingen na.

Oost Indonesië is van een andere orde, je mag van geluk spreken dat het e.e.a. vliegt of dat je op je bestemming geraakt. 50% gaat mis daaro. Komt nog bij dat vliegen daar vrij prijzig kan zijn in vgl. met het westen van het land. In november zat ik te Kisar, ik wilde terug naar Ambon, maar de enige vlucht per week was al voor 3 weken volgeboekt, in de boot, 4 dagen lang had ik geen zin, want al op de heenweg gehad. Ik ben toen maar, voor veel geld met Merpati naar Kupang gegaan. Daar moest ik nieuwe plannen maken, want om via Denpasar en Makassar naar Ambon te vliegen had ik het geld niet voor over. Ik dacht kom laat ik maar naar Larantuka en Solor gaan. Maar het vliegtuig voor Larantuka was kapot, dus naar Ende, wat ik een vervelende plaats vond. Daarna per taxi naar Larantuka, en ook weer terug. Ik heb in de loop der jaren vluchten naar Banda, Kisar en ik weet niet hoeveel plekken meer, niet door zien gaan of uit zien stellen, met een week en zo. of binnen een redelijke termijn geen plek kunnen scoren.

Bedankt voor jullie reactie en zeker ook je uitgebreide toelichting Boomaap!

De punten die ik heb genoemd dat zijn de bezienswaardigheden die we graag willen zien. Deze hoofdpunten gebruiken we om dan onze route uit te stippelen. Het is zeker niet de bedoeling dat het een “moeten” gaat worden. Daar ter plaatse zien we hoe het loopt maar het is alvast goed om te weten dat het toch erg veel is. Het is ook zeker niet de bedoeling om te stressen op vakantie, maar gewoon lekker te genieten van de natuur, mensen, cultuur en het eten natuurlijk :slight_smile:

Ben benieuwd hoe het daar gaat gaat verlopen!

Het is ook niet de bedoeling dat we lang in Padang zullen zitten. We willen vanaf het Toba meer naar Padang om daar een vlucht naar Java te nemen. Als we vanaf Sumatra naar Yogya willen vliegen had ik begrepen dat dit het beste kan vanaf Padang (en dan via Jakarta)? Of zijn er ook andere plaatsen mogelijk die meer in de buurt van het Toba meer liggen?

Boomaap, bedoel je met de bus vanaf omgeving Bromo om vervolgens met een ferry naar Bali te gaan?

Medan ligt het dichtst in de buurt van het Tobameer

Volgens mij kan je gemakkelijk vanaf Probolinggo op een (nacht)bus stappen naar Den Pasar, daar komen ze uit heel Java langs.

Maar moet dat perse in een vakantie??? Mijn lijstje met dingen die ik wil zien is na 10x Indonesie nog niet ‘afgewerkt’ :wereld:

Moet je mijn lijssie zien, daarvoor moet ik nog 2x herboren worden, elke dag vrij krijgen en ongelimiteerde fondsen achter me hebben.
Indonesia is niet te doen in een mensenleven :zon02:

x

Maar moet dat perse in een vakantie??? Mijn lijstje met dingen die ik wil zien is na 10x Indonesie nog niet ‘afgewerkt’

Nee moet niet perse :slight_smile: dit zijn de highligts en als we eenmaal daar zijn dan zien we hoe het loopt, of we op een bepaalde plek toch langer willen blijven etc.

Voordat we echter vertrekken is het alleen wel goed om te weten hoe de “ervaren” mensen hierover denken… Het is voor het eerst dat we buiten Europa op vakantie gaan en dan ook nog eens backpacken. Allemaal ook erg spannend dus!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Bedankt voor de aanvulling Maryono!

Misschien dat de volgende optie’s wat meer ruimte geven.

Sumatra - Java (omgeving Yogya) - Bali (enkele dagen).
Sumatra - Java - Flores (alleen Labuan Bajo en Komodo) - 2 dagen Bali.

Uiteindelijk moeten we toch maar zien hoe het daar loopt… en we willen ons ook niet vast pinnen aan een planning.

Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is als we eenmaal op Flores zitten of we dan wel op tijd terug zijn op Bali. Onze vlucht vertrekt namelijk op een woensdagmiddag. Weet iemand of de vliegreizen tussen Labuan Bajo en Denpasar een beetje regelmatig vertrekken? Of is de kans groot dat je hier ook met annuleringen te maken krijgt?

Ik ben ook een timetable tegengekomen van TransNusa maar deze was al weer verouderd…

Persoonlijk vind ik dat je op die zogenaamde highlights een nogal vreemd beeld van Indonesië krijgt, zeker de Indonesische mensen erom heen gedragen zich nogal als agressieve geldwolven, die voortdurend in de aanval zijn. Het zijn de plekken die ik zoveel mogelijk mijdt. Het zijn juist die plekjes die niet zo bezocht worden, waar ze een paar toeristen per maand zien waar je de grootste lol kan hebben en juist het soort onverwachte ontmoetingen doet en de Indonesiërs leert kennen zoals ze meestal zijn, vriendelijke enigszins verlegen mensen (zeker de Javanen) Niet van dat aangepaste voer in die tourists-hangouts, waar je met alle soort- en lotgenoten zit te kletsen wat je allemaal aan hoogtepunten hebt gezien en nog wilt zien. Mij zul je niet op Bali tegenkomen, waar ik met mijn witte kop beschouwd wordt als een levende portemonnee, ondanks dat ik goed bahasa Indonesia spreek. Geef mij maar de plekken waar nauwelijks toeristen komen. Overigens zie ik dat je half juni gaat, je zal dan last kunnen hebben van drukte door de schoolvakanties. Veel mensen die op weg zijn.

Hier de site van TransNusa

x

Als je jungle toct wil doen in Noord Sumatra (?) zou je een paar dagen moeten uittrekken .
Daarna moet je ook tussen de 7-8 dagen moeten uittrekken om vanaf Medan naar Padang , via Parapat (Toba Meer *)- Padang Sidempuan , Bukittinggi (en omgeving = Lake Maninjau -Singkarak- Batu sangkar) en uiteindelijk Padang .
Vanaf Padang ga je met de vliegtuig naar Jakarta en dan verder richting Bali .
De 7-8 dagen is de " minimale" dagen (eigenlijk vanaf 5 dagen ) tijd die door Nederlandse toeristen , vaak georganiseerde reis of met gehuurde auto plus chauffeur).
Als je gaat backpacken en met de OV reist zal het toch in buurt van 8-10 komen , zeker als je Buklittinggi en omgeving wil zien.
Padang wordt door de meeste Nederlandse toeristen zeer kort bezocht , (eventueel) 1 nacht overnachten voordat men verder vliegt naar Jakarta.

Zie mijn postings in :
1.Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
2.Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
3.Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Toba meer(*0)
De meste toeristen hebben meestal minimaal 2 dagen nodig (1 nacht logeren in Tuk Tuk=Toba Meer) voordat men verder afreist naar Buklittinggi(Padang).
Dit in verband met de overtocht per ferry naar TUK Tuk en evenstueel aansluiting met de bus die vanuit Parapat vertrekt naar Bukittinggi.

Kijk, hier staan ook weer reacties waar ik zeker wat aan heb :slight_smile:
Bedankt voor je beschrijving Surya atmadja!

Het zijn juist die plekjes die niet zo bezocht worden, waar ze een paar toeristen per maand zien waar je de grootste lol kan hebben en juist het soort onverwachte ontmoetingen doet en de Indonesiërs leert kennen zoals ze meestal zijn, vriendelijke enigszins verlegen mensen (zeker de Javanen)

Boomaap, ik lees dit en geef je volkomen gelijk. Dit is alleen juist hetgene wat ik erg lastig vind. Wij gaan met zijn tweetjes voor het eerst naar Indonesie en hebben absoluut geen ervaring. Wat je dan doet is je inlezen over Indonesie en welke “highlights” er zijn. Het is absoluut niet de bedoeling dat we als kuddedieren de tourbus in en de tourbus uitstappen. Daarom hebben we er voor gekozen om alleen een vliegticket heen en terug te boeken en de rest rond te reizen. We willen naar Indonesie om te genieten van de natuur, cultuur, de mensen en het heerlijke eten.

Maar vervolgens… waar zijn dan die “plekjes” die juist niet bezocht worden en waar je de grootste lol kan hebben? Ik denk dat wij op ons gevoel af moeten gaan. Is het ergens mooi en geweldig dan zullen we daar van genieten. Willen we vervolgens naar de Prambanan dan zullen we daar een middag rondlopen… hopelijk krijgen we op die manier een mooie vakantie!

In welke periode is er vakantie? En geldt dit voor zowel Sumatra, Java en Flores?

Vakantie periodes in Indonesia zijn de vastentijd schoolvakantie (tenminste in mijn tijd ) , de vakantie rond de nieuwjaar wisseling en de schoolvakantie.

Op Sumatra is het niet zo erg druk zoals op Java en op Bali.
Ik ben ook voor de eerste keer op Sumatra reis gegaan , vanaf Padang richting Medan .
Heb alleen maar de highlights bekeken , en dat is ook net net gehaald.
Alleen de echte noodzakelijke atracties.
10 dagen autoreis van Padang naar Medan en omgeving.

Er zijn echt veel mooie plaatsen waar men kan komen , vraag me ook af of het vermeld zijn in de Lonely Planet.
Maar dan heb je op zijn minst 2 weken of mss 3 weken nodig om de middenroute en belangrijke natuuratracties tussen Padang en Medan te bekijken.
En zeker als je gaat backpacken en met de openbaar vervoer gaat.

Inmiddels heb ik al betere planning gemaakt , gebaseerd op mijn eerste ervaring . Ik wil Pakanbaru e.o , Jambi, Palembang ,Provincie Bengkulu in de nabije toekomst bekijken. Moet nog extra sparen(extra krantenwijk nemen :lol: )

Hi Esther,

Het is natuurlijk bijzonder moeilijk om aan mensen die je niet kent, waarvan je niet weet wat hun interesses zijn plus nog een paar andere zaken, uit te gaan leggen wat nou interessant en mooi is. Het hebben van lol is ook persoonsgebonden, sommigen hebben daar eerst een krat bier bij nodig, anderen genieten als ze ergens op een bankje in de schaduw naar de mensen zitten te staren. Het schijnt zo te zijn dat als je naar een bepaald land gaat je ook bepaalde dingen moet zien. Ik heb al eerder gezegd dat die “highlights” meestal verziekt zijn. Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan drukte, zeker in Indonesië, die mensen zijn in groepen zeer ongedisciplineerd en maken er een grote bende van. Moet je eens op de Borobudur kijken als het vakantie is, stampend vol picknickende Indonesiërs, spelende, gillende uitbundige kinderen en overal rotzooi, want het gebruik van afvalbakken is dit volk niet bekend. Neem bijvoorbeeld de Prambanan, is schitterend, maar in twee uurtjes ben je uitgekeken, echter loop je door dan zal je achter de Prambanan nog veel meer tegen komen, je ziet daar niemand. Ik ben iemand die altijd gedreven wordt door een brandende nieuwsgierigheid. Ik verafschuw kuddegedrag, maar dat schijnt toch te moeten “als je er bij wilt horen”.

Ik heb hier wel eens een alternatieve route door Java neergezet, nou dat was verre van een succes, want dit moest je zien, en dat moest je zien, er bleef helemaal geen tijd over voor iets anders. Ik stel me toeristen voor als een grote kudde schapen, voorop loopt een bebaarde man in een witte jurk met staf op sandalen en een gemene herdershond aan zijn zijde. In zijn hand heeft hij de “Lonely Planet”, hij wijst af en toe en roept “opschieten”. De weg die de kudde volgt is de “Bekende Weg” helemaal uitgehold door het vele gebruik. Dit slaat niet op jou maar in zijn algemeenheid. Je moet maar gewoon blijven vragen en jezelf oriënteren. Bij toeval kwam er toch ook de tip over Berastagi uit, dat is in mijn ogen een juweeltje. Ik kijk nooit in een reisgids als ik ergens wil wezen, ik lees boeken over het gebied evt. aangevuld met info van het net.

De grote schoolvakantie is van ongeveer half juni tot half juli. Indonesië kent geen vakantiespreiding, alles gaat tegelijk, gezellig.
.

Dan nog even een opmerking aan het adres van de Heer SA, onze gewaardeerde en geliefde Indonesië deskundoloog. U spreekt hier over “highlights”, noodzakelijke atracties” :smiley: en “veel mooie plaatsen“. Ik denk dat niemand daar iets aan heeft. Zeker niet twee mensen die nog nooit in Indonesië zijn geweest en velen met hen.

Dhr Boomaap , heeft de gewoonte om opmerkingen te plaatsen die persoonlijk getint zijn .
Dat gebeurde ook bij andere leden.
Bij mij gebeurt het vaker omdat ik vaak de andere kant van Indonesia probeer te laten zien.
Dus de andere kant wat Dhr B.A in diverse postings plaats.
Hoewel het ook waar kan zijn , is het toch geen promotie voor Indonesia, en dan zijn eeuwigdurende negatieve opmerkingen over de bewoners van Indonesia. Dat kan men lezen in bijna al zijn posting.

Stel is voor dat een buitenlandse toerist bepaalde advies vraag in de Nederlandse Forum over higlight van Nederlan.
The places must to see.
En dan krijg hij/zij een les over wat alles mis is (of mis kan gaan) in Nederland.
Dan zullen ze rot schrikken en niet naar Nederland willen komen.
Het is een anti reclame voor Nederland.

Op het bericht m.b.t vergelijkingen van Indonesië met Nederland, iets dat u vaak doet, ga ik niet in want is niet relevant. Beide landen zijn niet te vergelijken, u bent dat geneigd te doen omdat u niets anders heeft, u woont in een deel van een stad die de bewoners graag Amsterdam noemen, maar het is in Noord gewoon boerenland vol provinciaaltjes daaro.

Als u over “highlights”, noodzakelijke atracties” en “veel mooie plaatsen“.spreekt heeft u het nergens over, u bent net in Sumatra geweest maar schijnt niet anders dan dooddoeners te melden te hebben, woorden zonder enige betekenis.

Ik kom hier niet om Indonesië te promoten, ik vertel over mijn ervaringen in dit land, ervaringen gedurende 19 jaar, die u niet heeft. U was een kind toen u daar vertrok en nu droomt u als een kind over uw geboorteland, samen met Google. Hoe u mijn mening over Indonesië noemt zal mij trouwens worst wezen, u bent een van die figuren waar ik altijd om moet lachen, vanwege uw megalomane gedrag. U heeft niet eens een mening, bijna alles wat u verteld is van het internet gekopieerd. U heeft een bericht van een moderator gezien, waarin ik als “negatieve sijkert” werd gebrandmerkt en denkt vanachter zijn rug een beetje te kunnen fokken op mijn persoon, het laat uw mentaliteit ten voeten uit zien, napraten. Die houding ben ik wel gewend van uw soortgenoten op dit eiland (de Javaanse “elite”). Het is hier toch geen forum om sprookjes te vertellen. U toont geen ongelijk aan, u legt te zeuren en werpt zich op als boomapen-oppas, terwijl u zelf voortdurend verongelijkt spreekt over persoonlijke aanvallen, niet dat ik me aangevallen voel hoor. Daar moet wel een kerel voor komen en niet de slappe hap die u bent. Ga zelf eens iets behoorlijks schrijven in plaats van die lege berichten Als “Indonesiër” weet u verdomde weinig van uw eigen land, omdat u er nog nooit echt geweest ben, altijd maar die zogenaamde hoogtepunten, u heeft nauwelijks iets van het land gezien, iedere reis van u zit vol mislukkingen, daarom vervalt u in herhalingen, Jakarta, Bandung, Yogyakarta. U bent geen reiziger want u houdt niet van avontuur, slechts van avontuurtjes.