Eerste keer naar Indonesie ; help ?!

Hallo allemaal,

Samen met een vriend gaan wij 29 juli - 29 aug naar Indonesië. Dit word onze eerste backpack vakantie en vandaar dat wij met veel vragen zitten…

Omdat de Ramadan nog deels bezig is bij aankomst hebben wij ons bedacht om op Bali te beginnen en Java te sparen voor keer in de toekomst.

In grote lijnen wat wij in gedachten hadden :

• Aankomst Jakarta (z.s.m. doorvliegen naar Bali)
  • Bali
  • Lombok (gili eilanden)
  • Komodo eilanden
  • Flores (vanuit hier of komodo terugvliegen naar Bali of rechtstreeks naar Jakarta)

Omdat wij maar een maand gaan vragen we ons af of dit haalbaar is. En zoja of het wel verstandig is…
Ook hebben we in gedachten om te gaan duiken. Alleen is het zo dat beiden nog geen duikervaring (duikbrevet) hebben. Is dit verstandig om in Nederland te behalen of gewoon in Indonesië ?

Om het ons iets makkelijker te maken hebben we het boek Lonley planet aangeschaft. Wie heeft er tips voor ons ? Alle tips zijn welkom (denk ook aan mooie/leuke routes :))

Alvast bedankt !!

Groetjes
Willem & Melvin

Ik zou de reis een beetje omgooien. Vliegtuigen worden in het oosten van Indonesie soms gecanceld, en wegen zijn daar soms onbegaanbaar, zeker in het regenseizoen. Hoewel jullie niet in het regenseizoen reizen, zou ik toch de andere kant op reizen.

Ik zou daarom van Jakarta naar Maumere vliegen. Dat kan via Surabaya, onder andere met Transnusa. Tickets kun je bij aankomst in Jakarta kopen, en waarschijnlijk kun je de volgende dag al vliegen. (Een vlucht via Bali en Wangapu naar Maumere is ook een optie.) Je hoeft niet echt bang te zijn dat een vlucht vol zit.

Daarna reis je op je gemakje van Maumere richting Labuan Bajo. Ik zou zeker 1,5 - 2 weken uittrekken voor deze trip. In Laubuan Bajo kun je op de Perama-boot naar Lombok stappen, deze stopt onder andere in Rinca waar je de veranen kan zien. Na aankomst op Lombok kun je bijvoorbeeld naar de Gili-eilanden gaan, waar je kan duiken.

Vanuit de Gili’s ben je binnen een paar uur op Bali waar je je vakantie kan afsluiten.

Voordeel van de route die ik beschrijf is maximale flexibiliteit: je hoeft niet echt bang te zijn dat je een vlucht mist of dat je in tijdnood komt doordat een vlucht gecanceld wordt. Mogelijk nadeel is dat je begint op Flores, waar de wegen slecht zijn, de busritten lang, en waar weinig andere backpackers zijn. Ik weet niet of dat een goed begin van de reis is voor jullie??? Eventueel kun je vanuit Jakarta naar Bali vliegen om te acclimatiseren en dan naar Maumere, dan ondervang je dit probleem.

Wat het leren duiken betreft: je hebt maar een maand. Een duikcursus duurt in principe 4 dagen, maar ik zou een dagje uitloop in bouwen. De dag na de cursus mag je niet vliegen. En ineens ben je een kleine week kwijt! Als je zeker wilt duiken en een brevet wilt hebben dan raad ik je aan eeen goede duikschool in Nederland te vinden. De meeste PADI-scholen bieden alweer volop cursussen aan, en je kan voor je vakantie makkelijk je brevet hebben. Wil je flexibel zijn en is een brevet voor nu minder essentieel, dan kun je ook gewoon de planning aanhouden die ik hierboven beschreef en zien wat er van komt. Heb je geen 4-5 dagen over aan het eind van de reis, dan ga je misschien niet met een Open Water brevet naar huis, maar kun je wel een Scubadiver brevet halen of je maakt gewoon een aantal introductieduiken. Keus zat dus!

Bij deze een link naar mijn (vele) reisverslagen van Indonesie.

En wat foto’s van duiken in Nederland.

1 like

Hoi ,

Als je toch wilt duiken moet je zeker een paar duiken in Labuan Bajo doen , komodo nationaal park is één van de mooiste duikgebieden .
Divine Diving in Labuan Bajo raad ik zeker aan .

Klinkt als een vol programma, en de reisafstanden zijn best groot.
Op Bali kan je makkelijk een week verblijven, op de Gili’s ook, en dan heb je de rest nog.

Ik ben zelf tijdens de ramadan in Maleisië geweest en dat was geen probleem. Duiken op de Gili’s is héél erg mooi en relaxed, zeker als je nog geen ervaring hebt. Ik heb gedoken bij dreamdivers, en we hadden daar ook een kamer. Reserveer op de Gili’s vooruit want is het dan hoogseizoen en druk. Veel is er bezet. Er is altijd wel wat te vinden, maar je blijft verkassen als je niet al iets boekt (dat hadden wij dus).

Wat je ook kunt doen om tijd te besparen met je duikbrevet is in NL al de theorie helemaal lezen en de dvd’s kijken. Dat scheelt je een dag en tussentijds de theorie bestuderen. Trouwens, snorkelen is daar ook goed. En een gedeeltelijk brevet kan idd ook.

Lombok is ook mooi. Beklim de Rinjani vulkaan, pittig maar erg mooi.

Veel plezier!

1 like

Hoi Flowerzz,

Ik vertrek deze week. Wanneer is het hoogseizoen? Is het in mei druk op Bali, Gili’s en Lombok?

Hoi Alexander

Ik was er toen in het hoogseizoen, en dat was juli augustus. Hoe het in mei is weet ik niet. Vast iets rustiger. Check de lonely planet! Wat ik toen deed was bij aankomst op de ene plek meteen even bellen naar de volgende plek om iets te reserveren en dat ging prima. Indonesische sim is dus erg handig! Ik heb de indruk dat de Gili’s snel druk zijn, want het is een populaire bestemming.

Goede reis!

Het is net wat je wil met vakantie…Wil je de toeristische dingen zien of liever de iets minder toeristische dingen. Ik ben 2 keer in Indonesie geweest. De eerste keer toen ik 14 was ofzo. Wij hebben toen vooral toeristische dingen gedaan zoals de Borobudur, paleis van sultun en tempels bekeken, ook balinese dansen en de monat in jakarta.
Mijn tweede reis heb ik in mijn eentje gemaakt toen ik 17 was. Daarin heb ik rondgetrokken met de lokale bevolking. Ben toen op een bruiloft geweest bij wildvreemde mensen en ben op plekken geweest waar bijna nooit blanke mensen kwamen.
Beide vakanties duurde een maand. Het was veel reizen. De eerste reis was veel met vliegtuig, gaat heel snel maar je ziet niet zoveel. Op mijn tweede reis heb ik dus als de locals gerezen. Boottochten en busreizen van ruim 12 uur of langer. Je ziet dan heel veel en de bevolking komt veel met je praten omdat zij zien dat je als blanke ook een goedkope reis neemt. Je hoort veel verhalen en ziet veel meer. Ook heb je kans om op plekken te worden uitgenodigd waar je anders niet zou komen.
Een aanrader is wel om een treinreis te maken. Je ziet dan veel van de natuur en het reist wat comfortabeler dan een bus en het gaat wat sneller dan de bus.

Met duiken heb ik geen ervaring. Ik ben op de eerste reis wezen snorkelen op Bali. Dat was ook heel mooi dus duiken wordt zekerwel de moeite waard.

Groeten Marloes

1 like

Hallo allemaal,
Ten eerste hartelijk bedankt voor de hulp en excuses voor onze late reactie.
We hebben tickets geboekt van 28 juli tot 28 aug ! (31dagen). De suggestie van Jenny om op Flores (maumere) te beginnen lijkt ons erg leuk. We willen dan rustig door Flores heen reizen naar Labuan Bajo(12a14 dagen). Dan willen we vanuit Labuan Bajo met tussenstops naar Lombok(4 dagen). We willen wel bij tijds op bali zijn om op tijd in Jakarta te komen om de vlucht naar Nederland weer te halen…hier trekken we een aantal dagen voor uit(ook om Bali een beetje te verkennen). De eventueel resterende dagen willen we vrij besteden op lombok/Gili.

We zijn nu bezig een must see/do lijstje te maken zodat we daar de route een beetje omheen kunnen plannen.natuurlijk willen we ook weer geen dagplanning gaan maken maar een beetje plannen is wel zo handig :P. Onze intresses liggen vooral bij natuur/cultuur en we zijn vrij avontuurlijk ingesteld. daarom willen we ook graag duiken(we weten nog niet of dit gaat lukken anders word het snorkelen) en dingen doen zoals bijv trektochten,raften enz. Als jullie nog leuke spots hebben die we niet mogen missen horen we het graag van jullie! Zodra we een beetje een lijstje/route hebben zullen we deze posten zodat andere forumleden hier misschien ook wat mee kunnen.

We hadden nog een paar vragen waar jullie ons misschien mee kunnen helpen?

Denken jullie dat onze planning een beetje te doen is? We willen natuurlijk niet te gehaast alle plekken langs en we zijn ook van plan een beetje met de locals(OV)te reizen. Dit neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag.

waar kunnen we het best het jungle/wildlife gevoel beleven? We weten dat de natuur op flores heel anders is dan bijv de jungles van Kalimantan maar we willen wel graag iets vergelijkbaars ervaren.

waar kan je goed snorkelen? wij denken dat een duikbrevet halen waarschijnlijk niet gaat lukken maar zijn de plekken waar veel gedoken word ook mooi om te snorkelen?zijn er ook ander duik mogelijkheden?

Alvast bedankt en als jullie nog andere tips / suggesties hebben wat wij vergeten zijn, horen we het graag!
Groetjes !

Voor je visum moet je zowel de dag van vertrek als de dag van aankomst meetellen. Je noemt geen vliegtijden, dus de periode dat je in Indonesie bent zal ergens tussen de 30 en 32 dagen liggen. Houd er rekening mee dat een visum on arrival maar 30 dagen geldig is.

Er zijn mensen die besluiten gewoon naar Indonesie te gaan en stiekem een dag langer te blijven, maar je moet dan wel een boete betalen als je het land verlaat. Daarnaast kan een beambte smeergeld eigen, en aangezien jij de wet overtreedt kun je niet echt onderhandelen. Prsoonlijk zou ik het risico NOOIT nemen, ik zorg altijd dat mijn visum op orde is!

Raften kan alleen op Bali. Dit is te regelen vanuit het zuiden of vanuit Ubud. Vanuit Ubud is weliswaar dichter bij (raften is meestal op de Agung rivier) maar vanuit het zuiden is het goedkoper. Goed afdingen is de boodschap.

Snorkelen kan op veel plekken. Op Bali is Menjagan het mooiste, vind ik, omdat er veel koraal is. Amed en Tulamben zijn ook erg leuk. Veel trips gaan naar Padangbai, dat vind ik iets minder mooi dan de plekken hier boven. Het is wel handig qua logistiek omdat de meeste boten uit de Gli’s aankomen in Padangbai. Ook vanuit Labuan Bajo kan je goed snorkelen. Keus zat!

Omdat het voor jullie de eerste reis naar Indonesie is, zul je alle plekken mooi vinden. Ik duik inmiddels 7 jaar en heb meer dan 500 keer gedoken, ik ben inmiddels iets kieskeuriger :wink:

Lukt wel. Je kan altijd een extra stop inbouwen of juist een stop overslaan, afhankelijk van de tijd. Houd wel rekening met het bootschema tussen Labuan Bajo en Lombok! (Mocht je met Perama gaan.) Ik zou overwegen de boot vantevoren te boeken omdat het hoogseizoen is. Als je gaat vliegen is het aan te raden het ticket een paar dagen te boeken, tickets raken uitverkocht in het hoogseizoen.

Qua beesten vind je niet veel op Flores. Maar de jungle waar je gaat raften op Bali is mooi, en in Ubud en Ulu Watu kun je aapjes (makaken) zien. Qua bos enzo vind je mooie natuur rondom Bajawah. Ook van de Kelimutu naar beneden lopen (kan zonder gids) is erg mooi.

Lees ook ‘even’ mijn reisverslagen van Indonesievoor meer inspiratie :slight_smile:

1 like

Vanuit Labuan Bajo moet je zeker naar Rinca gaan om de Komodo varaan te zien , dit kan je combineren met een snorkel trip .
Voor de overnachtingen in Labuan Bajo raad ik Golo Hiltop aan , dit zijn 2 Nederlanse zussen .

Ik zou ook aanraden niet meer dan 15Kg Baggage te nemen , anders moet je bij de meeste domesic filghts bijbetalen , al is dat dan ook weer niet zo veel .