voor het eerst 1 maand indonesie: bali + lombok + flores (of toch te veel)

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. We zijn twee vijftigplussers en willen deze zomer voor het eerst gedurende een maand naar Indonesie. We houden niet van groepsreizen en willen zelf onze reis plannen en organiseren. We hebben wel reeds ervaring met reizen.
Ik geniet al van het ‘vooraf reizen’ door te beginnen met een planning en heel wat op te zoeken en te lezen en via dit en andere fora ervaringen op te snorren… Ik wil zo vlug mogelijk onze vliegtuigtickets boeken en had gedacht aan Bali als aankomst en vertrekpunt. Ik weet dat het toeristisch is, maar toch gaat er voor mij een aantrekkingskracht van uit. We zouden proberen om de drukke toeristische centra op Bali wat te vermijden.
Ik had gedacht aan:

• vliegen naar Denpasar
  • 4tal dagen Bali (Ubud?)
  • vliegen naar Flores
  • 10 tal dagen Flores
  • vliegen (of boot) Lombok
  • 10 tal dagen Lombok (binnenland)
  • boot naar Bali
  • 4tal dagen Bali
  • met vliegtuig terug
    Nu begin ik toch te twijfelen of ik niet ofwel Lombok, ofwel Flores selecteer en het ander laat vallen.
    Dan heb ik 4 dagen Bali / 3 weken Lombok of Flores / 4 dagen Bali
    We willen wel wat zien, maar ik heb geen zin om dagelijks mijn rugzak van het ene plaatsje naar het andere te sleuren. Liever telkens een drie/viertal dagen verblijven.
    We hebben geen nood aan luxe-resorts, maar graag toch wat proper en vooral rustig.
    Waar heb ik zin in:
  • kleine dorpjes met het dagelijkse leven
  • wandelen
  • natuur: rijstvelden/snorkelen
  • lekker eten
  • gezellige logies
    Wat denken jullie: Bali + Lombok + flores of toch beperken tot Bali + Lombok of Flores.
    Wat raden jullie me aan, indien we een keuze maken: Lombok of Flores? En waarom?
    Hebben jullie tips voor:
  • logies
  • vervoermogelijkheden
  • verblijfplaatsen
  • alle andere tips zijn natuurlijk heel erg welkom.
    Alvast hartelijk dank voor jullie input!

Hoi Piepa,
Wat een heerlijk vooruitzicht om naar dat fantastische land Indonesie te gaan. In 2014 zijn wij ook geweest (voor mij de derde keer en voor mijn partner de eerste keer). Maar het spaarpotje om weer te gaan begint zich al te vullen. De bestemming wordt dit keer Papua Nieuw-Guinea. Wij zijn in 2014 naar Bali en Flores geweest. Flores heeft op ons veel indruk gemaakt. Zowel in positieve als negatieve zin. Wij hebben een wereldtijd gehad in Riung (Nirvana Bungalows, echt super!!!) en Moni (Bintang Lodge). Maar Labuanbajo vonden wij erg vies. Het hele eiland was in de steden erg vies. Dus de steden verwijden is geen slechte aanrader. De mensen zijn vriendelijk, maar het openbaar vervoer op Flores is niet geweldig. Wij hebben bijna alles met openbaar vervoer bereisd, maar na een paar keer lange dagen in een bus met veel mensen wagenziek (met alle gevolgen van dien) hebben wij de laatste dagen een privétaxi genomen. Duurder, maar comfortabeler en schoner. Vanaf Riung makkelijk kunnen snorkelen bij paradijselijke eilandjes (wel even een bootje met kapitein huren). Lunch inbegrepen. De restaurantjes in Riung zijn dun gezaaid.
Bali is heerlijk, maar wij vonden Ubud te druk. Ik was er 15 jaar geleden ook al, maar het was onherkenbaar veranderd. Wij hebben ons genesteld in Sanur. Veel rustiger en erg prettig. Veel Australische expats, maar daar heb je geen last van. Wij zaten in het Swastika hotel. Pas verbouwd en heerlijke plek. Heerlijke restaurantjes om uit te kiezen. Een vlucht tussen Bali en Flores is lang (uit mijn hoofd meer dan 3 uur), maar makkelijk plaatselijk te boeken.
Heel veel succes met verdere voorbereidingen en hopelijk hebben jullie wat aan deze tips.
laatste belangrijkste tip!!! Geen kraan waterdrinken.

Groet, Globetrost

dit is een mooie keuze. Zelf hebben wij deze reis al twee keer gedaan.
reizen op Flores is min of meer een vaste route met beperkte accomodaties.
De volgende plaatsen maken de route:
Vliegen van Bali naar Maumere, een goede startplaats.
Moni, om de drie kleuren vulkaan meren te zien. (Keli Mutu)
Dan naar Ende.
Bajawa.
Vanuit Bajawa heb je twee keuzes.
1e via Ruteng naar Labuhan Bajo of
2e de noordroute kiezen via Riung naar Labuhan Bajo.
Deze weg is spannender.

Riung heeft een mooie kust om de eilandjes te bezoeken en snorkelen.
Ruteng heeft een fijne omgeving om uren te wandelen door de dorpjes.
Labuhan Bajo is meer ontwikkeld. Heeft een vliegveld om terug naar Lombok of Bali te gaan.
Een mogelijkheid is om naar eiland Rinca te gaan voor de komodo varanen.
Er gaat ook een ferry naar Sumbawa eiland.

wij hebben soms openbaar vervoer genomen maar ook een prive vervoer.

Tjong

Dankjewel hoor Globetrots voor je tips!
Riung en Moni spraken me ook al aan…
Toch denk ik om Flores aan de zijlijn te parkeren en om enkel voor Bali en Lommbok te kiezen voor onze eerste onderdompeling in Indonesie. Ik weet wel dat Bali ergbtoeristisxh is, doch we zullen de toeristische drukte proberen te omzeilen en willen graag het rustige Bali bezoeken. Naarmate ik me er meer in verdiep denk ik dat we zeker een maand zoet kunnen zijn met enkel Bali en Lombok…we hebben geen zin om te ruschen en willen wel verschillende plaatsen bezoeken in de maand dat we er zijn, maar we blijven graag telkens enkele dagen ter plaatse…Waarschijnlijk bewaren we Flores voor een volgende reis…

@ tjonge: bedankt voor je Flores-tips…maar meer en meer denken we erover om Flores toch maar te parkeren en ons te concentreren op Bali en Lombok. Hoewel jouw ervaringen natuurlijk wel heel leuk lijken…

Ik ben in 2010 naar Bali geweest. Ik ben met name aan de noord en oostkant geweest. Ik ben daar ruim een week geweest en heb verder geen toeristen gezien. Het was daar heel er mooi en heb daar ook gedoken. Aan de oostkust was de stroming heel erg sterk. Dus snorkelen lijkt mij daar niet prettig. Er waren weinig ATM’s, dus zorg ervoor dat je genoeg cash geld bij je hebt. Ik heb ook Gili Meno. Meest idylische plek in die omgeving. Geen auto’s, hagelwitte stranden en kleine rustige restaurantjes. Van te voren boeken raad ik wel aan. Als alles vol is, kan je nergens heen. Ik kwam daar op de bonnefooi en had mazzel.
Succes verder, Globetrots

dankjewel Globetrots voor je info!
heb je nog tips ivm logies (leuke en minder leuke ervaringen)
ik sprokkel alle info bijeen en begin binnenkort met onze planning…joepie! (dit is al even virtueel -en ook op papier hoor- vóórgenieten van onze reis van 1 maand deze zomer…)