4 weken 'tijd' over; Sulawesi of Lombok/Flores/Gili?

Inmiddels heb ik al veel berichten gelezen over de verschillende reisroutes in Indonesië en kan moeilijk kiezen door alle enthousiaste/mooie verhalen…
Straks zal ik voor een kleine 2 maand naar Indonesië gaan, de eerste 3.5 week zal ik op java/bali rondtrekken, vervolgens heb ik nog 4 weken over.

Wat is qua tijdsplanning het meest reeël:

vanuit bali naar lombok. Vervolgens een boottrip naar flores langs komodo en rinca

of

de naar sulawesi en daar deze 4 weken rondreizen.

De boottrip langs de eilanden lijkt me erg mooi maar als ik de verhalen over de mooie natuur van sulawesi lees, lijkt me dit ook weer te gek.

Deze periode reis ik alleen dus vind het wel gezellig om anderen te ontmoeten en evt. mee samen te reizen. Daarnaast trekt natuur/cultuur mij wel meer dan uitgaan en overvolle touristische plekken…

Hebben jullie misschien tips welke van de 2 gezien de tijd en mijn interesses het verstandigst is?

alvast hartelijk dank!

3.5 week voor Bali en Java is vrij kort.

ik zou voor de boottrip gaan. voordeel is dat je niet hoeft te vliegen, en al je vrijheid behoudt om te kiezen wanneer je richting flores gaat. bovendien is de boottrip een leuke en vrijblijvende manier om nieuwe mensen te leren kennen, waar je een stukje mee over flores kan reizen. buiten labuan bajo en moni ben ik daar geen westerlingen tegengekomen, dus als je niet alleen wilt reizen, dan kan dat handig zijn. ook is het handiger in flores om met het openbaar vervoer bij bezienswaardigheden te komen, dan op sulawesi.

uiteraard, het is altijd en overal mogelijk om in indonesie privevervoer te charteren. maar aangezien je alleen bent, zal dat geld kosten (aangezien je de kosten niet kan delen).

Bedankt Jenny voor je informatie, heb nu ook besloten om verder oostwaarts te gaan om zo lombok, gili-eilanden, sumbawa, komodo en/of rinca, en Flores te zien.

Gezien de tijd (4 weken) denk je dat het ook handiger is om eerst te vliegen naar Maumere en vanuit daar per boot/land terug te reizen naar Bali? Of gewoon vanaf Bali naar Flores?

Als ik zo lees en kijk wat ik wil zien zou ik aan 4 weken genoeg moeten hebben (kom nu uit op zo’n 25 dagen), ik weet natuurlijk niet hoe het met het vervoer daar is geregeld…wat is jou advies; bovenstaande eilanden in 4 weken; is dit te doen of wordt dit haasten? Wil graag ruim de tijd hebben en niet het gevoel dat ik moet opschieten voor mijn vlucht in Bali…

He Loes,

Ben je ondertussen al geweest of niet?
Ik wil samen met een vriendin van mij komende zomer de zelfde soort route doen en ik ben benieuwd of je nog tips hebt opgedaan en of je qua tijdsplanning een beetje bent uitgekomen!? Ook of je het zelf allemaal geregeld hebt of dat je het daar hebt geboekt als trip.

thanx

o lekker snugger, zie net de datum staan… maar heb je alsnog tips?