Ik ben druk bezig om met een goede vriend van mij een vakantie naar Indonesië te plannen voor 3 weken.
Zelf heb ik wel wat ervaring met vakanties plannen en voor bereiden want ik heb zelf ook twee keer een rondreis door Amerika gemaakt.
Alleen Indonesië is een toch even een wat andere reis dan Amerika.
Wij zijn beide iemand die graag dingen willen zien en doen, en er moet vooral veel avontuur in zitten.
3 weken is natuurlijk niet heel lang, dus moeten wij keuzes maken, en ik hoop dat jullie ons daar bij kunnen helpen.
wij willen in ieder geval naar Bali en naar Java.
Dingen die wij willen zien zijn:
Bali:
Ubud, prachttige natuur en rijstevelden
Gitgit waterval.
duiken nog niet echt een idee waar
stranden bezoeken
Java:
Borobudur tempel.
Jakarta
Bromo volkaan
Prambanan tempel
Wij zijn voorlopig nog wel even bezig met plannen zoals je kan zien, maar het begin is er.
Graag zouden wij ook oerang oetangs willen zien maar wij begrepen dat die op Sumatra leven.
Ik hoop dat er mensen zijn die tips hebben voor ons, over bijvoorbeeld dingen waar we echt geweest moeten zijn.
En moeten wij het echt alleen bij Bali en Java houden, of zouden wij er ook Lombok of Sumatra nog bij kunnen doen(althans een deel er van).
Beide hebben wij voor deze reis zo’n 3000 euro pp over.
Je hebt 3 weken, dus ik zou me absoluut beperken tot 2 eilanden. Java en Bali zou dan een logische keus zijn.
Jakarta is niet echt een hoogtepunt. Tenzij je naar Jakarta wilt om bekenden op te zoeken, zou ik Jakarta overslaan en meteen naar Bogor of Yogyakarta gaan. Zeker omdat je tijd beperkt is.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat 28 juli Idul Fitri is, oftewel het eind van de Ramadan. De week ervoor en de dagen erna zitten bussen en treinen bomvol (net als vliegtuigen) en is het lastig je te verplaatsen. Accommodatie kan ook iets lastiger te vinden zijn dan normaal, en prijzen schieten omhoog. Jullie hebben echter een erg ruim budget, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je echt geen slaapplaats kan vinden. Eventueel kun je al wat dingen boeken via booking.com of agoda.
Ik zou in jullie geval kiezen om zeker 3-4 dagen in Yogya te besteden (en niet de Bodudur en Prambanan in één dag te doen) en een week op Bali. Als je ook naar de Gitgit waterval wilt, kun je overwegen om Lovina of Pemuteran als uitvalsbasis voor je duiken te nemen. Je duikt dan o.a. bij Menjagan in het noordwesten van Bali met prachtige koralen.
Bedankt voor jou snelle reactie!
Hier kan ik wat mee.
Jakarta hoeft voor mij niet echt, het is misschien leuk om een dag in de stad te zijn, maar er zijn genoeg steden die dichter in de buurt zijn.
Hoe zit het met het vervoer op Bali en Java, kan je gewoon een taxi pakken vanaf het hotel, of moet je dat echt allemaal van te voren bespreken?
Voor duiken heb ik een goede tip: Nusa Lembongan
En dan vooral Manta Point, Je raad het al, hier ga je reuze manta’s zien. Ik was daar gaan snorkelen en werd binnen no time omgeven door deze prachtige dieren. Bovendien kun je hier ook de Mola Mola (maanvis) zien. Mijn zus heeft haar Advance Padi gehaald en heeft de Mola Mola ook gezien. Je kun ook even mijn video checken <div class=“lazyYT” data-youtube-id=“zNa0hZ89Srg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Gr Pieter
Updated - - -
Enne 3000 euro PP? Haha, dan ken je de Indonesische prijzen nog niet. Ik moest echt mijn best doen 2500 stuk te slaan in 1 maand (incl ticket)
Jakarta niet doen, yogjakarta wel. Sumatra is echt een aanrader, het meest authentiek en de oeran oetans bezoeken is écht fantastisch! Wij hebben zelf een rondreis Sumatra-java-Bali gemaakt in iets meer dan 3 weken. Kan goed áls je maar keuzes maakt! En n binnenlandse vlucht neemt;-). Op onze site vind je ook nog n leuke blog over bezoek aan de apen van Sumatra, misschien leuk om te lezen!