Ik weet dat er heel veel topics zijn die hier over gaan, maar ik kan toch niet echt een concreet antwoord vinden voor mijn reis.
Ik wil in mei/juni 4 weken op rondreis door Indonesie maar vind het lastig te bepalen welke en hoeveel eilanden ik kan en wil bezoeken.
Zeker is Bali en denk dat daar eindigen het beste is ivm strand.
Maar is het te doen om bijvoorbeeld het oosten van Sumatra, Java en Bali te doen of is dat te veel in 4 weken? Misschien dat anders Lombok nog een alternatief zou kunnen zijn, maar ik wil ook weer geen wekenlange strandvakantie.
Ik vind het leuk om 1 of een paar tempels te zien, maar ben meer van de natuur. Af en toe een leuke stad bezoeken. Wat met dieren…
Verder wil ik ook niet constant aan het reizen zijn maar ook een beetje kunnen relaxen.
En heeft dan ook iemand een idee op welk vliegveld ik dan het beste kan vliegen in Sumatra als ik vanaf het oosten van Sumatra ga reizen.
Wat ben je van plan? Vliegen naar oost Sumatra (bv. Padang), dan met de boot naar Java, het eiland doorkruisen en dan met de boot naar Bali? Dat lukt beslist niet in 4 weken!
Je kan een weekje naar Sumatra gaan, het vliegtuig nemen, een weekje naar Java gaan, en vliegtuig nemen, en dan eindigen op Bali. Je slaat dan heel veel mooie dingen over omdat je veel vliegt, dus mijn keus zou het niet zijn.
Beginnen in Jakarta, natuur rond Bandung (vulkaan) en Pangadaran (Green Canyon, oerbos), cultuur in Yogya (evt. gecombineerd met Dieng en de Merapi -> vulkanen en meren) en dan naar het oosten van Java is denk ik een mooie en haalbare route. Je kan dan de boot naar Bali nemen, waar je vanuit Lovina of Pemuteran kan snorkelen of duiken bij Menjangan (NP) en evt. de bossen van Taman Negara Bali Barat. Bij Lovina zitten wilde dolfijnen.
Wij zijn nu op de terugweg van een mooie 4 weken door Indonesie! Wij hebben Bali (2 weken) lombok (6 dagen) en oost en centraal java gedaan (banyuwangi tot jogja).
Dit vonden wij erg goed te doen in deze tijd. We konden veel relaxen, waren soms ook ergens 3 of 4 nachten en hadden een leuke afwisseling tussen strand, natuur en wat stad. (Laatste zijn wij niet zo van).
Ik zou voor max 3 eilanden gaan en dan goed kijken naar de reisduur tussen plaatsen. Je reist hier nooit snel, 20-40 km pu is op sommige plekken heel normaal.
Qua natuur kan ik ook zeker Kawah Ijen aanraden op Java. Hoop dat deze open is in de tijd dat je gaat reizen? En ik zou op Bali meer gaan zien dan alleen strand, de cultuur is er prachtig en het binnenland zeker ook! Voor echt mooi strand is Lombok een aanrader (Gili of Kuta Lombok).
Bedankt voor de reacties. Jenny, ik heb via een ander topic gereageerd over de planning van de reis.
Marije, goeie tip van kawah Ijen, gaan we zeker doen!
Jenny hoeveel dagen zou je uittrekken voor Bali en Gili?