Volgend juni ga ik met mijn nu nog vriend, op huwelijksreis.
We hebben gekozen voor Indonesië.
En willen graag backpacken.
Ik lees zoveel inspirerende reis verslagen over dit mooie land, dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen met bepalen waar we heen gaan/willen.
Mijn vraag, willen jullie mij helpen met tips om een vier weken leuke reis samen te stellen?
We willen graag de jungle in, oerang Oetangs zien, trekken, cultuur opsnuiven, contact met lokale bevolking, snorkelen, duiken en afsluiten op een prachtige locatie bij strand.
Welke eiland(en) moeten we aandoen?
Groet Marijke
Dag Marijke,
Wij waren al op Java en Bali geweest en hebben 2 jaar geleden een prachtige reis gemaakt naar de minder bekende delen van Indonesië. Sulawesi is een aanrader, inclusief het duik en snorkelparadijs Bunaken. Vanui Kualalumpur vlieg je er met Air Asia heel goedkoop naartoe.
In Kalimantan zijn we drie dagen met een boot de jungle ingegaan om de oerang oetangs te zien. Het kost wat moeite om er te komen, maar het is een geweldige ervaring! Succes met de voorbereidingen, Jeanne
Dag Jeanne,
Dat klinkt erg leuk! Ik hoor veel mensen die naar Indonesië gaan, de wat onbekendere delen spreekt me erg aan.
Niet de toeristen stroom in!
Hoe lang was jullie reis? En is Sulawesi te combineren met kalimantan?
Groet marijke
Onze reis was 6 weken, maar we zijn ook naar Lombok, Gili, Flores en nog even Bali geweest. In 4 wekenis Sulawesi en Kalimantan wel te combineren. Je moet alleen binnenlandse vluchten hebben van Sulawesi (Manado of Makassar) naar Jakarta en vandaar naar Kalimantan. Is niet duur, kost natuurlijk wel tijd, maar is zeker de moeite waard.
Hoi Marijke,
Als je op huwelijksreis gaat (en misschien wel voor de eerste keer naar Azie) is het misschien een idee om toch Java, Bali en misschien Lombok en/of Sumatra te doen. Met name op Java zijn nog heel veel onbekende gebieden. Bali is inderdaad erg toeristisch maar wel romantisch (en dat is misschien wel erg leuk als huwelijksreis). Als je jungletrekkings e.d. leuk vind kan je inderdaad naar Kalimantan en Sulawesi (alhoewel Manadoo niet bepaald jungle is). Als je een wat gemakkelijker reis wilt kan ik je Java en Bali van harte aanbevelen. Het hangt er heel erg vanaf wat jullie willen. Over Java en Bali kan ik je veel vertellen en tips geven. Hoe wil je bijvoorbeeld gaan reizen: per bus, auto met chauffeur, trein of vliegtuig? Bus is het goedkoopste en auto met chauffeur (kost zo’n 65,= per dag incl. chauffeur, bezien etc) is het duurste maar dat is natuurlijk ook het meest luxe manier van reizen.
Groeten,
Vincent
Hallo Vincent,
Bedankt voor je reactie! En het meedenken.
Het gaat niet de eerste keer Azië zijn voor ons.
We hebben samen een maand door Thailand en maleisie gereist, backpacken.
En mijn vriend heeft in het verleden 5mnd door Azië en Australië getrokken.
Zou je drie eilanden aanraden voor 4wk vakantie? Ik heb natuurlijk geen reiservaring in Indonesië, maar verwacht dat dit alleen haalbaar is met een pittig reistempo. En dat is iets wat mij niet aanspreekt, ik zie liever een paar dingen uitgebreidt en goed dan dat ik overal bij langs vlieg.
Ik denk dat Bali me toch niet aanspreekt, natuurlijk geloof ik zeker dat de resorts hier goed ingericht zijn als huwelijksreis bestemming. Maar dat is niet wat ik zoek.
Backpacken zoals we deden toen we studeerden zal het ook wel niet worden, we zullen vast wel iets minder op ons budget letten tijdens de huwelijksreis:-)
Kun je me misschien iets meer vertellen over je reiservaringen op Java? Wat sprak je aan aan dit eiland?
Alvast hartelijke dank voor het meedenken! Erg fijn om zo door ervaringsdeskundigen geholpen te worden.
Groetjes Marijke
Beste Marijke,
Java spreekt mij allereerst het meeste aan omdat mijn vrouw er vandaan komt (ben dus misschien wat bevooroordeeld). Het eiland is afwisselend. Jakarta is bijv. erg druk; waanzinnige shoppingmalls maar ook sloppenwijken. Buiten de grote steden is het erg gemoedelijk en lijkt het soms alsof de tijd heeft stil gestaan. Op Java kan je ook nog steeds sporen terugvinden van de koloniale tijd. Yogyakarta heeft een goede mix; de stad is vrij druk maar niet te druk (behalve Jalan Malioboro dan). Bekende bezienswaardigheden zoals de Borobudur en Prambanan moet je zeker gaan bezoeken. Ook de gamelan muziek, batik en het wayang spel komen allemaal van Java. Op Java zie je nog steeds sporen van het oorspronkelijk geloof (Boeddhisme en Hindoeisme) en dat is gemixt met de islam. De bevolking houdt nog steeds vast aan oude (van voor de islam) gewoontes en gebruiken. Deze tradities houdt men tegenwoordig ook sterk in ere omdat ze wel inzien dat dit hun cultureel erfgoed is. Naast de bekende toeristische routes en plaatsen zijn er nog heel veel onbekende. Ook de vulkanen op Java zijn fantastisch (als je een binnenlandse vlucht hebt boven Java zie je alle vulkanen op een rij liggen; echt een waanzinnig gezicht). De Merapi (letterlijke betekenis: berg van vuur) is een van de actiefste vulkanen ter wereld en als deze weer eens actief wordt dan is dat fascinerend om te zien. Afgelopen zomer toen wij er waren was de Merapi weer actief; een paar dagen lang kwam er een dikke rookpluim uit de krater.
Op Java heb je dus de keuze tussen een redelijk toeristische route of totaal onbekende gebieden bezoeken waar geen toeristen komen en men ook totaal geen Engels spreekt. Dit in tegenstelling tot bijv. Bali. Op Bali leeft men van toerisme en spreekt men vrijwel overal Engels. Dit is gemakkelijk en de Balinezen weten precies hoe ze met toeristen om moeten gaan. Dat is erg prettig maar komt soms wat gemaakt en onecht over (maar dat is een kwestie van smaak).
Om terug te komen op je vraag: ja, je kan Java, Bali en Lombok (Gili eilanden) in 4 weken doen maar dan zal je keuzes moeten maken. Sumatra erbij doen lijkt me niet haalbaar (alhoewel ik zelf nog nooit op Sumatra ben geweest). Java is van west naar oost zo’n 1200 km en als je er vanuit gaat dat je ongeveer 40km per uur gemiddeld aflegt dan kan je zelf uitrekenen hoe lang je ongeveer onderweg zal zijn. Op Java kan je het zo duur of goedkoop maken als ze zelf wilt. Eet je bij een stalletje op straat dan ben je voor een euro klaar. Ga je eten in een duur restaurant of hotel in Jakarta dan krijg je een prijskaartje gepresenteerd waar je van schrikt. Het verschil tussen arm en rijk is veel groter dan in Nederland dus mensen met geld hebben dan ook veel geld (en allerlei bediendes en chauffeurs etc in dienst)
Groeten,
Vincent