4 weeks Indonesia... wat moet ik zeker niet missen?

Hello there!

Vanaf 26 september a.s. heb ik 4 weken om een stukje Indonesie te gaan beleven. Ik ben lekker alleen, met mijn backpack, en kan dus in principe alle kanten op.
Ik land op Den Pasar en op 25 oktober vertrek ik weer vanaf dezelfde locatie.

Weet iemand ‘places I definitely HAVE to see’, dingen die ik absoluut niet moet missen?

Ik weet nog niet precies wat mijn route gaat worden maar heb begrepen dat Kalimantan erg gaaf is. Hoe is Sulawesi? En, als ik overland over Sumatra terugreis, waar moet ik dan zeker langs?

Alle tips zijn welkom because all options are still open!

Alvast bedankt!
Priscilla…

Hoi,

Vanuit Bali je kunt vliegen naar Makassar (Zuid Sulawesi. Must see is de Tanah Toraja highland) ga even niet naar midden Sulawesi (Palu en Poso is afgeraden zie reisadvies www.minbuza.nl) erg leuk is Noord Sulawesi (in korte afstand je kunt naar verschillende National Parken, mooi duiken/snorkelen bij Bunaken of Lembeh strait, Lokon vulkaan, Tondano meer)

Oostelijk gedeelte van Indonesia (de kleine sunda eilanden. Flores - Komodo - Rinca-) is ook mooi, droog, leven is eenvoudiger, levensmiddelen is stukje duurder zelf. Geen massa toerisme.

Of vanuit Bali richting Oost Java (must see is Bromo) vanuit Surabaya met de trein naar Jakarta (neem Argo Bromo Anggrek - comfortabel en reizen stukje aangenamer) vanuit Tanjung Priok haven met de boot naar Medan (als je naar Sumatra is noord Sumatra aan te bevelen. Must see is “Orang Oetan” rehabilitatie centrum in Bohorok-Bukit Lawang. Te bereiken vanuit Medan met lokale busje ca.2 uur rijden) Hier kun je jungle tocht maken en daarna “tubing” door de rivieren. Vanuit Bukit Lawang gaat ook bussen naaar Toba meer, hij rijdt via Brastagi. Sumatra is levenstandaard nog goekoper dan Java.
Vanuit Bali is Sumatra net te ver (afstand en vliegen via Java erg duur)

Nog betere advies misschien: Koop Lonely Planet (de bijbel voor backpackers) en begin alvast te orienteren. Want voor Indonesia is 4 weken eigenlijk zo voorbij. Er zijn veel te veel te zien en te doen.

Vanuit Bali kun je bovendien redelijk goedkoop naar Yogya vliegen, de Borobudur en Prambanan tempels vond ik persoonlijk echte aanraders! Yogya is sowieso een gezellige stad met een hoop cultuur. (zie http://www.ikreis.net)

Zelf vlieg ik begin volgende maand naar Bali en wil ik vanuit daar naar het oosten trekken. Wie weet komen we elkaar nog tegen!

(Hou trouwens rekening met de Leberan, het suikerfeest, op 23/24 oktober. Openbaar vervoer en hotels zitten dan snel vol, al valt het op het Hinduistische Bali wellicht wel mee…)

Groet,

Jenny

Ik ben in '99 op Sulawesi geweest met een studiereis van Garuda Indonesia en had helaas alleen tijd om het noorden te bezoeken, omgeving Manado (Minahasa), maar dit gedeelte kan ik je absoluut aanraden.

Het was destijds qua toerisme nog erg rustig, maar dat maakte mijn verblijf daar ook alleen maar leuker.
Vriendelijke mensen, uiteraard heerlijk eten, prachtige jungle en voldoende te doen/zien in de omgeving.

Mocht je willen duiken, dan is Bunaken een aanrader.

Het hotel waar ik verbleef was het Santika Hotel Manado, ook een aanrader en een prima uitvalsbasis voor het duiken bij Bunaken !

Deze reis naar Indonesië was mijn eerste kennismaking met Azië en sindsdien ben ik ‘verliefd’ op dit geweldige continent.
Manado was na Jakarta een verademing en ik zou erg graag binnen een paar jaar nog een keer teruggaan naar deze omgeving, heb er echt superherinneringen aan !

Blijf niet te lang op Bali, want dat is nogal saai.

Meningen verschillen. Hier de mijne:

SULAWESI
Tana Toraja vond ik erg mooi op gebied van rijstvelden. Een motor huren in deze streek is een plus punt als je op alle mooie plekjes, inclusief de bekende begraafplaatsen, wil stoppen. De bouwstijl vd huizen is ook appart, maar sommige dorpjes “lijken” speciaal voor toeristen gebouwd te zijn (alhoewel ik er steeds als enige toerist rond liep!).
Interessant is om één van de begrafenisceremonie’s bij te wonen. En alhoewel ik een dierenvriend ben, vond ik het wel speciaal om het hanenvechten bij te wonen wat van 's morgens tot 's avonds doorlopend in een speciaal daarvoor gebouwde arena plaatsvond ter gelegenheid vh overlijden van een bekend iemand. Een echte slachting met overal bloed en hanekoppen op de grond. Niet voor gevoelige zielen.
Centraal Sulawesi was op het moment dat ik er was niet veilig, openbaar vervoer reed ongeregeld en ik wou geen platgebrande huizen en hoofden op puntige palen zien.
Noord Sulawesi was niet mijn ding. Vulkanen zoals je overal in Indonesië kan zien, jungle enz. Marktjes met gegrilde honden, ratten of vleermuizen. Wel de moeite waard was de aanblik van de spookdiertjes (kleinste apesoort) in het nationaal park van Bogani Nani Wartabone. Ook mogelijkheid om vogelspinnen te spotten, de giftige reuzenduizendpoot, andere apen en de neushoornvogel (weet niet welke soort het is).
Bunaken was puur voor duikers, als (toen nog) snorkelaar voelde ik me er niet echt welkom, maar het rif is spectaculair … voor een duiker althans.

BALI
Tja … puur toerisme, maar daarom niet minder mooi. Ik zou me concentreren op de streek rond Ubud, zo’n dansvoorstelling in één van die tempeltjes bijwonen, een zonsondergang in 't zuiden en een vulkaantje beklimmen … en een kerkhof bezoeken (ben de plaatsnaam vergeten, nabij een vulkaan en een meer) waar ze de doden gewoon in de zon laten drogen en waar het “zogezegd” niet stinkt … BWEUK! (ratten lopen er voor je voeten)
Slechts één strand kon me een beetje bekoren, en dat was op het nabij gelegen eilandje Lembongan.

LOMBOK
Hier was ik enkel op Gili Trawangan. In mijn tijd nog een echt hippie plekje waar je volop magic mushrooms kon eten, maar dat zal wel veranderd zijn ondertussen. Grote kansen om zeeschildpadden te zien tijdens het snorkelen.

Bali saai ??? Ja, als je de hele dag op het strand hangt en niet de moeite neemt het toeristische Zuid-Bali te ontvluchten om het echte Bali te gaan proeven. Ik woon nu al twee jaar op Bali. Mijn Balinese man Gede en ik runnen op Oost-Bali een homestay (soort luxe bed&breakfast) en kunnen onze gasten ook de binnenkant van Bali laten zien en erover vertellen: dorpsleven, werken op de rijstvelden, bijwonen van familieceremonies, dorpsschooltje, houtsnijwerker, lokale markt, offertjes maken en ook heerlijk Balinees/Indonesisch eten, proeven van verse vruchten, mensen ontmoeten, een origineelBalinees erfje (van familie van Gede) bezoeken, wandelen door de rijstvelden, door bamboeboosen, over heuvels en in valleien etc. etc.
Ook maken we met onze auto veel dagtochten met onze gasten om ze de rest van het schitterende Bali te laten zien en te laten beleven. Bali is een prachtig eiland, qua natuur, qua levensstijl, qua religie, qua mensen. Ik ben er nog lang niet op uitgekeken. Saai ?
Kijk eens op www.sudanita-bali.com
Iedereen is van harte welkom.