Wij willen over een jaar deze reis gaan maken. 2 volwassenen en een kindje van op dat moment ruim 4 jaar oud. Momenteel ben ik mij wat aan het voorbereiden en kan wel wat tips gebruiken. We hebben ongeveer 3 weken voor indonesie. Hebben jullie tips voor de route? (alle overige info is ook welkom natuurlijk, bijv. leuke acc. voor kinderen).
NOVEMBER 2012
3 amsterdam/brussel - hong kong
4 hong kong
5 hong kong
6 Hong Kong - Hanoi
7 hanoi
8 Hanoi - Quan Lan, in Bai tu long bay.
9 Quan Lan, in Bai tu long bay.
10 Quan Lan, in Bai tu long bay.
11 hanoi - noord oost vietnam
12 noord oost vietnam
13 noord oost vietnam
14 noord oost vietnam
15 noord oost vietnam
16 noord oost vietnam
17 noord oost vietnam
18 hanoi
19 hanoi Hué
20 hue
21 hoi an
22 hoi an
23 hoi an
24 Nha Trang
25 Nha Trang
26 vietnam Mui Ne
27 vietnam Mui Ne
28 ho chi minh stad
29 ho chi minh stad
30 ho chi minh stad
Wat wil je zien, waar houd je van? 3 weken is veel te kort voor zowel Sumatra als Java, je zult keuzes moeten maken. Wil je vliegen tussen de twee eilanden? Wat voor een afstanden wil je met de kleine reizen?
Ik zou me beperken tot Java. Niet omdat Sumatra niet leuk is - integendeel - maar ik denk dat busreizen van 10 uur en langer niet handig zijn met een klein kind. (Of je moet alleen naar Medan en Bukit Lawang gaan, en de rest van Sumatra bewaren tot een volgende keer.)
Ik heb expres indonesie wat open gelaten omdat ik denk dat inderdaad 2 eilanden teveel is. Dan zal het alleen java worden als ik een keuze moet maken.
Wat willen we zien en doen?
Urang oetang willen w graag zien (vooral voor die kleine van ons).
Verder maakt het ons niet zoveel uit, het gaat ons altijd meer om het “onderweg” zijn dat vinden we leuk. Hele lange busreizen doen we liever niet met een 4 jarige. Nachttrein wel natuurlijk en af en toe een tussenvlucht.
Paar dagen aan de kust om wat te golfsurfen zou ook wel leuk zijn. dagje kookcursus.
Wat jullie allemaal willen, is niet echt op EEN eiland te vinden. Dat maakt het makkelijk
Als je orangutans wilt zien, dan moet je naar Sumatra of naar Kalimanten. Aangezien jullie met een kind gaan is Sumatra (Bukit Lawang) het makkelijkste. Je vliegt dan op Medan, bijvoorbeeld met Air Asia. In ongeveer 3 uur met de bus ben je in Bukit Lawang. Daar kun je 's ochtends naar een voederplatvorm om de apen te zien. Beetje nep, maar je ziet ze wel dichtbij. Bijna gegarandeerd. Bij deze een verslag: IkReis - Doen in Bukit Lawang Sumatra: orang-oetans en jungle trekkings.
Als je wilt gaan surfen, dan kun je het beste naar Bali gaan. Althans, op Bali zijn ook veel spullen te huur, en kun je als beginner terecht. Maar ook in zuid Java bij Pangadaran en in het noordoosten (ten oosten van Surabaya) kun je surfen. Kookcursussen kunnen wellicht in Yogya, maar zeker ook op Bali.
Vliegen naar Pangadaran kan niet. Je kan wel van Medan (weer met Air Asia) naar Bandung vliegen, en dan in ongeveer 6 uur (?) naar Pangadaran reizen. Van Pangadaran kun je naar Yogya. Ik ben per boot gegaan (mooi!) naar Cilacap en toen per bus verder, en als ik me goed herinner ben je dan ruim 8 uur onderweg.
In de omgeving van Yogya is heel veel te zien. De vogeltjesmarkt, het Kraton, de Borbudur, Prambanan, dat is voor een kind een leuke omgeving.
Ik ben zelf ook mijn reis aan het plannen en spreek dus nog niet uit ervaring, maar wij gaan 2 weken naar Java en 1 week naar Sumatra voor de orang-utangs en het tarzan en jane gevoel in de jungle. Om ons niet te veel te moeten haasten doen we het Oosten van Java niet. We vliegen met Air Asia van Medan naar Surabaya (of omgekeerd, we hebben nog niet geboekt). Ik denk dat Sumatra wel echt de moeite is met een kleuter!
als jullie werkelijk begaan zijn met de orang utan , de natuur in het geheel , zouden jullie beter eerst goed nadenken over het opvangcentrum van deze mensapen in Bukit Lawang. De gedachten achter dit project is de dieren weer in de vrije natuur te laten leven na een gewenningsperiode met behulp van mederwerkers aangesteld door de regering…
Echter het dorp Bukit Lawang is uitgegroeid tot een toeristenplaats waar tientallen ‘gidsen’ hun brood proberen te verdienen met het meeslepen van vele toeristen naar deze tamme orang utans die nooit meer in het wild kunnen leven omdat ze te afhankelijk zijn van die gidsen die precies weten waarvoor de mens komt…juist ja , een zgn wilde aap. Ik vrees dat deze orang utans die jullie te zien krijgen kunstmatig handelbaar worden gehouden , anders zouden deze (wilde)apen weg blijven. Kijk naar de filmpjes op Youtube. Het is gewoon onnatuurlijk dat een volwassen mannetjes orang utan voor zich uit zit te staren terwijl vele toeristen hem zitten of staan te filmen van enkele meters afstand. Triest!
Ik wil jullie vakantie zeker niet beinvloeden maar denk er op z’n minst over na want zou je een gesprek hierover aangaan met welke ‘gids’ dan ook in Bukit Lawang…trekken ze alleen hun schouders op.