We, een gezin met twee kinderen van 13 en 15 jaar, hebben gisteren tickets geboekt naar Singapore met als bedoeling door te reizen naar Maleisië of Indonesië. Eigenlijk ligt alles nog open, maar ik zou heel graag naar Sumatra willen (de jungle in, even back to basic en de oerang oetangs lijken me gaaf) en de zeeschildpadden die aan land gaan, willen zien, waar dan ook. Verder houden we van snorkelen, lekker eten en relaxen.
We hebben drie weken de tijd, maar willen ook een dag of twee/drie gebruiken om Singapore te bekijken.
Wat adviseren jullie ons?
Hoi Sabine,
Voor orang-oetans en jungle kun je in Sumatra onder andere terecht bij Bukit Lawang. Vanaf Singapore kun je vliegen naar Medan (Kualanamu Airport) en dan verder met de bus of huurauto. Met de bus duurt de tocht van het vliegveld naar Bukit Lawang ongeveer 5 uur (incl. 1x overstappen).
Voor schildpadden zijn er twee plekken die ik ken op Java en 1 op Bali. Die op Bali is makkelijker te bereiken maar ook (veel) toeristischer. Ujung Genteng in West-Java is zo’n 6-8 uur rijden vanaf Jakarta (met het OV meestal langer). Sukamade in Oost-Java is denk ik zo’n 3 uur vanaf Banyuwangi, maar hier is nauwelijks OV en het laatste stuk kan alleen met een terreinwagen of motor/scooter. Turtle Park op het schiereiland Tanjung Benoa is heel simpel te bereiken per taxi. Ook op andere eilanden zijn er schildpadstranden trouwens, zoals bijvoorbeeld in Pariaman in West-Sumatra.
Als je voor Indonesië 2,5 week hebt zou je kunnen kiezen voor een week Noord-Sumatra (bijvoorbeeld Bukit Lawang voor de jungle en nog een paar dagen bij het Tobameer) en de rest op Java of Bali. Ik zou persoonlijk niet naar Sumatra *én *Java *én *Bali gaan, want dan ben je wel heel veel aan het reizen. Vanaf Medan kun je makkelijk vliegen naar Java (Jakarta, Bandung, Jogjakarta of Surabaya) of Bali. Vanaf al die plekken (en ook nog Semarang op Java) kun je terugvliegen naar Singapore.
Groeten,
Erwin