Van Bali naar Sumatra

Wat is de beste manier om van Bali naar Sumatra en andersom te reizen? Er gaat volgens mij geen rechtstreekse boot of wel? Dat zou nl. onze voorkeur hebben.

Kijk eens op de kaart… Tussen Bali en Sumatra ligt Java, een eiland van een kleine 1000 km. Daar gaat geen boot overheen.

Als je tijd hebt kun je met de boot van Bali naar Java, dan met de bus verder, en dan met de boot. Hier zou ik 3 weken voor uittrekken, maar als het moet kan het eventueel sneller. Een mooie reis, zeker als je de tijd neemt om dingen te ontdekken.

Andere optie is om een vliegtuig te nemen. Duurt een paar uurtjes.

Wij zijn met Airasia van Medan naar Bandung gevlogen en van Bandung naar Denpasar. De aansluiting was redelijk gunstig.

Sent from my GT-P1000 using Wereldwijzer App

Of vanuit Nederland een vlucht boeken naar Denpasar met heen (en evt. ook terug) stopover in Kuala Lumpur. Vanuit KL hoef je dan alleen nog maar een retourtje KL - medan te boeken… Je moet wel van tevoren weten wanneer je dan wilt doorvliegen van KL naar Bali en welke datum je terug wilt vliegen van Bali
naar KL voor evt. stopover.
Wij hebben het zo geboekt, alles met Malaysia airlines. Zoveel duurder is dat niet dan met airasia ( hier moet je ook nog extra betalen voor baggage, goedkoopste tickets ook vnl op ongunstige tijden) Wij vonden dit de beste optie.
We hebben ook nog opties bekeken van op Medan heen vliegen en vanaf Bali terug maar de route KL - Medan is goedkoper dan het stuk KL - DPS, in aug. in ieder geval.
Vanaf Medan vliegen via Java naar DPS kwam voor ons ook duurder uit. Ook wilden wij liever met Mal. airlines vliegen dan met Garuda.

Hoe zit het dan met je visum? Ik dacht dat je dan weer n nieuwe moet aanschaffen. Zou dan eerder via Jakarta vliegen.

Hier hebben ze me bij schipholtickets niks over verteld. Ik heb n.l. diverse opties opgevraagd en uiteindelijk deze optie geboekt. Ze hebben me voor de binnenlandse vlucht verwezen rechtstreeks naar de site van Malaysia airlines, via hun die binnenlandse vlucht boeken was weer een stuk duurder.
Maar ik ga het voor de zekerheid even navragen…Hoop het niet…en anders is het hopelijk niet te duur…

Opzich is t niet heel erg duur, 25 dollar voor 30 dgn :wink:

Bij het boeken van een vlucht, waar dan ook, staat altijd op de laatste pagina dat je ZELF verantwoordelijk bent voor de juiste reisdocumenten en eventuele visa. Dat had je even op kunnen zoeken.

Sowieso, vluchten van Maleisië naar Indonesie zijn uiteraard geen binnenlandse vluchten…

gewoon het vliegtuig nemen of een hele lange vakantie. Vanuit Bali zijn er verschillende vluchten naar Sumatra. Wij hebben gevlogen met Air Asia van Bali naar Medan en vervolgens van Padang naar Bali. Ticket gewoon online te bestellen. De afstanden in Sumatra zijn erg groot, hou rekening met lange reistijden, zelfs al ga je met eigen auto en chauffeur. We een schitterende reis. Voor meer info zie dagboek

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wij gaan nog met een anders stel en die willen heel graag naar Sumatra EN naar Bali. Nu staat al vast dat we vliegen naar Denpasar en daar de eerste twee nachten een hotel hebben. Terug vliegen we ook weer vanaf Bali. We gaan 3 weken dus dat is ook niet heel erg lang.

Ik denk dat we maar het beste een binnenlandse vlucht kunnen boeken vanaf Bali naar Sumatra en andersom. Al is het wel zonde dat we zo aan het heen en weer reizen zijn!

Je zou ook kunnen overwegen om alleen bij Medan en omgeving te blijven. Je hebt dan de oerang oetangs , waar je tochten kan maken door de jungle en overnachten onder een zeiltje. Je hebt daar de olifanten, die ingezet worden om het woud te beschermen en ook om het toerisme aan te moedigen ( een alternatief voor het kappen van de wouden). Een tocht met een olifant door het dichte tropische woud is een hele ervaring. Je hebt dan nog Medan zelf. Zo zie je toch de rubberplantages, de palmolie plantages, het regenwoud en vermijd je hele lange tochten. Je kunt als je een beetje haast maak ook nog de Batak dorpen zien op de route en bij het Toba meer.
Voor vulkanen, watervallen en al het andere natuur is Bali een goed alternatief waarbij de afstanden beter te overzien zijn. En voor zo’n korte reistijd zou ik zeker gaan voor een auto met chauffeur. Wij hebben gebruik gemaakt van de hulp van Iwan Pasaribu [wpsumatravels@hotmail.com] Hele redelijke prijzen. Hij heeft ook de hotel ( die we zelf hadden uitgezocht) voor ons geboekt, tegen prijzen die niet (of slechts een klein beetje) hoger waren dan op de site aangegeven. Het scheelt je vele telefoontjes en onzekerheid. Succes ermee

[quote=“jenny, post:8, topic:107011”]

Bij het boeken van een vlucht, waar dan ook, staat altijd op de laatste pagina dat je ZELF verantwoordelijk bent voor de juiste reisdocumenten en eventuele visa. Dat had je even op kunnen zoeken.

Ik heb wel gekeken op internet, er stond dat een visum 30 dagen geldig is, bedoeling was ook om in 1 keer door te vliegen maar dit was niet ( meer) mogelijk… dus maar 1 nacht in KL. Toen maar voor een dag eerder de vlucht naar KL geboekt en volgende dag doorvliegen… Ook niet bij stil gestaan dat het visum niet meer geldig is als je tussendoor even 1 nacht in Kuala Lumpur blijft…

Heb er gisteren nog over gebeld, ze zeggen dat als je op de luchthaven zelf verblijft ( waarschijnlijk geldt dit dan b.v.voor hotel Pan Pacific omdat deze op de luchthaven zit), je dan wel hetzelfde visum kunt gebruiken voor DPS…

Maar ook zeiden ze dat er een visum voor max. 7 dagen bestaat voor $10,- Dit stond weer niet op hun website, dus ook nog maar even gemaild ter bevestiging… Las ergens anders op internet dat dit weer opgeheven was… Maar aan de telefoon zeggen ze wat anders…

Je kan NIET het zelfde visum voor Indonesie gebruiken als je via een stad buiten Indonesie vliegt. Om bij het vliegtuig naar KL te komen, krijg je van de Indonesische immigratie een exit-stempel. Je hebt Indonesie dan officieel verlaten, en je hebt een nieuw visum nodig om het land weer in te mogen.

Het is wel zo dat als je in KL een transfer hebt, dat je geen visum voor Maleisië nodig hebt. Dat staat echter los van Indonesie. Ook hier is een maar: Air Asia kan bagage niet altijd doorlabelen, dus vaak moet je toch door de
immigratie. Geen probleem, je krijgt gewoon een visum voor die paar uur…

Uitzondering: je kan voor vertrek evt in den Haag een multiple entry visum aanvragen. Dan kun je wel het land uit en weer in op het zelfde visum.

Dankjewel! :slight_smile: Misschien is dat wel een slim plan! Dit weekend gaan we even zitten met elkaar wat het slimste is. We gaan ook kijken of we wel naar Sumatra gaan of dat het verstandiger is als we Bali doen met bijv. De Gili eilanden en/of Lombok ofzo!

Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt om met de trein Java over te steken? En dan met de boot naar Java, daar de trein en dan de boot naar Sumatra? Hoeveel dagen zijn we dan bezig? En zou dat een dure reis zijn?

Zie post 2… Als je dingen wilt zien zou ik er 3 weken voor uittrekken. Wil je je alleen verplaatsen dan moet je op een kleine week rekening.

Houd er rekening mee dat je van Java naar de zuidoostpunt van Sumatra vaart. Veel mensen willen Medan in het noorden bezoeken. Om daar te komen ben je nog een aantal dagen tot een week extra onderweg. Er rijden daar geen treinen.

Duur hoeft het niet te zijn, zeker niet wanneer je met de bus gaat. Een ticket voor Bali naar Yogyakarta kun je kopen voor nog geen 20 euro.