4 weken route

Beste Erik
wow een geweldige reis. Ik kom zelf al 11 jaar in Indonesie en wil je een tip geven Kuta met een vrouw die moeilijk tegen teveel drukte kan.
Ik ging zeker liever naar sanur is lekker rustiger en veiliger ook. Je kunt daar heerlijk rondlopen fietsen met de bemo en heerlijk strand waar je over een pad loopt.
Ik ben zelf nl ook gehandicapt en wil wel naar kuta maar dan 1 middag of zo is echt mega druk.
Veel plezier en geniet alvast van de voorpret.

Het hotel ligt niet in Kuta, maar verder naar het noorden. Zie kaartje in de link.

En los daarvan: zelfs bij Poppies 1 en 2 zijn rustige plekjes.

1 like

Idd hotel ligt net buiten (het drukke) Kuta. :wink:

We zitten op Java tijdens de Ramadan, ik vraag me af of het dan niet moeilijker gaat zijn voor ons om (via hotels) ons vervoer te regelen en eventueel excursies e.d.?

*btw Jenny goeie en best wel nuttige tips inzake de Ramadan op je site!

Tijdens de eerste weken van de ramadan zijn vervoer en excursies geen probleem. Aan het eind van de ramadan gaan veel mensen echter ‘naar huis’, zijn de wegen drukker en is vervoer schaarser.

Wat betreft Ramadan is vervoer en hotels mogelijk. Enige vervelende is dat er veel warungs overdag dicht zijn.
Ook aan het einde van de ramadan is alles wat moeilijker. we hebben dit meegemaakt 2 jaar geleden willen ze graag allemaal naar huis.
Voor de rest heerlijk genieten het is prachtig allemaal.
Wat betreft hotel had ik ook gezien buiten kuta was ook maar een tip .
Veel plezier.

1 like

nog 2 maand :slight_smile:

hebben hier wat zitten surfen voor wandelingen op Bali…meestal komen we uit dat het met een gids is…
iemand suggesties voor wandelingen op eigen houtje op Bali?

Loop meestal gewoon maar ergens heen en ben altijd nog teruggekomen met bijzonder leuke ervaringen die ik onderweg opdoe met locals of spectaculaire uitzichten. Moet erbij vermelden dat ik een uitmuntend oriëntatievermogen heb. Ik ga niet op eigen houtje het oerwoud in dan neem ik natuurlijk een gids.

Leuke wandelingen op Bali: wij hebben gewandeld in de omgeving van Munduk.
Mooie kruidenplantages, watervallen en even weg van de drukte in het Zuiden. Zou het zeker aanraden!
Wij kregen van guesthouse een kaartje mee en liepen prima alleen. Er waren ook mensen met gids maar wij zagen daar (qua route iig) niet de noodzaak van.
Je komt onderweg het gewone leven tegen en juist dat vonden wij zo leuk!

Op Lombok hebben wij ook gelopen, bij tetebatu (op de helling van de vulkaan). Ook mooi! En daar kan je in de rivier baden :wink:

Succes!

Ondertussen weeral meer dan een week terug… :frowning:
Eerste keer Azië en moet zeggen dat het in het begin wel even aanpassen is en soms wel een beetje een shock is, maar na enkele dagen waren we het wel “gewoon”, dit is de reis waar wij waarschijnlijk het meest ven hebben geleerd en soms wel enkele grenzen heb verlegd. Onze vrees van hoe alles ginder regelen was eigenlijk niet nodig, ondanks dat we het hier al hadden gelezen…we hebben met een bureau gewerkt van thuis uit en alles op voorhand vastgelegd en was eigenlijk niet nodig en had het ook beter niet van thuis uit geregeld, maatschappij waar we mee in zee zijn gegaan buit de chauffeurs uit en gaat met de goedkoopste gidsen e.d. te werk, met als gevolg dat we in jeeps terecht kwamen die eigenlijk onveilig waren. De gidsen die deze gebruikte waren allesbehalve gidsen, veel vragen moest je niet stellen want dan verstonden ze ons plots niet. Maar ja, buiten dat en de erg lange ritten op Java is het ons prima bevallen.

Nooit in mijn leven heb ik zoveel bromfietsen gezien, en wat ze erop meedragen :smiley:
Echt een prachtig land, en een supervriendelijke bevolking. Als je daar bent besef je eigenlijk pas hoe goed wij het hier hebben, de mensen daar hebben de luxe niet dat wij kennen en toch lopen ze met een glimlach rond, onze maatschappij is eigenlijk niet meer dan een competitiemaatschappij geworden…wat je buur heeft wil je ook, maar dan beter.

Voor ons persoonlijk vonden wij Java leuker dan Bali, op Java heb je soms het idee dat je de enige blanke toerist bent in de buurt…zalig.
Spijtig genoeg verloopt niet alles zoals je het zou willen, Bromo geen mooie zonsopgang gezien vanwege mist, maar zijn dan meer naar beneden gereden en toch nog mooie foto’s kunnen maken. Op Ijen hebben we enkel maar een kleine blauwe gloed kunnen zien s’nachts, wind duwde de sulferwolken verkeerd, maar kregen wel een mooie zonsopgang in de plaats aan het meer. Dag nadien hebben ze Ijen afgesloten vanwege de uitbarsting van Raung.

We hebben veel gezien, veel meegemaakt, veel plezier gemaakt met onze chauffeurs en hebben kennis gemaakt met een heel lieve en vriendelijke bevolking…en dat heeft voor ons gemaakt dat onze reis echt geslaagd is!