hey,
waarom willen jullie perse met een reisorganisatie reizen? omdat deze alles voor je regelt of omdat je denkt dat je op eigen houtje niet op de mooie plekjes komt.
Wijzelf zijn reeds op beide geweest (5 weken thailand) en 1 maand Java-Bali en snorkelen om Gili Air(Lombok)
Thailand vond ik prachtig: het heeft alles, mooie natuur, leuke onderwaterpracht, prachtige tempels, lekker eten, chill bevolking. Het is er heel goedkoop zowel naar transportkosten, eten, entreegelden voor bezienswaardigheden.
Voor accomodatie kan je kiezen wat je zelf wilt. Je hebt reeds 2 persoonskamers met sanitair op de gang voor 4 euro. Ga je wat duurder dan heb je eigen badkamertje.
Wijzelf hebben in het Zuiden ook een 2 nachten in een chique hotel geslapen en enkele ‘beautybehandelingen’ genomen en da’s ook zeer betaalbaar.
Thailand is een goede kennismaking met Azie omdat het heel makkelijk reizen is. Trein en bus rijden vrij stipt en hebben goede verbindingen.
Ok, soms komt het wel eens voor dat je 5 uur aan de kant van de weg staat te wachten omdat die bus niet komt… maar is ook onderdeel van het reizen. Dan maak je met handen en voeten maar een praatje met de Thai langs de kant van de weg, waar je dan gelijk ook een ananas van koopt die je lekker uit het vuistje opeet.
Java vond ik ook heel mooi. vnl. de Bromo en Kawah Ijen vulkaan.
Prambanan en Borobodur tempels zijn ook de moeite. en Gedong Songo tempels bieden een leuk uitje uit de stad, je kan er wandelen en tis een leuke tocht erheen.
Bali daarentegen vond ik hatelijk. Had de indruk dat iedereen er op huwelijksreis heenging en vooral weinig uit hun resorts kwamen en in poepchique restaurants kwamen eten.
Mijn man en ik waren super blij toen we dit kleine ‘godeneilandje???’ konden verlaten.
Aan jullie de keuze natuurlijk maar ikzelf zou voor Thailand kiezen en lekker alles zelf uitzoeken en plannen. Met een reisorganisatie is echt niet nodig.
Nu zeg ik iets waardoor ik waarschijnlijk alle backpackers hun woede op mijn hals jaag :-); maar koop je een trotter (dat leest makkelijk en vlot omdat die in het nederlands is) of een lonely planet en lees deze al eens door. Kijk wat je zeker niet wil doen en schrap dit, kijk wat je wel zeker wil doen…Probeer aan de hand hiervan een route te maken…
Wijzelf vonden Bangkok een zeer aangename stad,groot maar op mensenmaat gezellig.
Blijf wel weg uit de zogenaamde backpackerswijk ‘ben de naam kwijt’, wijzelf zijn er 1x heen gegaan om eens rond te ‘snuisteren’. Je kan ook in Llorett de Mar met 5 manb uit een emmer van 10 liter cocktails drinken 
Blijf enkele dagen in Bangkok…
Van hieruit kan je per trein naar ayuthaya (tempel) met een tussenstop in Lopburi. (tempel)
van daaruit via phitsanulok naar Sukhotai (tempel).
Wijzelf zijn niet tot chang mai en chang rai gegaan…
We zijn naar Phu Kradung NP gegaan en hebben enkele dagen in Chiang Khan gebleven (een klein dorpje aan de Mekong waar er helemaal niets te beleven valt, net dat maakte het zo leuk.) je kan er boottochten op de Mekong maken, wandelen, massages nemen en kookcursussen doen.
omdat ikzelf nogal een tempelliefhebber ben hebben we in het centrale zuiden van Thailand verschillende tempels bekeken. Phimai-Prasat phanum rung-Mung Tham?? en Prasat preah viharn…
Dit kan je met openbaar vervoer en sommige per scooter of met een taxi( goedkoop met een groepje)
Verder in die richting kan je ook nog naa Khong Chiam waar je een natuurpark had dacht ik… ?? Zou het nog eens moeten opzoeken
Vanuit Ubon Ratchathani zijn wij op Bangkok gevlogen en zo naar Krabi.
In het Zuiden moet je zeker in Khao Sok NP blijven. twas daar heel rustig en mooie omgeving. je kan er wandelen, diertjes kijken… wijzelf hebben 2 dagen het meer afgevaren met een prauw…
gibbons, longtail makaken, neushoornvogels. Je kan overnachten in een bamboehutje op het meer.
Hier zou ik dagen kunnen blijven, zalige rust.
nadien Phang Nga met zijn karstmountains in zee. Een domper als je net uit het rustige Khao Sok kwam, maar nu je er toch bent kan je meer best eens een kijkje nemen.
nadien een paar dagen snorkelen en zonnekloppen? Strand naar keuze.
Wijzelf blijven in Ao Nang naast Krabi. Hier voor enkele dagen een scooter gehuurd en de omgeving verkend. warmwaterbronnen, natuurpark,…
Snorkelen deden we in de omgeving van Ko Phi Phi
Met een budget van 20 a 30 euro per dag voor 2 personen kom je zeker toe.
Groetjes,
en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.