Indonesië - Thailand

Wij willen aankomende zomer (eind juli – augustus) 4 weken naar Azie (1e keer). Hebben al veel informatie opgezocht, wel besloten om met een reisorganisatie te gaan. Een rondreis waarin we veel zien, en eindigen met een paar stranddagen.

We twijfelen of we voor Thailand of voor Indonesië gaan.

Voor Indonesië zal het dan de rondreis, Sumatra – Java – Bali gaan worden, en voor Thailand, eventueel Thailand – Cambodja of alleen Thailand.

Mijn voorkeur gaat uit naar Indonesië, dit lijkt me ongerepter, minder aangetast door het toerisme. Maar hier kan ik helemaal naast zitten.

Wie heeft er ervaring met bezoek van beide landen?

En wat is de ervaring met de reisorganisaties naar Azië, de keus is zo enorm…

Rebecca.

ben-veelvuldig-in alle 3 geweest.
Dat te veel toerisme-dat blijf ik papagaaien vinden. (leeghoofdig onnadenkend napraten)-je zou je er geen raad weten als het NIET -een beetje- toeristies was. Dan heerst er armoe, onbegrijpelijk eten, onleesbare opschriften, onnavolgbaar vervoer, afzetterij etc. Wees blij dat al diverse toeristen de weg wat voor je hebben geplaveid.
Voor de 1e keer Azie zul je het verschil trouwens toch niet merken-dan is alles nog onbekend.
Kijk eens grondig naar binnen bij je zelf: wat voor type ben je. heb je al ooit eerder op eigen houtje gereisd in vreemde streken? Al eerder in de tropen geweest? hang je aan een minimum van luxe? Kan je tegen een kamer met enkel bak koud water als douche? pas je je makkelijk ECHT aan? Raak je in paniek als dingen weer eens niet zo lopen als je in lange maanden van minutieuze voorbereiding had bedacht zo uit te stippelen?
Als ik gewoon rond me heen kijk (hier in BKK) dan vindt 99% van de jonge bekpektoeristen het het leukst waar er veel gelijksoortige types zijn. De lokale bevolking is slechts een aardig decor dat voor bedjes en eten zorgt. Zij er te weinig gevoelsgenoten-dan vindt men het te saai.
Overigens -je meldt met een org te willen-dan weet je dus 100% zeker dat je platgebaande wegen afreist-al zullen ze dat natuurlk nooit zelf zeggen.
Maar terug naar de vraag: vindt je van je zelf dat reizen ook problems overwinnen is, en afzien, en lange tijden/periodes met slecht eten etc-kies dan voor Indo. Hang je aan wat luxe (al beschouw je dat zelf wrs. enkel als ‘‘dat is toch doodnormaal’’ dan kies je voor Thaild. Vooral Sumatera is een sprong in de primitieve diepte, doe dat maar liever niet als 1e keer Azie. IPV kan je ook Malaysia doen-en dan naar JKT vliegen.

Azië voor de eerste keer… Azië is niet Europa, en de reistijden zijn langer. Bussen rijden niet op tijd, en wegen zijn slecht. Het onverwachtse.

Je wilg perse met een rondreis. Kan. Maar wanneer je ongerept en niet-touristisch wilt reizen, raad ik je aan om ZELF dingen te ontdekken. Reis individueel, en laat ruimte over om indrukken te verwerken en mensen te ontmoeten en het land te ervaren. Veel zien is niet hetzelfde als veel plekken zien.

Met name Thailand is prima te doen op eigen kracht. Ik zou voor een eerste keer dan ook 4 wkn Thailand aanraden. Wil je echt met een groep, ach, alle plekken die je noemt zijn mooi. Wss zou ik dan alsnog voor thailand gaan, of iig niet voor een reis naar Sumatra - Java - Bali, dit omdat het veel te veel gevlieg is om 3 eilanden in zo’n korte tijd te stoppen.

hey,

waarom willen jullie perse met een reisorganisatie reizen? omdat deze alles voor je regelt of omdat je denkt dat je op eigen houtje niet op de mooie plekjes komt.

Wijzelf zijn reeds op beide geweest (5 weken thailand) en 1 maand Java-Bali en snorkelen om Gili Air(Lombok)

Thailand vond ik prachtig: het heeft alles, mooie natuur, leuke onderwaterpracht, prachtige tempels, lekker eten, chill bevolking. Het is er heel goedkoop zowel naar transportkosten, eten, entreegelden voor bezienswaardigheden.
Voor accomodatie kan je kiezen wat je zelf wilt. Je hebt reeds 2 persoonskamers met sanitair op de gang voor 4 euro. Ga je wat duurder dan heb je eigen badkamertje.
Wijzelf hebben in het Zuiden ook een 2 nachten in een chique hotel geslapen en enkele ‘beautybehandelingen’ genomen en da’s ook zeer betaalbaar.
Thailand is een goede kennismaking met Azie omdat het heel makkelijk reizen is. Trein en bus rijden vrij stipt en hebben goede verbindingen.
Ok, soms komt het wel eens voor dat je 5 uur aan de kant van de weg staat te wachten omdat die bus niet komt… maar is ook onderdeel van het reizen. Dan maak je met handen en voeten maar een praatje met de Thai langs de kant van de weg, waar je dan gelijk ook een ananas van koopt die je lekker uit het vuistje opeet.

Java vond ik ook heel mooi. vnl. de Bromo en Kawah Ijen vulkaan.
Prambanan en Borobodur tempels zijn ook de moeite. en Gedong Songo tempels bieden een leuk uitje uit de stad, je kan er wandelen en tis een leuke tocht erheen.

Bali daarentegen vond ik hatelijk. Had de indruk dat iedereen er op huwelijksreis heenging en vooral weinig uit hun resorts kwamen en in poepchique restaurants kwamen eten.
Mijn man en ik waren super blij toen we dit kleine ‘godeneilandje???’ konden verlaten.

Aan jullie de keuze natuurlijk maar ikzelf zou voor Thailand kiezen en lekker alles zelf uitzoeken en plannen. Met een reisorganisatie is echt niet nodig.
Nu zeg ik iets waardoor ik waarschijnlijk alle backpackers hun woede op mijn hals jaag :-); maar koop je een trotter (dat leest makkelijk en vlot omdat die in het nederlands is) of een lonely planet en lees deze al eens door. Kijk wat je zeker niet wil doen en schrap dit, kijk wat je wel zeker wil doen…Probeer aan de hand hiervan een route te maken…

Wijzelf vonden Bangkok een zeer aangename stad,groot maar op mensenmaat gezellig.
Blijf wel weg uit de zogenaamde backpackerswijk ‘ben de naam kwijt’, wijzelf zijn er 1x heen gegaan om eens rond te ‘snuisteren’. Je kan ook in Llorett de Mar met 5 manb uit een emmer van 10 liter cocktails drinken :frowning:
Blijf enkele dagen in Bangkok…
Van hieruit kan je per trein naar ayuthaya (tempel) met een tussenstop in Lopburi. (tempel)
van daaruit via phitsanulok naar Sukhotai (tempel).
Wijzelf zijn niet tot chang mai en chang rai gegaan…
We zijn naar Phu Kradung NP gegaan en hebben enkele dagen in Chiang Khan gebleven (een klein dorpje aan de Mekong waar er helemaal niets te beleven valt, net dat maakte het zo leuk.) je kan er boottochten op de Mekong maken, wandelen, massages nemen en kookcursussen doen.

omdat ikzelf nogal een tempelliefhebber ben hebben we in het centrale zuiden van Thailand verschillende tempels bekeken. Phimai-Prasat phanum rung-Mung Tham?? en Prasat preah viharn…
Dit kan je met openbaar vervoer en sommige per scooter of met een taxi( goedkoop met een groepje)
Verder in die richting kan je ook nog naa Khong Chiam waar je een natuurpark had dacht ik… ?? Zou het nog eens moeten opzoeken

Vanuit Ubon Ratchathani zijn wij op Bangkok gevlogen en zo naar Krabi.

In het Zuiden moet je zeker in Khao Sok NP blijven. twas daar heel rustig en mooie omgeving. je kan er wandelen, diertjes kijken… wijzelf hebben 2 dagen het meer afgevaren met een prauw…
gibbons, longtail makaken, neushoornvogels. Je kan overnachten in een bamboehutje op het meer.
Hier zou ik dagen kunnen blijven, zalige rust.
nadien Phang Nga met zijn karstmountains in zee. Een domper als je net uit het rustige Khao Sok kwam, maar nu je er toch bent kan je meer best eens een kijkje nemen.

nadien een paar dagen snorkelen en zonnekloppen? Strand naar keuze.
Wijzelf blijven in Ao Nang naast Krabi. Hier voor enkele dagen een scooter gehuurd en de omgeving verkend. warmwaterbronnen, natuurpark,…
Snorkelen deden we in de omgeving van Ko Phi Phi
Met een budget van 20 a 30 euro per dag voor 2 personen kom je zeker toe.

Groetjes,
en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

De belangrijkste reden dat wij kiezen voor een groepsrondreis is het feit dat we maximaal 4 weken te besteden hebben.
We moeten ivm werk weer terug zijn.

Wanneer je langer de tijd hebt heb je meer flexibiliteit en lijkt het me fijner om te gaan backpacken.

Mocht het indonesie gaan worden, dan kiezen we voor deze reis:

http://shoestring.nl/azie/indonesie/indonesie-sumatra-java-bali

Bedankt voor jullie reacties!

Hoewel ik een aantal keer langere tijd in Indonesië ben geweest, ga ik meestal maar 3-4 weken. Ik pas daar mijn reisplannen en route op aan, en ga niet georganiseed om meer plaatsen te bezoeken. Ik zie nl. liever meer dan dat ik meer plaatsen bezoek… Ik deel je mening dan ook totaal niet.

Hallo,

Met 3 of 4 weken zonder organisatie reizen zie je soms meer en maak je meer mee dan als een aquarium toerist achter elkaar aan lopen en bus in en uit stappen. Daarnaast alles is voorspelbaar als je dat prettig vind geen probleem. Ik denk zelf net als Jenny dat het leuker is om juist zelf er op uit te gaan. Ik ben zelf ook 3 weken naar Thailand geweest en wij hebben in die tijd ontzettend veel gezien en gedaan zonder organisatie.
Ik ben inmiddels nu al 2.5 jaar aan het rondreizen en dat is ook op eigen houtje je bepaald daardoor zelf hoe je gaat.

hey rebecca,

ikzelf deel ook de mening van Jenny en Moira, spijtig genoeg dat wij geen 5 maand verlof per jaar hebben anders gingen we ook voor een langere periode…We moeten het steeds stellen met 3,4 a 5 weken en dat volstaat ruimschoots om een stukje land te zien of een eiland of 2,3

Wanneer je 3.5 week hebt zoals jullie kan je al een stukje van Thailand zien. Zowel natuur als cultuur als eventjes relaxen op een strand om een beetje te snorkelen.
Je kan gerust een binnenlandse vlucht nemen vanuit een grootstad of vanuit Bangkok naar het Zuiden. Kost heel weinig met Airasia.

In Indonesie hebben we alleen ervaring met Java-Bali en Gili Air (Lombok). Hier bleven we 28 dagen.

Ik ga nu even die groepsreis die jullie ev. willen boeken bekijken, maar als de enige reden om groepsreis te boeken de tijdsdruk is boek ze dan niet in groep.
Je gaat inderdaad veel gezien hebben maar niet het gevoel hebben ‘gereisd’ te hebben.
3 uur die bezienswaardigheid, eten met de groep, 1 uurtje vrijaf, 2 u busreis, dan nog even 2 uurtjes aan een andere bezienswaardigheid en steeds met gecharterd vervoer…
Zo voel je niets van het land zelf.

Enfin, bij welke keuze je ook maakt, je zal je best wel vermaken.
Groetjes Ellen

Het soort groepsreis dat rebecca aangeeft gaat niet zo van bus uit, 1 uur rondkijken, bus in hoor. Ik heb zelf vergelijkbare reizen begeleid. Je gaat naar een stad en 2-3 dagen later vertrek je weer. Wordt er in de tijd daar iets georganiseerd, dan kun je mee. Denk je: ik ga het lekker zelf bekijken, ook prima. Dan gebruik je de groepsreis voor het gemak dat je geen vervoer en overnachtingen hoeft te zoeken, bij rijdagen kun je stoppen onderweg als je iets leuks tegenkomt of als je aan de dunne bent en ineens moet poepen (:)) etc.

Ik zou voor Indonesie kiezen, die reis vind ik meer afwisseling bieden dan een Thaise reis (ik ben in beide landen geweest). Sumattra met zijnmooie natuur, Java waar je hier en daar het Indonesie ziet zoals je je dat voorstelt uit de verhalen van vroeger en dan bijkomen op relaxt Bali, mooie trip.

Dat idee heb ik ook met deze reisorganisatie (shoestring), ze geven meer vrijheid, veel excursies zijn optioneel.

De reis (Sumatra - Java - Bali) lijkt me ontzettend interessant. Alhoewel de reisafstanden wel groot zijn. Je ligt gemiddeld 2092 km af, reisduur 77 uur (±3 dagen) Waarvan 8 uur (300 km) per trein.

Op zich heb ik daar niet veel moeite mee, ook tijdens het reizen zie je veel en krijg je een goede indruk van het land.

Toch ben ik heel benieuwd naar het individuele reizen, ik ben nieuwsgierig maar heel onwetend. Ik denk ook, als je het niet probeert, weet je nooit of het bij je past, en of je het leuk vindt.

Hoe pak je zoiets aan… ?

Je stippelt een route uit, zoekt in die route hotelletjes, en kijkt naar het vervoer (taxi - openbaar vervoer)…

Meer is het inderdaad niet.

Van mensen die je onderweg tegenkomst, kun je goede tips krijgen. Ook helpt het om er een reisgids op na te slaan, bv een Trotter of een Lonely Planet. Hierin is een selectie van hotels te vinden, maar ook waar het busttation is. En er staat een (globale!) indicatie waar die bussen heen gaan, hoe lang ze er over doen, en wat dingen kosten. Echt heel makkelijk!

Voordeel van zelf reizen is dat je meer lokale mensen zult ontmoeten, en meer de tijd hebt om een praatje te maken. Als je het ergens leuk vindt, blijf je langer. Als je een keer een beetje ziek bent, of gewoon moe, kun je ook langer blijven. Dergelijk voordelen heb je niet bij een groepreis.

Enneh, vind je het toch eng om alles zelf te doen: in elk hotel is wel iemand te vinden die je (evt tegen betaling) verder kan helpen of zelfs rond kan rijden

Ja, zo simpel is het eigenlijk wel ja. Meestal stap je in de plaats van aankomst uit de bus en dan staan er al mensen om je te ronselen voor een hotel. Wanneer je daar geen zin in hebt laat je je ergens in de buurt van de hotelletjes afzetten door een riksja/betja/taxi en ga je zelf op zoek. Soms ben ik lui en laat ik me naar een hotel brengen. Af en toe kom je dan ergens waar je het niets vind en dan ga je gewoon verder kijken. Soms heb je geluk en vind je een superplek.

In Indonesie en zeker Thailand loopt het allemaal op rolletjes, het backpacken. In ieder toeristencentrum kun je wel vervoer regelen naar de volgende plaats (backpackers reizen vaak dezelfde route, met de Lonely Planet in de hand, dus op die routes is het vaak goed geregeld.

hey rebecca,

Wijzelf doen het meestal als volgt:

*We lezen een reisgids voor de eerste keer door mbt de bezienswaardigheden (natuur, cultuur, fijne dorpjes om te relaxen, sport zoals raften,natuurpark, leuke fietstocht,leuke plek om te snorkelen,…)
*Dan duid ik aan wat ik ZEKER wil doen en zien in dat land
*Ik schrap ook al enkele dingen die ik Niet wil zien/doen
*Enkele uitroepingstekens bij plekken die niet met openbaar vervoer te regelen zijn…
*Vervolgens kijk ik op de kaart van het land (via het kleine kaartje in de reisgids, op internet, of soms een gekochte landkaart) en stel ik een mogelijke route vast.
In elke reisgids vind je per stad/dorp mogelijke info over bestemmingen waaruit je van die stad naartoe kan. Trein en bus en de tijdsduur.
*Zelf geef ik aan hoelang ik in die stad denk te blijven. Wanneer je een dag hebt waar je bv 8 u of 4 uur moet ‘rijden’ reken ik dit als een volle reisdag. Op die manier heb je een globaal overzicht van hoeveel dagen je al benut hebt en hoeveel te besteden.
*de eerste nacht regel je best een hostel/hotel op voorhand via internet. zo ben je zeker van accomodatie en hoef je na een vermoeiende vlucht niet op zoek.
Bevalt het je, blijf je langer. bevalt de accomodatie niet dan ga je gelijk de volgende dag op zoek naar andere accomodatie.
*Het is niet nodig om op voorhand hotels te boeken. Keuze genoeg. Enkel wanneer je bv. 's avonds laat aankomt kan je al telefonisch reserveren via een hostel dat je in je reisgids vindt.
*Die thuis uitgestippelde route kan je op reis zelf nog wijzigen; vind je het niet leuk dan vertrek je weer, als je het daar de max vindt blijf je wat langer. Soms word je ziek en moet je het ff rustig aandoen. Onderweg krijg je ook veel tips en info van andere reizigers.

Met Saluwesi heb ik geen ervaring. Java is met de bus zeer makkelijk te bereizen…
Bali hebben wij alles met een scooter afgesjeesd.
Groetjes Ellen

Ik heb het al vaker gezegd, maar nog even een herhaling: scooters/brommers in Azië zijn eigenlijk 80-100cc motoren. Volgens de Nederlandse wet heb je hier een motorrijbewijs voor nodg. Je zult zelden hierop gecontrolleerd worden, en met wat steekpenningen overleef je die controlle wel.

MAAR: als je betrokken raakt bij een ongeluk zal je verzekering niks dekken. Je mag officieel nl het voertuig in kwestie niet besturen! Bovendien zal de locale politie de buitenlander altijd aanwijzen als de schuldige, ook wanneer je dat niet bent.

Voor nog geen 30 euro heb je een auto met chauffeur, wanneer er geen openbaar vervoer is heeft dat mijn voorkeur boven het huren van een brommer.

P.S. Wanneer je reisverslagen van andern leest, krijg je een goed idee wat wel en niet kan qua tijd en route.

Ik heb het al vaker gezegd, maar nog even een herhaling: scooters/brommers in Azië zijn eigenlijk 80-100cc motoren. Volgens de Nederlandse wet heb je hier een motorrijbewijs voor nodg. Je zult zelden hierop gecontrolleerd worden, en met wat steekpenningen overleef je die controlle wel.

MAAR: als je betrokken raakt bij een ongeluk zal je verzekering niks dekken. Je mag officieel nl het voertuig in kwestie niet besturen! Bovendien zal de locale politie de buitenlander altijd aanwijzen als de schuldige, ook wanneer je dat niet bent.

Voor nog geen 30 euro heb je een auto met chauffeur, wanneer er geen openbaar vervoer is heeft dat mijn voorkeur boven het huren van een brommer.

P.S. Wanneer je reisverslagen van andern leest, krijg je een goed idee wat wel en niet kan qua tijd en route.

Bedankt voor alle nuttige info!

Stel voor, dat we voor het eerst, individueel gaan reizen in plaats van met een groepreis. Is het dan haalbaar om in 3 ½ week een rondreis te maken in Sumatra & Java met als afsluiting paar stranddagen op Lombok ?

wat ik wil zien:

Sumatra: **natuur: **jungle track – orang oetangs (!) – lake toba – Samosir (Tuk-Tuk).

Java: cultuur/natuur: vulkanen (Bromo / Merapi – Prambanan – Borobodur – sawa’s

Lombok: zon – zee - strand

Ik ben nu heel veel informatie aan het verzamelen over de meest gangbare route.

als je het echt in 3 weken wilt doen, dan zou het kunnen (met een aantal binnenlandse vluchten). ik zou er echter voor kiezen om sumatra en java niet in 2 wkn te proppen, zeker niet wanneer je af wilt sluiten met een paar dagen strand.

toch twijfel ik…

Wanneer je drie weken gaat en je niet heel erg veel tijd hebt is het misschien wel beter om een georganiseerde reis te doen. Als je zelfstandig reist moet je meer dingen uitzoeken en verlies je ook wel eens wat dagen waardoor je minder tijd over hebt om leuke dingen te zien…

valt ook wat voor te zeggen toch?

iemand ervaring met indonesieonline ?

tja, ik vul dagen die ik ‘kwijt’ ben omdat ik dingen regel met het maken van praatjes van mensen die ik tegen kom. met fietstochtjes of wandelingen naar plekken waar nooit een tourist komt. of met het bijwonen van een toevallige ceremonie waarvoor ik uitgenodigd word.

ervaar ik deze dagen als verlopen tijd? nee, want de dingen die je dan mee maakt, zijn vaak bijzonderder dan die mooie highlights die in de reisboeken staan die ik heb moeten missen.

ik heb dan ook geen ervaring met georganiseerde reizen als indonesiaonline oid.

Nepalonline ken ik wel. Je kunt daar, en ik neem aan ook indonesieonline, blokken boeken. Van te voren je vervoer, je hotel etc. geregeld maar je reist samen, zonder een groep. Ook geen verkeerde manier.

Vorig jaar heb ik mijn ouders mee naar India genomen en heb ik iets vergelijkbaars geregeld, met eigen auto, hotels allemaal kant en klaar. Wat geld betreft was dat niet echt veel duurder dan alles zelf regelen en het was wel heerl erg relaxt reizen, moet ik zeggen…

Mij maakt het niet veel uit, met het ov gaan, hotel zoeken etc. Maar als je voo rhet eerst gaat, of zoals ik met mensen in de 70, dan is dat toch anders.
Als ik naar Mexico of zo zou gaan, waar ik niets van weet en waar ik me amper verstaanbaar kan maken, dan zou ik zoiets ook wel overwegen.

Ik heb van de week nog twee mensen naar Nepal en Tibet gestuurd, ook alles op maat voorbereid, het gemak dienst soms de mens :slight_smile: