Peiling: Hoe reis jij door Indonesië?

Hoe reis jij door Indonesië? Met een reisorganisatie of zoek je alles zelf uit? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

mijn huisgenootje is net terug uit indonesie en ze heeft met een kilo’s zware koffer gereisd - niet zo handig wat ze zelf ook wel toegaf toen ze terug was.
Beste is nog altijd een praktische rugzak! :wereld:

De eerste keer, alweer 14 jaar geleden, heb ik een rondreis (Sumatra, Java en Bali) met een reisorganisatie geboekt. Dat was heftig elke dag een heel eind met de bus, een paar dagen in een stad en vervolgens weer de bus in. Ik heb wel alle highlights gezien maar na afloop van deze 30 daagse reis gingen alle indrukken op hol. Waar was dit en waar dat. Sumatra heeft wel de meeste indruk nagelaten en daarom is dat steeds mijn hoofdreisbestemming. Als je na een poosje weet waar je moet zijn is het verder simpel om e.e.a. zelf te regelen. Kom je er niet uit dan is er nog altijd de hotelreceptie die je de weg kan wijzen.:wereld:

onze eerste reis in 2007 1 maand in Noord Sumatra.
onze 2 de reis :3 weken rondreis in Zuid Sumatra en 3 weken in Sulawesi, samen met " kontakten via Face book" eten en slapen bij de lokale mensen, ongelooflijke ervaringen en de “onbekende” hoekjes en plaatsen gezien.
onze 3 de reis vertrekt nu op 1 november tot en mrt 30 januari terug Sumatra, wat rusten op Samosir en verder “ontdekken”
"Sumatra,Heaven on Earth"
alles op eigen initiatief
zie: www.picasaweb.google.com/zericvanderhoeven60

voor info: [EMAIL=“Eric.Van.der.Hoeven@pandora.be”]Eric.Van.der.Hoeven@pandora.be

Vorig jaar had ik het eerste gedeelte van m’n reis eerst 2 weken door Java een rondreis gemaakt met een reisorganisatie. Het reistempo lag erg hoog en ook veel in de bus.
Na nog 3 dgn. Bali met ze gingen zij naar huis en ben ik nog op de bonnefooi 2½e week alleen verder gegaan op Bali. Dat beviel enorm goed. Had thuis per stad die ik wilde bezoeken iets van 4 hotels/hostels opgeschreven en die belde ik ± dag van tevoren op of ze plek hadden (had een ind. tel.kaart), reisde met de backpackers bus (ook al had ik een koffer omdat ik geen backback kan dragen) en dat prima.
De combinatie groepsreis alleen beviel voor een eerste keer best goed vooral omdat ik met de groep via de gids al heel veel informatie had gehoord enzo.

toch ga ik volgend jaar echt alleen en zie wel hoe lang ik waar blijf. Wel weer hostels/hotels opschr. om achter de hand te hebben.

sorry beste lezers
zie hierinder de “verbeterde links”

foto’s van onze reizen

http://www.picasaweb.google.be/ericvanderhoeven60

http://www.fotoalbum.seniorennet.be/christine1959

Met welke organisatie was deze backpackers bus? Heb je misschien een website of telefoonnummer?

Op de site staan onder het kopje ‘contact’ veel telefoonnummers, maar het makkelijkste is gewoon om ter plekke langs te gaan. In elke stad op Bali zit wel een boekingskantoor, maar ook buiten het boekingskantoor zijn er bustickets te koop.

Bovendien is er een aantal kleinere maatschappijen die dezelfde service aanbieden, die zijn vaak iets goedkoper er trager.

1 like

Voor mezelf:

Mijn eerste bezoek aan Indonesie is inmiddels bijna 10 jaar geleden: ik was student en ging er stage lopen. Aan het eind van die stage ging ik rondreizen, inmiddels kende ik de taal een beetje en ik reisde het liefst met het lokale openbaar vervoer. Echt veel centjes had ik niet meer, zo aan het eind van die stage :slight_smile:

Daarna vaak teruggeweest, en nog altijd reis ik het liefst rond met het locale openbaar vervoer. Zo maak je toch meer contact met mensen, en dat vind ik altijd wel leuk. Af en toe charter ik een bemo, een ojek of soms een auto: ik wil steeds vaker naar plekken waar je met het openbare vervoer nauwelijks kan komen… Mijn uitvalsbasis is sinds een paar jaar Bali, ik heb daar een tijdje vrijwilligerswerk gedaan en ken daar aardig wat mensen.

Volgend jaar weer :slight_smile:

yip, idd. Peramatours (hebben ook een goede website) en je kan ev. met pickupservice vanaf je verblijfplaats doen.

Ja, ik zou wel met openbaar vervoer willen reizen vooral idd. om het contact met de bevolking maar ik heb een koffer en geen backpack (dat lukt me niet). Dan lijkt openbaar vervoer me lastiger. En ik weet de wijze waarop/hoe dan niet zo goed. En idd. hoe doe je dat als je naar dingen wil waar dat dan niet is? In Thailand nam ik gewoon de bemotaxi’s die je onderweg aanhield maar ook dat was gewoon naar het dorp of de stad. Heb dat in Indonesië nog niet gedaan die 1e x (eerlijk gezegd niet gezien ook, had zeker oogkleppen voor)

Vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis in Indonesië is sinds kleins af aan een droom van me (ben nu 44), maar helaas ben ik afgekeurd (dus uitkering) dus krijg ik waarsch. nooit toestemming…
Maar goed, dit forumsitem gaat over vervoer…Maaf!

ingrid

Ook met een uitkering heb je bij mijn weten recht op vakantie, als het goed is (minstens) 21 dagen per jaar (in Nederland). Als vrijwilligerswerk echt een droom is, dan zou je er voor kunnen kiezen om 4 weken in december te gaan, en vervolgens 4 weken in het jaar erna. :kus:


Openbaar vervoer is op alle eilanden waar ik geweest ben toch wel te vinden. Je moet er alleen rekening houden dat veel bussen maar een paar keer per dag gaan, en vaak vertrekken vanaf een busstation wat niet midden in de stad ligt. Meestal moet je dus een bemo of een taxi naar het station nemen.

Ook gaan er meestal wel travels tussen verschillende steden. Dit is een minibus, en meestal moet je vantevoren boeken. Voor korte afstanden kun je een bemo nemen, da’s ook een minibus, maar daar worden meer mensen (en kippen en geiten) ingepropt.

Uiteraard kun je ook voor lange afstanden een auto met chauffeur/taxi huren.

Keus genoeg dus!

Wij hebben voor volgend jaar een villa gehuurd op Bali.Met chauffeur.

we hebben nu enige reizen achter de rug op Java, Jakarta,Bogor Bandung en papua manokwari.
Dit mbv gids(klein plaatselijk reisbureau) uit Jakarta die alle zakelijke kanten van vliegreis ,taxi`s trein enz regelde,en ook meeging ,heel vertrouwd.
Was naar deze gids verwezen door mijn vriend die al jaren in papua woont en er zelf ook gebruik van maakt.
Indien er mensen zijn die ook m.b.v. deze uiterst betrouwbare gids zo willen rondreizen kunnen zijn adres via mij verkrijgen:dag: