Eerste keer Indonesie: tips?

Wij plannen een rondreis door indonesie.
Wij hebben geen zin in een begeleide groepsreis en houden ook niet van toeristische trekpleisters.
Iemand een idee voor een viertal uitvalbasissen in indonesië…
We hebben een 3-4tal weken tijd.
Goedkope vliegtickets?

Een rondreis door Indonesië maar geen groepsreis ? Dan zul je dus alles zelf moeten regelen, zoals het vervoer en onderdak…het is allemaal goed te doen en bovendien best goedkoop. Persoonlijk zou ik kiezen voor Bali en beginnen in het zuiden (wel erg toeristisch) en vandaar uit naar het noorden trekken.

We hadden gedacht aan bali (maar juist niet het zuiden vanwege te toeristisch) en /of lombok en/of flores en/of gili air…
We hebben een vier tot vijftal weken…
Heeft iemand tips voor leuke (romantische?) losmens of homestays?
Van harte bedankt bij voorbaat!
carole

Kijk anders even op mijn site : http://www.indonesiaclub.nl daar staat nogal wat info.

Vliegen op Jakarta, Java doorreizen en je ziet wel waar je eindigt. Terug vliegen van Denpasar. Indien je tijd over hebt, kan je door tot Flores met een boot en terug overland of met de vlieger.
Ofwel Sulawesi ipv Java en vliegen naar een andere bestemming om zo te eindigen op Bali.
Mogelijkheden te over.

Ik ga in juli 2007 naar Indonesie met een kleine busje van Jogjakarta naar Denpasar via Ponorogo, Trenggalek, Blitar, Lumajang. Gaan jullie mee?

Geong Poras, heel graag gaan we mee…
Maar…onze reis is later gepland, in juli zijn we niet vrij…

• eigenlijk ben ik misschien ook wel niet zo’n super sociaal mens om een maand of meer op reis te gaan met anderen…sorry hoor…eigenzinnig trekje…
    toch leuk en hartverwarmend aanbod hoor!

Hey Carole!
Ik ben samen met een vriendin in april voor ruim 3 weken naar Sumatra, Java en Bali geweest. Was te doen, maar behoorlijk veel doorreizen moet je wel. Sumatra was het absolute hoogtepunt van onze reis! Nauwelijks westerlingen te bekennen en een prachtige natuur en ook nog een behoorlijk stuk goedkoper dan Java en zeker Bali. Ook het reizen met openbaar vervoer is heel eenvoudig zelf terplekke te regelen. Aanvliegen op Medan en dan langzaamaan doorreizen tot aan Padang en dan vanuit daar vliegen naar een van de andere eilanden zou ik doen. De binnanlandse vlucht hebben wij pas in Indonesië geboekt, dat kan zo € 150 in prijs schelen.
Succes ermee!!
Groetjes

Hoi hoi, Ik heb zelf nog niet veel rond getrokken en ben hier voor m’n werk. Ik woon in Medan, op Noord-Sumatra, en deze bestemming mis ik vaak als mensen er over denken om rond te trekken door Indonesie. Eén van de mooiste gebieden van Noord-Sumatra is Lake Toba. Een prachtig kratermeer en voor mij één van de dingen die ik hier nog wil gaan bekijken in de komende maanden. Rijdend van Medan naar Lake Toba passeer je Brastagi. Niet echt een plek om lang te blijven plakken, maar vanwege de hoogte heerlijk koel en een uitvalsbasis voor hikes in de bergen, op zoek naar traditionele Karo Batak dorpen. Hier zul geen geen enkele toerist tegen komen. Ga je vanuit Medan wat naar het Noorden, dan kom je bij het Gunung Leuser National Park. Hier huist een grote populatie Urang Utangs, samen met een varieteit aan andere aap-achtigen, wilde katten, tijgers en leopards. De beste lokatie voor de Sumatraanse tijger is trouwens Mount Leuser national park, iets meer ten Noord-Westen van Gunung Leuser. Ga je richting Zuid-Sumatra, dan zul je in Lampung’s Way Kambas National park olifanten tegen het lijf lopen - hopelijk niet té letterlijk. Well, ik hoop dat het helpt. De beste gids - en volgens mij de enige in het Engels - is footprint Sumatra , ISBN 1-900949-59-8. Veel plezier! Dennis

En ja, binnenlandse vluchten het beste pas hier in Indonesie boeken. We hebben hier op Sumatra Sushi air (ja, dat is géén grapje), misschien Susie geschreven. En verder ben ik ook Silk Air. http://www.silkair.com/mbe/en_UK/ Er zijn nog andere low-budget flyers, maar daar kom ik even niet op. Groeten, Dennis

Helemaal mee eens! Lake Toba is prachtig en erg leuke bevolking ook! Nog enkele low cost carriers: Adam Air en Air Asia (beide echt heel erg goedkoop) en verder wat duurder, maar wel goed: Garuda Indonesia.

Groetjes Heleen

Hoi, wij willen ook vanaf Jakrta naar Sumatra…maar hoe zit dat met malariapillen? écht noodzakelijk? Groetjes Ronnie

Hoi, ik ga in maart naar Jakarta voor ongeveer 8 weken
en ben daar voor op zoek naar een goed hotel of pension voor een leuk prijsje.

Hoi Heleen en Dennis,

Hebben jullie goede ervaring met het reizen met het openbaar vervoer? Wij gaan eind maart voor 4 weken, beginnen in Medan en willen ook rondtrekken. We vliegen terug vanaf Jakarta, misschien nog een paar dagen daar in de omgeving rondkijken.
Hebben jullie nog tips?

Groetjes, Ronad

Hey Ronad,

Het openbaar vervoer in Indonesie is echt prima te gebruiken! En het is goedkoop. Op Sumatra raad ik je aan: vanuit Medan naar Bukit Lawang (Gunung Leuser National Park en Bohorok Oerang Utang Rehalibitation Centre) en daarna door naar het Toba meer. Trek hier wel wat meer dagen voor uit, want het is echt prachtig daar! Ik zou als ik jou was verblijven in TukTuk op het eiland Samosir en niet in Parapat. Vanuit Parapat zijn we per bus naar Bukittinggi gegaan maar dat was bij ons en drama. Normaal gesproken rij je 's nachts en doe je er 15 uur over, maar de wegen zijn super slecht. Wij hadden de pech dat onze bus de ongeasfalteerde bergen niet op kon komen, waardoor we 7 uur midden in de bush bush aan de kant van de weg hebben gezeten midden in de nacht. Ik heb al van meerderen gehoord dat de reis niet altijd even soepel verloopt, maar je moet haast wel, wil je verder dan het Toba meer komen. Vanuit Bukkitinggi zijn wij naar padang gegaan en vanuit daar naar Jakarta gevlogen (binnenlandse vluchten gewoon in Indonesie boeken, is ook heel goedkoop). Vanaf Padang nog zuidelijker over sumatra te gaan reizen, zou ik niet zo gauw doen. Ik heb gehoord dat het openbaar vervoer en ook de wegen lang niet zo begaanbaar zijn. Verder kun je in die 4 weken tijd ook nog Java bereizen. Daar kun je veel met de trein doen, wat erg leuk is en ook wel behoorlijk snel reist. Nou, als je nog specifieke vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Groetjes, Heleen

Hoi Heleen,

Bedankt voor je reactie. Wij wilden inderdaad diezelfde route volgen. We hebben in Medan een guesthouse geboekt voor de eerste dagen, Guesthouse Medan van Jimmy Janssen. We willen daar eerst even een beetje op zoek gaan naar de plekken waar mijn ouders gewoond hebben en kijken of we nog familie kunnen vinden. Daarna bekijken we ter plekke of we met het openbaar vervoer gaan of een auto met chauffeur huren. Lijkt me inderdaad wel een hele lange zit naar Bukittingi. Maar misschien dat we het in twee etappes doen, maar dat zien we daar wel. Heb jij nog goede ervaringen met hotels cq guesthouses? Leuke plekjes e.d.?
Alvast bedankt maar weer.

Ronad

Ook anderen die leuke ideetjes hebben, laat maar horen.

hayy iedereen,de vraag aan jullie wie heeft ervaring met de turkish airlines
kan iemand reageren