Rondreis met het openbaar vervoer

Beste reisdeskundigen,

Ik en mijn vriendin zijn net thuis van onze vorige vakantie, het gewone leven is weer begonnen en ja hoor de vakantiekriebels ontstaan weer. Ik doe momenteel de hbo opleiding Trade Management gericht op Azie en dus willen we volgend jaar een land bezoeken in azie. Ik ben al in thailand geweest en ik had gelijk een goed gevoel bij Indonesie toen ik hier overna dacht. Gister hebben ik en mijn vriendin er lang over zitten babbelen, informatie verzamelen en brainstormen en ja het moet Indonesie 2008 worden! En dan wel voor 4 weken omdat de kosten daar relatief laag zijn en het naar ons inziens zonde is voor een korte periode zoveel geld voor een ticket uit te geven.

Ons idee van de ideale vakantie is een lekker actieve reis waarin we zoveel mogelijk meemaken van zowel de cultuur als de natuur. Een georganiseerde reis trekt mij niet omdat ik het gevoel heb dat je dan veel minder cultuur meekrijgt dan als je op jezelf gaat. Bovendien vind ik het op ons zelf rondreizen veel avontuurlijker en dit trekt mij.

We zitten echter met een aantal vragen en toen ik op dit forum stuitte leek mij dit de perfecte plaats om antwoorden te vinden.

1. Om te beginnen vraag ik me af wat nu de absolute aanraders zijn om heen te gaan. Sumatra kwam heel goed op mij over en ja een miljoenenstad als jakarta lijkt mij ook wel wat. Wat zijn jullie tips?
  2. Klopt het dat de vliegtickets naar indonesie toch wel rond de 900 a 1000 euro per stuk uitkomen of zijn er goedkopere opties (naar thailand heb je bijvoorbeeld Mahan Air).
  3. Wij willen heel graag in Backpacken en ons verplaatsen door het openbaar vervoer hoe is dat in Indonesie, zijn er streken waar dit zeer gebrekkig/ afwezig is?
  4. Is het mogelijk de slaapplekken daar ter plekke te regelen of is het verstandig om zulke dingen in Nederland al te regelen omdat het daar te gecompliceerd wordt?
  5. Kan je ter plekke bijvoorbeeld jungle tochten met een gids regelen of raden jullie ook aan dit in Nederland te doen, welke gebieden lenen zich voor mooie (meerdaagse) jungle tochten?

Dat was het voor nu wel even ik zou het ontzettend op prijs stellen als iemand de moeite zal doen antwoorden te geven. Alvast hartstikke bedankt!

1. Voor cultuur en natuur zit je op Sumatra zeker goed! Ik heb eigenlijk alleen noord Sumatra gezien, maar over de rest kunnen anderen vast wel meer vertellen. Misschien is het een goed idee om 2 eilanden te combineren, zodat je de verschillen kan zien. Vooral de culturen verschillen enorm! Neem bijv. Bali wat voornamelijk door hindoes wordt bevolkt. Persoonlijk vind ik Jakarta wel aardig om een dag of 2 rond te lopen, aar dan heb ik het ook wel weer gehad; erg druk! Een absolute aanrader is een meerdaagse jungletrek in het Gunung Leuser national park in Noord-Sumatra (orang oetans)
  2. Mahan mag niet meer in Europa komen. Dat was 1 van de goedkoopste opties om in zuid-oost Azië te komen. LTU is een maatschappij die vanaf Dusseldorf ook goedkoop naar Bangkok vliegt. Vandaar uit kun je met airasia of jetstar via Kuala Lumpur/Singapore naar Indonesië vliegen, maar dan ben je wel veel tijd kwijt. Ook redelijk goedkoop is Emirates (via Dubai), naar Jakarta. Op bmair.nl heb je een redelijk goed overzicht van veel tarieven (ik denk 800-900 euro). Of je moet kunnen wachten op een aanbieding.
  3. Backpacken gaat uitstekend in Indonesië. Het openbaar vervoer op Sumatra, Java, Bali en Lombok is eigenlijk overal wel goed. De andere eilanden weet ik (nog) niet.
  4. Als je gaat backpacken raad ik je aan om overnachtingen ter plekke te regelen. Misschien kun je voor de eerste nacht wel in Nederland iets regelen, maar de rest moet je gewoon daar doen. Geeft je meer vrijheid om ergens korter/langer te blijven en in Indonesië kennen ze “jam karet”, elastieken tijd. Dit houdt in dat reizen (bij ons tenminste) niet altijd op de (door ons) geplande tijden gaat. Maar dat is onderdeel van de cultuur die jullie willen zien hè! Koop gewoon een Lonely Planet oid, daar staan genoeg slaapplaatsen in.
  5. Wij hadden onze jungletocht in Sumatra van te voren geregeld (gewoon met een gids gemailt) omdat we alleen voor die tocht naar Sumatra vlogen en verder geen tijd wilden verdoen met het zoeken van een gids. Maar normaal gesproken regelen we dat ter plekke. De gids en de tocht was overigens super!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!