Ik wil graag praten met reizigers die Indonesie bereisd hebben met de backpack. Ik ga met mijn vriend voor het eerst een reis maken door een niet westers land voor 4 weken.
het is al weer 4 jaar geleden dat ik anderhalve maand in Indoniesie ben geweest maar mocht ik je kunnen helpen hoor ik het graag!
Gr
Remco
Hartstikke bedankt voor uw reactie? Wat heeft u allemaal gezien in de anderhalve maand Indonesie en zou u het zo weer willen doen?
Wat vond u zo boeiend aan deze reis?
Wanneer is trouwens de beste tijd/ maand om een ticket te boeken via internet?
de beste tijd om een ticket te boeken is ver van te voren en de koopjes aflopen !
Er zijn heel veel mooie dingen te zien en doen in Indonesie.
Een zonsondergang in Lowina(Bali), de markt en winkeltjes in Ubud (Bali), Mt Bromo (Java), Jakarta, de achterafstraatjes van Yogjakarta, Borobudur is ook super om te zien…eigenlijk teveel om op te noemen, als je maar flexibel bent…de mensen zijn echt super aardig en over het algemeen niet opdringerig (sommige plekken wel…(de toeritische hotspots)).
succes met je Reis, als je nog iets wil weten hoor ik het wel!
gr
Remco
Hoi Ontdekkings reiziger,
Zelk backpacken op Indonesie is zeer goed te doen. Wij zijn er 10 jaat geleden mee begonnen. En inmiddels wonen wij in Indonesie. Een goede tip is. Kijk in reisgidsen naar de mooie plekken. Maak hier mee een route. Als je over Java en Bali trekt vindt je in bijna ieder hotel / hostels busjes die je door brengen naar de volgende stad. Handig is om eerst bijvoorbeeld in Jakarta 2 dagen te blijven om te wennen en dan aan de reis te beginnen. Boek een goedkoop hotel welke je ook ophaald op het vliegveld. Dit scheelt een hoop gezeur en geregel met taxi chaffeurs die toch geen engels kunnen.
Veel plezier met je reis
Jan www.the4fish.com:vak02:
Een keer naar Indonesie, altijd naar Indonesie. Wij (nu beiden 59 jaar) zijn zo’n zes jaar geleden voor het eerst naar Indonesie geweest en inmiddels al 8 keer terug gekeerd. Iedere keer weer ontdekken we de schoonheid van het land, maar ja het is ook erg groot.
Ik ben het met Jan van the4fish eens. Zoek in de reisverhalen naar ervaringen van anderen. Snuffel bv Lonely Planet, Trotter, Periplus door. Kijk ook eens op de Indonesie pagina. Overal vindt je wel wat. Mocht je specifieke dingen willen weten dan hoor ik dat wel.
We zijn nu bezig met het plannen van een reis naar Biak, Yapen, Ambon.
Veel plezier met het uitzoeken van jullie reisdoelen
Jan
Hallo,
Voor een goedkoop vliegticket moet je in januari bij “Connections.be” en "Joker.be zijn.Ook rond 15 augustus is er bij joker een vroegboek actie.
Wij hebben in augustus 2007 een vlucht Brussel - Denpasar - Brussel geboekt voor mei 2008 met " Quantas Airways " de prijs 606 € per persoon alles in.
In de hoop dat u iets heeft aan deze boodschap.
Michel
Het is ook belangrijk denk ik zelf na te denken wat voor jullie belangrijk is te vinden/zoeken in Indonesie. Wil je als een toerist daar verblijven of wil je ook kontakt zoeken met de Indonesiers en beleven hoe de Indonesiers werkelijk leven. Het is nogal een groot verschil als je als ‘toerist’ daar ben of werkelijk geinteresseerd ben in het dagelijks leven van de Indonesiers. Indonesie is niet alleen een mooi land wat betreft de natuur, het is ook een land met vele armoede. Die zie je niet naast jouw 5 sterren hotel!! Of als je de bezienswaardigheden bezoekt. Je ziet de échte Indonesie als je bereidt ben ook naar de ‘kampungs’ te gaan en die zijn niet op de route van de toerist.
Als je rondreist met een bus die speciaal is voor de toerist met airconditioning, dan maak je andere dingen mee dan als je rondreist met de locale bussen of treinen, waar je ook reist met eventueel varkens of schapen of kippen op je schoot. Het hangt dus werkelijk af van je interesse en wensen af wat je zal meemaken in Indonesie.
Ik ben zelf een Indonesische vrouw die zeer regelmatig terug gaat naar Indonesie om mijn roots terug te vinden. Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een weeshuis in Samosir-Sumatra.
Wanneer ik naar Indonesie ga dan probeer ik altijd 1 of 2 mensen te vinden die met mij meegaan om wat vrijwilligerswerk te verrichten. Het kan zijn werk in ons eigen weeshuis, maar ook op scholen in het dorp. Het kan van alles zijn. Van Leren koken, tuin werkzaamheden, leren tekenen, Nederlandse les geven, schilderen, helpen met huiswerk. geeft niet wat!
Belangrijk is dat de kinderen en bewoners van het stadje profiteert van alles wat wij hun kunnen geven. En wij kunnen dan ervaren hoe de Indonesiers leven en ons zelf daarmee verrijken. Op deze manier kunnen we ons rijkdom een beetje verdelen en elkaar een beetje helpen.
Dus als iemand zich geroepen voelt…Laat het me weten!
Sylvie
JanBur, Ik kan het alleen maar met je eens zijn : indien eens naar Indonesie geweest,altijd naar Indonesie>>> schitterende natuur,fantastische mensen…hoop daar na mijn pensioennering te gaan wonen…
Helemaal mee eens! Bovendien ben ik van mening dat ‘HET’ Indonesie en ‘DE’ Indonesier bestaat. Indonesie is een uitgestrekte archipel, het is groter dan Europa! Er wonen zoveel verschillende etnische groeperingen met elk hun eigen taal, religie, cultuur en gewoontes!
Vele mensen klagen over de opdringerigheid van verkopers. Tuurlijk zijn er mensen die geld (moeten) verdienen aan touristen, iedereen heeft wel een gezin en een aantal monden te voeden. Maar wanneer je een praatje maakt en een grapje kelderen de prijzen al snel. Wanneer je oprecht interesse toont in de mens achter de verkoper, dan verandert de sfeer vaak snel en gaat het ineens niet meer om de verkoop. Ineens zie je een ontzettend lief en gastvrij persoon, en voor je het weet heb je een uitnodiging te pakken voor een kop thee of om ‘thuis’ langs te gaan om voorgesteld te worden aan familieleden, dorpelingen of soms zelfs voor een ceremonie. De mensen zijn echt zo lief en zo gastvrij!
Aan veel mensen wordt bv aangeraden het touristische zuiden van Bali te mijden. Maar hoe vaak ben ik wel niet door mensen die daar werken uitgenodigd om mee ‘pulang kampung’ (naar hun geboortedorp) te gaan? Een unieke manier om ‘tours’ te maken die geen enkele tourist maakt. Want eerlijk is eerlijk, je ziet meer van een dorp wanneer je met iemand megaat die er woont. Dan pas ben je geen pottenkijker mee en kom je echt in contact met de mensen. En die persoon kan je tevens introduceren in de ‘adat’, de lokale gebruiken, opdat je geen blunders ondergaat en onbedoeld onbeleefd bent.
Wat een mooie verhalen en tips! heb gisteren met mijn vriendin besloten om na de afronding van onze studie (juli) een reis te maken van 4 a 5 weken. Wij willen niet met een georganiseerde reis mee. we weten nog niet precies waar heen maar op een 1 of andere manier trekt indonesie ons wel(haar familie heeft er gewoond) . We hebben pp 2500 euro te besteden.
Mijn vraag is eigenlijk is het te doen om nu nog een reis te regelen voor juli/aug? en is 2500 euro een reeel bedrag voor 4 a 5 weken indonesie?
Ik hoop wat van jullie te horen
Groet
Casper
Casper,
€5000,00 voor 2 personen is ruim voldoende. Het belangrijkste is nu tickets zien te regelen. Wij kopen meestal in januari/februari al tickets voor oktober/november. Kijk maar eens bij www.vliegtickets.nl of www.vliegwinkel.nl of bij zoals michelannie zegt bij connections.be of joker.be.
Bepaal ook waar je naar toe wilt en wat je wilt gaan zien. Mogelijkheden te over. Vergis je ook niet in de reisafstanden. Er liggen enkele duizenden kilometers tussen Sumatra en Papua en vele eilanden.
Succes
JanBur
Bedankt voor je snelle antwoord. Kun je ons verder nog tips geven? Ik ga er vanuit dat wij er de komende jaren niet weer komen (al hoewel als ik zo al die verhalen lees van mensen die verslaafd zijn aan indonesie haha)
En wij willen natuurlijk wel veel mooie, leuke en interessante dingen gezien hebben in die 5 weken.
Groet
Casper
Hallo Casper,
Als je bedenkt dat je voor 3€ goed kan eten en je hotelkamer voor 2 personen. 5€ kan kosten dan is 5000€ heel royal. Maar je kunt natuurlijk ook een hotelkamer van 25€ met alle luxe erin krijgen. Dus het hangt helemaal vanaf of je luxe wilt reizen of een beetje gematigd toeristisch. Vorige week zag ik nog tickets voor 538€ bij Ethiad; Is een arabisch airline. Maar volgens zeggen ook aardig in hun service. Ik had dan Parijs - Kuala Lumpur. en dan Indonesie binnenkomen via Asiaair, voor nog geen 25€ naar Medan. Amsterdam -Kuala Lumpur zal niet veel duurder zijn denk ik.
Sylvie
Dat klinkt erg goed!! Wij willen eigenlijk van alles wat doen. Dus een paar nachten luxe maar ook zeker een paar nachten ervaren hoe het is om voor die €5,- te slapen! heb je nog tips van ons over indonesie?? dingen die we echt in die 5 weken gezien moeten hebben bijv?
Groet
Ik zou zeggen: kies eerst een of meerdere eilanden waar jullie naar toe zouden willen. En dan komen de tips vanzelf!
Zullen we doen dank je!
Ik ben zelf iemand die probeert het leven van mijn ‘gastland inwoners’ probeer te beleven. Dus probeer ik de dingen te doen die de Indonesiers doen. Ik probeer me in hun cultuur en hun dagelijks leven te interesseren en de mooie dingen te ontdekken die je hier in Europa niet kent of al verdwenen zijn. Als tradities die hier in Europa al vele verloren zijn.
Ik ben zelf boedist dus, voor mij is een bezoek aan de Borobudur in Yogjakarta mag niet gemist worden.
Je kunt bijvoorbeeld een prachtige reis maken per trein van Jakarta naar Yogjakarta. Dit zijn grote steden in Java. Het is een treinreis van minimaal 10 uren maar die vliegen voorbij want je ziet de prachtige natuur voorbij gaan.
In Yogjakarta kun je elke dag de malioboro markt bezoeken. Heel leuk vind ik!
In de avonden verandert die markt in heuse restaurants waar je op de grond op tapijten kunt zitten en je tussen de Indonesiers begeven. Let wel op dat je altijd iets eet die op dat moment verwarmt wordt in hete olie.
dit om te voorkomen dat je de komen 3 dagen met diaree zit!!!
Drink elke dag een flesje coca cola tegen diaree. Werkt erg goed!
Fruit eet je ook alleen als je die zelf geschild hebt!
drink altijd uit flessen die verzegeld zijn! of gekookt water!
Als je Sumatra wilt bezoeken is de jungle waar je de Orang utans kan vinden heel mooi. Ik ben daar met 2 vrienden en mijn zoontje van 7 geweest vorig jaar. Wij hebben een trek gemaakt van 2 dagen. Fantastisch, een wandeling door de jungle van 6 uren, maar aardig moeilijk vond ik. niet de gemakkelijkste route hebben we genomen. Moet wel een goede conditie voor hebben, toch. Hebben overnacht langs een rivier en daar sliepen we op vilterdunnen matrassen( kun je eigenlijk niet eens matras noemen, maar goed) je bent zo moe dat je toch wel slaapt!!! Terug naar ons dorp en hotel met de ‘boot’, banden die aan elkaar gemaakt zijn met touw. Rafting dus!!! Nou mijn zoon heeft zich werkelijk enorm vermaakt en het was niet écht gevaarlijk, maar wel avontuurlijk. De gidsen zijn proffesioneel en erg behulpzaam.
Is wel een beetje duur, maar dingt maar een beetje af dus!
Verder is Sumatra meer wild nog dan Java en Bali. De tijd is op Sumatra langer stil gestaan dan elders.
ik ken goed Medan, Atjeh en Samosir(Toba meer) Dus als je iets speciaals wilt weten dan laat het me weten.
Dan is Java erg groot en heel mooi. ieder gebied heeft zijn eigen charme en laat me weten welke route je wilt maken en ik zal dan kijken of ik je nog tips kan geven. ik zelf ben geboren in de theeplantages in Subang, dat is het westen van Java. mijn broers wonen in de omgeving van jakarta en ik heb vrienden in het midden van Java en ben regelmatig in yagjakarta en omgeving. Bali ken ik ook erg goed en kan je daar ook het één en ander over vertellen; Dus vraag maar!!
Sylvie
Dank je wel voor je interessante en leuke verhaal! je bent echt een liefhebber merk ik!!
Ik vind het wel erg moeilijk want heb nog absoluut geen ervaring met het zelf organiseren van z’n reis. Dus vraag er veel rond en probeer zoveel mogelijk informatie tot me te nemen. Het is natuurlijk ook nog maar 4 maanden dus moeten wel echt aan de gang!
Als ik meer weet over onze reis dan kom ik absoluut nog bij je terug.
nogmaals dank
Groet
Casper
Hoi Casper,
Misschien kun je eens op de websites van de bekendere touroperators kijken wat zij in de aanbieding hebben? Op dit manier kun je een beetje een beeld krijgen van alle eilanden en hun specifieke hoogtepunten. En je kan een beetje een globaal idee krijgen van wat ongeveer haalbaar is binnen een bepaalde tijd en wat de afstanden zijn (in reisuren).
Hou er echter wel rekening mee, dat wanneer je met het openbar vervoer reist, jouw reis trager zal verlopen. Da’s geen nadeel, want je hebt meer tijd dingen optimaal te beleven en af en toe een dagje rust in te bouwen ('t is immers vakantie ;)), maar je moet er wel rekening mee houden in je planning.
Verder staan er zat verhalen op internet van reizigers die al in Indonesie geweest zijn (zie ook mijn site), daar kun je vaak ook een hoop aan hebben. Want reisboeken zijn leuk, maar weinig persoonlijk…
Succes,
Jenny