Wie kan mij helpen?

Nee Surya Atmadja , je doet er beter aan een klein beetje te dimmen .

Zo die zit , en hoe moet ik dit lezen ?

Ik probeer tenminste een antwoord te geven op de vragenlijst van profielwerkstuk .En daarnaast ook kleine achtergrond informatie te geven , vergelijkingen maken tussen de regio gunung kidul en regio pelabuhan ratu cq anyer en carita .Dat zijn dan de opkomende regio’ s qua toerisme .
Dat kan ook als informatie gebruikt worden .
Ik heb namelijk die regio in west java ook gezien toen er nog apen leven in de mangrove bossen aan de kustplaatsen.
Nu staan 5 sterrenhotels , resorts etc .
Soortgelijke proces kan ook plaatsvinden in gunung kidul .Daar zit potentie in . Dat heb ik ook 30-40 jaar geleden in diverse kustplaatsen in west java gezien waar ik geregeld kom .
Nu komen zelfs buitenlandse toeristen.
Geef ook werkgelegenheid etc . Zoals Maryono ook schreef dat Gunung Kidul regio een plaats is waar mensen uit de regio yogya daar komen .Hij heeft ook een andere mening .
Dat vertelde de chauffeur ook , het is druk en zeker in de schoolvakantie.

Dat je op grond van je turkse ervaring ziet en ervaart een andere mening hebt vind ik O.K.
Het is een mening , zoals ik een mening heb .
Vraag me af waarom je zo reageert ? Moet ik dit zien als bijdrage aan P.W. ?
Trouwens Turkije is ook anders dan Indonesia , en ik ben van mening dat het welvaart , vooruitgang kan geven als men niet gecorrumpeerd wordt.
Dat er een balans moet zijn .
Ik ben ook benieuwd wat je onder "echte toerisme " versta ?
Jammer dat we niet verder kunnen zonder de topic en de project van p.w te verzieken.

surya atmadja, wat ik versta onder echt toerisme: ga het land in, maak kennis met de mensen, de taal, de cultuur. En wat ik opnoem mbt resorts is echt niet alleen gebaseerd op wat ik in Turkije heb gezien. Ik zag het ook in bijv. Mexico, de Domincaanse Repububliek, enz.

Want als iemand eenmaal in een resort zit, dan blijven ze daar ook (de hele enkele uitzondering daargelaten). Want we hebben ervoor betaald, je hebt alles binnen handbereik, geen mens die van dat kleine stukje grond afkomt om ook maar iets te zien van het land waar ze zitten. Je kan net zo goed in een overdekt stuk Nederland zijn, geen hond die het verschil merkt.

De werkgelegenhed blijft ook beperkt tot dat kleine stukje waar dat resort zich bevindt, de rest van het land vaart er bepaald niet wel bij.

Hallo , dat is jou persoonlijke mening en keuze .
Toegegeven , het is ook waar dat veel westerlingen ook niet met de plaatselijke bevolking omgaat , waarom zouden ze ?
De meesten zitten ook in de resorts , lekker bediend te worden , of aan de strand bakken.
Behalve bepaalde groep toeristen die ook aan andere soort toerisme doen zoals b.v sextoerisme.
Dan gaan ze wel plaatselijk .
Hoeveel % gaat echt de cultuur van het land verkennen .??
Hoeveel ? Niet veel denk ik .

PS : ik zie gewoon de veranderingen (hoef niet altijd vooruitgang te zijn ) in de betreffende regio als er een resort komt .
De plaatselijke bevolking kan baat bij hebben , werk en inkomen.
Anders blijven ze armoeden lijden als vissers of kleine keuterboeren.
Ik weet hoe de Indonesische samenleving in elkaar zit , ondanks dat ik in Nld woon , kom ik daar geregeld , ben ook Indonesier.
Ga ook om met mijn Indonesische vrienden en familie .
**Nogmaals **, wat is jou inbreng en of bijdrage aan de topic van profielwerkstuk .?

Wat mijn inbreng is: hetzelfde als die van jou?

Die website waar jij naar toe verwijst http://www.tanjunglesung.com/ als ik dat zo eens vergelijk met Gunung Kidul , trouwens dat kan helemaal niet, die vergelijking loopt helemaal mank, op de stranden van GK is er voor de gemiddelde toerist niets te doen, je kunt er niet duiken, op een paar beschutte poeltjes kan je wat pootje baden, je kan misschien vanaf de kant wat vissen, maar dat is al. Als je van rust houd dan heb je de tijd van je leven, maar daar krijg je geen tientallen ressorts en restaurantjes mee vol, nu niet over 15 jaar niet en over 30 jaar niet.

Hieronder de volle en afgeladen restaurantjes en warung2 in Kukup:teeth:

[URL=“http://i231.photobucket.com/albums/ee320/masmaryono/kukup2.jpg”]

De eetstalletjes (goedkope " restaurants" , vaak zeer eenvoudig) in Kukup zie ik ook in Pelabuhan Ratu , van 15 -20 jaar geleden , zelfs nu zie je het nog .
Natuurlijk kan men Tanjung Lesung resort van nu (zelfs van 8 jr geleden) niet vergelijken met de 4 of 5 " strandjes " van de regio gunung kidul .
Ik vermelde T.Lesung - Anyer - Carita Beach als een voorbeeld waar toerisme in opkomst is , dat zie ik ook bij andere toeristische plaatsen in west java.
Soortgelijke proces vind ook plaats in diverse regio , en zeker als ze dichtbij een grote stad zitten met een opkomende indonesische middenklasse .
Je kan het bijvoorbeeld zien als je een gevestigde badplaats /" resort" als Zandvoort , Bloemendaal gaat vergelijken met nwe atracties zoals Ijmuiden , Beverwijkse strand en andere stranden zoals Castricum etc .
De eerste twee plus Scheveningen hebben geschiedenis , beverwijk , ijmuiden niet .
De G.K regio heeft zelf een engelse site , waarschijnlijk bestemd voor buitenlandse toeristen.
http://www.pariwisata.gunungkidulkab.go.id

Of zoals Pangandaran in West Java , populair bij de Nederlanders .
Ik vind het ook niks bijzonder , en toch staat het in elke reisfolders .
Wat G.K betreft , ik denk dat het wel beter gaat worden als er meer geinvesteerd wordt , met de hoop dat ooit buitenlandse toeristen komen .

Surya Atmadja die schreef:

Wat G.K betreft, ik denk dat het wel beter gaat worden als er meer geïnvesteerd wordt, met de hoop dat ooit buitenlandse toeristen komen .

Vandaag had ik weer eens wat tijd over en dacht weet je wat ik ga eens op dat Indahnesia kijken, doet het altijd goed om de tijd te doden. Ze hebben ze daar een topic geopend onder de titel “ hoe een nieuw vliegveld te bouwen in Indonesië”. Van het oorspronkelijke bericht wordt natuurlijk al vlug afgeweken, want in de 2de posting wordt Lombok al genoemd, en dat men van plan is om ook daar een nieuw vliegveld te maken.
Over dat nieuwe vliegveld zal ik kort zijn, die plannen bestonden al toen Soeharto nog president was, zo’n 15 jaar nu en niet over 2,5 jaar zoals daar wordt besproken. En was een onderdeel om van Lombok een groot toeristen eiland te maken. Van deze plannen is niet veel terecht gekomen, maar in de jaren 90 is er wel veel land verhandeld, dit land was van kleine boertjes die nadat ze hun land hadden verkocht, eindelijk op Hadj konden gaan maar toen ze terug kwamen tot de ontdekking kwamen dat ze geen donder meer hadden. Mede daardoor is Lombok een van eilanden geworden met de armste bevolking.

Dan komen we terug op dat investeren, er wordt gesproken dat er dat er op Kuta Lombok geen fatsoenlijke onderkomens zijn, ik weet zeker dat deze persoon nog nooit in Kuta Lombok is geweest, want daar staat al een jaar of 10 een gigantisch ressort genaamd Select your location and language below , een ****sterren hotel met prijzen waar je u tegen zegt.

Ik ben hier eens een bakje koffie gaan drinken, toen ik langs de zuidkust van Lombok reisde, een trip die ik ieder kan aanraden, en zeer zeker de moeite waard is met vreselijk mooie uitzichten, maar ook veel armoede, van mensen die in plaggenhutjes op het strand wonen. Maar voor de gemiddelde toerist is hier geen barst te doen, of je moet 4 weken bakken leuk vinden en houden van dagtripjes met het veelte dure vervoer van het hotel.

Volgens mij ben ik weer aan het afdwalen, oja dat hotel, er staat daar dus een gigantisch complex waarvoor ik weet niet hoeveel mensen hun stukje land hebben (moeten ) verkopen en het staat voor de helft van de tijd leeg.

Ik hoop dat ze in Genung Kidul iets slimmer zijn, en er helemaal niets investeren, want dat is weggegooid geld, want S.A. ik schrijf het hier nog een keer, Er is niets te doen, je kunt er niet zwemmen, niet duiken en plaatsen die interessant zijn zoals Solo, Yogya, Imogiri enz liggen veel te ver weg.

Gegroet

Maryono

" Van het oorspronkelijke bericht wordt natuurlijk al vlug afgeweken,"

AH , het is een veel voorkomende verschijnsel .Gebeurt overal , in diverse sites en zelfs in deze topic ook.
Dit topic gaat om een hulpvraag van een een VWO leerling .
Er werd 4 reacties geplaats , 1 van mij .
Ik heb tenminste geprobeerd om de " enquette " in te vullen , aangevuld met mijn mening , met voorbeelden om het te vergelijken.
Uit die voorbeelden komt dan een vergelijking tussen 2 regio’ s namelijk Pelabuhan ratu en Gng Kidul.
Ik heb bepaalde mening dat in de toekomst (’ langere termijn’ ) er bepaalde potentie in zit , andere(n) mss niet.
Dat mag , hoeven we niet in nietjes of welletjes discussie te gaan .Ikheb mijn mening en iemand anders ook .

PS : profielwerkstuk had dezelfde vraag ook gesteld bij Indahnesia . daar werd zelf tegen haar gezegd om haar mail te plaatsen zodat men kan reageren . Dat heeft ze daar wel gedaan , hier (WWRF) niet.

Mas , je heb gelijk dat Jakarta al vanaf de tijd van Soeharto bepaalde plannen heeft om te investeren op Lombok.
Ik weet het omdat een neef van mij die daar gedetacheerd werd mij had geattendeerd . Ik kon zelf een huis in een complex van een groot Bank kopen in Mataram , voor een habbekrats . Vertelde ook over de plannen van orang Jakarta .En hoe goedkoop de gronden zijn , vooral bij de moslim dorpen. Als Moslim en Indonesier heb ik veel meer mogelijkheden dan een bule .
Het is ook publiekgeheim dat de beste gronden (aan de strand) en plekken (kleine eilandjes) in handen zijn van …

Als " anak Jakarta" hoor ik weleens inside information die niet in de Jakarta Post of Internet staat .
Goed , we gaan maar stoppen , anders ga ik ook zondigen aan off topic gaan .
Mijn troost is : Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Staat ergens geschreven :wink:

Aanvulling :
Aan Profielwerkstuk .
Als je jou topic weer leest zal je merken dat er verschillende voorbeelden werd ingebracht , een vergelijkingen tussen diverse opkomende resorts in Indonesia.
Ik heb 4 voorbeelden gegeven zoals
1.http://www.tanjunglesung.com/
2.http://www.patra-jasa.com/anyer/ (onder andere)

3.Pelabuhan Ratu regio : al tientallen jaren bekend , met o.a de oude Samudra Beach Hotel etc. Qua ontwikkeling niet zo erg veel veranderd , een beetje traag zelf
4.Gunung Kidul Regio .
Nu nog primitief , maar naar mijn bescheiden mening wel met mogelijkheden .Kwestie van " lange adem"

Mijn argument :
Wie kent 20 jr geleden de Tanjung Lesung Resort ? 11 jr geleden ben ik daar langst geweest , prachtig , wat een luxe , maar middle of nowhere .Zit in een uithoek.
En NU ?
Wie kent Anyer Regio ?.
20-25 jr geleden was het nog dooie kuststreek , soms zie je vaak mangrove bossen.
En NU ?

Als ik met Nederlandse voorbeeld mag komen , Ijmuiden Marina Resort? .
Toen mijn zoon nog klein was (ongeveer 18 jr geleden) was Ijmuiden strand een stukje strand met 1 of 2 friettenten. Met een slaperige camping .
Nu is het een echte Marina Yachthaven. , met grote hotel erbij .
http://www.marinaseaport.nl/
Dus terug naar Gunung Kidul area , nu is het nog primitief .
Maar hoe zal het over 10-15 0f 25 jaar worden ?
Wat zeker is dat de Indonesiers in die regio ook rijker worden , en gaan investeren.
Dat trekt meer plaatselijke toeristen .

Wie kent KUta (de Toremolinos van Bali) niet .
In 1979 was het nog een slaperige uitgegroeide vissersdorpje .Toen ben ik geweest voor mijn honeymoon.

Mijn beste Om Sid, u bent toch niet zo naïef om te denken dat de investeringen ten goede komen aan de lokale bevolking. Ik heb hierboven aangetoond dat toen die keuterboertjes, waren uitgekocht waren zij niets meer hadden. Ik denk dat u er van uit gaat dat zij op de ressorts wel aan de bak komen, en paar lukt dat zeker, tuinman, wasvrouwen in de bediening ( jobstudentjes ) maar de beste baantje gaan meestal toch naar de mensen van ver uit de buurt, op Lombok veelal Javanen. Maar omdat veel ressorts op Lombok nog niet op halve kracht draaien, is er ook voor hen geen werk. U weet toch dat er veel van die investeringen nog braak liggen en er een grote muur omheen staat, waar dan de lokale bevolking, als ze geluk hebben hun geiten mogen laten grazen.
Plannen waren en zijn er genoeg, maar vaak zijn de minderbedeelde de lul, gedeelte ook hun eigen schuld, met het geld wat ze hebben gekregen hadden ze ook iets beters mee moeten doen, maar zoals we allemaal wel weten, /een Indonesiërs en geld, dat gaat ook al niet goed samen. U hebt het ook nog over Bali, ik vraag mij eigen af of de oorspronkelijke bewoners van het vissersplaatsje Kuta zo blij zijn wat er is gebeurt, want ook op Bali gaan en gingen de meeste grondeigenaren voor het snelle geld, verkopen hun stukje land aan de kust, jagen daarna hun geld er doorheen en hebben daarna niets meer.

En wat meneer Profielwerkstuk betreft, daar hoor je niets van, hij stelt een vraag en is met de noorderzon vertrokken, terwijl hier wordt aangetoond dat het helemaal niet zo goed gaat met het toerisme in Indonesië.

Ach Mas, weet je wat het is, die menir SA probeert dit forum als etalage om zijn via het internet bijeengeschraapte kennis over Indonesië te ventileren. Hij heeft als voordeel op de meeste bezoekers dat hij bahasa Indonessia spreekt, daardoor kan hij lezen wat op Indonesische sites staat. Helaas is dat vaak nationalistisch gebral. Dat is eigenlijk wel een goede zaak, want zo kunnen de bezoekers er kennis van nemen hoe een Javaan die zich iets voelt denkt.

Het is natuurlijk wel een beetje sneuj voor hem dat er andere mensen ook al geruime tijd in zijn geboorteland, waar hij zo gaarne over droomt, verblijven. Hij is weliswaar “reeds” in 1979 naar Indonesia terug geweest, waarschijnlijk voor maar drie weekjes. Het toeval wil dat ik daar een jaar later voor mijn eerste bezoek ooit daar arriveerde, in april 1980. Ben toen 10 weken gebleven, ik had weliswaar maar met grote moeite 4 weken vakantie van mijn baas gehad, maar toen ik ontdekte hoe goedkoop en interessant het land was ben ik maar langer gebleven en dacht : "krijg de koelere maar”. Toen ik terug in NL was werd ik ontslagen bij wat mijn laatste baas ook bleek te zijn, achteraf.

In 1980 kreeg je nog 270 Rp voor je gulden, wisselen van buitenlandse valuta was een dagtaak, evenals telefoneren met het thuisfront, de wereld was toen nog erg groot. Op Java en Sumatra reden er nog op hout gestookte stoomlocomotieven. De internationale airport van JKT heette nog Halim Perdanakusuma, op al het papiergeld stond Jendral Sudirman en het kostte een halve dag als je een biljet van 5000 Rp wilde wisselen. men had dat meestal niet klein. Je kreeg toen nog een visum dat vier weken geldig was als je het land binnenkwam, dat kon je met max. 2 weken verlengen. Ik ben toen nog met de roemruchte KM “Tampomas” van Tanjung Priok naar Tanjung Pinang gevaren en vandaar naar Singapore, Daarna ben ik naar Banda Aceh gereisd, via het Toba Meer, Daar werd Deutschland europees kampioen voet-je-bal na een overwinning op België, al die Duitsers lam en schreeuwen net als SA hier doet. Ik ben naar Banda Aceh gereisd en heb toen per bus Sumatera doorkruist naar Bandar Lampung in 3 weken. Ik was gebroken, want asfalt was zeldzaam in die jaren. Sinds die tijd ben ik - tig keer op Sumatra geweest, alle steden op dat eiland gezien, meestal om handel te zoeken. Sinds 2000 wil ik niet meer naar Sumatra, want als ik erover heen vlieg zie ik dat het is leeg gezaagd. Meneer SA gaat nu voor de eerste keer naar Sumatra, nou ik ben inmiddels al heel wat rondjes verder. Maar ja zo een zich oud voelende jonge lul moet je zijn ontdekkingsreis gunnen, in maart worden we vergast met ellenlange reisverhalen over hoe hij het toch beter weet. Ik zeg dan altijd maar:

Kasian

Groeten

Mas , wat jij schrijft klopt ook .
Het is de harde realiteit .

Het is een bekende patroon dat de echte bewoners vaak niet eens meedelen met de welvaart .*
Zou ook niet kunnen , ze waren ongeleterde arme drommels die plotseling rijk geworden zijn omdat hun grond opgekocht wordt door een developer.
In sommige gevallen ook voor habbekrats **
Dat gebeurde op Bali en andere plaatsen in Indonesia waar de groot kapitaal de intrede doet.

Als je de oude indonesische kranten leest van 20-30 jr geleden zie je dat dezelfde proces al lang gebeurde bij de Jakartanen.
Waar nu de grote wolkenkrabbers , 5 sterrren ++ hotels , of Malls etc staan was ook de eigendom van de Orang Betawi Asli geweest.
In de jaren 70 toen hun grond goud waard werd , wordt Jakarta plotseling verblijdt met honderden nieuwe millionairs . De oude Jakartanen gaan (uiteraard) naar Mekka , leven als kleine vorsten in hun udik(kampong) , ver weg van Jakarta . Nemen gelijk nieuwe , jonge vrouwen als echtgenoot .

Dat hebben kritische Balinezen ook gewaarschuwd toen er plotseling gronden worden opgekocht voor hotels , villa’ s etc . Met de verwijzing naar de Jakartaanse toestanden .

Opmerking : dezelfde proces speelde ook op Lombok en andere eilandjes. Waar de groot kapitaal gronden nodig heeft.

• De kinderen van de vaak ongeletterde ex boeren zijn vaak (99%) ook ongeletterd.
    Vaak kennen ze niet eens Indonesisch , laatstaan Engels .
    Ik denk niet dat een toerist in het Sasaks (?) aangesproken willen worden.
    Hun banen worden gepikt door orang luar (buitenstaanders). Door de meer ontwikkelde Javanen of Sumatranen of andere buiteneilanders .
    Dat verhaal is ook zo oud .

** Voor habbekrats : Vaak is het ook min of meer afgepakt , de ongeletterde boer kreeg een paar duizend rupiah , is blij dat hij naar Mekkah kan gaan en een 2de , 3de vrouw nemen.
En de kinderen krijgen dan brompiet (brommer).
Ooit betaalde de developers 6000 rupiah per m in Bogor .
10 jaar later is het 60.000 rupiah per meter , bouw klaar , geleverd door developer in de vorm van kapling(kaveling).

Een andere voorbeeld , een huis in Jakarta pusat koste in 1960 Rp70.000 , met stukje grond van 600 m.
45 jaar later kost dat grond al ongeveer Rp 12.500.000 per m .

De oude Djakartanen waren toen vrijwilling verhuisd naar Jakarta Selatan (Zuid) , en later gaan ze weer verkassen naar … ???
In Jakarta Selatan staan nu hoge flats , waar veel expats wonen , 1 van die wijken heet Kemang.
De Oude keuterboertjes / vissers van Zuid Bali zitten nu ook ergens in de rimboe van Bali . Wachten tot dat huin gronden weer opgekocht worden door developers die villa’ s bouwen voor Lansia mensen , expat etc .

PS : Ik dacht dat de Pelni kapitein waarmee ik meevaarde ook kapitein was geweest van de Tampomas en Kerinci .Het verhaal staat in een andere topic.
Ik kan wel vragen of het zo is .

Boomaap die schreef:

In 1980 kreeg je nog 270 Rp voor je gulden, wisselen van buitenlandse valuta was een dagtaak, evenals telefoneren met het thuisfront, de wereld was toen nog erg groot. Op Java en Sumatra reden…

Hi Boomaap,

Ik kom pas sinds 1999 in Indonesië, maar de veranderingen gaan verschrikkelijk snel. Ik weet nog dat toen ik in 2000 in Yogya terechtkwam er niet meer weg wilden. Maar Yogya is de laatste jaren veranderd in 1 groot smogparadijs, met veel te veel motors en auto’s. Er is een tijd geweest dat ik voor mijn plezier een rondje door de stad reed, en dan via de ringroad terug naar waar ik destijds woonde. Dat was leuk omdat er toen ruwweg tussen 11 uur en 3 bijna geen verkeer op de weg was zodat op je gemakje nog een beetje rondkijken. , Maar tegenwoordig vind ik Yogya een vreselijk ellendige drukke stad vol met chagrijnige mensen.
Moeten we er toevallige zijn dan is het van te voren een lijstje maken van wat we moeten hebben, ceedees, kleren, oleh2, sandalen, rijden van winkel tot winkel en we laten de stad weer snel achter ons.
Tot een paar jaar geleden gingen we nog wel eens wat eten tussen de toeristen in Prawirotaman, maar daar heerst ook al geen gezelligheid meer. Van die loverboys die achter vrouwen van 45 – 50 zitten, (en die daar nog intrappen ook, zodat onze loverboys weer een paar weken gratis en voor niets kunnen leven ), van die saaie Nederlanders (meubelboeren en mislukte artiesten) die het allemaal wel beter weten, en zo tegen 5 uur al zo bezopen zijn als een kanon, hun Indonesische vrouwen of vriendinnen vervelen der eigen te barsten, maar zitten er als trouwe hondjes naast. Een paar jaar geleden waren wij deze ellende en drukte van Yogya zo beu en zijn we richting Bantul getrokken, maar ook daar begin de drukte langzaam maar zeker te komen. We zitten er nu aan te denken om richting Imogiri te gaan, we zien wel wat de toekomst brengt.

Enne de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Voorzover ik weet is het nivo v.dIndonesische toerisme aan het verbeteren.
Dat is te zien aan de bijgekomen hotels , resorts , nieuwe bestemmingen.
Het aantal Wisman (Wistawan Mancanegara = buitenlandse toeristen) , de WisDom (Wisatawan Domestic ).
Het is niet echt spectaculair , maar toch is er verbetering .
Quote :
"Jumlah wisman ke Indonesia hingga akhir 2008 diperkirakan mencapai 6.433.507 orang, naik 16,85 persen dibanding tahun 2007 sebanyak 5,5 juta orang," kata Menbudpar Jero Wacik, di sela Jumpa Pers Akhir Tahun Depbudpar 2008 di Gedung Sapta Pesona, Senin.

Menurut Wacik, dari sisi penerimaan devisa pariwisata pada tahun 2008 juga mencapai rekor sekitar 7,65 miliar dolar AS, lebih tinggi dari pencapaian tertinggi tahun 2000 senilai 5,74 miliar dolar AS.

Een stijging van 16.85 % in vergelijking met 2007
Een stijging van bijna 2 miljard dollar in vergelijking met 2000.
Ik dacht dat ze ook Visit Indonesia 2008 willen verlengen met Visit Indonesia Year 2009.

Er zijn nieuwe buitelndandse vliegverbindingen geopend met midden oosten , Iran , Rusland , China , India , Zuid Korea .
Samenwerkingsverbanden met de Garuda en andere Indonesische Airlines.
En wie weet , straks met KLM-Air France en of Lufthansa.

Garuda komt sjo , Garuda komt sjo .