Wie heeft er allemaal een Turks vriendje

Hey Magda!

Nou nog even 10 daagjes volhouden he?
En geniet er maar van,doe nog wat leuke dingen met je fam. en vrienden en eet lekker veel patat en frikandel speciaal want je gaat Nederland echt missen hoor!(hoewel je het je nu waarschijnlijk niet voor kan stellen).
Heel veel plezier alvast!
Veel liefs Rosanna en we houden contact he

Wow… Ik heb een heel gesprek gemist! Leuk hoor…

Even om terug te komen op dat vroeg trouwen. Nederland is (geloof ik) een van de weinige landen waar het “niet normaal” is om vroeg te trouwens, als ik het goed heb. Zelfs in “geëmancipeerde”, Westerse landen als de VERENIGDE STATEN is het heel normaal dat je vroeg trouwt. Ik ken een aantal mensen daarvandaan, en die vinden mij gestoord omdat ik nog niet verloofd ofzo ben, en ik ben 18!
Ongelofelijk.

Naja, dat wilde ik even delen :wink:

Liefs, Maret.

@ Rosanna: jaaaa! nog negen daagjes. Krijg nu wel al de bibbers, moet nog zoveel doen. Heel dit weekend heb ik visite gehad (straks ook weer). Iedereen al gedag zeggen. Deze week nog even werken en dan met al mijn collega’s (ong. 25 man) lekker uit eten gaan, als afscheid. erg leuk, dan nog een drukken koninginneweekend, met ook nog verjaardagen… en tja, inpakken doen we maar even tussendoor, hihi! patatjes hebben ze in turkije ook wel, maar die fricandellen, ja die gaan we misschien wel missen. Ik denk dat ik voornamelijk mijn moeders kookkunsten zal missen! Zij kan echt zoooo lekker koken! Iedereen die bij ons weleens heeft gegeten wil altijd terugkomen. We zaten al geintjes te maken dat we haar ook een restaurant in Turkije geven, hihi :smiley: Meid, we houden zeker contact!

@ Maretje: hoe is het ermee? maar het is idd zo dat nederlanders erg laat gaan trouwen. het lijkt wel of alles hier belangrijker is dan trouwen en evt. kinderen krijgen… groetjes en succes daar!

Magda :stuck_out_tongue:

Dames,

Ik weet inderdaad dat er veel meiden uit Nederland (en rest van Europa) een Turkse vriend hebben, mezelf inclusief.
Ik heb mijn vriend leren kennen in TR, toen ik daar werkte.
Ik wil echter iedereen waarschuwen.
Als je daar regelmatig op vakantie gaat, lijkt het allemaal geweldig en zo, en wil je mss niets liever dan daar gaan wonen.
Voor je zo’n ingrijpende stap waagt, probeer het eerst eens uit voor een paar maanden.
ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat het wonen in TR ontzettend zwaar en moeilijk is voor ons Nederlandse meiden.

Waarom zul je je afvragen?
Niet vanwege de taal, cultuurverschillen, etc, maar vanwege vertrouwen.
In Turkije zijn leugens en liegen aan de orde van de dag.
Mensen liegen daar erg makkelijk, over van alles en nog wat.
Ze kijken je aan in de ogen en liegen je glashard voor.
Let dus altijd op met wie je zaken doet, of in zee gaat.
Echt waar, dit is niet lullig bedoeld, en niet demotoverend, maar het is zo.
Ik wil ook niet discrimineren of wat dan ook, heb ook veel Turkse vrienden, maar zelfs die zeggen dit ook!!!
Ik heb zelf een half jaar daar gewerkt en heb veel gezien en gehoord, heb met veel verschillende (Turkse) mensen gepraat over van alles en nog wat en heb
alles van dichtbij meegemaakt wat veel andere niet meemaken als ze daar werken. Zonder dat je iets in de gaten heb, wordt je belogen en bedrogen, ook door de mensen van wie je het t laatst verwacht.
Tip voor meiden die het toch willen gaan proberen: houd altijd je ogen open,
vertrouw niemand zomaar, en steek je kop niet in t zand!
Luister altijd naar het stemmetje vanbinnen, 99% van de tijd klopt je gevoel en twijfel nooit aan je intuitie.

Je kunt beter uitgaan van je intuitie dan van wat anderen zeggen, geloof me.
Je intuitie vertrouwen kan daar heel moeilijk gemaakt worden, door wat je hoort en ziet, maar onthoudt dit: schijn bedriegt.
Nogmaals, ik spreek uit ervaring, en wil dit niet zeggen om mensen te deprimeren, maar om te waarschuwen!!
Denk je erover om je in Turkije te gaan wonen, vraag jezelf dan af of je tegen leugens en onwaarheden kunt, of je ertegen kunt om veel mannen (incl. die van vriendinnen) vreemd te zien gaan of de boel te belazeren, terwijl jij iemand bent voor wie eerlijkheid en rechtdoorzee belangrijk is, vraag jezelf af of jij je vriend onder deze omstandigheden 100% kunt vertrouwen en zoniet, of je kunt leven met `wantrouwen?

Dit is gewoon erg belangrijk om je te realiseren.

hey Desileen,

Het lijkt inderdaad een negatief berichtje maar eigenlijk heb je helemaal gelijk…
Ik woon nu sinds een jaar en 3 maanden in Turkije en jouw verhaal komt me bekend voor!
Als je hier als toerist komt lijkt het inderdaad een paradijs en het lijkt zo geweldig om hier te wonen…not!
Het is me vooral de eerste maanden flink tegengevallen want het paradijs bleek geen paradijs te zijn…
Ondertussen ben ik gewend hier,het beste wat je kunt doen is je met je eigen leven bezighouden hier en je vooral niet met anderen te bemoeien!
Dat is het erge hier,je moet je mond houden als je erge dingen weet…in Nederland zeggen we het tegen een vriendin of kennis als haar man vreemdgaat of haar belazerd maar hier ligt dat even anders…hier kun je maar beter je mond houden tegen iedereen want anders kom je zelf in de grootste problemen.
Als je hier komt wonen hoef niet te verwachten goede vrienden te maken want dat is haast onmogelijk…alles draait hier om geld namelijk en het vertrouwen is vaak ver te zoeken.
En dan heb ik het niet alleen over de Turkse mensen die hier wonen maar ook de Europese want die doen net zo hard mee tegenwoordig!
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit vooral in de toeristenplaatsen gebeurt,in de niet toeristische plaatsen is het leven en zijn de mensen heel anders.
Wij willen ook graag hier weg na dit seizoen want we zijn het leventje hier best wel zat…
Ik hoop voor alle meiden die hier komen wonen dat het goed komt,en mijn advies voor hun is ook hou je oren en ogen goed open en bemoei je vooral niet met andere kennissen of vrienden.
Hou je gewoon lekker bezig met je eigen leventje met je vriend en bespreek zoveel mogelijk gewoon thuis als jullie alleen zijn,vertel nooit te veel over je prive leven aan mensen daar want voor je het weet weet de hele stad het.
Geniet van jullie leven samen,probeer er wat van te maken maar pas wel goed op.
Het is niet onze bedoeling jullie bang te maken ofzo,maar we willen jullie alleen helpen en vertellen dat je waarschijnlijk wel wat vervelende dingen kan verwachten.
Ik hoop dat jullie iets aan ons advies hebben…
Heel veel plezier allemaal en als je goed oplet en je vooral met je eigen leventje en baan bezighoud dan komt het wel goed hoor.
Veel liefs

Hai Desileen daar ben ik weer ik wilde je nog wat dingetjes vragen;waar heb je gewoond in Turkije?En woon je nu weer in Nederland en ben je nog samen met die Turkse jongen of dat niet?Sorry voor de nieuwschierigheid hoor haha ik was gewoon benieuwd hoe het allemaal met je afgelopen is na die nare ervaringen.Doei doei groetjes Rosanna

Ik heb een half jaar in Marmaris gewerkt.
Het was op zich wel leuk hoor, maar sinds ik zelf in Turkije heb gewerkt, is mijn kijk erop gewoon erg veranderd.
Ben behoorlijk teleurgesteld.
Toen ik daar alleen nog maar op vakantie was geweest, riep ik altijd dat ik daar best zou willen wonen en zo.
Maar nadat ik er heb gewerkt, zeg ik: no way!
Ik ben echt van een koude kermis thuisgekomen!
Tijdens mijn werk sprak ik vaak toeristen die zeiden o die jongens hier zijn zo aardig, en zo gastvrij, en ze doen alles voor je.
Ha, SOMMIGE zijn mss ook wel oprecht, maar wat je zei klopt ook, ALLES gaat om geld!!
Als je geld hebt, kun je ALLES voor elkaar krijgen daar, letterlijk alles!!
Ik heb gemerkt dat geld belangrijker is dan wat dan ook.
Geld is belangrijker dan eerlijkheid, liefde, noem maar op, en daar wordt ik misselijk van.
Alles wordt opzij geschoven voor een paar rot centen.
Mensen schuiven hun principes opzij, en verloochenen zichzelf voor geld.
Ze zouden hun ziel nog verkopen voor een extra 50 miljoen.
Sinds ik daar gewerkt heb, zijn ze voor mij zo doorzichtig geworden als glas.
Waar de gewone toerist een vriendelijke, lachende jongeman ziet die ze gezellig uitnodigt voor een kopje thee in de zaak, zie ik iemand die denkt weer een paar extra centen te verdienen.
Sorry, dit klink heel erg negatief, maar ik heb daar 24 uur per dag samengewerkt en geleefd met alleen maar mannen, ik heb zelfs met ze in een huis gewoond, en ik heb meer gezien en gehoord dan de meeste.
Ik heb ook een paar Turkse vrienden en vriendinnen en die zeggen het zelf ook.
Ik zou daar nooit kunnen wonen, omdat je niemand kunt vertrouwen, je kunt tegen niemand eerlijk zijn.
En dan zegt mijn (inmiddelx ex) vriend tegen me, ja dat is alleen in de toeristen gebieden.
Hallo, alle mensen die daar werken komen niet alleen uit die gebieden!! Die komen uit het hele land en zitten in de zomer daar!!
Geloof me, we zeggen dan weleens wat over nederland en zo, maar geloof me, hier weet je waar je aantoe bent en in Turkije weet je dat NOOIT.
En ik wil niet te negatief overkomen echt niet, want je kunt er ook een hele leuke tijd hebben, maar LET ALTIJD OP!

Hey Desileen,

Inderdaad ja alles draait om geld.Zo heb je hier vele jonge jongens die zo’n vriendin van over de 60 hebben en dan lekker hun geld aftroggelen.Nou snap ik die vrouwen ook niet hoor,ze laten het toch zelf gebeuren denk ik dan.En zo zijn er nog veel meer smerige zaakjes maar dat zul jij zelf ook wel weten!Maar ja die mensen zijn nu misschien gelukkig met hun geld,maar,denk er eens aan wat er later gebeurt…ze gaan allemaal kapot doordat ze last hebben van hun geweten en van hun slechte psychologische toestand!Nu is het leuk maar later hebben ze toch echt zichzelf ermee want mensen die iedereen bedriegen hebben later alleen zichzelf ermee,want op een gegeven moment komt iedereen achter hun leugens en eindigen ze alleen…zo denk ik altijd maar.Ik heb al zoveel mensen gezien die dit soort dingen deden en die nu door iedereen uitgekotst worden en alcolisten zijn geworden en waarvan sommige zelfs op straat wonen…leugens maken alles kapot maar dat realiseren zij zich pas wanneer het al te laat is!Over wat je ex-vriend zei dat het alleen in de toeristengebieden voorkomt…ik denk wel dat hij daarmee gelijk heeft.Natuurlijk komen de mensen die hier werken overal vandaan maar dat is juist het probleem,er werken hier te veel mensen en daardoor worden ze gek,want zo is het moeilijker om geld te verdienen.Natuurlijk heb je overal goede en slechte mensen maar hier zitten veel slechte op een stuk.Het zal in de andere gebieden ook gerust wel voorkomen maar niet in zo’n grote mate als er hier gecreerd is.Dus het is in Marmaris al net zo erg als in Alanya?Dat wist ik niet want ik ben namelijk nooit in Marmaris geweest.Nou ja wij gaan deze zomer nog even aan het werk om wat extra te verdienen en dan smeren we 'm lekker.Waarheen?Dat weten we nog niet.Misschien naar een kleinere en minder toeristische plaats,misschien naar Nederland of misschien wel naar een heel ander land…we moeten nog even zien.Ik vind het in ieder geval wel goed dat je dit verteld hebt om mensen een beetje op hun hoede te laten houden.Ik zie hier ook zoveel toeristen die zeggen wat zijn ze hier vriendelijk he?En als ik dan hoor wat die jongens (in het Turks natuurlijk) over hun zeggen dan denk ik jeetje jullie zouden eens moeten weten…Ook ik wil niemand discrimineren want er zitten gerust wel goede mensen tussen hoor en er wonen hier ook zat Europesen die over alles gaan om geld te verdienen!Maar inderdaad de meiden moeten goed opletten als ze hier komen wonen,want ik ben zelf ook nog steeds erg op m’n hoede…

hmm… wat jullie hier zeggen wist ik al, maar het is nog erger om het zo zwart op witte zien… want laten we eerlijk zijn, we denken allemaal dat ons vriendje het niet doet.

Maar idd, alles draait om geld. Ik ga het aankomend dinsdag zelf allemaal ondervinden. Dan vertrek ik voor een halfjaar naar mijn vriend. Ben erg benieuwd hoe het allemaal zal gaan!

Maar ik ben zeker niet naief, weet donders goed dat het fout kan gaan, daarom zorg ik ook dat ik geld heb op mijn rekening, dat als er iets gebeurt, ik gewoon weg kan. Ik heb het dan in ieder geval geprobeerd!

Gr. en sterkte allemaal !

:smiley:

Hey Magda!

Ja je hebt gelijk.Je moet gewoon niet naief zijn en je bent er zelf bij toch?Goed ook van je dat je wat geld enzo apart hebt gehouden.Jij weet wel hoe het zit maar volgens mij wisten heel veel meiden dit nog niet (je ziet er hier zoveel overal in trappen).Maar het komt vast wel goed met jou hoor!Hoe gaat het met je,heb je nog wat leuke dingen gedaan in je laatste weekje in Nederland?Nou alvast heel veel plezier en ik hoor van je!Liefs Rosanna

haha! Ik heb het echt zoooo druk dat ik er gek van wordt. Morgen een afscheidsetentje met mijn werk en daarna gelijk een bruidloft van een collega, en het weekend natuurlijk nog stappen en oprotfeestje van vrienden plus nog verjaardagen!! ik weet echt niet wanneer ik nou rustig kan inpakken, hihi!

Maar idd, ben vorig jaar 3x naar Marmaris geweest en geloof me, dat was ook niet altijd rooskleurig. Ik weet wel ongeveer wat me te wachten staat en heb mijn vriend heel duidelijk gemaakt dat ik financieel onafhankelijk van hem wil zijn. Daar had hij begrip voor, maar we zien wel hoe het in de praktijk gaat werken. :smiley:

Nog 6 daagjes voor mij en dan gaat het echt gebeuren. Nu lijkt het toch nog allemaal beetje onwerkelijk.

Groetjes en nog een fijne dag!

Magda :stuck_out_tongue:

ik heb alleen gewone vrienden in turkije, ik heb daar elke dag wel even contact mee, we zijn zo hecht… Ik zoek hier echt niets achter. Ik ben heel blij dat ik hen heb leren kennen… Misschien zijn ze dan 1 van die weinige uitzonderingen… Ze wonen in Istanbul en leven niet met weinig geld, dus misschien dat ze daarom ook niets anders hoeven van mij… Ik hou echt van mijn vrienden, en ik bespreek alles met hen, in gebroken engels, half turks en beetje frans… hahaha lachen hoor, zij waarschuwen me zelfs voor de mannen die daar rondlopen dat die erg kunnen zijn…

Heel goed magda,zolang je je ogen open houdt, komt het wel goed. Heel slim dat je onafhankelijk van je vriend blijft, in ieder geval voorlopig. Zie maar hoe het gaat, uiteindelijk komt het wel op z’n pootjes terecht.

dankje Maretje :slight_smile:

Mijn vriend is vorig jaar in Nederland geweest en heeft gezien hoe ik leef, hij weet dat hij dat toch niet kan veranderen en wil dat ook niet.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van hoe het allemaal gaat werken!

Groetjes, Magda :smiley:

Hey Magda!

Je hebt het inderdaad wel erg druk ja!Maar gelukkig met leuke dingen toch?Heb je vanavond dat afscheidsfeest?De tijd gaat nu snel he?Geniet er maar van hoor meid!Veel plezier…liefs Rosanna :stuck_out_tongue:

Hallo!

Nou gisteren een afscheidsetentje met mijn werk gehad en daarop aansluitend gelijk een bruidloft van een collega! was erg leuk allemaal. Vanavond afscheid nemen van vriendinnen, nog een keertje helemaal los met z’n allen!

Dus Rosanna: ik geniet er idd van!

groetjes en tot gauw,

Magda :smiley:

nou leuk dat het gezellig was. :slight_smile: er staat je een spannende tijd te wachten.
Ik denk zeker dat het goed is dat Rosanna zo waarschuwt. Veel mensen hebben echt een te romantisch beeld ervan. Denk dat het zeker is om goed je ogen open te houden en ook goed stand te houden bij wat je zelf wilt. Anders wordt er daar inderdaad alleen maar misbruik van je gemaakt.

Hey Nur!

Thanx eindelijk iemand die het begrijpt haha.Ik waarschuw gewoon omdat ik het zelf heb meegemaakt.Toen ik hier op vakantie was dacht ik wat geweldig!!Het is hier zo mooi en de mensen zijn zo aardig!!En wat was Nederland opeens saai…nou ja na de 2 eerste maanden realiseerde ik me pas hoe verrot het hier is! :angry: Maar ja nogmaals voor een korte tijd of een vakantie is het hardstikke leuk natuurlijk.Veel succes iedereen!grotje Rosanna

hoe lang zit je er nu eigenlijk al?

maar inderdaad, als je voor een vakantei gaat of er voor een tijdje om te werken is het prima, want je kan toch weer naar huis als het niet bevalt en zowiezo na een paar maanden is het over en ga je hier weer verder met je leventje. maar ik denk zeker dat de meiden die er nu heen gaan om te werken een fantastische tijd zullen hebben. ook een zware en af en toe moeilijke, maar het is een hele ervaring.

Hé Nur en Roasanna,

Leuk weekend gehad?? Ik ben bekaf van het feesten en moet me nu concentreren op het inpakken van mijn koffer, niet handig dus…

Maar nogmaals, vind het fijn dat jullie me waarschuwen, maar ik heb me goed voorbereid. Ook toen ik daar 2 weken op vakantie was heb ik gezien hoe keihard mijn vriend moet werken om alles voor elkaar te krijgen. Daarbij zijn er ook toeristen die helelmaal niet aardig zijn, ook al zijn ze op vakantie en denk je dat de sfeer er goed in zit! Verder bellen we elkaar regelmatig en dan hoor ik van hem wat er allemaal weer aan de hand is :wink:

Maar tuurlijk, ik hoop ook dat ik daar zal genieten en hou mijn ogen en oren wijd open!

Houd jullie op de hoogte!

Groetjes Magda :smiley: