Heeey iedereen,
Ik kwam dit forum toevallig tegen… en ondanks de moeite om me te moeten registreren zodat ik hier mijn gevoelens/(slechte) ervaringen kan posten… weliswaar met IBM call centre functies in Zuid Afrika… (johannesburg)…
Ik ben nu enkele maanden terug en heb het echt heeel erg moeilijk gehad… vooraf klonk het allemaal zoooo enorm mooi en geweldig, een warm land, ver weg van hier, en een simpele functie binnen een call center… in combinatie met een zeer slecht loon… (pakweg 800/900 euro… bruto!!) daar gaat dus nog de tax van 15% van af en nog veel andere dingen zoals kosten inwoning en de aanschaf/onderhoud van een auto want zonder auto kun je niks in Johannesburg, in vergelijking met Nederland is het openbaar vervoer zeeeer slecht… en alles gaat zo traag, winkelen, administratieve procedures, etcetera… Wat je ongeveer per maand overhoud (als je verzekeringen en dergelijke er ook nog aftrekt) is niet veel, laat staan genoeg… je valt dan ook een heel eind terug in je bestedingspatroon vergeleken met dat hier in Nederland…
Achteraf sprekende heb ik echt spijt dat ik gegaan ben, allereerst heb ik de grootste fout ooit in mijn leven gemaakt door te gaan, en dat is dat ik mijn vriend ben kwijt geraakt… vooraf leek het me niet zo heel moeilijk, maar al snel nadat ik was aangekomen (en dan heb ik het over dagen) drong het tot me door… zijn liefde, zijn aanwezigheid, ons intiem samenzijn, niks was er meer… we hebben het nog zo’n kleine 3 maanden volgehouden, maar op den duur ging het niet meer… het was te ver weg… het liefste wilde ik terug naar Nederland om bij hem te zijn en dan later met hem samen als verliefd koppel naar Zuid afrika te gaan, want het was niet zo zeer dat ik wilde werken maar ik houd gewoon van het land, van de mensen, van de dieren… van de natuur!! Maar ik heb dit nu toch heel anders beleefd dan dat ik in eerdere vakanties gedaan heb… het is minder leuk, minder intens, minder ontspannen… ook door de vele overuren die van je verlangd worden… lees de contract regels maar eens goed… in ieder geval de regels die er onder staan ZODRA je in zuid afrika bent… ik heb het gevoel gewoon werkpaard te zijn, 1 van de velen die er zijn en die uitgebaat worden… in tegenstelling tot mijn ervaringen, zijn de ervaringen van ibm call center medewerkers in bijvoorbeeld schotland wel zeeer positief, alsof het een andere wereld is… ook al houd ik meer van zuid afrika natuurlijk, ik had achteraf bekeken nooit moeten gaan!! Mensen die net als ik van het land zuid afrika houden, en denken dat het call center medewerker wel een relaxte functie is zodat je eigenlijk vakantie hebt… dit is niet waar!!! Ga alsjeblieft daarom niet!! Het is het niet waard… maak niet de fout zoals ik heb gedaan door de mooiste relatie van mijn leven kapot te maken, te vernietigen, mijn ouders achter te laten (en die je in moeilijke tijden niet eens kunt bezoeken omdat dit niet zomaar wordt toegelaten vanuit IBM), mijn hobbies (zwemmen/hardlopen/paardrijden) niet meer (makkelijk) uit kunnen voeren… vooral hardlopen kun je als vrouw zijnde niet doen! niet in je eentje… en paardrijden, gaat ook niet hier… zwemmen daarentegen wel maar voordat je daadwerkelijk ergens aan het zwemmen bent ben je een behoorlijke tijd verder door er eerst naar toe te gaan door het drukke verkeer, etc…
Wat betreft het contact met Kelly (met rudy heb ik minder ervaring), ik hb het gevoel dat er gespeeld wordt, nogmaals alsof het lijkt dat je maar één van de velen bent… een nummertje… alsof het contact niet echt en eerlijk is… niet oprecht… achterbaks misschien wel… ook dit merkte ik pas zodra ik aangekomen was in sandton… maar toen kon je niet terug omdat je minimaal 1 jaar moet blijven…
wat ik ook zeker wil vermelden is dat mocht je eerder teruggaan, je moet je ticket zelf betalen EN misschien nog erger, de (enorme) kosten voor de trainingen en diploma’s moet je ook terug betalen… velen hebben dit ervaren en hebben er helemaal door heen gezeten maar hebben door enorme schulden aan te gaan toch besloten terug te gaan naar hun land van herkomst (voornamelijk belgie en nederland dus)… daarnaast worden overuren ook slecht betaald, je moet er echt boven op zitten… al maak je er 10 of 100 in totaal… je krijgt het niet zomaar uitbetaald… ik heb het met veel moeite wel voor elkaar gekregen dat ik er bij mezelf 40 van de 84 heb betaald gekregen en daarna heb ik de handdoek maar in de ring gegooid en mezelf overtuigd dat het zo beter zou zijn daar het al heel erg veel moeite en inspanning gekost heeft…
Wat wel mooie ervaringen zijn voor mij persoonlijk is natuurlijk het geweldige land(-schap) en de over het algemeen aardige mensen… al is het in johannesburg toch anders, het is een grote (nogal criminele) stad waarin de mensen zich ook zodanig gedragen… dat was wel jammer… heel anders dan de mensen die ik tegen ben gekomen tijdens eerdere reizen door het land…
Had ik dit van te voren geweten, had ik toen besloten om liever met mijn vriend/familie naar zuid afrika te gaan voor enkele maanden of misschien net zolang als dat je moet bij IBM… dat zou een vele betere ervaring geweest zijn… met mooiere herinneringen… hoewel er op dit forum ook wel veel positieve dingen genoemd worden, contact met mijn toenmalige collega’s leerde mij wel dat er erg veel hetzelfde dachten als ik doe en deed… lijkt alsof deze er niet over durven te publiceren… daarom hoop ik dat mijn reactie kan helpen bij mensen die er over denken erg goed na te denken voordat ze een beslissing nemen… ik zou ze aanraden als ze gaan voro het land en de mensen, de prachtige natuur, etc. ga niet naar ibm, maar ga met je familie, je vrienden, je vriend, een georganiseerde vakantie, voor langere of kortere tijd, maar ga niet in op het aanbod van ibm… ze nemen er heel veel aan daar het personeels te kort te groot is… mede doordat er nu vaker mensen terug beginnen te gaan na korte tijd… en deze op te zadelen met schulden om terug te kunne keren… het is eigenlijk een belachelijk idee dat het zo moet gaan…
misschien kun je meer info vinden over de landen zoals schotland… of andere vestigingen maar persoonlijk raad ik ibm za sandton af…
hopelijk hebben jullie iets met mijn ervaringen… ik voelde me verplicht ze te posten toen ik dit forum tegenkwam, en voel nu dat ik dit gedaan heb… wat iemand er mee doet moet hij/zij zelf weten maar maak een doordachte keuze!!! gooi niet zomaar alles weg wat je nu hebt in nederland of belgie… grote kans dat je er achteraf spijt van zult krijgen en dan veel mooie dingen die je nu wel hebt dan niet meer hebt en/of kan krijgen… denk dus goed na en maak een wel overwogen keuze!!
xXx Kirsten