Werken als call centre operator bij IBM in Zuid-Afrika

Hey mensen!

Ik heb alles geregeld en begin de 15e van november! Zijn er nog meer mensen die rond die tijd gaan? Zijn er nog mensen die tips hebben wat betreft de accomodatie voor de 1e maand. Welk B&B/guesthouse bijv?

Ten 2e heb ik nog geen rijbewijs, is het dan nog mogelijk om een beetje je ding te doen daar in Jo-burg? Gezien de criminaliteit etc…

Mocht je me willen contacten, stuur ff een mail naar [EMAIL=“renier.bleeker@gmail.com”]renier.bleeker@gmail.com

Gr,

Renier

Heeey iedereen,

Ik kwam dit forum toevallig tegen… en ondanks de moeite om me te moeten registreren zodat ik hier mijn gevoelens/(slechte) ervaringen kan posten… weliswaar met IBM call centre functies in Zuid Afrika… (johannesburg)…

Ik ben nu enkele maanden terug en heb het echt heeel erg moeilijk gehad… vooraf klonk het allemaal zoooo enorm mooi en geweldig, een warm land, ver weg van hier, en een simpele functie binnen een call center… in combinatie met een zeer slecht loon… (pakweg 800/900 euro… bruto!!) daar gaat dus nog de tax van 15% van af en nog veel andere dingen zoals kosten inwoning en de aanschaf/onderhoud van een auto want zonder auto kun je niks in Johannesburg, in vergelijking met Nederland is het openbaar vervoer zeeeer slecht… en alles gaat zo traag, winkelen, administratieve procedures, etcetera… Wat je ongeveer per maand overhoud (als je verzekeringen en dergelijke er ook nog aftrekt) is niet veel, laat staan genoeg… je valt dan ook een heel eind terug in je bestedingspatroon vergeleken met dat hier in Nederland…

Achteraf sprekende heb ik echt spijt dat ik gegaan ben, allereerst heb ik de grootste fout ooit in mijn leven gemaakt door te gaan, en dat is dat ik mijn vriend ben kwijt geraakt… vooraf leek het me niet zo heel moeilijk, maar al snel nadat ik was aangekomen (en dan heb ik het over dagen) drong het tot me door… zijn liefde, zijn aanwezigheid, ons intiem samenzijn, niks was er meer… we hebben het nog zo’n kleine 3 maanden volgehouden, maar op den duur ging het niet meer… het was te ver weg… het liefste wilde ik terug naar Nederland om bij hem te zijn en dan later met hem samen als verliefd koppel naar Zuid afrika te gaan, want het was niet zo zeer dat ik wilde werken maar ik houd gewoon van het land, van de mensen, van de dieren… van de natuur!! Maar ik heb dit nu toch heel anders beleefd dan dat ik in eerdere vakanties gedaan heb… het is minder leuk, minder intens, minder ontspannen… ook door de vele overuren die van je verlangd worden… lees de contract regels maar eens goed… in ieder geval de regels die er onder staan ZODRA je in zuid afrika bent… ik heb het gevoel gewoon werkpaard te zijn, 1 van de velen die er zijn en die uitgebaat worden… in tegenstelling tot mijn ervaringen, zijn de ervaringen van ibm call center medewerkers in bijvoorbeeld schotland wel zeeer positief, alsof het een andere wereld is… ook al houd ik meer van zuid afrika natuurlijk, ik had achteraf bekeken nooit moeten gaan!! Mensen die net als ik van het land zuid afrika houden, en denken dat het call center medewerker wel een relaxte functie is zodat je eigenlijk vakantie hebt… dit is niet waar!!! Ga alsjeblieft daarom niet!! Het is het niet waard… maak niet de fout zoals ik heb gedaan door de mooiste relatie van mijn leven kapot te maken, te vernietigen, mijn ouders achter te laten (en die je in moeilijke tijden niet eens kunt bezoeken omdat dit niet zomaar wordt toegelaten vanuit IBM), mijn hobbies (zwemmen/hardlopen/paardrijden) niet meer (makkelijk) uit kunnen voeren… vooral hardlopen kun je als vrouw zijnde niet doen! niet in je eentje… en paardrijden, gaat ook niet hier… zwemmen daarentegen wel maar voordat je daadwerkelijk ergens aan het zwemmen bent ben je een behoorlijke tijd verder door er eerst naar toe te gaan door het drukke verkeer, etc…

Wat betreft het contact met Kelly (met rudy heb ik minder ervaring), ik hb het gevoel dat er gespeeld wordt, nogmaals alsof het lijkt dat je maar één van de velen bent… een nummertje… alsof het contact niet echt en eerlijk is… niet oprecht… achterbaks misschien wel… ook dit merkte ik pas zodra ik aangekomen was in sandton… maar toen kon je niet terug omdat je minimaal 1 jaar moet blijven…

wat ik ook zeker wil vermelden is dat mocht je eerder teruggaan, je moet je ticket zelf betalen EN misschien nog erger, de (enorme) kosten voor de trainingen en diploma’s moet je ook terug betalen… velen hebben dit ervaren en hebben er helemaal door heen gezeten maar hebben door enorme schulden aan te gaan toch besloten terug te gaan naar hun land van herkomst (voornamelijk belgie en nederland dus)… daarnaast worden overuren ook slecht betaald, je moet er echt boven op zitten… al maak je er 10 of 100 in totaal… je krijgt het niet zomaar uitbetaald… ik heb het met veel moeite wel voor elkaar gekregen dat ik er bij mezelf 40 van de 84 heb betaald gekregen en daarna heb ik de handdoek maar in de ring gegooid en mezelf overtuigd dat het zo beter zou zijn daar het al heel erg veel moeite en inspanning gekost heeft…

Wat wel mooie ervaringen zijn voor mij persoonlijk is natuurlijk het geweldige land(-schap) en de over het algemeen aardige mensen… al is het in johannesburg toch anders, het is een grote (nogal criminele) stad waarin de mensen zich ook zodanig gedragen… dat was wel jammer… heel anders dan de mensen die ik tegen ben gekomen tijdens eerdere reizen door het land…
Had ik dit van te voren geweten, had ik toen besloten om liever met mijn vriend/familie naar zuid afrika te gaan voor enkele maanden of misschien net zolang als dat je moet bij IBM… dat zou een vele betere ervaring geweest zijn… met mooiere herinneringen… hoewel er op dit forum ook wel veel positieve dingen genoemd worden, contact met mijn toenmalige collega’s leerde mij wel dat er erg veel hetzelfde dachten als ik doe en deed… lijkt alsof deze er niet over durven te publiceren… daarom hoop ik dat mijn reactie kan helpen bij mensen die er over denken erg goed na te denken voordat ze een beslissing nemen… ik zou ze aanraden als ze gaan voro het land en de mensen, de prachtige natuur, etc. ga niet naar ibm, maar ga met je familie, je vrienden, je vriend, een georganiseerde vakantie, voor langere of kortere tijd, maar ga niet in op het aanbod van ibm… ze nemen er heel veel aan daar het personeels te kort te groot is… mede doordat er nu vaker mensen terug beginnen te gaan na korte tijd… en deze op te zadelen met schulden om terug te kunne keren… het is eigenlijk een belachelijk idee dat het zo moet gaan…

misschien kun je meer info vinden over de landen zoals schotland… of andere vestigingen maar persoonlijk raad ik ibm za sandton af…

hopelijk hebben jullie iets met mijn ervaringen… ik voelde me verplicht ze te posten toen ik dit forum tegenkwam, en voel nu dat ik dit gedaan heb… wat iemand er mee doet moet hij/zij zelf weten maar maak een doordachte keuze!!! gooi niet zomaar alles weg wat je nu hebt in nederland of belgie… grote kans dat je er achteraf spijt van zult krijgen en dan veel mooie dingen die je nu wel hebt dan niet meer hebt en/of kan krijgen… denk dus goed na en maak een wel overwogen keuze!!

xXx Kirsten

Hey Kirsten,

Vervelend om te zien dat het al met al toch een vrij negatieve ervaring is geweest voor je. Ik zit in hetzelfde schuitje en heb ook een vriendin op dit moment. We hebben elkaar leren kennen toen ik al wist dat ik een jaar wegging maar de liefde was zo intens dat dat ons niet heeft gestopt om met elkaar om te gaan.

Ik moet zeggen dat ik na het lezen van je verhaal wel iets minder enthousiast ben. Hoe je omgaat met achterlaten van je liefde, familie etc is toch vrij persoonlijk en misschien verschillen wij daarin wel maar het feit dat de ervaring met het werk en kelly ook zo negatief is vind ik minder leuk. Ik heb een salaris van 11.000 Rand in mijn contract staan, is dit hetzelfde salaris als wat jij kreeg?

Zijn er ook mensen op het forum die wel positieve ervaringen hebben om te delen? Wordt allemaal een vrij negatieve bedoeling zo…

Gr,

Renier

Hey allemaal!!!

Ik wil even reageren op het liefdesverdrietverhaal van Kirsten. Het klopt idd dat het een simpele baan is waar we voor worden onderbetaald, hoewel het nu beter betaald wordt dan toen ik aankwam (ik kreeg R8500). Ik ben er bij kelly/IBM op een lullige manier uitgetrapt maar heb er 16 maanden gewoont. Ik was nog nooit in south africa geweest maar ik wist waar ik op gesolliciteerd had. JE MOET GEWOON HEEL SIMPEL DE HELE DAG TELEFOON OPNEMEN. Ga niet denken dat het leuk werk is, en ja je bent een nummertje. er werken 3000 mnsen op het terrein. Tuurlijk binnen 2 weken wist ik al dat het werk saai is en dat het management waardeloos is. Desondanks heb ik een geweldige tijd gehad. Elk eerste weekend na payday trok ik er op uit. de mensen zijn juist supervriendelijk. het eerste wat mn terug in nederland opviel was hoe sjaggie iedereen je aankijkt. Heb echt heel veel gezien. Ben meerdere keren in durban geweest. een stuk of 7x in cape town. drakensberg, swasieland, botswana. Ik heb de gardenroute gedaan, bij sabie/nelspruit geweest. oppikoppi (het grootste festival van s-a) 2x gedaan. echt een supertijd gehad. en ook heel veel broodjes pindakaas gegeten (was na 2 weken blut maar wist waarom) maar dus met minder geld dan andere krijgen. Vergeet niet dat is in een andere cultuur bent, waar andere normen en waarden gelden. hier moet je je aan aanpassen en als je mensen uit nederland mist, tja of over je heimwee heenzetten of huilend naar huis. Ik heb voor het eerste gekozen en een geweldige tijd gehad. vergeet dus niet dat het geen europa is! Ik heb nu een 2de land. Ben welkom bij heeeel veeeel mensen en er geen moment spijt van gehad! Hoewel kelly/IBM echt waardeloos zijn. komen hun afspraken niet na. maar nooit problemen met mn geld gehad. overuren gewoon uitbetaald. Als jullie een andere job er vinden laat maar weten.([EMAIL=“rob_bakker_1982@hotmail.com”]rob_bakker_1982@hotmail.com) Ben nu een weekje terug in Nederland en kan niet wachten om er weer vandoor te gaan!!

Groeten ROb

bobeau,

Goed om te horen dat je juist de positieve dingen uit je ervaringen hebt gehaald. Je hebt er gwoon het beste van gemaakt en ik kan je vertellen dat je Zuid Afrika NOOIT meer zult vergeten. Het blijft altijd in je hart, de mensen, de vriendelijkheid, tevredenheid met veel minder…land, dieren, liefde. Leuk dat je ook in Durban bent geweest en Cape town,swasieland etc…supergaaf toch? Het is inderdaad een verschil als je terugkomt in Nederland met hoe ontevreden en agressief wij zijn tegen over elkaar in vergelijking met Zuid Afrika.

Zuid Afrika is waar mijn hartje het snelst klopt en waar ik gewoon diep kan inademen.

Mooi om te zien dat er nu al zoveel reacties zijn op dit forum…erg leuk.
Het is alweer een tijd terug dat ik het forum startte :slight_smile:

Het leven gaat om voelen, genieten, ontdekken en most of all om uit alle ervaringen, positieve dingen te halen. Het leven is 1 grote ontdekkingsreis.

Kirstentje

Dat jouw relatie voorbij is dat komt niet doordat jij bent weggegaan.
Als de persoon waar jij van houdt of andersom weggaat dan spreek je niet van volhouden. De liefde moet gewoon sterk genoeg zijn om dit te overwinnen.
Ik ben 1 jaar weggeweest en daarna nog eens 6 maanden maar ondanks dat het moeilijk was voor mij en mijn vriend zijn we elkaar blijven steunen en wisten dat dit gewoon deel uit zou maken van onze individuele ontwikkeling.
Iemand die echt van jou houdt staat jou ontwikkeling, jouw drang om te ontdekken, niet in de weg. En volhouden? wat moet je volhouden…je mist elkaar gewoon enorm maar dat heeft niets met volhouden te maken. Het klinkt misschien een beetje hard maar misschien waren jullie gewoon niet ment to be?
Ik begrijp dat het voelt alsof jullie elkaar hebben verloren doordat jij een ontdekkingsreis bent gaan doen maar geloof me, jij bent alleen maar meer geworden wie je nu bent en de mooie herinneringen moet je koesteren.

Maar goed, tijd heelt alle wonden.

Ik hoop toch dat jullie allemaal mooie herinneringen van Zuid Afrika hebben want het is echt een ruwe diamant.

Groetjes Joyce

Hey Mensen,

Ik ben nu in Afrika, al een maandtje of 6…
bevalt prima, weet niet waar die andere over zeuren…
maar je moet gewoon goed opletten of je geld wordt uitbetaald en je overuren, maar dat moet je in nederland ook…

De mensen zijn hier wel relax.
Hey Rob?? hoestie in Nederland… :arrow::arrow::arrow::arrow: :SOUTHAFRI

ff antwoorden op je vraag je hebt geen rijbewijs ik ook niet… maar ik neem hier bijna iedere dag een taxi of anders rij ik met collega`s mee… maar goed wij wonen dan ook dichtbij het werk 5 minuten in een van de duurste wijken van Johannesburg, iedere dag wel een gunshot of 2 haha… maar ja dat krijg je he als ik in Afrika woont…

O, ja laatst nog een inbreker bij ons thuis heel gezellig, maar goed hou je ook wel. Ben nu in totaal 3 keer beroofd, tevens is al 2 keer ingebroken maar goed, heb een drive by shooting gezien.

maar voor de rest is het land is wel heel erguh mooi, Safari geweest, ga binnekort op een olifant rijden in Zimbabwe. Jaja binnenkort nog naar Madagascar heen dus als je hier bent kun je opzich wel dingen doen.

Je loon is helaas niet het mooiste plaatje van dit verhaal maar ja met een beetje over uur kun je ongeveer hetzelfde verdienen als in Nederland als je voor een Callcenter werkt dus valt allemaal nog wel mee…

Taxis zijn vrij prijzig maar ze hebben een goed systeem om met de Black Taxis te gaan kost ongeveer 70 eurocent maar ja dan weet je niet zeker of je aankomt… overdag geen probleem je weet toch waar je heen gaat maar nachts haha… maar de gewone taxi`s vragen voor een ritje van 10 minuten 4 euri :retard: hahaha…

Stappen kun je hier opzich wel maar je niet mijn muziek SPEEDCORE 4 life… maar goed wel een beetje TERREUR…

Het werk is gewoon het Callcenter werk wat je normaal moet doen…

maar goed als je wilt weten wat wij hier allemaal beleven check het ff op Fuckkick.hyves.nl of anders kom je ff langs in Zuid Afrika…

Zijn er nog mensen die 15 januarie moeten beginnen bij ibm?

groetjes Lorena

Hey iedereen,

Ik had vorige week een mailtje gekregen van ene Rudy de Sutter, om in ZA te gaan werken, maar om welke functie het ging stond er niet duidelijk bij. Is dat voor iedereen hetzelfde?
Ik vind het allemaal nog al raar, en werd wel overweldigd door het aanbod.
Zag het eerst wel zitten, maar na al die redelijk negatieve reacties en verhalen begin ik wel men twijfels te krijgen.
Heeft er iemand nog rond deze tijd zo een mailtje gekregen?

Groetjes Kim (k-ellogs)

Hey kim

ik heb ook een mailtje gehad van rudy de sutter hierop heb ik een afspaak gemaakt voor een interview die had ik vorige week dat is inmiddels goed verlopen, ze zijn nu bezig met security check dus dat is even afwachten
ik denk wat betreft negatieve reactie dat je die bij elk bedrijf wel mensen
vind die het werk niet leuk vinden of ontevreden zijn zo be it

ik zie het als een manier om diploma en certificaten te halen die je later weer in nederland of ergens ter wereld een betere baan kunnen opleveren
tevens is me verteld dat je ook naar verloop van tijd in dienst komt bij ibm zelf

beter weten hoe het is dan spijt hebben dat je het niet gedaan hebt

Carl

legio patria nosta

Hallo,

Ik heb ruim 1 ½ jaar voor IBM via Kelly gewerkt en ik moet zeggen dat niet alles hier helemaal altijd correct weergegeven wordt.
Oke ik kan ook veel negatieve dingen bedenken over Kelly werkwijzes, maar er zijn ook veel positieve dingen die ik heb meegemaakt en ik heb dus absoluut geen spijt van m’n beslissing gehad om te gaan.

Allereerst je solliciteerd op een call center baan ! Op een IT call center baan nog wel, terwijl je je afvraagd waarom ze je hebben aangenomen terwijl je de ballen verstand hebt van IT !!! (moet toch wel een lichtje gaan branden dat je call center baantje dan niet van hoog IT nivo kan zijn huh ?).

Ja tuurlijk komt je in het begin zeker bedrogen uit nadat je je contract met Kelly hebt getekent…tenminste als je een werkvakantie verwacht met veel zuipen en feesten en dat je mag komen en gaan op werk wanneer jij wil (moet je in NL of BE eens proberen ! je staat binnen een dag weer buiten als je met een dronken kop 2 uur te laat komt opdagen. De regel bij Kelly is dat je 3 waarschuwingen krijgt en dan naar huis wordt gestuurd….eeeehhh ik ken mensen die tientallen waarschuwingen hebben gehad en zeker een jaar nog volgehouden hebben).

Ja, het salaris is laag wat er geboden wordt, maar het is genoeg om je huur te betalen en een auto (het geld dat je in NL met je call center baantje verdiend kan ook nooit meer zijn dan genoeg om je huur en auto te betalen……)
Daarom advies neem spaargeld mee om te kunnen reizen, want het salaris is genoeg om normaal te kunnen leven (en nog steeds 3x per week normaal uit te gaan in een restaurant)

Ik ben gewoon op kosten van Kelly toen mijn jaar om was naar NL gevlogen en ben weer terug gekomen naar Africa. Alles was gewoon betaald en geregeld.
Alleen toen ik na 4 maanden alsnog besloot om wat anders te gaan zoeken toen moest ik wel de advocaat en de visumkosten van de verlening betalen (R2500 totaal).
Bij mijn verleningscontract had ik laten schrappen dat ik mijn vliegticket moest terugbetalen en daar hebben ze zich gewoon aan gehouden.

We hebben 4 verschillende Kelly”vrouwtjes” gehad in die 1,5 jaar tijd en ik heb 4x vanalles opnieuw aan moeten leveren omdat ze steeds weer vanalles kwijt waren……maar ach ik heb daar ook voordeel van gepakt hoor….heb dubbel zoveel vakantiedagen gepakt want ze waren ook steeds m’n vakantieformulieren kwijt dus kon de opgenomen dagen gewoon weer opnemen :wink:

Je moet de baan aannemen en naar Africa komen alleen als je niet er teveel van verwacht en het gewoon het land wil zien…simpel…
Johannesburg is een rot stad, dus zorg dat je elk weekend wat te doen hebt. Ik heb zowat om het weekend gereisd…en veel van Zuid-Africa kunnen zien en de omringende landen…

Hoi rooikat

hoeveel geld raad je aan om mee te nemen voor je naar zuid afrika
gaat en hoeveel hou je gemiddeld over als je vaste kosten ( huis, auto ) heb betaald

Carl

Hey allemaal

ik ga 12 februari naar Johannesburg ook werken bij de “Techical helpdesk support” van IBM,
ik heb er heel veel zin in maar nog steeds opzoek naar een goed guesthouse, iemand nog tips ?
graag

mzzl!

@CarlBrewster

Ik had 4000 euro spaargeld mee en daarmee heb ik samen met mn ontvangen salaris veel mee kunnen reizen…

vooral de 1e 3 maanden is het eventjes wennen met het geld omdat je dan een huis moet zoeken en mogelijk spullen moet kopen…er blijft dan weinig van je salaris over aan het eind van de maand.

@joeri…je krijgt van kelly toch een B&B voor de 1e maand ? eenmaal hier kan je pas zoeken hoor.

@Rooikat… Kelly zegt dat ik voor de eerste maand zelf een B&B moet vinden en betaalen dus van krijgen is helemaal geen spraken kijk maar: http://www.kellysouthafrica.com/3.htm#accomodation
maar ken je er toevallig 1? want ik heb nogsteeds niets gevonden :frowning:

joeri18

ik ben door ibm er op gewezen dat de eerste maand door hun word geregeld
ps hoeveel bieden ze jouw voor je contact ?

carl

Hoi hoi

Ik vertrek woensdag aanstaande, dat werd echt tijd, heb het een paar keer
moeten uitstellen, wat betreft huisvesting, ik heb ook van kelly gehoord dat je het zelf moet regelen, hun geven je alleen een aantal websites waar je een keuze uit kunt maken.

Z’n r nog mensen die woensdag gaan?

Groetjes

Lorena

Ai ! als ik jullie was zal ik wel even checken of je nu onderdak hebt als je hier aankomt…en dat trouwens je vervoer geregeld is van en naar IBM…want even de bus pakken is er niet bij hoor…

na lang twijfelen dan toch ook maar mijn reactie:
ik heb ook mijn jaar niet afgewerkt, helaas want had wel gewild. Er wordt je in het begin veel beloofd, en dat ze je naar je mond praten en dus vertellen wat jij wil horen is schering en inslag. Rudy (overigens een fijne man) is een headhunter die niet rechtstreeks voor IBM noch voor Kelly (interim waar je niet omheen kan) werkt. Hij mag en kan je dus helemaal niets beloven!!! Zo zou er voor mezelf een maand gratis in een B&B voorzien zijn, hulp bij het zoeken van een huisje, gratis opleidingen enz, van sommige anderen hoorde ik zelfs dat er vliegtuigticket(s) zouden zijn aangeboden … geloof er niets van! Ga met de gedachte naar daar dat je heel de dag telefoons moet aannemen (soms wel 50 en meer op drukkere momenten afhankelijk waar je zit.)

Als je technische kennis bezit moet je geluk hebben om op een technische desk terecht te komen; anders kwijn je weg zonder ook maar iets bij te leren. Daarom dat ik iedereen zou afraden om enkel naar daar te gaan om IBM op het CV te hebben, zulke jobjes kan je hier ook krijgen, je wordt pakken beter betaald, en je zit niet op 11000 km van je familie en vrienden.
Het loon, tjah, voor minder dan 10.000 Rand zou ik niet naar daar gaan, uiteraard zijn sommige dingen goedkoper, maar andere dingen dan ook weer niet !!! denk daar aan, je zal maar net toekomen als je ook eens af en toe gaat stappen.

Verder is Kelly en de managers van IBM niet te vertrouwen, zolang alles goed met je gaat zijn ze blij. Vanaf er iets misgaat proberen ze je nog meer te beloven om je toch te houden, doch komt er nooit iets van in huis. Hoe langer ze je verblijf kunnen rekken hoe beter. En als je dan toch naar huis gaat voor het einde van je termijn dan geef je gewoon je laatste maandloon af en hoop maar dat het genoeg is. Ik heb er spijt van dat ik zo gedaan heb; had beter gewoon vertrokken zonder boe of ba.

Huisvesting en auto’s zijn over het algemeen enorm duur, zeker als je borg moet betalen. Kelly biedt een lening aan tegen (uiteraard!) woekerinteresten. Zorg ook dat je snel vriendjes maakt, je zal ze nodig hebben als je uit de B&B bent en iets zoekt om (samen) te wonen ( B&B zijn overigens over het algemeen niet zo fantastisch en redelijk duur, R 3000 voor een kamertje zonder prive) …

Dus wil je avontuur, de wereld zien en wil je daar een opoffering voor maken (constant telefoons, strikt toezicht op je doen en laten op internet -msn is voor 90% van de desks uit den boze, net als internet zelf trouwens -, dan moet je gaan … wil je enkel voor IBM werken en geef je niks om afrika blijf dan aub thuis want je gaat je snel ongelukkig voelen. zoals gezegd kan je beter hier je carriere uitbouwen en doorgroeien in eigen land, of europa …

uiteraard kan ik hier geen boek schrijven, al heb ik er wel het nodige materiaal voor :slight_smile: contacteer me ook maar als je specifieke vragen hebt; zo hoor je ook ervaringen van meerdere mensen. En nee … het is zeker ook niet allemaal slecht, al lijkt het hier mss wel zo … het is vooral wat je er zelf van maakt, en zolang je er vooraf je niet teveel van voorstelt … Bij vragen, roep maar via PB want ik zou hier toch ook zo vaak niet meer komen

Is het ook mogelijk een contract in Zuid-Afrika zelf te tekenen zonder tussenkomst van Kelly en company?