binnenkort ontvang ik een job offer voor de functie service desk medewerker bij IBM na een screening en sollicitatie gesprek.
na wat research over deze functie kwam ik op deze site terecht met wat oude topics waarin ik een aantal goede maar ook een hoop slechte ervaringen tegenkwam.
ik vroeg mij af of er momenteel nog users actief waren op dit forum die ook gewerkt hebben in Johannesburg bij IBM, en hoe dit was… ik ben benieuwd!
Ben je toevallig nog steeds bezig met die functie bij IBM?
Ik heb nu ook een aantal interviews gehad en heb morgen mijn laatste gesprek…
Ik zou graag willen weten of jij het gaat doen.
ook ik ben bezig. Heb mijn job offer vorige week ontvangen en ben nu alles in gang aan het zetten en te regelen. Is het bij jou gelukt? Ben je aangenomen? Zou graag in contact komen met je als dat zo is.
Ik en een vriend hebben ook gesolliciteerd naar de functie. Kwa werk heb ik een idee wat ik kan verwachten aangezien ik zelf op een internationale helpdesk gewerkt heb.
Het loon bedraagt volgens de vacature tussen de 10 en 13K rand (zou eventueel x2 zijn als mijn vriend ook aangenomen word en we samen een kamer/huis huren). Gezien mijn ervaring en certificering zou ik er mogelijk nog iets meer uit kunnen krijgen, of staan de bedragen vast?
Ook las ik iets over house sharing met zwembad en al… Is dit echt rendabel met dit loon?
Almost sounds to good to be true!
Heb al rondgeneusd in de andere topics, alleen deze stammen meestal uit 2006/2008.
Ben wel toe aan nieuwe ervaring, dus het idee staat me wel aan. Maar ik wil wel weten wat voor soort leven ik daar kan verwachten voor minimaal een jaar.
Volgens mij staan de lone. Vast. Me kan proberen een goedkoop onder komen te zoek.
en elk weekend weg gaan in de natuur. De leven Stijl is zo anders dan in NL. Altijd naar buiten. Helaas is het strand niet dicht bij, maar wel Bergen en wild Parken.
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen die net terug zijn, of er nog zitten. Ik stuit echter op hetzelfde probleem. Allemaal reacties uit 2006-2008. Iemand een linkje die ik over het hoofd heb gezien misschien?
Hallo, dit forum is inmiddels alweer van een aantal maanden terug maar ben benieuwd of jullie er inmiddels zitten?
ik ben bezig met de laatste stappen om het visum aan te vragen en vroeg me af hoe het leven daar is.
Hallo Junotje,
Heb je al reacties gekregen? Ik ben ook bezig met dit spannende traject, maar ben 50+ en vroeg me af of er ook wat oudere mensen daar zijn.
Gaat het allemaal door voor jou ?
inmiddels ben ik ruim 3 maanden in Johannesburg. Het leven is hier heel anders dan in Nederland. Helaas begint het inmiddels wat kouder te worden, maar het is nog steeds prima weer. Het werk is relaxt en Betsy0, je hoeft niks te vrezen qua leeftijd. Ik ben ook bijna 50 en toch heb ik de stap ook genomen. Er zijn er wel een paar meer die de 50 gepasseerd zijn. Verder zijn er natuurlijk veel jongeren, die van stappen houden. Een aantal gaat in het weekend vaak hikken.
Wat het salaris betreft, je kunt er van rondkomen, ik heb zelfs een oud aftands autootje gehuurd. Maar als je in de weekenden echt veel dingen wil gaan bekijken is het misschien toch handig om ook wat spaargeld mee te nemen. Een weekje naar het Krugerpark zal er niet in zitten van dit salaris. Maar een keertje stappen en af en toe uiteten, ja hoor. Dat kan best.
Mensen die hier komen huren vaak met meerderen een huis, om de kosten te drukken. Ik heb een kamer gehuurd bij een ‘landlady’. De kamer is van mij, de badkamer moet is soms met iemand delen en ik geloof dat ik zo’n beetje de enige hier in huis ben, die kookt.
Loger in net Krigerpark is echt nirt duur hoor Probeer met een paar te gaan om de reiskosten te drukken. Kijk op sanparks site. Echt heen gaan. Is een geweldig,park en dat is Zuid Affika. Zou zonde zijn als je er niet geweest ben. Sucs6 met alles en de winter, maar die komt pas in mei, juni …dus geniet.
Leuke reacties allemaal, @vakantievretertje bedankt voor de gedetailleerde toelichting, heel goed!
Ik vraag me af waar de wat minder positieve reacties staan, want die moeten er toch ook zijn?
Ja hoor, die reacties zijn er ook. Maar die zul je hier niet zo snel vinden van mensen die bij IBM werken… Die komen waarschijnlijk later als ze weer in NL zijn.
Kunnen jullie ook vertellen wat voor een contract jullie krijgen? Is het tijdelijk?
Of kan men dit voor jaren doen? En wat met vakantiedagen?
Kan men er een ‘vast’ contract krijgen?
Moet je zelf voor je visum zorgen of doen zij dat?
Baie dankie
hi Astrix en de rest. Het contract is tijdelijk voor een jaar bij mij, maar ze willen nu al dat ik twee jaar blijf. Ik ben nog niet zover dat ik visum heb, zij zorgen voor de randvoorwaarden, maar volgens mij moet je het hier in NL zelf bij de ambassade regelen. Wat mij tegenhoud en ik nog aan het uitzoeken ben, is dat wanneer je terugkomt je nergens recht op hebt qua WW alleen Bijstand als je geen andere baan hebt. Vraag me af hoe de ervaringen van anderen zijn.
Ik heb veel ervaring met werk en veiligheid in Zuid Afrika.
Vergeet niet de werkeloosheid is veel hoger dan de officiële cijfers, sommige dorpen hebben een werkeloosheids- cijfer van 90%, 10% werkt voor de staat of een bank.
Salarissen zijn erg laag je kan er niet van sparen. Het was altijd een uitstekend land maar de onveiligheid is sterkt toegenomen.
Zelfs je aow in NL houd op voor de tijd dat je weg bent.
Zeer slechte medische voorzieningen als het het niet particulier verzekerd heb.
Een gewone reisverzekering is meestal niet voldoende.
Keith, bedankt want het is handig om ook de mindere kanten van het werken in SA te horen. Zeker van iemand die ervaring heeft. Het is denk ik een keuze tussen avontuur en zekerheid. Maar ja, even in het weekend een wildpark bezoeken, tja …
Gezien dat ik nog in een afwikkelingsfase met huidige werkgever ben, zal dat niet voor 1 oktober zijn. Ik denk er serieus over om eens daar te gaan kijken (vrijblijvend). Nu ik nog geld heb haha, maar weet niet of men dat op prijs stelt. Het avontuur blijft aantrekkelijk. Wanneer ga jij, Astrix?