3 Maanden werken in Johannesburg

Goedenavond,

Ik ben Sander Deen en ik heb vandaag de vraag van mijn oud werkgever gekregen of ik aankomende maandag voor 3 maanden naar J’Brug wil komen om een project uit te voeren.

Dit komt er kort op neer dat ik morgen een definitief voorstel krijg en dan nog 2 werkdagen heb om het een en ander te regelen en uit te zoeken. En aangezien Zuid Afrika nooit op mijn lijstje heeft gestaan heb ik mij er nooit in verdiept.

Ondertussen heb ik het met 3 mensen besproken en ondanks dat iedereen het met mij eens is dat het een prima uitdaging is krijg ik wel allemaal verhalen over criminaliteit en dergelijke te horen. Binnen 8 uur is mijn uitdaging omgeslagen in een of andere horror trip :slight_smile: Zouden jullie aan kunnen geven wat de do’s en dont’s zijn? Wat moet ik verwachten van de bevolking? Is het land nog altijd wit/zwart bepaald? en hoe kijken ze tegen mij aan als blanke?

Daarnaast had ik nog een aantal praktische vragen.

• Heb ik een visum nodig?
  • Ik zal mijn oud werkgever als ZZper vanuit Nederland facturen heeft iemand daar ervaring mee?
  • Mijn opdrachtgever regelt de accommodatie, waar moet ik rekening mee houden? ik ga er vanuit dat een multinational mij niet zomaar ergens dumpt waar ik de straat niet over kan maar vind het wel handig om te weten wat de betere wijken zijn zodat ik weet wat ze aanbieden.
  • Ik heb begrepen dat beveiligde woonparken schijnveiligheid bied, waarom precies?
  • Hoe zit het met vervoer? Zijn de taxi’s er toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar?
  • Men raad mij af een auto te huren of kopen aangezien je bij het stoplicht beroofd word of dat je van de weg af gedrukt word om je zo te beroven. Klopt dit?

Hopelijk kunnen jullie mijn zorgen wat weg nemen en mij wat zoektijd besparen op het internet :slight_smile:

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Grts
Sander

Zouden jullie aan kunnen geven wat de do’s en dont’s zijn?

-Niet snachts alleen over straat lopen, geen slechte wijken opzoeken, ook niet overdag en zwaai niet met dure spullen of geld. Heel makkelijk eigenlijk: Gedraag jezelf zoals je in de Bijlmer ofzo zou doen. Dan is er geen probleem. Er zijn voldoende goede wijken waar je veilig bent en lekker naar een restaurantje of een cafetje kan hoor.

Wat moet ik verwachten van de bevolking? Is het land nog altijd wit/zwart bepaald? en hoe kijken ze tegen mij aan als blanke?

-het racisme is er nog altijd maar meer verborgen. mijn ervaring is dat zwarten en blanken minimaal mixen in hun priveleven. Je weet niet met wie je aanpapt als naieve buitenlander… verder is iedereen wel vriendelijk en open hoor, blank of zwart.

• Heb ik een visum nodig?

nee, je werkt voor jezelf als ik het zo begrijp. Gewoon op een toeristenvisum naar binnen gaan, je kan dan geloof ik 3 maanden blijven en 1 maal verlengen. Dat moet je wel snel doen, schijnt lang te duren. Als je op een werkvisum moet gaan werken dan ben je veel te laat, dat duurt een tijd.

• Ik zal mijn oud werkgever als ZZper vanuit Nederland facturen heeft iemand daar ervaring mee?

waarom zou dat anders zijn dan vanuit NL? Rekening opsturen en cash innen toch?

• Mijn opdrachtgever regelt de accommodatie, waar moet ik rekening mee houden? ik ga er vanuit dat een multinational mij niet zomaar ergens dumpt waar ik de straat niet over kan maar vind het wel handig om te weten wat de betere wijken zijn zodat ik weet wat ze aanbieden.

Johannesburg heeft veel goede maar ook veel slechte wijken, en dan heb je weer goede wijken die in de buurt van slechte wijken liggen en daarom ook niet compleet aan te raden zijn. Heel globaal gezegd: Blijf weg bij Johannesburg centrum, kijk of je iets kan krijgen in Sandton of Bryanston. Dat zijn de beste wijken in/rond het centrum. Randburg is ook nog wel te doen. Verder zijn er veel buitenwijken waar ik weinig van weet.

• Ik heb begrepen dat beveiligde woonparken schijnveiligheid bied, waarom precies?

Nou schijnveiligheid, je hebt een bewaker maar wie zegt dat die niet ‘in dienst’ is van een stel dieven? Misschien heeft een bende inbrekers wel zelf een huis gehuurd in je bewaakte woonwijkje en hoeven ze dus helemaal niet eerst langs de slagboom… Het geeft een bepaalde mate van veiligheid maar je moet zelf blijven nadenken. Niet denken dat in een bewaakt gebied niets gebeurt.

• Hoe zit het met vervoer? Zijn de taxi’s er toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar?

Ja taxis van bepaalde taxicentrales zijn doorgaans wel OK. Neem de taxibusjes niet (soort openbaar vervoer, van die witte toyota busjes), das niet veilig.

• Men raad mij af een auto te huren of kopen aangezien je bij het stoplicht beroofd word of dat je van de weg af gedrukt word om je zo te beroven. Klopt dit?

Nee. Tenminste, het kan natuurlijk gebeuren, maar je moet juist wel een auto hebben. Anders moet je altijd met de taxi, of zit je savonds altijd thuis. Overdag is een auto prima veilig, mits in goede wijken. Snachts niet stoppen voor een stoplicht. Goed kijken en langzaam doorrijden. Nooit gehoord dat iemand van de weg werd gedrukt. Als je savonds met pech komt te staan moet je wel opletten. Een lekke band bijvoorbeeld niet direct vervangen, rijdt naar een veilige plek of naar huis.

Eigenlijk heel kort door de bocht: Voordat ik naar Johannesburg ging kreeg ik ook allemaal vreselijke verhalen te horen. Veel mensen hebben hun mening klaar maar mij werd duidelijk dat dit doorgaans mensen zijn die verhalen van anderen napraten maar zelf nooit in ZA zijn geweest. Het is niet zo erg als veel mensen zeggen, je kan er heel prima lekker relaxed leven. Maar, er is zeker veel criminaliteit: Je moet altijd opletten en nadenken of iets verstandig is. Zorg dat de beveiliging van je huis op orde is, neem meer maatregelen dan wat je in NL doet. Vertrouw niemand blindelings, je weet niet met wie je omgaat.

Ik ben inmiddels weer vertrokken uit Johannesburg, maar er zitten een aantal mensen op dit forum die er nog steeds wonen. Misschien hen aanspreken. Thatch22 kan je wellicht verder helpen…

Ik ben het wat dat betreft helemaal met Martijn eens. Ja, er is criminaliteit, maar doorgaans niet zo erg als dat mensen zeggen dat het is. Vaak worden deze verhalen de wereld in geholpen door mensen die er zelf nog niet zijn geweest.

Gebruik je gezonde verstand, dan ben je al een heel eind.

Hi Sander al een paar geprobeert hier wat te schrijven, maar dat lukt even niet. Dus komt nog.

groet uit de warmte, Annemieke

Hoi Sander, ga het weer proberen.

officieel mag je dus niet op een toeristen visum werken. Maar ja als je niet gesnapt word, gaat het, maar mochten ze omje werkvergunning vragen dan heb je een groot probleem. Kijk hier voor alle info. South African Government | Let's grow South Africa together

ZA is een geweldig land, lieve mensen, heerlijk weer en zeer mooie natuur en parken met de dieren. Ja er is criminaliteit zeker weten. Maar het meeste in de slechte wijken en de township, dar kom je dus niet. Maar ook in NL heb je die gebieden.

Een auto is hier een must, ( dus onderhandel zeker dat je een Auto ter beschikking krijgt, is hier zeker geen luxe ) want het openbaar vervoer is vreselijk of niet bestaand. In de stad zijn er wel lijn bussen. Maar daarbuiten dus niet. Weet je al waar je gaat wonen en werken?

en berooft worden bij stoplichten ja dat kan, maar je moet altijd altijd alles goed in de gaten houden en zeker niets kopen bij die straatventer die overal staan. Raampjes dicht. En na al die jaren hier hebben wij het nog nooit meegemaakt.

En auto rijden hier gaat makkelijk wel aan linker kant, maar dat went zo. En als het donker is kan je best autorijden, als je maar waar. En door rijden dan bij de stoplichten is echt verboden, alleen niet als je het niet vertrouwt mag het. Als er meer verkeer op de wegis, is het zeker geen probleem om te rijden. Wij rijden vaak in het donker, anders kan je ,s avonds niet uit of zo. Het is hier namelijk vroeg donker ( ook in de zomer) staks in de winter al rond 17’30 uur. Ja winter straks, overdag heerlijk weer met boven de 20 graden en alleen maar zon en geen regen. ,maar zoda die zon weg is, kan het erg koud worden en zelfs nachtvorst. Joburg ligt op 1600 m namelijk. En heeeel soms een beetje sneeuw, zoals afgelopen augustus. Maar is ook zo weer weg. Dus neem zeker warme kleding mee. Ook in de huizen geen verwarming dus koud binnen, je kan een electrische kachel,of een lachel op gas gebruiken om het warm te houden.
Je zal zien datidereen met zijn jas aan in de restautants en bars zit. Ja, het eten is hier heerlijk en goed en zeker goed koop. In Sandton is alles duurder dat wel. Omdat het zaken centrum is namelijk.

en als je afrekend doe je er altijd 10% bij.

inderdaad de secure estates, vinden wij ook , hebben schijn veiligheid, met bewakers en pasjes. Wij wonen daar zeker niet, dus hebben zelf de veiligheid in de hand en weten wie op,ons terreinmhoren en wie niet Je moet hier gewoon niet naief zijn en op je instinten vertrouwen. Klinkt allemaal misschien zwaar, maar valt echt mee hoor. Je kan overal heen rijden. En straks zeer mooie trips,maken in het weekend om het land te gaan zien. Zeker gaan doen.

Neem gerust contact met me op als je meer wilt weten, ook als je in ZA bent. En woonruimte heb ik ook voor je eventueel.

Groet uit de hitte

Annemieke

O ja, denk er om, dat het toeristen visa 90 DAGEN geldig is ( is niet hetzelfde als 3 maanden) ga je te laat weg, dan moet je een geld boete betalen.

Hoi,

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reactie en aangeboden hulp.
Hier maar eens een kleine update. En die is dat ik er eigenlijk niets meer over gehoord heb.

Op het ene moment moest ik er afgelopen dinsdag zijn en op het andere moment is er geen enkele vorm van contact meer.

Dus eigenlijk ga ik er vanuit dat het niet meer door gaat. Iets wat ik belachelijk en respectloos vind. Helemaal omdat ik tot 3 maanden geleden nog voor het bedrijf in Nederland werkte (5 jaar). Maar ach… thats life

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en mocht er verandering zijn dan laat ik dat zeker weten :slight_smile:

Grts
Sander