Zouden jullie aan kunnen geven wat de do’s en dont’s zijn?
-Niet snachts alleen over straat lopen, geen slechte wijken opzoeken, ook niet overdag en zwaai niet met dure spullen of geld. Heel makkelijk eigenlijk: Gedraag jezelf zoals je in de Bijlmer ofzo zou doen. Dan is er geen probleem. Er zijn voldoende goede wijken waar je veilig bent en lekker naar een restaurantje of een cafetje kan hoor.
Wat moet ik verwachten van de bevolking? Is het land nog altijd wit/zwart bepaald? en hoe kijken ze tegen mij aan als blanke?
-het racisme is er nog altijd maar meer verborgen. mijn ervaring is dat zwarten en blanken minimaal mixen in hun priveleven. Je weet niet met wie je aanpapt als naieve buitenlander… verder is iedereen wel vriendelijk en open hoor, blank of zwart.
nee, je werkt voor jezelf als ik het zo begrijp. Gewoon op een toeristenvisum naar binnen gaan, je kan dan geloof ik 3 maanden blijven en 1 maal verlengen. Dat moet je wel snel doen, schijnt lang te duren. Als je op een werkvisum moet gaan werken dan ben je veel te laat, dat duurt een tijd.
- Ik zal mijn oud werkgever als ZZper vanuit Nederland facturen heeft iemand daar ervaring mee?
waarom zou dat anders zijn dan vanuit NL? Rekening opsturen en cash innen toch?
- Mijn opdrachtgever regelt de accommodatie, waar moet ik rekening mee houden? ik ga er vanuit dat een multinational mij niet zomaar ergens dumpt waar ik de straat niet over kan maar vind het wel handig om te weten wat de betere wijken zijn zodat ik weet wat ze aanbieden.
Johannesburg heeft veel goede maar ook veel slechte wijken, en dan heb je weer goede wijken die in de buurt van slechte wijken liggen en daarom ook niet compleet aan te raden zijn. Heel globaal gezegd: Blijf weg bij Johannesburg centrum, kijk of je iets kan krijgen in Sandton of Bryanston. Dat zijn de beste wijken in/rond het centrum. Randburg is ook nog wel te doen. Verder zijn er veel buitenwijken waar ik weinig van weet.
- Ik heb begrepen dat beveiligde woonparken schijnveiligheid bied, waarom precies?
Nou schijnveiligheid, je hebt een bewaker maar wie zegt dat die niet ‘in dienst’ is van een stel dieven? Misschien heeft een bende inbrekers wel zelf een huis gehuurd in je bewaakte woonwijkje en hoeven ze dus helemaal niet eerst langs de slagboom… Het geeft een bepaalde mate van veiligheid maar je moet zelf blijven nadenken. Niet denken dat in een bewaakt gebied niets gebeurt.
- Hoe zit het met vervoer? Zijn de taxi’s er toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar?
Ja taxis van bepaalde taxicentrales zijn doorgaans wel OK. Neem de taxibusjes niet (soort openbaar vervoer, van die witte toyota busjes), das niet veilig.
- Men raad mij af een auto te huren of kopen aangezien je bij het stoplicht beroofd word of dat je van de weg af gedrukt word om je zo te beroven. Klopt dit?
Nee. Tenminste, het kan natuurlijk gebeuren, maar je moet juist wel een auto hebben. Anders moet je altijd met de taxi, of zit je savonds altijd thuis. Overdag is een auto prima veilig, mits in goede wijken. Snachts niet stoppen voor een stoplicht. Goed kijken en langzaam doorrijden. Nooit gehoord dat iemand van de weg werd gedrukt. Als je savonds met pech komt te staan moet je wel opletten. Een lekke band bijvoorbeeld niet direct vervangen, rijdt naar een veilige plek of naar huis.
Eigenlijk heel kort door de bocht: Voordat ik naar Johannesburg ging kreeg ik ook allemaal vreselijke verhalen te horen. Veel mensen hebben hun mening klaar maar mij werd duidelijk dat dit doorgaans mensen zijn die verhalen van anderen napraten maar zelf nooit in ZA zijn geweest. Het is niet zo erg als veel mensen zeggen, je kan er heel prima lekker relaxed leven. Maar, er is zeker veel criminaliteit: Je moet altijd opletten en nadenken of iets verstandig is. Zorg dat de beveiliging van je huis op orde is, neem meer maatregelen dan wat je in NL doet. Vertrouw niemand blindelings, je weet niet met wie je omgaat.
Ik ben inmiddels weer vertrokken uit Johannesburg, maar er zitten een aantal mensen op dit forum die er nog steeds wonen. Misschien hen aanspreken. Thatch22 kan je wellicht verder helpen…