Johannesburg

Goedemorgen,

Mijn dochter loopt haar co schappen hier in Nederland. Haar laatste co schappen wil ze graag in Johannesburg gaan doen. Ze wil in december zich gaan orienteren daar. Ze kan bij familie van een vriend daar in huis. Deze familie weet voldoende over de plaats, daar ze er wonen. Maar toch zijn er twijfels over de veiligheid in Johannesburgh. Uiteraard kan ze alles aan die familie vragen, maar als je op een bepaalde plek woont, wen je aan bepaalde omstandigheden.
Is iemand misschien bekend in Johannesburg en zou je dan ook je ervaring kunnen delen?

Mvg Sonja

Hoi Sonja,

Ik kan je zorgen begrijpen. Vaak valt het “achteraf” allemaal mee.

Het kan daadwerkelijk gevaarlijk zijn in Joburg, het staat nog steeds hoog op de ranglijst van “gevaarlijke steden”.

Echter zijn niet alle delen gevaarlijk. Het noorden is over het algemeen veiliger dan het zuiden. Maar er zijn ook wijken waar je beter niet kunt komen, ook overdag niet.

Ondanks alle angstaanjagende verhalen (je hoort namelijk alleen de verkeerde/negatieve verhalen) zal het mij persoonlijk niet weerhouden om er niet naartoe te gaan. Met mij zijn vele anderen, die daar over denken. Maar er zijn echter ook veel mensen die zich er wel door laten weerhouden.

Toen ik 22 was heb ik er bijna 4 maanden gewoond en een tijd van m’n leven gehad. Het scheelt dat je dochter bij je familie terecht kan en waarschijnlijk zal je dochter hetzelfde gaan ervaren…en een tijd van haar leven hebben daar.

Ik heb zelf een poos in Johannesburg gewoond en heb er ook een hele mooie tijd gehad. Het is niet zo crimineel als veel mensen denken, al kan je niet zo achteloos leven als hier. Als je weet waar je wel en niet moet komen en hoe je te gedragen is het best te doen. Al ben ik ervan overtuigd dat als je lang genoeg blijft dat je iets mee zal maken ook al ben je voorzichtig. Je hebt niet alles in de hand.

Ik neem aan dat je dochter naar Johannesburg wil omdat je familie daar woont, anders kan ik Kaapstad aanbevelen. Het is iets minder crimineel en gewoon een mooiere omgeving. Al ligt Johannesburg meer centraal als je ergens naartoe wilt.

Wat Martin zegt, in sommige wijken is het stukken erger dan anderen. In welke wijk woont je familie?

Bedankt beide voor het beantwoorden van mijn vraag.
Welke wijk ze terecht komt, geen idee want het is niet mijn familie maar de familie van een vriend van haar. En zelf is ze daar ook nog niet achter.
Ze krijgt wel alle uitleg daar , wat ze wel of niet kan of moet doen.
Haar co schappen gaat ze daar ( als het bevalt ) in een ziekenhuis doen dat een universiteit voor haar regelt. Dat is ook de rede dat ze naar Johannesburg wil om dat die vriend van haar daar woont en ook geneeskunde studeert. En haar dan ook wegwijs kan maken.

Eerst maar afwachten of ze idd door zet die kant op te gaan. Ik ben bang van wel, want ze is begin dit jaar ook 2 en een halve maand in haar eentje naar Argentinie geweest voor een spaanse cursus. Dus meestal als ze wat in haar hoofd heeft zitten zet ze het wel door

Mvg Sonja

Dat Kaapstad veiliger is is een fabel!

Wij wonen al een tijd ten Noorden van Joburg, dus inmiddels weten we aardig waar wel en niet te gaan.

Maar diversen wijken van Jo burg zijn goed te doen. Als ze in een staats ziekenhuis stage gaat lopen, moet ze wel oppassen WAAR. Die staan namelijk niet altijd in de goede wijken. (Tembisa ziekenhuis zal ik niet aan aanbevelen bijvoorbeeld en de wijk Hilbrow ook niet.)

Eigen vervoer is ook belangrijk, want het openbaar vervoer is hier super slecht.
Zal van te voren toch meer info van die vriend gaan vragen en zeker waar ze stage gaat lopen.

scu6:zon02:

Goedemorgen,

13 December gaat ze 2 weken naar johannesburg, ik heb begrepen dat ze naar de wijk Santon gaat ( ik hoop dat ik dat goed zeg ).
Als het haar bevalt kan ze niet zomaar in ieder ziekenhuis haar co-schappen lopen. De universiteit waar geneeskunde aan verbonden is, die zoekt de plek voor haar uit en kan ze ook op de campus verblijven. Dus via Nederland ( AMC Amsterdam ) gaat het in samenwerking met de Universiteit daar.

Mvg

De wijk Sandton is een goede wijk. Daar wonen we aardig dichtbij.
Ik neem aan nog niet stage lopen, Vanaf 13 december is het bijna de de zomer school vakantie.

Goedemorgen,

Ze gaat 2 weken om zich te orienteren. De laatste maanden wil ze haar co-schappen daar gaan lopen . Dus nu twee weken vakantie om zich rond te leiden en dan een beslissing nemen en daarna moeten mensen van het AMC hier weer contact opnemen met daar i.v.m welke co-schappen hier heeft gelopen en wat daar de opties zijn.

Dank je wel in ieder geval voor je reactie.

Okay, Laat ze maar veel genieten hier in Z.A.:zon02:

Hallo allemaal,

om te beginnen mijn dank voor het posten van deze bruikbare info, dit word enorm gewaardeerd.
Ik ben zelf nieuw op dit forum en zie dat deze conversatie iets wat verouderd is. Desalniettemin doe ik een beroep op jullie ervaringen met IBM / Johannesburg. Ik sta op het punt voor tenminste 1 jaar af te reizen richting Zuid-Afrika via Randstad. Het lijkt mij een enorme uitdaging. Na jarenlange communicatieve en commerciele ervaring te hebben opgebouwd, zowel nationaal als internationaal, ben ik toe aan deze nieuwe uitdaging. Naar mijn mening een geschikte functie die naadloos aansluit op mijn kwaliteiten zodat ik deze vervolgens dan ook volledig kan benutten. Mocht er iemand dit lezen en mij informatie kan verschaffen over zaken zoals huisvesting, verdiensten, sfeer, openbaar vervoer, nachtleven, de stad en omgeving dan stel ik dit zeer op prijs. Mijn prive adres: merel.vogels@yahoo.com

Met vriendelijke groetjes, Merel