ik ben van plan om in feb 2010 een afstudeerstage te gaan doen in Zuid-Afrika. Echter hoor ik veel tegenstrijdige verhalen over de beste verblijfplaats. Johannesburg, Kaapstad maar ook Porth Elizabeth is populair.
I.v.m. de stage verblijf ik dus 3-4 mnd in dezelfde stad. Waar zijn de meeste mogelijkheden om dingen te zien en te doen in de weekenden e.d.? En wat is het leukst om zo lang te blijven?
Kaapstad. Jo-burg heeft de reputatie erg gevaarlijk te zijn. Port Elizabeth is een industrie stad. Ik heb er een week gezeild en het was prima uit te houden, maar als ik zou moeten kiezen, Kaapstad zonder twijfel. Stellenbosch (wijn) is dichtbij, de stad leeft en als jij een auto huurt voor een dag kan jij naar het Zuiden langs de kust om walvissen te bekijken. En natuurlijk table mountain beklimmen. Niet goedkoop, maar erg imposant: White Shark cage diving in Gansbaai.
Jo’burg heeft idd de (terrechte) reputatie. Wat veel mensen niet weten is dat Kaapstad statistisch gezien de meest criminele stad van heel Afrika was (2006). Natuurlijk vooral in de Cape flats, en zo heb je in Jo’burg ook slechte wijken.
Maar ook wijken waar het gewoon veilig is, en zelfs goed toeven. PE zou iig niet mijn eerste keuze zijn. Persoonlijk zou ik voor Kaapstad kiezen zeker ook ivm het uitgaangsleven
Momenteel woon ik voor een paar maanden in Kaapstad en het bevalt me echt super goed!! Met de andere twee plaatsen heb ik geen ervaring, dus ik kan geen vergelijking maken.
Het mooie aan Kaapstad vind ik wel dat je hier zowat alles kan doen wat je kan bedenken, voor iedereen is er wel wat: sport, natuur, uitgaan, cultuur, strand. Het feit dat het aan de kust ligt en je veel stranden hebt in de directe omgeving maakt het ook wel heel prettig (maar als je in februari komt zit het grootste gedeelte van de zomer er al weer op en ik heb gehoord dat de winters toch wel aardig koud kunnen zijn…)!
Wij wonen één jaar in Johannesburg, die ongelooflijk gevaarlijke stad …
tenminste als je alle boekjes en reportages moet geloven…
Het is een heel erg fijne stad met heel wat mogelijkheden en een prachtige natuur. Onze 3 kinderen gaan hier naar school kortom we wonen en werken hier zonder enig probleem. Het weer is het ganse jaar door schitterend. Ik wil deze ervaring ook even plaatsen naast de andere reacties.
Tinneke
Goed van je om dit even te zeggen. Want inderdaad niet de hele stad is eng en gevaarlijk.
Wij wonen net buiten Joburg in een natuurgebied (ik kan de stad zien liggen) en het is inderdaad schitterend om hier te wonen.
De mensen zijn aardig en vriendelijk, de natuur is geweldig, wij hebben heel veel verschillende soorten vogels op ons terrein.
groetjes uit Kyalami en je bent welkom om langs te komen!
:zon02:
Even iets rechtzetten: Walvissen zijn in februari niet meer te zien, alleen tussen juni en december.
Temperatuur van februari tot mei is nog prima in Kaapstad.
Verder sluit ik me aan bij de opmerking dat het er van afhangt wat je wilt. Kaapstad en omgeving is gevarieerder, Johannesburg en omgeving meer Afrikaans. Port Elizabeth is als stad minder interessant.
Port Elizabeth zou ik vermijden.
Johannesburg ken ik nauwelijks, dus geen oordeel daarover.
Zelf ben ik een Kaapstad fan, niet om gedurende lange tijd te verblijven, maar leuk voor het uitgaansleven en attracties.
Succes,
Jeroen
Villa Rustique gastenverblijf & restaurant
www.villarustique.co.za