Stage en werken in Kaapstad

Hallo,

Ik wil graag stage lopen in Kaapstad, maar ik ben nog niet goed op de hoogte van het land en de mogelijkheden. Mijn vriend gaat met mij mee, dus ik hoop voor hem tijdelijk werk te vinden. Hij is momenteel schilder en bezig met een cursus airbrushen, marmeren en grafisch ontwerpen. Weet iemand hoe moeilijk het is om werk te vinden en waar ik dat het beste kan proberen?

Ook ben ik benieuwd hoe je het beste een stageplek kunt zoeken. Ik studeer commerciële economie en ik wil graag in 2008 stage lopen, waarschijnlijk rond april/mei/juni. Het gaat dan om een afstudeerstage van 5 maanden. Is het verstandig om zelfstandig op zoek te gaan of kan ik het beter via een commercieel bureau doen?

Ook ben ik benieuwd wat de kosten zullen gaan worden. Hoe duur is eten er en hoe duur is het om een huis/appartement te huren. Bij welke website kan ik hiervoor terecht? Ik zag veel websites, maar dat betroffen vakantiewoningen.

Een hoop vragen dus… Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes

Hoi,

Dit is een eerdere post van mij. Hierin heb ik het over Johannesburg, omdat destijds info werd gevraagd over deze stad. De waarschuwing voor de criminaliteit geldt ook voor Kaapstad, het is daar over het algemeen genomen iets veiliger, maar verder gelden dezelfde adviezen. Lees het maar even door (het is een hele lap :wink:):

*Johannesburg staat hoog op de lijst van “Gevaarlijkste steden des werelds” en is er zelf om berucht. Veel straatroven, carhijacking, diefstallen, moorden en noem maar op. De statistieken onderschrijven dat. De Township SOWETO is een verarmde, criminele, zwarte township waar regelmatig problemen zijn. Minder dan vroeger, maar nogsteeds gevaarlijk.
De handel in gestolen waar viert hoogtij en criminaliteit wordt als bezigheid beschouwd.

Aan de ander kan is Johannesburg, hoewel het niet de hoofdstad is, wel de belangrijkste stad van de republiek. Het is een economisch bolwerk waar heel veel bedrijven en ondernemers zich graag vestigen. Als je het te besteden hebt dan kan je absoluut een luxeleventje leiden.

Veel mensen die er geweest zijn zeggen geen last te hebben gehad van criminaliteit en er zelf dus ook geen slachtoffer van geweest te zijn. over het algemeen zijn dat mensen die daar niet erg lang verbleven hebben (tot ongveer een jaar), maar van de locals hoor je heel andere verhalen. Wij hebben zelf 7 jaar lang diverse au-pairs gehad uit Zuid-Afrika (allemaal blanken) waarvan er 3 uit Johannesburg en directe omgeving kwamen. Deze komen met heel andere verhalen en zijn zelf meerdere keren slachtoffer geweest van een misdrijf als kaping, beroving, bedreiging, diefstal en intimidatie. Dus sta niet gek te kijken als het je eens gaat overkomen, ik hoop het natuurlijk niet. Verzet je niet in zo’n situatie, het kan dan slecht met je aflopen. Je kunt wel de nodige preventieve maatregelen nemen:

• Als je in de auto zit vergrendel dan je deuren en leg geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Laat waardevolle spullen liever thuis en neem niet te veel geld mee als je over straat gaat.
  • Mijd kleine, rustige straatjes en steegjes.
  • Gedraag je niet als een bang, potentieel slachtoffer want daar selecteren ze op.

Welnu… ik hoop je niet heel erg afgeschrokken te hebben, want je moet je niet laten afschepen door criminaliteit. Je moet gewoon gaan, het is een prachtig land en zeker de moeite waard! Maar… wees altijd alert en op je hoede.

Gemiddelde huizenprijzen:

• Huren: Tussen 5000 ZAR(voor een
    2-3 slaapkamer clusterhome - tussen de 20-30 huizen met gemeenschappelijke ingang/uitgang. Populair als allebei werken en veilig) of 15000 ZAR per maand voor een huurhuis in de noordelijke suburbs.
  • Kopen: Er heerst een huizentekort en het zal daarom lastiger zijn te kopen dan te huren. Maar de prijzen van een huis liggen tussen de 500.000 en 1.400.000 ZAR. Ligt er een beetje aan welke buurt.

Johannesburg zelf is geen aanrader om te wonen, het is er altijd heel druk en het is heel groot. (Veel herrie)

O ja ter informatie: 9,85 ZAR is ongeveer 1,- Euro*

De genoemde huizenprijzen zijn in Kaapstad ongeveer ook zo, gemiddeld gezien. En verder zijn de kosten in het levensonderhoud ongeveer gelijk aan die hier in Nederland. Het is geen duur land, maar ook niet goedkoop. Sommige producten zien aanmerkelijk duurder dan bij ons en sommige veeeel goedkoper. De werkgelegenheid was een aantal jaar geleden in Kaapstad niet echt om over naar huis te schrijven, maar dat is inmiddels misschien wel veranderd en durf ik niet acht een uitspraak over te doen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Meer weten? Specifieke vragen? Mail me gerust of stuur een PB-tje.
Wouter v. Kuijk

O ja, bij de weg… een stageplaats zou ik in dit geval door een commercieel bureau laten zoeken. Je weet dan zeker dat het allemaal goed geregeld is en zo kom je nie vir verrassingen te staan nie.
Je rechten zijn dan ook zeker en als je het zelf regelt, dat kan wel, maar wees daar voorzichtig mee. Een misverstand is zo ontstaan en dan sta je daar in Kaapstad zonder stageplaats.

Ennnuh… Werken aan je Afrikaans hè.

Hier een aantal leuke woordjes:

• Rood knipperlicht >>> Flikkerrooi
  • Stekker >>> Kragprop
  • Snelheidscontrole >>> Spoedlokval
  • Roekeloze motorrijder >>> Padbuffel
  • Vlinder >>> Skoenlapper
  • Giraffe >>> Kameelperd
  • Oorlogsschip >>> Van-nikske-nie-bang-skip

Pas op het Nederlandse woordje “aardig” is in Afrika een diepe belediging.
Als je tegen iemand zegt: “Je bent wel aardig.” Dan is het hek van de dam, want daar betekent dat zoiets als: “Ik haat je vreselijk erg!”

Wouter v. Kuijk

Hoi heel erg bedankt voor je bericht. Ik heb er zeker wat aan. Had ook al gehoord dat je met veel dingen moet oppassen i.v.m. de criminaliteit. Ik denk ook dat ik een stageplek zoek via een commercieel bureau. Het is een dure grap als je in Kaapstad aankomt en je weer terug kunt gaan.

En bedankt voor de waarschuwing betreffende het woord aardig.

Hoe zit het eigenlijk met mijn vriend? Ik kan namelijk een visum krijgen als ik het stagecontract als bewijs laat zien. Maar mijn vriend heeft geen bewijs, kan hij dan wel mee?

Ik ga het even precies voor je uitzoeken, want ik heb wel een vermoeden maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Hier is alvast iets aan info: http://www.home-affairs.gov.za/documents/bi-84.pdf

Ik zoek het nog even op en zodra ik meer weet, geef ik even een gil.

Groet,
Wouter v. Kuijk

P.S.: Wat ik wel zeker weet is dat je paspoort na terugkeer in Nederland nog ten minste 30 dagen geldig moet zijn. Dit geldt zowel voor jouw als eventueel voor je vriend, dus wees daarop bedacht.

Hoi Wouter,

Heb je al wat gevonden over dat visum?

Groetjes,

Denise

hoi, tot 3 maanden kan je in zuid afrika zijn met een touristenvisum, gewoon te krijgen bij aankomst, kost niks. Als je vriend langer wil blijven ga je gewoon even de grens over en kom je weer terug. workpermits doen ze heel erg moeilijk over (ivm black empowerment). misschien beter om zwart te werken voor die korte tijd.
succes

Hoi Denise,

Ik heb inmiddels eens bij de ambassade geïformeerd, maar die hebben nog geen gehoor gegeven. Je kunt inderdaad tot drie maanden op een toeristenvisum, maar aangezien jouw stage 5 maanden is gaat dat niet werken. Over dat zwart werken waar Marisqa het over had ben ik niet heel erg enthousiast. Ik denk dat je dit beter niet kunt doen en alles volgens het boekje moet gaan afwerken. Ik zou dan toch een workpermit aanvragen dus. Over het antwoord van de ambassade… zodra ik iets te horen krijg, post ik dat en ben je de eerste die het weet. Desnoods even in een PB-tje.

Groet,
Wouter v. Kuijk

BTW: Dit is mijn 200ste post! Reden voor een feestje… :drugged: :lol:.