Ik was van plan om volgend jaar 6 maanden stage te gaan lopen in Zuid Afrika om precies te zijn in Kaapstad
Nu lees ik in de sites dat Zuid Afrika hartstikke gevaarlijk is en dat je maar
beter niet met het openbaar vervoer moet reizen en dat het beter is dat je niet met de auto reist omdat er van die geweldadige overvallen worden gepleegd. En dat je 's avonds geen uitstapjes moet doen omdat de kans groot is dat je verkracht,aangerand of beroofd wordt.
Nu wilde ik weten of het nou werkelijk zo eng is of dat het allemaal mee valt. Want de bedoeling is dat ik daar later wil gaan wonen maar na het lezen van al die verhalen heb ik daar niet zo veel zin in. ( er staat namelijk ook aangegeven dat je tralies bij de ramen moet hebben)
Jouw eigen ervaring van Zuid Afrika zou ik heel graag willen weten:smirk:!
Ik loop momenteel stage bij kaapstadmagazine.nl in Kaapstad in Zuid-Afrika. Naar mijn mening zijn de verhalen over de veiligheid in Kaapstad nogal overdreven. Ik woon hier nu al 5 maanden en ik heb me nog geen een keer onveilig gevoeld. Doe gewoon geen rare dingen in je eentje.
Johannesburg schijnt wel een beetje gevaarlijk te zijn, maar weer hetzelfde advies: gewoon geen rare dingen doen; niet met dure dingen op zak lopen, kijken alsof je ieder moment wordt overvallen en alleen over straat gaan.
En by the way: goed idee om stage te gaan lopen in Kaapstad, het is echt een onwijs gave stad!!!
Helemaal eens met Chris,
Wanneer je gewoon goed oplet, geen gekke dingen doet en alert bent gebeurt je weinig. Heb voor stage 6 mnd in Stellenbosch gewoond en de weekenden doorgebracht in Kaapstad, mijn favo stad! Echt geweldig, als je dan toch van plan bent om naar Zuid Afrika te gaan, kom dan naar Kaapstad. Succes met je voorbereidingen.
ja idd geen domme dingen doen, zoals een township bezoeken of zo!
Daarmee breng je jezelf opzettelijk in gevaar (ik kom zelf uit zuid afrika, dus weet waar ik over praat door JAREN ervaring!)
Bij stoplichten 's avonds langzaam doorrijden, ga nooit alleen op stap 's avonds, en just keep your eyes open!
… en mocht je er willen gaan wonen later, het is een geweldig land, maar je hebt er geen (zekere) toekomst
Ik zit hier nu een kleine maand in Kaapstad, voor mijn stage.
Moet zeggen dat ik voor vertrek ook een beetje twijfelde over de veiligheid. Sinds ik hier ben heb ik gemerkt dat je een aantal dingen in acht moet nemen.
Zo ga je 's avonds bijv. niet alleen de straat op (als het donker is). Dit hangt natuurlijk ook van de buurt af, maar je kunt het beter gewoon niet doen om problemen te voorkomen. Daarnaast is het verstandig om geen al te opzichtige sierraden te dragen. (Heb zelf mijn horloges nog niet durven dragen.)
Townships ga je niet in (tenzij het een georganiseerde township tour is).
Ga niet alleen pinnen. Heb al wat verhalen gehoord over mensen die bij het pinnen ‘geholpen’ werden en waarbij nietsvermoedend de pas werd gekopieerd en de pincode werd afgekeken.
Over de tralies: Het huis waar ik nu verblijf heeft inderdaad tralies en een hek er om heen, nadat er een half jaar geleden in ingebroken (iemand had een raam open laten staan).
Nu de positieve verhalen: Persoonlijk voel ik me niet echt onveilig wanneer ik door het centrum loop. In het begin heb je dat, maar dat verdwijnt langzaamaan.
De locals die we hebben leren kennen zijn heel vriendelijk en gastvrij. Ze geven ook tips over veiligheid, enz.
In het centrum is veel beveiliging aanwezig. Je merkt dat er hard aan de weg getimmerd wordt om met het wk in 2010 een goede naam achter te laten.
Wat het openbaar vervoer betreft: Je hebt een soort van minibusjes rijden waar je erg op elkaar gepropt zit, maar dit is prima vervoer. En (ik overdrijf niet) 10x goedkoper dan een taxi. Voor 50 cent reis je door de hele stad.
Ik kan nog wel uren blijven typen, maar moet verder werken.
Laat je niet ontmoedigen door de verhalen die er worden verspreid. Je zult vanzelf merken dat veel ervan overdreven is.
Groeten,
Rik
PS. Ik praat natuurlijk wel vanuit de belevingswereld van een man. Mijn vriendin komt volgende week langs en ik durf haar wel alleen over straat te laten gaan wanneer ik aan het werk ben, maar ben er natuurlijk niet 100% gerust op.
ik zit nu bijna een maand in Zuid-Afrika Port Elizabeth, maar ik heb me nog geen 1x onveilig gevoeld. Nu is PE qua veiligheid natuurlijk heel anders dan Johannesburg of Kaapstad. Ik ben via de organisatie Khaya, alles is goed geregeld. Je wordt opgehaald bij het vliegveld ze helpen met het huren van een auto. Ze organiseren verschillende uitjes door het hele land heen. Het lijkt of ik hier al 3 maanden zit maar dat komt omdat ik zoveel mee maak in een korte tijd. Wil je ook op stage of vrijwilligerswerk gaan doen kijk dan even op www.khaya.nl
Elke stad hier in Zuid Afrika is zo onveilig en veilig, geen verschil hoor. Johannesburg heeft de naam, maar Kaapstad wordt ook steeds meer onveiliger, PE en Durban zijn haven steden, altijd wel onveiliger. Maar je kan daar gewon leven, werken uitgaan, als je maar weet waar!!! Je moet gewoon niet in die onveilige gedeeltes komen (oa tonwships). Vraag in je omgeving waar je wel en niet kan zijn. Gewoon goed oppassen en niet naief zijn.
Openbaar vervoer is hier niet zo goed en aan te raden. Maar sommige studenten doen het gewoon.
Blijf altijd altijd waar veel mensen zijn, 's avonds is het echt donker, niet overal is er verlichting.
Gedraag je heel zeker, draag niet te veel bling, bling… Altijd pinnen en tanken overdag.
De mensen zijn hier erg vriendelijk.
Mocht je niet zeker zijn van Kaapstad, kijk dan even op onze site, www.igostudenttravel.com stages die in kleine gemeenschappen aangeboden worden in de buurt van PE, veilig en super leuk. We regelen verder alles voor je van transport, accomodatie, veiligheid en begeleiding.
mocht je verder nog iets willen weten, stuur een e-mail info@igostudenttravel.com dan kijken we wat we nog meer kunnen doen voor je