wie ka mij vertellen,of het veilig is om te reizen door zuid afrika.
we vliegen op johannesburg en huren daar een auto,en maken een rondje en via de kust weer terug.
alle hotels e.d zijn al besproken,je hoort vele verschilende verhalen van super tot, zou je het wel doen ?.
wie kan mij opheldering geven over de veiligheid van zuid afrika.
en tips eventueel.
ik hoor graag vehalen ervaringen en tips.
gr eitze.:wereld:
Om daar indrukken over op te doen zou ik zeker de eerste keer reizen met de organisaties die daar ervaring in hebben. Kijk bijv. op www.reisspits.nl/afrikareizen.nl
Je bent er dan van verzekerd dat je geen onnodige gevaren loopt en tevens de mogelijkheid hebt om ervaringen die je medereizigers hebben opgedaan bij eerdere reizen te kunnen delen.
Een veel besproken onderwerp.
Zoek ook eens op dit forum.
Het is hier en daar oppassen in Z. Afrika, maar het is zeker te doen.
ik ben twee jaar gelden twee keer door zuid afrika met huur auto getrokken, geen problemen gehad, het is in de omgeving van Johannesburg een beetje opletten (bijv. altijd je auto opslot ook tijdens rijden en nooit stoppen als iemand je probeert aan te houden, maar dat zijn regels die ook in andere wereldsteden gelden, met een beetje gezond verstand gebeurt je éacht niets !
Donald
Hoi,
Wij wonen al ruim 3 jaar in Johannesburg…reizen dus ook tijdens de vakanties met de auto door heel Zuid-Afrika.
Paar tips: Hou rekening met de taxi-chauffeurs die in kleine busjes rond
sjesen…zij zijn de ‘koning’ op de weg…geef ze altijd hun zin, ook al moet je daarvoor zelf boven op de rem gaan staan. We rijden hier aan de linkerkant, maar je wordt net zo makkelijk links als rechts ingehaald.
Stop NOOIT om mensen mee te nemen, of geld te geven of wat dan ook…en mocht je het (vooral 's avonds) niet vertrouwen als je moet stoppen voor een stoplicht…kijk dan goed uit…en rij vervolgens desnoods door rood! (dit geldt eigenlijk alleen voor de grotere steden zoals Joburg)
Verder is het een geweldig land…prachtige natuur…en heel veel bezienswaardigheden, de wegen zijn goed (op sommige stukken na met ‘potholes’), staan er overal duidelijke borden…kortom…een superland voor een vakantie! Genieten dus!! Mocht je nog vragen hebben…ik hoor t dan wel, ok?
Groetjes,
Ingrid
Wij zijn afgelopen zomer voor het eerst 3 weken met een huurauto geweest van Kaapstad tot P.E. en dan vliegen Durban vandaar uit via K.N. naar Kruger en terug naar J.B. met 2 kinderen. We hebben absoluut niets geks meegemaakt en ons volledig veilig gevoeld. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en gewoon gaan:zon02:
ZA is net zo veilig als de gemiddelde amerikaan over A’dam denkt. Veiligheid is een subjectief iets, waar je zelf (deels) voor kan zorgen. Zie de tips van anderen. Wij hebben er genoten en zij slecht één keer overvallen in Namibie…
Wij zijn van 20 oktober tot 4 november in Zuid Afrika geweest en we willen zeker terug! Het is een prachtig land mat heel vriendelijke mensen die heel langzaam lopen. Houd je autodeuren op slot. rijd niet in het donker en gebruik je ogen en je gezonde verstand. Mijd townships en dan gaan het vast helemaal goed komen. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Houd er rekening mee dat je bij benzinestations over het algemeen contant moet betalen. Geen creditcards of pinpas waarmee je in supermarkten wel weer mee kunt betalen. Ik ben een beetje jaloers op jullie want ik zou ook wel weer willen! Hebben jullie nog vragen, laat het weten.
Fijne vakantie en groeten,
Karin
Eens met de voorgaande berichten: Zuid-Afrika is prima te bereizen en over het algemeen behoorlijk veilig, zeker in de gebieden waar toeristen komen. Over het algemeen kun je Johannesburg beter vermijden, 's avonds laat beter niet op straat lopen, niet in je eentje townships moeten ingaan en zul je zoals overal moeten uitkijken in het verkeer. Maar dat is dan ook meteen zo’n beetje alles; je zult echt een prima veilige rondreis beleven. Mensen die hierover twijfelen, zijn veelal de personen die helemaal geen ervaring met het land hebben :).
Hoi Anacondor,
Wij zijn in oktober geweesten hebben geen gekke dingen meegemaakt.
Maar mijdt binnensteden, niet met camera’s te koop lopen,laat je spullen niet liggen in de auto (in het zicht), zorg voor veilig geld pinnen, dan daag je het ook niet uit.
Wij hebben wel ter plekke verhalen gehoord van Durban dat er een pistool tegen je autoruit werd gezet en je je auto moest inleveren…en dat mensen beroofd zijn van al hun spullen.
Maar dit verhalen speelde zich steeds af in de binnensteden van j’burg, kaapstad en durban.
Wij kregen van de locals wel het advies om niet 's avonds te rijden. Binnen voor het donker als het ware…
Maar over het algemeen zijn de mensen erg vriendelijk en is het een prachtig land.
Veel plezier. Renate