Mij vriend en ik maken als huwelijksreis midden juli een rondreis met een huurauto door Zuid-Afrika (van Kaapstad naar Johannesburg + een binnenlandse vlucht). Wij zagen het volledig zitten, alleen hebben een paar mensen, die daar in oktober geweest zijn, ons toch wat schrik aangejaagd. Zij beweren dat het daar nu een gevaarlijke periode is om te gaan, en dat het levensgevaarlijk is als je niet in groep reist.
Kortom, zij raden ons ten stelligste af om per twee met een huurauto door Zuid-Afrika te gaan.
Ik denk echter dat dit toch ietwat overdreven is. Heeft iemand tips of bedenkingen?
Alvast bedankt om ons gerust te stellen…
levensgevaarlijk is echt overdreven.
Wel is dit onderwerp al 100x aan de orde geweest, graag even zoeken…
Ben al enkele keren in ZA geweest en vind ook dat advies wel erg overdreven. (wel erg verstandig om alleen overdag te reizen) Er zijn genoeg stelletjes die alleen op vakantie gaan daar en ook met huurauto’s (die op talloze locaties worden verhuurd). Natuurlijk moet je 's avonds wel extra alert zijn en zeker in de grote steden, want het contrast tussen arm en rijk is er nu eenmaal groot ( als je in de toeristische gebieden bent waar het druk is, is het natuurlijk ook veiliger) verder gewoon goede voorzorgs maatregelen treffen: altijd deuren op slot (ook als je rijdt!) geen kostbaarheden zichtbaar in de auto en op de hoofdwegen blijven rond de steden enz…
Dus ik zou me hier niet door laten weerhouden…
Vr. gr. martin
Ik ben juist terug van Zuid-Afrika en Swaziland, waar ik voor de 4de maal, drie maanden heb verbleven bij vrienden in de Kaap en in Pretoria, hiervoor heb ik ginder een tweedehandswagen gekocht.
Ik heb Zuid-Afrika van noord naar zuid en van oost naar west reeds verschillende keren doorgereden (laatstnog drie weken geleden) zonder enig probleem!! maar… je moet niet rijden bij donker, je deuren ook tijdens het rijden van binnen af sluiten, want een zwarte in de donker zie je moeilijk. Gevaarlijke plekken kunnen zijn aan verkeerslichten, wel te verstaan s’avonds, dus wat afstand houden met je voorganger om eventueel weg te kunnen. Indien mogelijk je wagen bij nacht veilig zetten, geen zichtbare luxe tentoon stellen of opzichtige juwelen dragen. Dus ga gerust naar dit wragtig pragtig land, maar zoals ook bij ons (Belgie) zijn sommige plaatsen in grootsteden niet zo veilig.
Indien meer inlichtingen gewenst neem gerust kontakt.